Annons

Bildkommentarers betydelse

Produkter
(logga in för att koppla)

expephoto

Avslutat medlemskap
Vad betyder en bildkommentar på den egna bilden för fotografen?

Självklart beror det på kommentarens utformning, huruvida den stämmer överens med bildens innehåll och budskap. Fotografen lägger upp en bild som noggrant valts ut och som betyder något speciellt för henne/honom. Efter några timmar har kanske ett hundratal personer klickat fram bilden av ren nyfikenhet, utan att kommentera. Några har ändå tagit sig tid att kommentera, en del med utförligt innehåll och andra med kortfattade ord.

En kommentar som inte berikar fotografen på något vis, med bara ett eller några ord utan någon konkret tanke, kan nästan kännas som en besvikelse för mottagaren. När man läser bland alla kommentarer här på FS, kan det till exempel stå; "snyggt" och inget annat. Visst, bildägaren kanske känner sig uppmuntrad av att över huvud taget få en kommentar, men den säger ju inget om hur väl man lyckats med bilden. Eller för all del, vad som kunde göras bättre med bilden enligt den som kommenterade.

En annan sak till alla ni som får en kommentar: tänk på att den som kommenterade skulle uppskatta att få en kommentar tillbaks. Om den som gav en kommentar inte har några egna bilder att presentera, blir det förstås svårt. Själv brukar jag då skriva något i dennes gästbok, eller kommentera ett blogginlägg om sådant finns. Man kan inte bara ta emot, det gäller att ge tillbaks också. Alla kommentarer behöver förstås inte vara positiva och spetsas med toppbetyg, de mest betydelsefulla kommentarerna är de som beskriver hur bilden upplevs för gemene man. Alla har ju som bekant olika smak.

Det påstås att en bild säger mer än tusen ord , men tänk så mycket tusen ord i kommentarer skulle säga om en bild. Vore intressant att läsa andra medlemmars syn på att ge och få kommentarer.
 
I en perfekt värld skulle förstås alla bilder får många och utförliga kommentarer som var väl genomtänkta.

Jag tror man får vara glad "för det lilla".

Något som jag stör mig på är att ibland ser man en bild som får en massa kommentarer i samma stil. Jag menar att när man för sjunde gången kan läsa "Härlig bild, underbara färger och perfekt skärpa" så tillför det inte så mycket (även fast det kanske stämmer). Då hade det ju varit mera givande om man istället valt att kommentera en okommenterad bild.

Detta sagt, jag tycker det är svårt att kommentera. Ibland bläddrar jag igenom bilder, känner att jag skulle vilja kommentera, men vet inte riktigt hur så då blir det inget av.
 
I en perfekt värld skulle förstås alla bilder får många och utförliga kommentarer som var väl genomtänkta.

Jag tror man får vara glad "för det lilla".

Något som jag stör mig på är att ibland ser man en bild som får en massa kommentarer i samma stil. Jag menar att när man för sjunde gången kan läsa "Härlig bild, underbara färger och perfekt skärpa" så tillför det inte så mycket (även fast det kanske stämmer). Då hade det ju varit mera givande om man istället valt att kommentera en okommenterad bild.

Detta sagt, jag tycker det är svårt att kommentera. Ibland bläddrar jag igenom bilder, känner att jag skulle vilja kommentera, men vet inte riktigt hur så då blir det inget av.

Ligger mycket i det du skriver. Har märkt att de senaste årens kommentarer faktiskt blivit bättre, att folk gör sitt bästa för att skriva något om bilden som känns mer givande. Jag har som regel att alltid svara en kommentar med en egen kommentar, oavsett vem som kommenterat. Tyvärr är det inte många som tänker lika och det upplever jag som lite tråkigt. En del tar bara emot kommentarer utan att ens svara på själva kommentaren, och då undrar man ju varför de egentligen vill ha kommentarer.
 
ANNONS