Annons

Bildskärm för bildbehandling

drejjan

Aktiv medlem
Har du satt dit den USB-kabel mellan skärm och dator som krävs för att man ska kunna kalibrera den? Och varför ska du använda EasyPix om du köpt en CG243, det finns ju med ColorNavigator till den skärmen som är betydligt mera kompetent.

Stefan
Jajemen. Det var det jag inte visste. Hade redan kalibrerat med ColorNavigator när jag fick upp andra skivan i lådan med EasyPix, vilket jag kände igen mer än CologNavigator. Så jag trodde att man skulle kalibrera med båda, eller jag vet inte vad jag trodde, men EasyPix fungerade inte iaf. Efter ett samtal till Eizo fick jag reda på att man inte använde EasyPix till min skärm utan ColorNavigator.
 

hakanv

Aktiv medlem
Köpte en Dell UltraSharp U3011 billigt idag!

Betalade 9364:- inkl. frakt direkt från Dell. Det tycker jag var ett riktigt bra pris.
 

benganboy

Aktiv medlem
Eizo 2462

Det har blivit dags att byta skärm och har funderingar på eizo LCD flex scan sx 2462 wf,är det en skärm som är bra för hemmabruk för film bildbehandling och även funkar för spel (mmo) och vanligt surfande.Har idag en gammal HP LP2465.
 

alfin

Aktiv medlem
Det har blivit dags att byta skärm och har funderingar på eizo LCD flex scan sx 2462 wf,är det en skärm som är bra för hemmabruk för film bildbehandling och även funkar för spel (mmo) och vanligt surfande.Har idag en gammal HP LP2465.
Utmärkt skärm för bildbehandling, i grunden samma skärm som CG243, overkill för spel och surfande. Köp till Easypix så du kan kalibrera hårdvaran i skärmen istället för att behöva profilera via grafikkortet. Med Easypix byter du enkelt mellan kalibrerade lägen av Adobe RGB för bildbehandling och sRGB för vanlig användning och surfande. Den har dock några år på nacken vid det här laget.
 

benganboy

Aktiv medlem
Tackar för info hade missat detta med att det är två olika utföranden.det blir den som har tillägget foto.Någon som spelat på denna skärm som har något att tillföra så vore jag jag tacksam.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Vad ska man satsa på en skärm med bra kontrast och djup svärta som Eizo Foris 2331 eller en skärm med större färgrymd som Nec Multisync P221W (97% av RGB)? (Jag är ute efter en någolunda bra skärm för bildbehandling för under 5000).
 

stefohl

Aktiv medlem
Vad ska man satsa på en skärm med bra kontrast och djup svärta som Eizo Foris 2331 eller en skärm med större färgrymd som Nec Multisync P221W (97% av RGB)? (Jag är ute efter en någolunda bra skärm för bildbehandling för under 5000).
Bra kontrast är något som du inte är intresserad av när du arbetar med bilder. Tvärtom ser jag till att styra min kontrast till en lagom nivå, vilket innebär cirka 1 : 300. Så har du din skärm inställd på en ljusstyrka på 120 cd/m2, så se till att svärtan hamnar på 0,6-0,7 cd/m2.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Som Stefan säger är egentligen en absolut KONSTANT kontrast mycket viktigare än att den är så hög som möjligt. En av sakerna du får med en bättre skärm bör vara att kontrasten skiljer väldigt lite beroende på saker som ambient belysning och betraktningsvinkel. Svart ska inte skifta i färgton och ljushet beroende på var på skärmen du tittar, eller från vilken vinkel du tittar.

Men det beror lite på vad man jobbar "mot". Jobbar man mot utskrift är de föreskrivna ca 1:300 bra att sikta efter. Jobbar man däremot enbart mot web- och digital publicering kan det vara bra att ligga närmre det normala betraktningsförhållandet, ca 1:500.

En mycket bra utskrift/fotokopia ligger på ca 1:150. En mycket blank sådan kan ligga på 1:250, men bara när man ser kontrasten från vissa speciella vinklar och då med väldigt punktformig belysning från "helt rätt" vinkel.
 

Falumas

Aktiv medlem
Som Stefan säger är egentligen en absolut KONSTANT kontrast mycket viktigare än att den är så hög som möjligt. En av sakerna du får med en bättre skärm bör vara att kontrasten skiljer väldigt lite beroende på saker som ambient belysning och betraktningsvinkel. Svart ska inte skifta i färgton och ljushet beroende på var på skärmen du tittar, eller från vilken vinkel du tittar.

Men det beror lite på vad man jobbar "mot". Jobbar man mot utskrift är de föreskrivna ca 1:300 bra att sikta efter. Jobbar man däremot enbart mot web- och digital publicering kan det vara bra att ligga närmre det normala betraktningsförhållandet, ca 1:500.

En mycket bra utskrift/fotokopia ligger på ca 1:150. En mycket blank sådan kan ligga på 1:250, men bara när man ser kontrasten från vissa speciella vinklar och då med väldigt punktformig belysning från "helt rätt" vinkel.
Ja, tyvärr är alla funktioner som heter dynamisk kontrast och energisparande LED något man måste springa långa omvägar runt om man vill ha en bra fotoskärm.
Jag har en rätt kraftig dator med många diskar i, den lyckas dock sällan övertrumfa min skärm när det gäller energislukning.

