Annons

Behandlas Sony sämre än andra tillverkare i tester?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

afe

Aktiv medlem
Jag har inte framhållit något som fakta. Du kanske rör ihop det med dina ena påståenden att det inte är en åsikt utan fakta att artikeln är negativ särbehandling.

Uppenbarligen har du inte samma uppfattning som en del andra av oss vad som är åsikter och vad som är fakta, eller vad negativ särbehandling innebär.

Den här diskussionen kommer inte leda någonstans, så jag tackar för mig så länge inte några nya "bevis" läggs fram ;)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fascinerande. Du läser och deltar i tråden, men vägrar att läsa själva artikeln som det handlar om.

..

I det här fallet framställs denna Sony-kamera som sämre än sina konkurrenter, utan att det finns vettig belägg för kritiken.
Nu får du sluta tjata om detta gamla test. Annars tar jag bort det som off topic. Ett 5 år gammalt test kan inte på något sätt besvara trådskaparens fråga.

Ämnet är: "Behandlas Sony sämre än andra tillverkare i tester?"

Hur är det IDAG? Upplever någon att Sony behandlas sämre IDAG? I så fall, utveckla detta.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Mats, jag upprepar: ämnet är "Behandlas Sony sämre än andra tillverkare i tester?"

Så här står det i frågan vi ska diskutera:

Jag tjuvläste tidningen i affären, efter en tid så brukar dom släppa sina tester på sin hemsida, kan ta några månader ungefär innan det kommer. Deras tester är sällan fullkomna tycker jag, så ingen riktig autofokustest tyckte jag mig kunna se med reservation för lite hastig läsning.

Men Kamera & Bild toppklassade A77II vilket var kul, sällan Sonykameror blir toppklassade eller ens rekommenderade, men det händer även andra märken också givetvis är bäst att tillägga innan jag blir missförstådd och får förklara i fyra efterbrev.

Fotosidan Magasin har testat A77 II av Martin Agfors, och den får bra betyg där.

//Bengt.
Det jag har att säga om frågan är att man inte bara kan räkna antalet "toppklass"-utmärkelser. Billigare kameror brukar inte få "toppklass".
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nu får du sluta tjata om detta gamla test. Annars tar jag bort det som off topic. Ett 5 år gammalt test kan inte på något sätt besvara trådskaparens fråga.

Ämnet är: "Behandlas Sony sämre än andra tillverkare i tester?"

Hur är det IDAG? Upplever någon att Sony behandlas sämre IDAG? I så fall, utveckla detta.
Det handlar ju inte om IDAG.
IDAG så särbehandlas Sony INTE på ett negativt sätt jämfört med konkurrenterna, det är fastslaget och alla överens om.

Däremot gjordes det så förr, vilket nu vissa hävdar skulle vara en myt.
Jag vill påvisa att det inte alls är en myt, utan faktiskt var så.

Om då nu det här testet, som inte alls är 5 år gammalt utan 4 1/2, inte skulle anses som missvisande så faller hela diskussionen platt till marken. Därför är det faktiskt bra att reda ut det klart innan, t.ex. genom att säga sin mening om vad man anser om det med en motivering.

Det är inte OT alls. För att korrigera det så kan du istället redigera trådämnet så att det står behandlades istället för behandlas.

/Mats
 

Photosession

Aktiv medlem
Måste bara säga att det är märkligt att det tagit 7 sidor innan det reageras på skribenter, inlägg och innehåll i den här tråden.
I grunden hade man kunnat döda denna diskussion redan efter dom första romanerna från en viss medlem.

Hoppas helt ärligt att FS låser tråden om den inte drivs framåt utan "ältas" vidare vad det gäller ett 5 år gammalt test.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
IDAG så särbehandlas Sony INTE på ett negativt sätt jämfört med konkurrenterna, det är fastslaget och alla överens om.s
Bra. Case closed.

Däremot gjordes det så förr, vilket nu vissa hävdar skulle vara en myt.
Jag vill påvisa att det inte alls är en myt, utan faktiskt var så.
Spelar ingen roll. Ämnet är hur det är idag.

