Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskär du dina bilder i efterhand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beskär du dina bilder i efterhand?

  • Ofta

    Röster: 86 54.4%
  • Sällan

    Röster: 59 37.3%
  • Aldrig

    Röster: 13 8.2%

  • Totala väljare
    158
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

molla

Medlem
Beskärningar. men.....

Den första beskärningen gör man redan i fotoögonblicket.
...sedan fortsätter man! tills bilden är så färdig den kan bli.
Och bilden måste ju vara det viktiga, inte hur den är gjord allt annat är bara kuriost. det ända krav man kan ställa på bilden i vissa sammanhagn
är väl möjligtvis att den är så trogen objektet som möjligt..
 

Apell

Aktiv medlem
Nödvändigt ont?

Som formgivare kan det vara ett måste i publicerat material,men jag håller med om att man helst ska göra det direkt i sökaren. Försöker göra det så gott jag kan. ;)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Bara då till ett kvadratiskt format eftersom jag redan vid fotoögonblicket insåg att det skulle komma med mycket ointressant, alltså försöker jag att komponera bilden som om det vore ett kvadratiskt format. Annars brukar jag vara sparsam med att beskära, förutom då det som man inte ser i sökaren (Nej, jag har tyvärr inte 100%)
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Tycker att det är självklart att beskära, säger som några ovanstående talare att det är ju inte kamerans bildformat som ska styra.
Jag fotograferar mycket digitalt och tar ofta med en aning extra runt om för att inte riskera att ha tagit för lite. Men av kvalitetsskäl försöker jag förstås att inte behöva skära bort för mycket, då blir det ju så lite kvar av bilden!
 

kaw

Aktiv medlem
Det ideala tycker jag borde vara att fota kvadratiskt och att i sökaren ha justerbara maskningsramar (gärna en digital systemkamera med den utformningen tack!). Med småbildsformatet har jag ofta svårt att skapa en kvadratisk bild vid fototillfället - sökaren styr mig.

Fast sedan efteråt (speciellt vid datorn) kan det ju visa sig att en bild blir bättre om den beskärs på allehanda sätt. Det är förstås ett tecken på att jag inte komponerade bilden optimalt, men jag ser inget problem i att skapa en bättre bild - när jag än gör det!
 

Michael f8

Aktiv medlem
Miramax skrev:
När jag var fotolärare så fick jag beskära andras bilder. För det mesta fick jag radikalbeskära. Jag satt vid sköljen med ett riktat vitt ljus ner på bilderna.De som fick underkänt stoppade jag i en dokumentförstörare. Då kunde man verkligen tala om beskärning - rena strimlingen. Tyvärr rostade apparaten invändigt efter några år, men då hade jag redan slutat efter ha blivit misshandlad av några okreativa elever.
AO
Jag har nu ingen erfarenhet av hur det går till på fotoutbildningar och jag skulle inte vilja feltolka något i din text.
Men menar du, att du beskärde bilderna åt eleverna och körde de ,av dig icke godkända, bilderna i dokumentförstöraren?
Detta låter för mig väldigt märkligt i sådana fall.
Eller var det bara "bildigt" beskrivet av dig.

/Michael
 

Arleklint

Aktiv medlem
Naturen styr

Jag anser att motivet (verkligheten) skall återges så bra som möjligt i den slutliga bilden.

Då jag i huvudsak gör naturbilder har det betydelse för mig att naturen väldigt sällan anpassar sig efter formatet i en kamera.

Jag vill låta naturen - mitt motiv - styra bilden. Inte vilket format man valt att utrusta min kamera med. Alltså beskär jag.
 
Senast ändrad:

Jasse

Medlem
Naturligtvis!

Eftersom kameran har sin begränsning i
filmformatet, så känns det naturligt att
påverka resultatet genom beskärning, på
samma sätt som jag redigerar mina bilder
digitalt i efterhand.