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vad ska man satsa på en skärm med bra kontrast och djup svärta som Eizo Foris 2331 eller en skärm med större färgrymd som Nec Multisync P221W (97% av RGB)? (Jag är ute efter en någolunda bra skärm för bildbehandling för under 5000).
Inte riktigt säker på vad Dell U2410 kostar i dag (Webbhallen brukar vara billiga) men den är nog bättre.
 

hakanv

Aktiv medlem
Hej,
Är du nöjd med din Dell? Hade varit kul att höra positiva och negativa kommentarer om skärmen.

/Conny
Hej!
Jag är mycket nöjd med min Dell UltraSharp U3011. Den första som levererades var ojämn i färgerna, men Dells support o utbytessystem är 100% bra och jag fick en ny direkt med UPS två dagar efter kontakten med DELL. Den nya är helt perfekt. Jag använder en Colormunki display http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=141967&highlight=Colormunki+Display som är inkopplad hela tiden. Efter kalibreringen, har jag ställt i den så att den mäter ljuset och ställer in skärmen efter det (med jämna mellanrum under dagen). Då gör det inte något att det blir mörkare framåt em/kvällen. En perfekt kamrat till skärmen.

En del tycker kanske att skärmen är stor, men har man plats, så finns det inget bättre än att köra Photoshop eller Lightroom på en skärm i den här storleken. I Photoshop får man plats med dom flesta verktyg, utan att det inkräktar speciellt på redigeringsytan.

Denna skärm är verkligen tyst. Inget brum eller andra störande läten från den.

Har inget negativt att säga om skärmen. Rekommenderar...
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag har för närvarande 4 olika skärmar att tillgå och den skärm jag har som är bäst av de olika är en äldre cinema display 30" med matt skärm. Jag har även en modern cinema display som känns lättare att arbeta mot än min dell ultrasharp 27". Det är en sak som stör mig med dellen och det är den gryniga ytan som ger mig ticks att tro att jag hela tiden har något skräp på skärmen. Prisvärd är den absolut men ovan nämnda detalj gör att jag överskärpte bilderna när jag använde den som primär skärm.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har för närvarande 4 olika skärmar att tillgå och den skärm jag har som är bäst av de olika är en äldre cinema display 30" med matt skärm. Jag har även en modern cinema display som känns lättare att arbeta mot än min dell ultrasharp 27". Det är en sak som stör mig med dellen och det är den gryniga ytan som ger mig ticks att tro att jag hela tiden har något skräp på skärmen. Prisvärd är den absolut men ovan nämnda detalj gör att jag överskärpte bilderna när jag använde den som primär skärm.
Tyvärr verkar detta vara en sjuka som de flesta "bra" skärmar med IPS-panel lider av. "How bad can it be?", tänkte jag. Pyttsan! Jag hade en Eizo SX2462 hemma och den åkte tillbaka för jag stod inte ut med den genomvidriga antireflexbehandlingen (det är den som ger den "skitiga" ytan) på den. Ett konstaterande jag gjorde mycket omgående. Dessutom var mitt ex alldeles för ojämnt mellan höger och vänster i ljusstyrka (alltså ej mätt, utan synbart...), men det hade förhoppningsvis gått att fixa reklamationsvägen.

Till saken hör att det skrevs lite om att panelen i skärmen jag har nu var "sparkly" i det vita (PVA eller MVA, osäker), men det är ju ingenting mot skräpet (!) som sitter på nya IPS-paneler. A-TW-IPS, where art thou?

Att vänta och hoppas på att de skärper sig håller inte riktigt eftersom den nuvarande skärmen minst sagt sett bättre dagar. Jag förmodar att jag får köpa en PVA-skärm, för IPS-panelerna kan vara aldrig så bra, men om man inte står ut med att använda dem så faller onekligen poängen lite.
 

Torda

Aktiv medlem
Hur är det i dagsläget på skärmfronten? Jag köpte en Dell 2410 när den var ganska ny och har varit väldigt nöjd med den, men nu behöver jag ytterligare en skärm och jag funderar på om jag ska köpa en likadan för lite drygt 4000:- eller kanske den nya lite avskalade modellen U2412M som verkar ha ungefär liknande bildkvalitet, men samtidigt är lite mer begränsad vad gäller anslutningsmöjligheter, dock då även till ett betydligt lägre pris. Eller finns det någon annan skärm som skulle passa mitt behov? Den ska helst inte kosta mera än 5000:-.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Hur är det i dagsläget på skärmfronten? Jag köpte en Dell 2410 när den var ganska ny och har varit väldigt nöjd med den, men nu behöver jag ytterligare en skärm och jag funderar på om jag ska köpa en likadan för lite drygt 4000:- eller kanske den nya lite avskalade modellen U2412M som verkar ha ungefär liknande bildkvalitet, men samtidigt är lite mer begränsad vad gäller anslutningsmöjligheter, dock då även till ett betydligt lägre pris. Eller finns det någon annan skärm som skulle passa mitt behov? Den ska helst inte kosta mera än 5000:-.
Köp ännu en Dell U2410 om du är nöjd med den - inte en U2412M. Finns en anledning till att U2412M kostar hälften av U2410 och det är inte för att den är bättre. Om du inte nu ska ha en allroundskärm du bara fixar bilder på ibland, surfar och kollar på film på. Vill du ha en dedikerad skärm för foto så kanske Nec Ex231Wp trotts sina 23" är nått eller P241W men då är du över 5000:-
 
ANNONS