Om då nu det här testet, som inte alls är 5 år gammalt utan 4 1/2, inte skulle anses som missvisande så faller hela diskussionen platt till marken. Därför är det faktiskt bra att reda ut det klart innan, t.ex. genom att säga sin mening om vad man anser om det med en motivering.
Tar det en gång till: ämnet är hur det är idag.
 

PMD

Aktiv medlem
Trådens ärende är formulerad på ett sätt som kan tolkas att det inte bara handlar om hur det är idag, utan även bakåt i tiden. Skulle man bokstavligen tolka det som hur Sony behandlas idag så har man rätt lite spelrum för jämförande studier mellan tester av olika tillverkares produkter. Dessutom ändras i så fall förutsättningarna från dag till dag.

Rimligen handlar det om hur Sony behandlas under en lite längre period, och det kanske vore bra för diskussionen att komma överens om hur lång period vi ska diskutera.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Det var en invändning mot ditt antagande att Sony skulle gynnas av att småbildsobjektiven bara kunde provas på en APS-C-kamera (från Sony). Så är det inte nödvändigtvis, av de skäl som jag redovisat.
Ok, inte för att jag förstår hur det ska gå till, men jag sätter min tilltro till vad du skriver att det inte är nödvändigt.

Jag gissar att Martin kommer att använda jämnbördiga (i pris) kamerahus för övrigt då, hoppas på Canon 70D, Pentax K3, Nikon 7100, Sony a7 MII, Olympus OM-D E-M1 etc ~ 8.000-12.000 kr spannet, men man får mycket AF-prestanda för +4.000 Kr i dag.

Släpper härmed mina funderingarna om det kommande testet angående APS-C vs småbild om ingen annan vet annat utfall.


Michael - Som sitter nöjd -
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Spelar ingen roll. Ämnet är hur det är idag.
Jo, men det beror ju bara på att Afe stavade fel i trådämnet och skrev "behandlas" istället för "behandlades". Det kan du ju gå in och korrigera enkelt om det verkligen skulle vara det som är avgörande.

Eller ska man behöva skapa en ny tråd för att ämnesraden är fel?
Kan man ju göra i så fall, det är inte så svårt, men känns rätt onödigt.


/Mats
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visst är det svårt att exakt definiera nutid, men det behövs ju inte heller. Det är ju bara att svara på "Behandlas Sony sämre än andra tillverkare i tester?" som man tycker. Även om man tycker som Mats: "Nej, inte längre".

Är det inte ett rådande förhållande så finns det ju ingen anledning att gräva sig ner i gamla tester.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Trådens ärende är formulerad på ett sätt som kan tolkas att det inte bara handlar om hur det är idag, utan även bakåt i tiden. Skulle man bokstavligen tolka det som hur Sony behandlas idag så har man rätt lite spelrum för jämförande studier mellan tester av olika tillverkares produkter. Dessutom ändras i så fall förutsättningarna från dag till dag.

Rimligen handlar det om hur Sony behandlas under en lite längre period, och det kanske vore bra för diskussionen att komma överens om hur lång period vi ska diskutera.
Här håller jag med dig angående tid, idag, dagens datum, blir lite absurt, särskilt som det är endast ca 10 minuter kvar ;-)

Vad som är 'över väsentlig tid' blir individuelt, men att börja härja över vad som testades under 1:a världskriget blir skumt och hör hemma mer under 'Teknik/Tester/Historia/Skyttegravar' :)
Men man kan väl försöka ta ev kritik kronologiskt bakåt, tills 'alla' är tycker att det räcker. Är det bara en 'man' tjatandes kvar, jag skriver inte 'Hen' här eftersom jag oftast tycker mig se män i sånna här konstiga diskussioner :) , som vill fortsätta, får han väl göra det i sin ensamhet utan läsare.