/Peter J
 

Arleklint

Aktiv medlem
Upphovsrätt och beskärning

Jag hittade följande länk på Svenska Fotografers Förbunds sida. Den beskriver upphovsrättsregler för foton.

http://www.sfoto.se/forbundet/vilkor/copyright.html

Är det punkten 5 i detta som en del tolkar så att det skulle gälla fotografen, fast den avser en bildköpare?

5 Får bilden ändras?
Inga ändringar får göras i bilden utan upphovsmannens tillstånd. Det gäller beskärningar, retuscher, digital manipulering eller andra metoder. Ibland finns dock en praxis där beskärning av bilden kan tillåtas, förutsatt att dess innehåll inte förvanskas. Men upphovsmannen ska då känna till beskärningen i förväg. I redaktionella- och informations sammanhang ska namnet sättas ut. I reklamsammanhang bör namnet sättas ut.
 

urbano

Aktiv medlem
Re: Upphovsrätt och beskärning

arleklint skrev:
Jag hittade följande länk på Svenska Fotografers Förbunds sida. Den beskriver upphovsrättsregler för foton.

http://www.sfoto.se/forbundet/vilkor/copyright.html
På samma sida hittade jag följande, vilket ju onekligen är intressant; "med original menas den bild som upphovsmannen levererar". Något "original i sig" finns inte enligt denna definition. Jag håller med. Allt annat blir ju närmast en filosofisk fråga

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

• Vad är bild och original?

Med bild menas olika typer av bilder, som till exempel fotografier, teckningar, illustrationer eller collage. Med original menas den bild som upphovsmannen levererar.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
 

Arleklint

Aktiv medlem
Mycket klargörande!

- Med BILD menas olika typer av bilder, som till exempel fotografier, teckningar, illustrationer eller collage.
- Med ORGINAL menas den bild som upphovsmannen levererar.
- Inga ändringar får göras i BILDEN utan upphovsmannens tillstånd

Upphovsmannen "vi själva" får således göra ändringar avseende beskärningar, retuscher, digital manipulering eller andra metoder i vår egen bild. Det "vi själva" levererar är definitionsmässigt "ORGINALET"

Jag föreslår att fotosidan accepterar dessa definitioner från Svenska Fotografers Förbund.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jan, du är för rolig. Det är klart att vi accepterar de där SFFs regler (de tre punkterna, om du nu skrivit av rätt), ngt annat vore ju konstigt. Jag hoppas att du förstår att dessa regler är skrivna för att definera den kommersiella processen för en bildköpare kontra fotografen. Det är till för att skydda dig som fotograf så att ingen annan skall kunna förvanska din bild. Det har INGENTING med att göra vilka bilder du laddar upp här och det är alltså ganska meningslöst att acceptera dessa reglerna eftersom de inte förekommer ngn kommersiell process mellan dig och andra fotosidan medlemmar.

Men jag förstår inte hur du kan få till tolkningen i nästa stycke. Menar du att om jag tar ett foto från en diabild eller digitalt medium och lägger in detta i PS och kör vattenfärgsfiltret på det, så kallar du det ditt original? Du måste återigen skilja på den kommersiella processen och den fotografiska procesen.

Vidare undrar jag om du kan ge ett exempel på när du inte med hjälp av apostlahästar och objektiv inte kan skapa det du vill ute i skogen, utan måste ta hjälp av PS, för att kamerans format begränsar dig? Eftersom du påstår att det endast är beskärning du gör (och det enda som går eftersom du inte kan ändra bildvinkel) så förstår jag inte varför du gick närmare redan ute i skogen. Självklart kan det finnas tillfällen då det går så snabbt att detta inte är möjligt, men hur ofta är det? Det enda jag kan komma att tänka på som är omöjligt att åstadkomma är beskärning till kvadratiskt format.
 

raderad medlem

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Vidare undrar jag om du kan ge ett exempel på när du inte med hjälp av apostlahästar och objektiv inte kan skapa det du vill ute i skogen, utan måste ta hjälp av PS, för att kamerans format begränsar dig?
Panoramabilder kanske? Eller rättare sagt, alla bildformat jag vill åstadkomma som inte överensstämmer med min kamera. Har jag t.e.x. ett kvadratiskt format måste jag ju alltid beskära för att åstadkomma rektangulärt. Sen kan det ju likväl göras i mörkrum som i datorn förståss.

