Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskär du dina bilder i efterhand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beskär du dina bilder i efterhand?

  • Ofta

    Röster: 86 54.4%
  • Sällan

    Röster: 59 37.3%
  • Aldrig

    Röster: 13 8.2%

  • Totala väljare
    158
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Arleklint

Aktiv medlem
Fargo:

Då tror jag skillnaden mellan oss är att vi uppfattar motiven på olika sätt - förvånande va ;)

Givetvis går alla motiv att göra hyfsat bra i kamerans format, men ofta kopplas i mitt huvud motiv till format. I bland så starkt att jag ger vika för "motivets önskan".
Har du aldrig hört ett motiv skrika? ;)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=51057&set=lp

Bra eller dåligt? Vet inte, men trivs med att jobba så :)

Hur ställer du dig till att använda stående 24x36?
 
Senast ändrad:

fargo

Aktiv medlem
Effektfull bild!

Stående småbild tycker jag är "lättast", det liggande formatet är betydligt svårare. Jag håller som bäst på att klura ut varför...

Troligen har det att göra med att det är lättare att få dynamik i en stående bild, medan en liggande nästan alltid kräver sin horisontlinje någonstans (landskap). Vilket i sin tur många gånger inte är förenligt med dynamik. (Om det nu är dynamik och inte harmoni man är ute efter.)Ja, lite funderingar bara.

Nu kopplar jag ned mig för helgen. Hur som helst tycker jag att diskussionen på det stora hela har varit intressant. Inte minst för att man måste motivera för sig själv varför man bär runt på en massa åsikter :) Trevlig helg på er!
 

Arleklint

Aktiv medlem
Stående bilder är allmänt sett lättare att få dramatik och kanske dynamik i. En liggande bild vilar lungt på sin långsida, medans den stående - till formatet sett - är mer instabil.

Tack för kul diskussion!
 

raderad medlem

Aktiv medlem
De som säger att beskärning sällan är nödvändigt lägger tyngdpunkten i sitt resonemang på att man som fotograf utforskar formatet, och lär sig att använda det.

Ibland fotar jag för att lära mig, men oftast fotar jag för att jag har en idé som jag vill förverkliga. Lärandet blir oftast något som kommer på köpet i skapandeprocessen.

Det känns som vi har lite olika tankar/mål när vi fotar och jag tror att det är det som gör att vi har olika åsikt om ifall beskärning är nödvändigt eller ej.

Jag tycker att Anders Wånells idé om någon slags utsnittsmätare i kameran är en spännande idé! Hoppas det dyker upp något sådant så man kan få testa.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Även jag fotar ibland i syfte att lära mig, men då handlar det mer om att lära mig att se och återge motiven på det sätt jag vill, och inte om att lära mig hantera visst format.
 

molla

Medlem
beskärning, orginal, upphovsrätt etc...

Jag arbetar på en större bildredaktion(svt) som formgivare illustratör och bildredaktör. vi tar en hel del egna bilder men köper in ganska mycket också, framför allt från pressens bild. och då gäller följande. jag köper mig rätten att under förutbestämtavtal andvända bilden hur jag vill(beskuren eller i collage) så länge det inte kan uppfattas som kränkande för Upphovsmannen.

här har bilden ett syfte att förmedla något, och så länge man inte förvanskar bilden på ett sådant sätt att den blir direkt missvisande så är allt tillåtet.
appropå upphovsrätt. så har jag ett exempel. Om jag t.ex vill visa framsidan på DN i ett TVinslag och där i spalten finns en bild som nån på AP har tagit så har dom i princip rätt till ersättning även om bilden inte har nåt med inslaget att göra.

Original (förutom det man själv är)
finns det förmodligen lika många varianter på som kopierna. om du frågar en tryckare om det så menar han naturligtvis en rastrerad tryckfärdig bild, en illustratör om sitt knögliga akvarellpapper och en pressfotograf kanske om negativet medan en "Konst"fotograf ser den utställda bilden som orginalet.
Jag kan tycka den här beskärnings rädslan är lite tramsig

endamålet helgar medlen

Anders Mohlin
 

fargo

Aktiv medlem
Om mitt yrke varit bildbehandling för massmediers räkning så tror jag inte jag blivit långvarig genom att hävda någonting i stil med att en bild aldrig får beskäras.

Alltså hade jag rättat mig efter realiteten.

Om jag i en teoretisk diskussion (oavsett vilken min proffession är) hävdar det fördelaktiga i att söka rätt utsnitt i fotoögonblicket, är det en helt annan femma.

Det gäller att inte blanda äpplen och päron, även om mixen ibland kan tyckas lockande och lättsmält.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Ändamålet helgar medlen var ett i sammanhanget passande uttryck tycker jag.

Vill jag gestalta ett motiv eller en situation anpassar jag bl.a formatet till det som passar mitt ändamål i den situationen. Alla medel är tillåtna som främjar mitt ändamål.

Om jag skall presentera en bildserie på en vägg eller annat kan det kanske vara passande med samma format på alla bilder. Då anpassar jag mig efter det.

Jag vill inte låsa in mig i visst arbetssätt eller visst beteende. Allt styrs av mitt ändamål.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Arleklint, just de synpunkter har jag fullt klart för mig att du står för. Vad jag däremot inte förstår NÄR detta verkligen gäller. Du har försökt dig på ngt exempel, men du har långt ifrån övertygat mig om din teori. Ge mig ett exempel där du visar originalutsnitt och det valda utsnittet, så kanske jag kan förstå bättre.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tror inte det fungerar eftersom beskärning av bilder är personlig och subjektiv. Det kommer därför inte att skapa enighet

Jag tror inte det finns några absoluta sanningar i om en bild blev bättre med beskärning eller inte. Detta styrs av hur man personligen tolkar motiven.