Michael - Inte ondgöra sig i onödan -
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jo, men det beror ju bara på att Afe stavade fel i trådämnet och skrev "behandlas" istället för "behandlades". Det kan du ju gå in och korrigera enkelt om det verkligen skulle vara det som är avgörande.
Läs post 1. Den refererar till test om Sony A77 II och förhållanden som råder idag. Och då stämmer rubriken bra.

Eller ska man behöva skapa en ny tråd för att ämnesraden är fel?
Kan man ju göra i så fall, det är inte så svårt, men känns rätt onödigt.
Tidigare hänvisade du dina inlägg om testet till att det var svar på Martins fråga och inte till att det var svar på ursprungsfrågan. I vilket fall är det moderatorernas uppfattning om vad som är ämnet som får gälla.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mats, jag upprepar: ämnet är "Behandlas Sony sämre än andra tillverkare i tester?"

Så här står det i frågan vi ska diskutera:



Det jag har att säga om frågan är att man inte bara kan räkna antalet "toppklass"-utmärkelser. Billigare kameror brukar inte få "toppklass".
Jag skulle förståss ha kunnat skrivit lite annorlunda, jag tyckte det var roligt att A77 II fick en toppklass-utmärkelse, för i dag så ser det ut som att dom flesta kameramärken har nått en topp vad gäller bildkvalitet och likvärdiga finesser ( man kan till och med backa några år vad gäller ren bildkvalitet )- flera modeller visar på små förändringar vid nya kamerasläpp ( med några undantag 70D var väl ett sådant )- så det finns väl ingen anledning att gödsla med utmärkelser.

Kan förstå att det är lätt att tolka första inlägget annorlunda än det var min mening med inlägget. Kunde också skrivit. Nu syns det att Sony-fabriken mer och mer har hamnat på rätt köl, för Toppklass och rekommendationer av Sony kameror var inte vanligt FÖRR om åren.

//Bengt.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Hur tänker ni övriga när ni läser ett test där t.ex där en funktion anses vara så bra att den omnämns redan i ingressen, smått revolutionerande upplevd 1 stegs bättre dynamik från tidigare modeller, men blir uppmätt till bara 1/2 steg, nästa modell med 2 1/2 bättre dynamik knappt nämns, det blir inga för ögat synliga skillnader och dynamik är inte så intressant längre.

Michael - Som inte vet längre vad som är viktigt -
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har varit bort från den här tråden några dagar och ... Jag får erkänna att jag inte riktigt orkade läsa alla inlägg ... :)

Men några reflektioner:

1) Mats L: Jag läste sent omsider testet hos Kamera och Bild som du är så upprörd över och ... Ärligt talat framstår din läsning av testet som mer vinklad än testet eventuellt är. Som Lennart ibland brukar uttrycka det: "som hornpelle läser bibeln" :) När jag läser artikeln jag en till största delen positivt hållen text om ett par kameror. Ja, det innehåller några faktafel, men de handlar ju mest om referenser till äldre kameror. Och ja, testarna är inte lika imponerade av Quick Live View-tekniken i en entusiastkamera som du är. Kan i det sammanhanget nämna att den synen delar de med en del hos Sony. När jag var på A99-lanseringen i Reykjavik och pratade om SLT-teknikens framväxt med en av produktspecielaisterna där så kallade han Quick Live View-tekniken för, ordagrannt, "a temporary fix" som de tog till medan de utvecklade SLT-tekniken. I grund och botten handlar det om att testarna där har en lite annan syn på kameran än du har. Bara för att andra har andra åsikter behöver faktiskt inte det innebära att de är vinklade. Det är bara olika åsikter helt enkelt :)

2) Några har tagit upp det beryktade R&R-testet. Av någon anledning har diskussionen om det testet ofta enbart fokuserat på den lite underliga synen R&R hade på D90. Men testet var ju nedlusat av besynnerliga påståenden åt alla möjliga håll. De berömde t.ex. live view hos D90, men nämnde inte ens att Sony A350 hade någon. De påstod att stabiliseringen i Pentax-kamerorna knappt fungerade. Och om vi tar fallet D90 så påstod de bland annat att D90 (betyg 5) var sämre i svagt ljus än Nikon D60 (betyg 6). Hur någon nykter människa som faktiskt använt de två kamerorna kan komma till den slutsatsen framstår som lite av ett mysterium ... :) Och ser vi till testvinnaren Eos 1000D så får den - och det utan att ta väga in det lägre priset - högre totalbetyg än Eos 450D. Med tanke på att Eos 1000D har en äldre och faktiskt sämre sensor, och saknar många bra funktioner jämfört med 450D framstår den bedömningen som ganska besynnerlig. R&R påstod vidare att kamerorna de testat i huvudsak såldes via elektronikkedjor och inte via fotoaffärer och att köpare därför inte kunde förvänta sig några sakkunniga råd. Problemet var att vid eden tiden såldes typ tre fjärdedelar av alla sådana kameror just via fotobutiker och inte via fackhandeln (enligt GFK-siffror). När en bekant kontaktade R&R och påpekade att totalbetygen för kamerorna inte stämde speciellt bra med summan av delbetygen i testet blev svaret att totalbetyget räknades fram enligt "en hemlig formel". Efter att ha läst R&R-tester av så vitt skilda saker som bilar och diverse IT-prylar, och som i det här fallet, kameror så kan jag nog konstatera att de mäter en massa saker, noga och inte sällan med decimaler, men verkar ofta ha ganska dimmiga begrepp om hur sakerna i praktiken används :)

3) Sten-Åke tog upp att testare inte alltid är lika insatta i en kameras funktioner som de användare som kört samma kamera i ex månader. Det är helt korrekt, glöm inte att det väldigt ofta är så att vi bara får låna en kamera i kanske tre eller fem dagar (detta eftersom de ofta har ett mycket begränsat antal låneexemplar) och att man inte alltid kan släppa precis allt annat man har att göra bara för den saken. Kort sagt, ibland får vi dessvärre ganska lite tid att bedöma en kamera. Men glöm inte heller det faktum att vi testare i gengäld får en ganska bra översikt över olika kameror - vi kör kompakter, entusiast- och proffskameror av oliak fabrikat och kan därför ofta också se funktioner för vad de är, inte så som tillverkarnas marknadsavdelning beskriver dem.

4) En allmän reflektion: Tester är trots allt omdömen. Åsikter. Synpunkter. Reflektioner. Och tro det eller ej, olika människor tycker ibland olika saker. Jag lovar, jag har sett det ganska ofta :) Att någon ser annorlunda på en kamera än just du gör behöver inte innebära att de är korkade, illvilliga eller ens att de har en hemlig agenda. Det handlar helt enkelt om att de inte tycker likadant som du. Och att någon uppfattar en funktion annorlunda än du och inte beskriver den exakt så som du hade gjort innebär inte nödvändigtvis att de är negativa till den. Många klagar på vinklade tester, jag skulle nog bestämt hävda att det är betydligt vanligare med vinklad läsning av tester :)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
1) Mats L: Jag läste sent omsider testet hos Kamera och Bild som du är så upprörd över och ... Ärligt talat framstår din läsning av testet som mer vinklad än testet eventuellt är. Som Lennart ibland brukar uttrycka det: "som hornpelle läser bibeln" :) När jag läser artikeln jag en till största delen positivt hållen text om ett par kameror. Ja, det innehåller några faktafel, men de handlar ju mest om referenser till äldre kameror. Och ja, testarna är inte lika imponerade av Quick Live View-tekniken i en entusiastkamera som du är. Kan i det sammanhanget nämna att den synen delar de med en del hos Sony. När jag var på A99-lanseringen i Reykjavik och pratade om SLT-teknikens framväxt med en av produktspecielaisterna där så kallade han Quick Live View-tekniken för, ordagrannt, "a temporary fix" som de tog till medan de utvecklade SLT-tekniken. I grund och botten handlar det om att testarna där har en lite annan syn på kameran än du har. Bara för att andra har andra åsikter behöver faktiskt inte det innebära att de är vinklade. Det är bara olika åsikter helt enkelt :)
Det börjar bli lite tjatigt och tyvärr har det vänts emot mig och handlar om allt möjligt annat än ämnet och procedur-frågor och formalia som vilken tidsperiod osv.

Det här handlar inte alls om att man har olika åsikter om en kamera. Det handlar om att beskriva egenskaperna på ett rättvisande sätt.

Det test som jag tagit upp som ett exempel är för att visa på ett snedvinklat test och att jag kan hitta många fler som är vinklade negativt på samma sätt. Nu är det tycker jag märkligt att man anser att det inte är något större fel på testet, så då spelar det ju ingen roll hur många man hittar.

Därför, trots att vissa säkert nu blir upprörda igen, så ska jag återigen ta upp ett par saker i det här testet, för att jag anser att du har fel som påstår att det skulle vara att jag läser det som hornpelle läser bibeln.

Jag tar upp ett par konkreta saker och skulle uppskatta om du kunde bemöta det sakligt.

1)
Antag att ett test gjordes av två stycken objektiv, Sigma 300/2,8 EX DG HSM och Canon 300/2,8 L IS USM.

Testaren mäter olika egenskaper och kommenterar känsla och byggkvalitet osv och kommer fram till en slutsats. MEN, testaren tar inte med någonstans i jämförelsen att Canon-objektivet har stabilisering. Nämner det inte ens och tar inte hänsyn till det i sin slutsats.

Tycker du att ett sådant förfarande skulle vara rättvist och fair?

I testet av Sony A550 och jämförelse med Canon 50D och Nikon D90 nämns inte att Sony-kameran har inbyggd bildstabilisering.

Tycker du att det är ett rättvist förfarande eller att det ger en skev bild av hur kameran står sig jämfört med de andra?

Har detta någonting alls att göra med att jag skulle ha en annan uppfattning av kameran än testaren och att jag läser som hornpelle läser bibeln?



2)
LiveView.

Kameran har sensorbaserad LV precis som de som den jämförs med. Kan inte se någon skillnad i det eller hur omständigt det är, så det borde inte vara något som ligger Sony-kameran i fatet alls.

UTÖVER det har Sonykameran en annan LV-funktion som de andra kamerorna inte har. Denna finess ger möjlighet att få full PDAF och hastighet även med den vinklingsbara skärmsökaren. Även om man inte skulle tycka att det här är någon värdefull egenskap så är det något extra utöver det som finns i jämförelsekamerorna, så det borde inte rimligen hur man än vrider och vänder på det kunna vara något som försämrar kameran jämfört med de andra såsom slutsatsen ger sken av.

Tycker du att det är ett rättvist förfarande eller att det ger en skev bild av hur kameran står sig jämfört med de andra?

Har detta någonting alls att göra med att jag skulle ha en annan uppfattning av kameran än testaren och att jag läser som hornpelle läser bibeln?


Att funktionen inte skulle vara viktig eller att Sony inte heller tycker det så läser jag inte alls in samma sak som du utifrån det som Sony-representanten sa till dig i Reykavik. Snarare tyder det på att Sony tycker det här är en mycket viktig egenskap som de prioriterat och haft som en hörnpelare i utvecklingen av SLT. För att överhuvudtaget kunna få samma funktion på DSLR så har de implementerat QLV på det här sättet som en tillfällig lösning tills de fått SLT att fungera.

Oavsett detta så ÄR det en fördel som den här kameran har, oavsett om man tycker det är en liten eller stor fördel. Någon nackdel kan det knappast bli någon gång.


3)
Snabbheten.

Det som var utmärkande för den här kameran var snabbheten och responsen. Den upplevdes som mycket rapp på alla sätt.

När det gäller serietagningshastighet med följande AF så är A550 62% snabbare än Canon 500D och 22% snabbare än Nikon D90, medan Canon 50D är 14% snabbare än Sony A550.