Personligen tycker jag man skall göra sitt bästa för att få så bra bild som möjligt vid själva fotograferingen. Det sparar man ju mycket tid och energi på. Samtidigt så känns det tråkigt att begränsa sig. Gör beskärning bilden bättre så finns det ingen anledning att inte beskära.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Bra David! då är vi överens om SFF´s regler! Gäller de i framtida tävlingar?

Att vilja ändra bilden efter exponering kan bero på många olika saker. Du behöver inte blanda in mitt fotograferande i resonemanget. Låt oss hålla det principiellt.

Man kan vilja anpassa formatet efter naturen - om det nu är natur man fotograferar. Naturen kan i olika sammanhang rekommendera diverse format mellan panorama och kvadratiskt. Naturen är inte så stelbent som olika kamerors format.

Vissa fotografer kan vilja skapa en bild/foto som förstärker den upplevelse man haft i en viss situation. Detta förstärkande kan innebära att bilden behöver efterbehandlas med avseende på något.

Jag ser inte foto som enbart dokumentärt - för i så fall gäller striktare regler - jeg ser det så att många fotografer vill skapa konst med sitt foto.

Olika fotografer har helt enkelt olika syften med sitt foto, och därmed finns inga generella regler.
SFF´s definition täcker in just denna variation!

Det är min kärnpunkt! Acceptera olika syften med fotot. Detta oavsett vad jag personligen pysslar med.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jan, vart är det du vill komma? Tala ut istället för att mumla i skägget. Jag rekommenderar dig att läsa mitt inlägg ett par ggr till för du verkar bara ha läst första meningen.

Vi har tagit bort 10-20 bilder som inte passat in innan, men det du kämpar med näbbar och klor och för något som jag inte förstår varför. Känner du dig väldigt skyldig för ngt?

Min personliga åsikt är att jag undviker att beskära bilder och definitivt att manipulera dem. Det spelar ingen roll vad du säger för det kommer jag att tycka. Jag tror att du bör tycka likadant när det gäller beskärning, eftersom det är kvalitetsfråga för ditt original. Naturligtvis är beskärning något som behövs då och då, men jag tror att du skall vara nöjdare om du gjort detta på plats. Det låter som du är lat, "ähh, det är inte så noga, det fixar jag i PS sen.." Varför är det så?

Så om jag skapar en tävling där syftet var att det skall vara lika mellan traditionell och digital fotografering, och därmed en regel för inte beskära och manipulera i kombination med tidspress. Om alla hade levererat det original som skapades vid fotoögonblicket, då hade vi fått fram den fotograf som behärskade komponering, teknik och bildtänkande i form av realisering av tema bäst. För övrigt så hade ju digitalfolket rejält försprång eftersom de hela tiden kunde kolla sin komposition (och gå närmare ifall utsnittet inte stämmer) vilket ännu mindre kräver beskärning i efterhand (exkluderat ändring till kvadrat/panorama etc). I en traditionell tävling med 24 bild, 24 tema, 24h, en 24 rullars film, så blir deltagarna tvungna behärska sitt format.

Jag har bett om ursäkt för att reglerna inte kommunicerades i tid, vad vill du att jag skall göra?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
ace skrev:


Panoramabilder kanske? Eller rättare sagt, alla bildformat jag vill åstadkomma som inte överensstämmer med min kamera. Har jag t.e.x. ett kvadratiskt format måste jag ju alltid beskära för att åstadkomma rektangulärt. Sen kan det ju likväl göras i mörkrum som i datorn förståss.