Jag har exemplifierat två gånger i denna tråd, men
begär inte att du skall presentera en bild som är perfekt obeskuren.

Förhoppningsvis är vi ense om att acceptera denna subjektivitet, och att inget sätt att arbeta är sämre eller mindre seriöst än något annat
 
Senast ändrad:

raderad medlem

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Arleklint, just de synpunkter har jag fullt klart för mig att du står för. Vad jag däremot inte förstår NÄR detta verkligen gäller. Du har försökt dig på ngt exempel, men du har långt ifrån övertygat mig om din teori. Ge mig ett exempel där du visar originalutsnitt och det valda utsnittet, så kanske jag kan förstå bättre.
Varför kan jag inte ladda upp en bild till denna tråd?

Här är i alla fall ett exempel.
http://www.tjejsidan.com/exempel.jpg
Jag kunde inte komma närmre med kameran och kunde således inte få det usnitt jag ville ha på plats. Jag kan nog leta reda på fler exempel om du vill ha på lite andra situationer som krävt beskärning.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag förstår, men det där är inte motivet som ställer kraven. Det är objektivet på din kamera som begränsar dig och gör att du inte får det utsnitt av motivet som du vill ha.

Jag har full förståelse för det, men jag tror inte att det är sådana saker vi pratar om här. Eller?
 

Arleklint

Aktiv medlem
David:

Jag skrev:
....
Förhoppningsvis är vi ense om att acceptera denna subjektivitet, och att inget sätt att arbeta är sämre eller mindre seriöst än något annat
Är vi ense om detta?

Du accepterar att vissa motiv klär i panorama, vissa i kvadrat andra i 24x36. Varför finns det inga motiv som klär i andra format?

Ingen begär det av dig, men du har ju möjligheten att exemplifiera själv med bilder som inte kan bli bättre i annat format än kamerans.
 
Senast ändrad:

raderad medlem

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Jag förstår, men det där är inte motivet som ställer kraven. Det är objektivet på din kamera som begränsar dig och gör att du inte får det utsnitt av motivet som du vill ha.

Jag har full förståelse för det, men jag tror inte att det är sådana saker vi pratar om här. Eller?
Jag pratade om det, delvis. Det är en anledning till att beskärning är ett måste för mig i många situationer. En annan anledning kan vara tidsbrist, i en ögonblicksbild kanske man inte hinner få det perfekta utsnittet. Och en tredje är om man söker ett annat format än det kameran har. Bilderna här uppe i överkant på fotosidan, är inte dom beskurna t.ex.?

Alltså, det här är lite knepigt. _När_ är det egentligen beskärning är mindre bra? Bara om man varit slarvig vid fotograferingen eller? Jag tycker det är svårt att komma på anledningar till att beskärning inte skulle vara bra.
 

kaw

Aktiv medlem
ace skrev:
_När_ är egentligen beskärning mindre bra? Bara om man varit slarvig vid fotograferingen eller? Jag tycker det är svårt att komma på anledningar till att beskärning inte skulle vara bra.
I en så här lång tråd är allt förstås sagt redan tidigare, men det är ju synd om den avslutas med frågetecken.

Inte behövs frågetecken efter påståendet att en bild i ett "liggande format" är lika bra oavsett om den är fotad med småbild i just detta liggande format eller kvadratiskt på mellanformat och sedan beskuren.

Slutresultatet är det enda intressanta och var och en jobbar fram det på det sätt som den bäst trivs med. För övrigt finns förstås rent tekniska skäl som talar mot beskärning, men frågetecknen ovan var inte riktade åt det hållet.
 

trazan

Aktiv medlem
I en småbildskamera betraktar man ju bilden skuren, detta pga av att man endast ser ca 97% i sökaren (beroende på kamera)
Om bilden komponeras exakt efter det man ser i sökaren så kommer det alltid med lite extra runt om vilket kan i en del fall påverka slutresultatet.(får man då beskära bort det man inte såg i sökaren?)

Färgbilder från fotolabb är beskurna, speciellt i sidled, kolla era neg och jämför.

Vid inscanning måste man anpassa det som ska scannas in och då går alltid något bort förutsatt att man inte vill ha en svart ram runt bilden.

Själv har jag tagit dia med Hasselblad och beskurit ner till 4x4 för att kunna passa i diaprojektor för 5x5 ramar (Fy på mig)

Är omedveten beskärning helt OK?, medans medveten beskärning är totaltabu.

Kontentan är väl att de flesta bilder som visas här på fotosidan är beskurna på något vis (ej inscannade neg med svart ram) Så, vart går gränsen?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Trazan, det är inte den typen av beskärning som jag talar om. Ett visst mått av svinn i form av diaram eller andra pga tekniska aspekter som du inte kan påverka är helt naturligt.

Beskära betyder ett mer rejält ingrepp, och det är det jag frågar efter. Jag pratar inte heller om vad gränserna går, jag frågar om du beskär dina bilder i efterhand. På den finns ett enkelt Ja eller Nej, dvs antingen så beskär du din bild eller inte. Självklart är det upp till fotografen om han/hon vill göra detta, men det har ingenting med denna fråga att göra.

Alltså, bortsett från de tekniska aspekterna som vi inte kan påverka, beskär du dina bilder?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS