Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalite

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Tjenare

Kan någon förklara det här med DPI för mig. Nyss så såg jag att mina JPEG-bilder bara har 72dpi men om jag istället kollar på en RAW-fil så har den 240dpi.

När jag skulle skriva ut en bild hos en fotograf jag känner så ville han ha bilderna i 240dpi. Måste jag fota i RAW för att det ska bli så eller finns det nått sätt att få JPEG i 240dpi? (Har en 350D)

Ifall det är så borde det inte bli avsevärt mycket bättre kvalite på RAW-filerna än på JPEG?
 
Sök i forumet så skall du svaret på din fråga finna!

kort: du kan ställa in vilken dpi du vill på dina bilder i ett bildbehandlingsprogram...
 
Bilden är uppbyggd av ett antal pixlar i x- resp y-led. Dessa pixlar kan pressenteras olika tätt (dpi).
 
RolandM skrev:
Bilden är uppbyggd av ett antal pixlar i x- resp y-led. Dessa pixlar kan pressenteras olika tätt (dpi).

Ja, men mina RAW-bildfiler har samma upplösning. 3456x2034 som mina JPEG filer.. men trots detta 240dpi, så det borde ju betyda att dom har ruskigt mycket mer bildpunkter och därmed kan skrivas ut betydligt större.. eller är jag helt ute och cyklar.
 
Uff.. fast nu ser jag att dom inte har det.. öh.. det var bara en av dom som hade mer.. kanske jag gjort nått speciellt med den då. Tyckte det var lite skumt.. :/
 
Så länge den finns på datorn har du den upplösningen du har. 3456x2034 pixlar. Sedan när du ska skriva ut så kan du välja att skriva ut dessa som i storlek av säg ett frimärke, varpå du då skulle använda ca 1000-dpi.

Alternativt skriva ut dessa i storlek av ett A4, vilket då ger dig typ 280 dpi.

DPI är i det här fallet egentligen PPI, pixels per inch och anger helt enkelt över hur stor yta du distribuerar dina pixlar.

Läs Miperts utmärkta artikel i frågan så förstår du.
http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm


Edit: Bah, där får man för att man skriver något vettigt. Någon annan petar in samma länk... :p
 
ANNONS