Utöver detta så har kameran ett burst-läge på 7 fps med låst fokus på första bilden.

Den snabba serietagningen med följande AF nämns inte i testet, utan bara burstläget som beskrivs som desperat för att få häftiga specar och lura folk.

Tycker du att det är en rättvis beskrivning eller att det ger en skev bild av hur kameran står sig jämfört med de andra?

Har detta någonting alls att göra med att jag skulle ha en annan uppfattning av kameran än testaren och att jag läser som hornpelle läser bibeln?


Sedan finns några saker till som är konsekvent att alltid i beskrivning av något bra så så läggs det till ett MEN med någon referens till helt andra kameror och att skärmvinklingen är kass för att den inte görs åt sidan, medan kamerorna den jämförs med har fasta skärmar som inte kan vinklas alls osv.

Martin, kan du sakligt kommentera de här specifika sakerna och sedan igen uttala dig om att vinklingen skulle bestå i att att jag läser testet vinklat, eller om det faktiskt är så att det är vinklat.


4) En allmän reflektion: Tester är trots allt omdömen. Åsikter. Synpunkter. Reflektioner. Och tro det eller ej, olika människor tycker ibland olika saker. Jag lovar, jag har sett det ganska ofta :) Att någon ser annorlunda på en kamera än just du gör behöver inte innebära att de är korkade, illvilliga eller ens att de har en hemlig agenda. Det handlar helt enkelt om att de inte tycker likadant som du. Och att någon uppfattar en funktion annorlunda än du och inte beskriver den exakt så som du hade gjort innebär inte nödvändigtvis att de är negativa till den. Många klagar på vinklade tester, jag skulle nog bestämt hävda att det är betydligt vanligare med vinklad läsning av tester :)
Det jag visat i det här och ska hitta är konkreta felaktigheter och undanhållande av fakta och förvrängande av slutsatser och handlar inte alls om det som du beskriver.

Det här är något som drabbbade Sony avsevärt mer än andra tillverkare. Beror inte på konspiration eller illvilja (ok, undantag finns. Det här kan nog räknas som medvetet illvillgt.). Orsaken är ett separat ämne som kan utredas efter att vi fastställt faktum hur det var.

Trots att det blir tjatigt med det här A550-testet så är det viktigt att komma till en slutsats. Nu ifrågasätts tydligen från flera, du och Afe, att det inte skulle vara nåt fel på det här testet och att det är objektivt. Andra låter bli att säga sin åsikt och vissa går t.o.m. så långt att de vägrar titta å det och fortsätter skriva saker som "eventuella" felaktigheter osv.

Så, enkel fråga.
Martin, tycker du det här testet är sakligt och objektivt eller om det är vinklat?

Andra kan också svara på frågan. Om majoriteten här tycker att allt är som det ska och att det bara är jag som läser in saker där som inte stämmer, då kan vi fastslå att det inte förekommit någon negativ särbehandling av Sony-kameror i tester, för att det är liknande saker som jag sett i många andra tester också. Är på väg att sammanställa det.

Skulle vara förbaskat trist om det här inlägget modereras bort och att man skulle försöka bara sopa det här under mattan och sedan folk kan fortsätta hävda att det är en myt att Sony särbehandlades negativt i tester. Vi kan bortse från vem författaren råkar vara, det här är inte personlig illvilja osv, utan ett fenomen som var ganska generellt.

Så kan vi komma till konsensus om ifall det här var vinklat eller inte och sedan gå vidare till att se hur stor del av alla tester som uppvisar liknande saker.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Ok, du delar alltså Martins åsikt.
Kan du ge något konkret exempel och själv svara på samma frågor som Martin fick i det förra inlägget vore det bra.

Kan du ge oss en lista med länkar till tester av Sony-kameror som du gjort vore det bra.

Jag har inte kvar prenumerationen på FOTO, så jag kommer inte åt testarkivet. Kan tänka mig att prenumerera igen för att få det.


/Mats
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS