Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag litar på dig, men är förvånad.

/Karl
Eftersom de flesta PAD's har riktigt bra skärmar blir kontrasten ganska hög, även vid normal användning - starkt ljus, kanske t.o.m solljus.

En högre kontrast innebär perceptuellt starkare färger. En TN-skärm med ARGB-omfång ser egentligen bara vid optimala betraktningsförhållanden ut som om den har större gamut än en sRGB IPS-skärm med bra antireflexbehandling och bra ytpolarisering.
 

drejjan

Aktiv medlem
Vad är skillnaden mellan Eizo ColorEdge CG243WF och Eizo ColorEdge CG243W? Den med ett F i slutet finns i mängder av butiker, den utan finns inte alls. Är det en uppdatering?

Och vad är det för skillnad mellan den och Eizo ColorEdge CG241W?

Om Anders Eizo kollar, när får ni paketen med EX1 calibrator i lager?

Är det någon idé att vänta med köp tills Fotomässan i November, brukar det vara några erbjudanden på skärmar då?
 

Anders Eizo

Avslutat medlemskap
Vad är skillnaden mellan Eizo ColorEdge CG243WF och Eizo ColorEdge CG243W? Den med ett F i slutet finns i mängder av butiker, den utan finns inte alls. Är det en uppdatering?

Och vad är det för skillnad mellan den och Eizo ColorEdge CG241W?

Om Anders Eizo kollar, när får ni paketen med EX1 calibrator i lager?

Är det någon idé att vänta med köp tills Fotomässan i November, brukar det vara några erbjudanden på skärmar då?
Vi bytte fot på CG243W i februari och kallar den nu WF-BK (i övrigt exakt samma skärm).
Alla återförsäljare kanske inte är så snabba att ändra artikelnummer.

EasyPix (EX1) finns i lager.

Vad det gäller fotomässan har vi inte tittat ännu på ev. kampanjer.
 

drejjan

Aktiv medlem
Tack för ett snabbt svar!

Det står 0 tillgängliga på paketen, men det stämmer alltså ej?
24" ColorEdge CG243W-BK 100+ 11 996,00 SEK
24" ColorEdge CG243W-BK+EX1 calibrator 0 12 496,00 SEK
 

drejjan

Aktiv medlem
Okej, jag förstår. Ni kanske ska byta namn på eran hemsida från W-BK till WF-BK, eller är det den med gamla foten ni skeppar iväg? Är EasyPix den kalibrator ni rekommenderar till era skärmar eller kan man med fördel välja någon annan? Vad vinner man i så fall?
 

Anders Eizo

Avslutat medlemskap
Okej, jag förstår. Ni kanske ska byta namn på eran hemsida från W-BK till WF-BK, eller är det den med gamla foten ni skeppar iväg? Är EasyPix den kalibrator ni rekommenderar till era skärmar eller kan man med fördel välja någon annan? Vad vinner man i så fall?
Vi tittar på detta. Nej det är den nya foten.
När det gäller colirometrar så är Spyder3 idag lika med dom andra. (Har inte testat EyeOne DisplayPro så mycket ännu, har bara testat att den fungerar med ColorNavigator 6.0.1)
Problemet med samtliga är att dom använder gelatin filter (där vet jag inte vad den nya EyeOne DisplayPro använder.) Dessa påverkas av fukt och ljus, vilket gör dom ostabila över tid.
Däremot om du använder en spectrofotometer eller vår inbyggda (CG245,275) är dessa kalibrerade mot en referens och du får inget problem över tid,(i CG245/275 änvänds high density filter) samt du vet att olika exemplar är lika.
ex: ColorMunki (dock ej ColorMunki display) EyeOnePro.

Så för att sammanfatta detta rekomenderar jag alltid (tekniskt bästa lösning med ingen tanke på plånbok) Inbyggd kalibrator eller en spectrofotometer.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Köpte tillslut en Dell U2711 nu när dustin säljer dem för 4795:- +moms, min skärm var av den senaste rev. A09. Jag hade inga större förväntningar mer än att den troligen skulle vara bättre än min tidigare skärm. Inget brummande (på låga ljus nivåer), som jag tidigare läst om.
Ser dock inte heller anti-glare ytan som ett större problem, eller så är jag relativt van sedan tidigare skärm...

Då min spyder2 har passerat utgångsdatum blir det till att investera i en spyder pro alt. elite.
Men hittills har jag bara positivt att säga om denna skärmen, sedan kan jag haft tur :)

Återkommer när jag fått hem spyder3 paketet och jag kört igenom en profilering.

Cheers // M
 

drejjan

Aktiv medlem
Jag köpte tillslut en Eizo ColorEdge CG243W-BK med EX1 kalibrator. Hoppades på att det var lite rabatterade priser på mässan men icke, men jag fick i alla fall känna på den och beställde en när jag kom hem :) Riktigt mysig, men jag får inte EasyPIX att fungera, "failed to detect applicable monitor.". Får ringa Eizo nästa vecka, har inte tid nu.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag köpte tillslut en Eizo ColorEdge CG243W-BK med EX1 kalibrator. Hoppades på att det var lite rabatterade priser på mässan men icke, men jag fick i alla fall känna på den och beställde en när jag kom hem :) Riktigt mysig, men jag får inte EasyPIX att fungera, "failed to detect applicable monitor.". Får ringa Eizo nästa vecka, har inte tid nu.
Har du satt dit den USB-kabel mellan skärm och dator som krävs för att man ska kunna kalibrera den? Och varför ska du använda EasyPix om du köpt en CG243, det finns ju med ColorNavigator till den skärmen som är betydligt mera kompetent.

Stefan
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Då min spyder2 har passerat utgångsdatum blir det till att investera i en spyder pro alt. elite.
Men hittills har jag bara positivt att säga om denna skärmen, sedan kan jag haft tur :)
Cheers // M
Jag har också en Spyder 2, som jag väl haft i minst 5 år. Jag förstod att det finns något gelatinfilter i den som blir sämre med tiden. Nu har jag alltid min nedpackad i förpackningen, utom när den används förstås, men det är ju bara någon gång i halvåret, eftersom skärmarna håller sig ganska bra. Så, vad kan man räkna med för livslängd på en sådan när man förvarar den mörkt och inneslutet i rumstemperatur?

Till sist: vad är det för skillnad på en kolorimeter och en spektrofotometer? Mäter den senare även reflekterat ljus från papper (så att man kan kalibrera skrivare)?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har också en Spyder 2, som jag väl haft i minst 5 år. Jag förstod att det finns något gelatinfilter i den som blir sämre med tiden. Nu har jag alltid min nedpackad i förpackningen, utom när den används förstås, men det är ju bara någon gång i halvåret, eftersom skärmarna håller sig ganska bra. Så, vad kan man räkna med för livslängd på en sådan när man förvarar den mörkt och inneslutet i rumstemperatur?

Till sist: vad är det för skillnad på en kolorimeter och en spektrofotometer? Mäter den senare även reflekterat ljus från papper (så att man kan kalibrera skrivare)?
Fukt, värme och ljus är det som påverkar organiska filter, som tillverkarna föredrar att kalla sina gelatinfilter. Och hur länge de håller är svårt att säga. Jag har ju testat ett rätt stort antal kalibratorer och är de 5 år gamla är cirka 30-40% av dem dåliga.

Skillnaden mellan kolorimetrar och spektrofotometrar är att en kolorimeter, där filtreras ljuset av 3, 4 eller flera filter och så mäter man ljuset därefter. I en spektrofotometer delas ljuset i ett stort antal våglängdsområden. Den vanligaste spektron är EyeOne Pro, som mäter var 10:e nanometer mellan 380 och 720 nanometer. Så spektrofotometer beskriver färgens sammansättning på ett mer noggrant sätt. De är däremot sämre på att mäta mörka valörer, eftersom de oftast inte är så ljuskänsliga. En spektro kan ha en inbyggd belysning som gör det möjligt att mäta också en pappersprofil, men det finns spektrofotometrar som inte har denna belysning och då inte heller kan mäta färger på papper.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Fukt, värme och ljus är det som påverkar organiska filter, som tillverkarna föredrar att kalla sina gelatinfilter. Och hur länge de håller är svårt att säga. Jag har ju testat ett rätt stort antal kalibratorer och är de 5 år gamla är cirka 30-40% av dem dåliga.

Skillnaden mellan kolorimetrar och spektrofotometrar är att en kolorimeter, där filtreras ljuset av 3, 4 eller flera filter och så mäter man ljuset därefter. I en spektrofotometer delas ljuset i ett stort antal våglängdsområden. Den vanligaste spektron är EyeOne Pro, som mäter var 10:e nanometer mellan 380 och 720 nanometer. Så spektrofotometer beskriver färgens sammansättning på ett mer noggrant sätt. De är däremot sämre på att mäta mörka valörer, eftersom de oftast inte är så ljuskänsliga. En spektro kan ha en inbyggd belysning som gör det möjligt att mäta också en pappersprofil, men det finns spektrofotometrar som inte har denna belysning och då inte heller kan mäta färger på papper.
Tack Stefan! Hur yttrar det sig om Spydern börjar bli dålig? Är det bara att man inte kan lite på resultatet helt och hållet eller kan den resulterande skärmprofilen bli helt uppåt väggarna?
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack Stefan! Hur yttrar det sig om Spydern börjar bli dålig? Är det bara att man inte kan lite på resultatet helt och hållet eller kan den resulterande skärmprofilen bli helt uppåt väggarna?
Tyvärr märker man inte av att kalibratorn är dålig, oftast. Kalibreringen blir lite fel och det sker en gradvis försämring i de flesta fall. Det gör att de flesta inte märker att kalibratorn börjar bli dålig. Enda sättet är att jämföra det mot en referenskalibrator, men det är inte så många som har tillgång till. Vad man då kan göra är att jämföra tre-fyra kalibratorer mot varandra.

Stefan
 

koerffer

Aktiv medlem
skärm för jobbet.

skall ersätta min 24" skärm på jobbet nu,
bildhantering och grafisk produktion prio 1.

har någon en rekommendation på en 24-27" skärm som
är billigare men bättre i färg än apple cinema?
 
ANNONS