Annons

Bildskärm för bildbehandling

hbengtsson

Aktiv medlem
Om jag väljer Eizo ska jag då skaffa EIZO EASYPIX CALIBRATION KIT eller exempelvis X-RITE I1 DISPLAY PRO ?
Om jag väljer NEC ska jag då skaffa exempelvis X-RITE I1 DISPLAY PRO

eller annat lämpligt? prisfråga är det ju också

En okunnighetsfråga - hårdvarukalibrerade skärmar kräver väl också tillköp av utrustning?

Gunnar
Jag jobbar med en P241W och kalibrerar med Colormunki Display. Den är långsammare än Eye1 men i övrigt exakt samma komponenter. Denna kombination ger ett utmärkt resultat.
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Skärm inköpt

och det gråa på väggarna är på gång men min el-lampleverantör kan inte hjälpa mig med "rumsbelysning med färgtemperatur på 5000K med färgåtergivningsindex >95 Ra. Ljusnivå vid skärm ej mer än 32 lux."

Är beredd att handla vad som behövs men hittar ej var. Lilla Oskarshamn räcker inte.
Tacksam för hjälp om möjligt specificerad.
/Gunnar
 

stefohl

Aktiv medlem
och det gråa på väggarna är på gång men min el-lampleverantör kan inte hjälpa mig med "rumsbelysning med färgtemperatur på 5000K med färgåtergivningsindex >95 Ra. Ljusnivå vid skärm ej mer än 32 lux."

Är beredd att handla vad som behövs men hittar ej var. Lilla Oskarshamn räcker inte.
Tacksam för hjälp om möjligt specificerad.
/Gunnar
Du kanske ska vända dig till din fotoleverantör istället. Lysröret som jag använder heter Just Normlicht D50. Ett annat alternativ är http://www.rattljus.se som säljer ett dagsljuslysrör.

Stefan
 

ldn99

Aktiv medlem
Du kanske ska vända dig till din fotoleverantör istället. Lysröret som jag använder heter Just Normlicht D50. Ett annat alternativ är http://www.rattljus.se som säljer ett dagsljuslysrör.

Stefan
Har du inte extrema krav så finns vanliga Philips de Luxe Pro 950 med CRI 93% för en knapp hundralapp, annars Philips Graphica Pro med CRI 98%. Dessa bör du kunna beställa hem i en vanlig belysningsaffär om de inte finns på lager.
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Du kanske ska vända dig till din fotoleverantör istället. Lysröret som jag använder heter Just Normlicht D50. Ett annat alternativ är http://www.rattljus.se som säljer ett dagsljuslysrör.

Stefan
Fotoleverantör i Oskarshamn är sämre än belysningsleverantör :(
Handlar mina foto- och datasaker på nätet och dom har inga belysningar.

Snurrat på nätet och sett båda Dina förslag men inte hittat svensk försäljare av Just Normlicht. Vem?

Rättljus har ju både lampor och lysrör med 5500 - hittar ingen 5000 Kelvin men är väl OK med 5500. Spelar roll om lampa eller lysrör?

Så hur många watt är lämpligt för de max 32 luxen?

Gunnar
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Har du inte extrema krav så finns vanliga Philips de Luxe Pro 950 med CRI 93% för en knapp hundralapp, annars Philips Graphica Pro med CRI 98%. Dessa bör du kunna beställa hem i en vanlig belysningsaffär om de inte finns på lager.
Tack
Verkar nu heta MASTER TL-D 90 Graphica G13 och 5300 Kelvin.

Philips katalog över belysningskällor är häftig 271 sidor.

Hur många watt har Du?

Gunnar
 

easyrider

Aktiv medlem
Fotoleverantör i Oskarshamn är sämre än belysningsleverantör :(
Handlar mina foto- och datasaker på nätet och dom har inga belysningar.

Snurrat på nätet och sett båda Dina förslag men inte hittat svensk försäljare av Just Normlicht. Vem?

Rättljus har ju både lampor och lysrör med 5500 - hittar ingen 5000 Kelvin men är väl OK med 5500. Spelar roll om lampa eller lysrör?

Så hur många watt är lämpligt för de max 32 luxen?

Gunnar
Vad du än gör se till att det inte blir för ljust. Om det är ok för dig att det är jätteljust så spelar det givetvis ingen roll. Jag har en dagsljuslampa som sitter i taket (den går alltså inte att rikta) där det blev alldeles för ljust för min smak. Har nu skaffat dimmer och löst problemet.
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Vad du än gör se till att det inte blir för ljust. Om det är ok för dig att det är jätteljust så spelar det givetvis ingen roll. Jag har en dagsljuslampa som sitter i taket (den går alltså inte att rikta) där det blev alldeles för ljust för min smak. Har nu skaffat dimmer och löst problemet.
Nej det är det som jag är rädd för att det blir för ljust. Svårt detta för jag vet inte riktigt samband mellan watt - lumen - lux heller. Flera watt blir flera lumen och flera lumen blir flera lux. I dagsläget sitter i taket 2 x 25 watt vilket känns bra och när jag mäter når jag inte 32 lux men tycker att det är rätt så bra att arbeta i. Om jag fattat rätt så torde dessa 50 watt ge cirka 550 - 600 lumen enligt någon schablon jag sett. Philips lysrör MASTER TL-D 90 Graphica G13 18wattt ger 950 lumen så det känns möjligen fel. Rätt ljus som säljer VIVA-LITE lysrör har ett 14 watt med 925 lumen. VIVA-LITE finns också som lågenergilampor 11 och 13 watt med 400 respektive 600 lumen. Just normlicht kan jag inte hitta lumental på. Stefan föreslog ju deras D50 som som lägst finns på 18 watt men jag har inte lyckats hitta dess lumen-tal.
Känns som djungel men man lär sig ju en del i alla fall.

Vilken dagsljuslampa har Du valt? Allt går ju inte att använda dimmer till - åtminstone inte lysrör vad jag tror att jag vet.

Gunnar
 

easyrider

Aktiv medlem
Hej. Jag kommer inte ihåg var jag köpte denna lampa. Den är på 28W och har en färgtemperatur på 5000-5500k. Glödlampan är spiralformad (alltså inget lysrör) och det står Rohs på.

En glödlampa på 18w verkar perfekt och ännu bättre om du kan sätta den i en skrivbordlampa eller annan riktbar lampa.
 

stefohl

Aktiv medlem
Fotoleverantör i Oskarshamn är sämre än belysningsleverantör :(
Handlar mina foto- och datasaker på nätet och dom har inga belysningar.

Snurrat på nätet och sett båda Dina förslag men inte hittat svensk försäljare av Just Normlicht. Vem?

Rättljus har ju både lampor och lysrör med 5500 - hittar ingen 5000 Kelvin men är väl OK med 5500. Spelar roll om lampa eller lysrör?

Så hur många watt är lämpligt för de max 32 luxen?

Gunnar
Network Innovation är svensk distributör. Så det innebär att alla som säljer Eizo och Epson med mera kan sälja Just lysrör också.

Skillnaden mellan 5000K och 5500K är inte så viktig, det är bara att se till att din skärm kalibreras så att den ser neutral ut under det ljusförhållande som råder.

Sedan att det skulle vara max 32 lux är jag lite undrande över. ISO-standarden säger mellan 32-64 lux, eller snarare 1/4 – 1/8 av skärmens ljusstyrka. I ett rum på cirka 20 m2 har vi två st lysrör på vardera 36 W.

Stefan
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Sedan att det skulle vara max 32 lux är jag lite undrande över. ISO-standarden säger mellan 32-64 lux, eller snarare 1/4 – 1/8 av skärmens ljusstyrka. I ett rum på cirka 20 m2 har vi två st lysrör på vardera 36 W.

Stefan
Tack Stefan

Max 32 har jag nog läst på några ställen. Bland annat Göran Segerholm i Kamera&Bild

(SÅ TESTAR DU DET OMGIVANDE LJUSET
Ljuset i rummet där du arbetar med digital bildbehandling ska inte träffa skärmen direkt, och det får inte vara för starkt. Bildskärmen ska upplevas som det ljusaste i miljön. Ett riktvärde för det omgivande ljuset är att det inte ska överstiga 32 lux.
Det kan du mäta upp så här:
1. Stäng av bildskärmen och ställ ett vitt papper mot den.
2. Ställ in din digitalkamera på ISO 100. Välj automatik med bländarförval och bländare fyra.
3. Rikta kameran så att papperet fyller upp hela sökarbilden. Om slutartiden blir kortare än 1/4 sekund så är det omgivande ljuset över 32 lux. Blir den längre så är ljusnivån också lägre.
Riktvärdet 32 lux har några år på nacken. Med dagens ljusstarka bildskärmar är det möjligt att ha något starkare omgivande ljus.)
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack Stefan

Max 32 har jag nog läst på några ställen. Bland annat Göran Segerholm i Kamera&Bild

(SÅ TESTAR DU DET OMGIVANDE LJUSET
Ljuset i rummet där du arbetar med digital bildbehandling ska inte träffa skärmen direkt, och det får inte vara för starkt. Bildskärmen ska upplevas som det ljusaste i miljön. Ett riktvärde för det omgivande ljuset är att det inte ska överstiga 32 lux.
Det kan du mäta upp så här:
1. Stäng av bildskärmen och ställ ett vitt papper mot den.
2. Ställ in din digitalkamera på ISO 100. Välj automatik med bländarförval och bländare fyra.
3. Rikta kameran så att papperet fyller upp hela sökarbilden. Om slutartiden blir kortare än 1/4 sekund så är det omgivande ljuset över 32 lux. Blir den längre så är ljusnivån också lägre.
Riktvärdet 32 lux har några år på nacken. Med dagens ljusstarka bildskärmar är det möjligt att ha något starkare omgivande ljus.)

Det är nog något Göran lärt sig på den gamla tjockskärmstiden av mig :) Eftersom gamlaCRT-skärmar var svåra att få upp i ljusstyrka fick man begränsa ljusstyrkan på skärmen till 80 cd/m2, vilket gjorde att du ville ha ett ordentligt mörkt rum. Idag kalibrerar vi till betydligt högre ljusstyrka, runt 100-160 cd/m2 och det gör att du kan/ska ha ett ljusare rum.

Stefan
 

Alexandersson

Aktiv medlem
Dax för ny skärm, vad får jag för 3-6000kr?

Jag har haft en LG 24-tummare i 4-5 år nu med PVA-panel (kostade 5+moms då). Skärmen har nu dött. Visst skärmen är inte prefekt men har givit mig tillräckligt bra färgåtergivning för att jag kunnat lita på det jag ser på skärmen ser skapligt lika ut i tryck. Har en spyder 4 till mitt förfogade för att kalibrera också. Jag skall använda skärmen för bildbehandling, hur den är att spela på är sekundärt.

Vad skall man köpa idag? Minst 24, har sneglat på 27-tummarna för att få lite högre upplösning.

Ni som kan skärmar, duger någon av 27"-arna nedan för bildbehandling idag och vilken är bäst i så fall?

Denna Asus?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727

Någon av dessa ifrån DELL?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Eller denna ifrån Samsung?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1155893

Är PLS skärmar bättre än H-IPS generellt?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Om du kan sträcka dig 500 kr över din budget så har du denna

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13475727/nec-bildskaerm-24-multisync-p241w

Mycket bra skärm. Använder den själv...

DELL har jag ingen bra erfarenhet av alls. Åkte på 4 utbytesskärmar innan jag ruttnade. Dom använde en ganska svajjig panel med inkonsekventa färgstick på olika områden. Stört omöjligt att profilera bort. Möjligt att deras nya serier är bättre dock. Det kan jag inte uttala mig om.

Men som sagt, NEC:en är enastående bra.
 

Alexandersson

Aktiv medlem
Om du kan sträcka dig 500 kr över din budget så har du denna

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13475727/nec-bildskaerm-24-multisync-p241w

Mycket bra skärm. Använder den själv...

DELL har jag ingen bra erfarenhet av alls. Åkte på 4 utbytesskärmar innan jag ruttnade. Dom använde en ganska svajjig panel med inkonsekventa färgstick på olika områden. Stört omöjligt att profilera bort. Möjligt att deras nya serier är bättre dock. Det kan jag inte uttala mig om.

Men som sagt, NEC:en är enastående bra.
Fanns för 6kkr
http://www.dustinhome.se/product/5010613940/nec-multisync-p241w-24-wide-tft-white/?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5694

Men då med vit kant.. man vill väl ha svart ändå.. hmm, tack för input om dell:arna.. det är alltid olika serier och nu har de kanske skärpt sig? Hade varit kul å gå upp en storlek till 27" och 2560 för att få plats med mer data.

Skall jag satsa på NECen eller någon annan skärm i samma pris-prestanda-läge?
 
ANNONS