Du citerade lite fuskigt. Precis vad du svarar, är vad som står sist i meningen och jag håller med. Men jag är inte tillräckligt bra fotograf för att kunna stå i småbild och komponera i sökaren för kvadratiskt eller panorama. Så det gör jag väldigt sällen. Men visst.
 

Arleklint

Aktiv medlem
David:

Jag har inget skägg att mumla i och försöker inte heller ;)

Jag vill komma till det jag sagt tidigare att det måste vara accepterat att en fotograf efterbehandlar sina egna bilder på det sätt han/hon önskar. Detta oavsett det gäller beskärningar, retuscher, digital manipulering eller andra metoder. Det är fotografens eget val och ingen annans. Här finns inget rätt och fel.
Är vi överens om detta?

Du skriver att jag bör tycka som du vad gäller beskärning, och att det låter som om jag är lat...

Det skall gudarna veta att jag inte är lat. Det lät nästan lite oförskämt när du antydde det.

Jag - om du nu vill fortsätta tala om just mig - lägger ner mycket stor omsorg vid exponeringen av just det skäl du nämner. Jag älskar pixlar och vill ha så många av dem som möjligt. Det är en självklarhet...

Eftersom jag tar mig friheten att beroende av motiv frångå kamerans format kan det t.o.m vara så att jag måste tänka till ÄNNU MER vid exponeringstillfället.

Vad gäller tävlingen har jag för mig vi avslutade den diskussionen i "tävlingstråden"
 

raderad medlem

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Du citerade lite fuskigt. Precis vad du svarar, är vad som står sist i meningen och jag håller med. Men jag är inte tillräckligt bra fotograf för att kunna stå i småbild och komponera i sökaren för kvadratiskt eller panorama. Så det gör jag väldigt sällen. Men visst.
Jo vi är nog överens om att det är nödvändigt ibland, men våra åsikter skiljer sig nog när det kommer till hur ofta detta kan/skall/bör ske. Jag anser inte att orginalbildens äkthet är viktigare än ett bra slutresultat.

Sen vet jag inte om jag håller med om att vi som fotar digitalt har försprång bara för att vi kan se hur bilden blir direkt. Jag skulle mycket hellre ha ställt upp i tävlingen med en Hasselblad, lite schyssta filter och nån högkvalitativ film. Om någon annan betalat. ;)
 

fargo

Aktiv medlem
Roligt att det blåst liv i den här tråden igen! Vad jag förstått är det aldrig någon som påstått något annat än;

- vem som helst får göra vad de vill med sina bilder
- ingen bild blir per definition sämre av att den beskärs.

Sen är det en helt annan sak om man diskuterar beskärning. Varför görs den? Hade det varit bättre om jag kunnat låta bli?

Och sedan sidospåren som ett brev på posten:

- Om jag bara haft en Hasselbladare, då hade ni fått se på bilder!
- Jag vill förstärka intrycken jag hade i naturen!

Det första kommenterar jag inte, och det andra;

Visst förstärk, färglägg, beskär, sudda ut etc. gör vad som helst! Men, om det kan misstänkas för en bråkdels sekund att bilden har dokumentär prägel så anser jag att det ska följa med en bruksanvisning.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Fargo:

Jag håller helt och hållet med dig. Just frågeställningen om det är värt att beskära (frångå kamerans format) eller inte är alltid svårt.

Fördelen med behålla kamera formatet är naturligtvis upplösning. (I mitt fall får jag fler pixlar i bilden)

Fördelen med att frångå kameraformatet kan vara att man kan skapa en bättre komposition av den slutliga bilden/fotot.

Jag finner ofta att jag vill offra pixlar till förmån för kompositionen. Jag är oftast medveten om att jag kommer göra det när jag tar bilden.

Men bedömningen är givetvis individuell.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS