Annons

Bildskärm för bildbehandling

Falumas

Aktiv medlem
Låt mig omformulera min fråga.
Prestandamässigt väsentligen likartade skärmar ska man då välja NEC eller Eizo? Inser att det också är en "diffus" fråga men vill ändå ställa den.
NEC och Quato håller i min mening den högsta kvaliteten tätt följda av Eizo, skillnaden mellan dom är dock så liten att den kan anses vara försumbar.

Enligt mig är det onödigt att skaffa en skärm i denna klassen om man inte tar hand om hela paketet, dvs även ser till att man har styr på omgivningsljuset på platsen där skärmen och utskriftgranskningen sker.
Tar man inte hand om omgivningsljuset klarar man sig oftast precis lika bra med en betydligt billigare Dell, HP, Asus etc IPS-skärm.

/Karl
 

Gille Spie

Aktiv medlem
NEC och Quato håller i min mening den högsta kvaliteten tätt följda av Eizo, skillnaden mellan dom är dock så liten att den kan anses vara försumbar.

Enligt mig är det onödigt att skaffa en skärm i denna klassen om man inte tar hand om hela paketet, dvs även ser till att man har styr på omgivningsljuset på platsen där skärmen och utskriftgranskningen sker.
Tar man inte hand om omgivningsljuset klarar man sig oftast precis lika bra med en betydligt billigare Dell, HP, Asus etc IPS-skärm.

/Karl
Tack

Quato där fick jag lära mig något nytt - visste inte om fanns.

Min tanke är väl att när tid snart pga ålder finnes så ska jag fixa en ordentlig ljusmiljö i mitt arbetsrum. Kalibrerat har jag gjort i flera år.
Även om skillnaden mellan NEC och Eizo enligt Dig är liten så vad är det som gör skillnaden? Vad jag kan se har dom lite olika IPS-paneler och ljusstyrka-kontrast skiljer sig åt.

Gunnar
 

stefohl

Aktiv medlem
NEC och Quato håller i min mening den högsta kvaliteten tätt följda av Eizo, skillnaden mellan dom är dock så liten att den kan anses vara försumbar.
Jag testar och utvärderar kontinuerligt skärmar i denna klass och kan inte hålla med dig om denna rangordning. De bästa resultat jag mätt upp när jag utvärderar den med programmet U-Dact är Eizos CG 245. Men nu talar vi om så små nyansskillnader att exemplarvariationen också spelar roll. Köper man en skärm för 15-20 tkr bör man ju också veta hur man utvärderar att man fått ett riktigt bra exempar.

Enligt mig är det onödigt att skaffa en skärm i denna klassen om man inte tar hand om hela paketet, dvs även ser till att man har styr på omgivningsljuset på platsen där skärmen och utskriftgranskningen sker.
Tar man inte hand om omgivningsljuset klarar man sig oftast precis lika bra med en betydligt billigare Dell, HP, Asus etc IPS-skärm.

/Karl
Instämmer fullt ut. Men det är rätt enkelt att göra. Mörklägg rummet, sätt upp en bra dagsljuskälla (jag använder ett lysrör från Just) och måla väggarna i en absolut neutralgrå färg. Billiga åtgärder jämfört med vad en bra skärm kostar.

Stefan
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag testar och utvärderar kontinuerligt skärmar i denna klass och kan inte hålla med dig om denna rangordning. De bästa resultat jag mätt upp när jag utvärderar den med programmet U-Dact är Eizos CG 245. Men nu talar vi om så små nyansskillnader att exemplarvariationen också spelar roll. Köper man en skärm för 15-20 tkr bör man ju också veta hur man utvärderar att man fått ett riktigt bra exempar.
Skillnaden jag mätt upp kan mycket väl vara inom skillnaderna för exemplarskillnad, jag kan ha haft mer tur med Quato (20st) och Nec (6st) jämfört med vad jag har haft med Eizo (10st).

Instämmer fullt ut. Men det är rätt enkelt att göra. Mörklägg rummet, sätt upp en bra dagsljuskälla (jag använder ett lysrör från Just) och måla väggarna i en absolut neutralgrå färg. Billiga åtgärder jämfört med vad en bra skärm kostar.

Stefan
Rent praktiskt och ekonomiskt är det lätt. Det största problemet är oftast (i dom fallen jag varit inblandad i) att övertala sin partner/arbetskollegor att det är en pra idé att ha gråa väggar och mörkläggning i ett rum.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Samma här, har dock inte gjort det själv utan vi har haft konsulter som varit och gjort certificeringen. Här nere är det som sagt UGRA som gäller. Visste inte att ni körde UGRA upp i Sverige också.

/Karl
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Rent praktiskt och ekonomiskt är det lätt. Det största problemet är oftast (i dom fallen jag varit inblandad i) att övertala sin partner/arbetskollegor att det är en pra idé att ha gråa väggar och mörkläggning i ett rum.

/Karl
Tror inte att jag ska få problem därhemma med neutralgrått i "mitt" rum :)

OK tänker just nu vidare. Spelar det någon stor roll vilken typ av IPS-panel man väljer?
De skärmar jag nu funderar på E-IPS, P-IPS, H-IPS eller IPS.
Spelar det någon stor roll för en amatör med kvaltetskrav om man väljer Färgstöd 16,7 eller 1073 Milj?

Kommer att byta grafikkort till ett som klarar DisplayPort och ersätta min gamla kalibreringsutrustning med ny lämplig kalibreringsutrustning

Gunnar
 

Falumas

Aktiv medlem
Tror inte att jag ska få problem därhemma med neutralgrått i "mitt" rum :)

OK tänker just nu vidare. Spelar det någon stor roll vilken typ av IPS-panel man väljer?
De skärmar jag nu funderar på E-IPS, P-IPS, H-IPS eller IPS.
Spelar det någon stor roll för en amatör med kvaltetskrav om man väljer Färgstöd 16,7 eller 1073 Milj?

Kommer att byta grafikkort till ett som klarar DisplayPort och ersätta min gamla kalibreringsutrustning med ny lämplig kalibreringsutrustning

Gunnar
Bra!

Det spelar en minimal roll vilken paneltyp det är, dom flest bokstav-IPS är förbättringar av olika slag av IPS.

16,7milj stödjer det mesta.
1073milj kräver skärm som stödjer det, grafikkort som stödjer det, operativsystem som stödjer det
och kallibrerings/profilerings-verktyg som stödjer det.

Grafikkort är Nvida Quadra och ATI FirePro
Operativsystem är Windows Vista/7/8

Fördelarna med 10-bitarsfärg mot 8-bitar är i stort sett endast vid profilering då man "tappar" bitdjup.

/Karl
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Bra!

Det spelar en minimal roll vilken paneltyp det är, dom flest bokstav-IPS är förbättringar av olika slag av IPS.

16,7milj stödjer det mesta.
1073milj kräver skärm som stödjer det, grafikkort som stödjer det, operativsystem som stödjer det
och kallibrerings/profilerings-verktyg som stödjer det.

Grafikkort är Nvida Quadra och ATI FirePro
Operativsystem är Windows Vista/7/8

Fördelarna med 10-bitarsfärg mot 8-bitar är i stort sett endast vid profilering då man "tappar" bitdjup.

/Karl

Hmmm - högre skolan för 66-åringen :)

1. Skärm för 1073milj kan visa färre om grafikkortet inte är bra tillräckligt?
2. Skärm för 1073milj visar 16,7milj bättre än en 16,7?
3. Sonen (26) tycker jag ska köpa grafikkort ASUS RADEON HD7850 eller liknande - OK till 16,7 milj?
4. EIZO FLEXSCAN SX2462W + EASYPIX 24" WIDE TFT BLACK (8990:) eller NEC MULTISYNC PA241W 24" (8190:) + kalibreringsutrustning (?)
5. EIZO FLEXSCAN SX2462WF 24" (7990) eller NEC MULTISYNC P241W 24" (6490) + kalibreringsutrustning.

Måla väggarna lättare :)

Gunnar
 

Falumas

Aktiv medlem
Hmmm - högre skolan för 66-åringen :)

1. Skärm för 1073milj kan visa färre om grafikkortet inte är bra tillräckligt?
2. Skärm för 1073milj visar 16,7milj bättre än en 16,7?
3. Sonen (26) tycker jag ska köpa grafikkort ASUS RADEON HD7850 eller liknande - OK till 16,7 milj?
4. EIZO FLEXSCAN SX2462W + EASYPIX 24" WIDE TFT BLACK (8990:) eller NEC MULTISYNC PA241W 24" (8190:) + kalibreringsutrustning (?)
5. EIZO FLEXSCAN SX2462WF 24" (7990) eller NEC MULTISYNC P241W 24" (6490) + kalibreringsutrustning.

Måla väggarna lättare :)

Gunnar
1. En 10-bitarsskärm (1073mil färger) fungerar bra i en 8-bitarsmiljö.

2. Nja, det tror jag inte har aldrig testat. Skulle tippa på lika bra.

3. HD7850 är ett väldigt bra kort för spel. Jag skulle rekomendera ett FirePro 4800 istället, billigare och fler fördelar för fotografen. Bägge fungerar bra för 16.7milj.

4 & 5. Har ingen erfarenhet av dom nämnda skärmarna, Stefohl kan säkert ge dig bättre råd där. Dubbla skärmar är att rekomender, du kan köpa det billigaste möjliga till att ha verktygsfält etc på som inte kräver en bra skärm.

/Karl
 

stefohl

Aktiv medlem
1. En 10-bitarsskärm (1073mil färger) fungerar bra i en 8-bitarsmiljö.

2. Nja, det tror jag inte har aldrig testat. Skulle tippa på lika bra.
Detta med 8- eller 10 bitar ut till skärmen spelar inte så stor roll som många tror. Jag trodde det skulle göra en synbar skillnad i de mörka partierna, men i praktiken syns ingen skillnad. Skärmen är mycket viktigare än om det är 8 eller 10 bitar från kortet.

3. HD7850 är ett väldigt bra kort för spel. Jag skulle rekomendera ett FirePro 4800 istället, billigare och fler fördelar för fotografen. Bägge fungerar bra för 16.7milj.
Instämmer.

4 & 5. Har ingen erfarenhet av dom nämnda skärmarna, Stefohl kan säkert ge dig bättre råd där. Dubbla skärmar är att rekomender, du kan köpa det billigaste möjliga till att ha verktygsfält etc på som inte kräver en bra skärm.

/Karl
Nja, detta är skärmar som ligger ett steg under den nivå där jag brukar kolla. Tror inte det spelar så stor roll vilken du väljer, du få en bra skärm vilket som. Lägg ner lite möda på att kontrollera att den verkligen fungerar bra. Det vill säga är den jämn över ytan i ljus och färg, är den stabil i färg över tiden, har den ett omfång som täcker in Adobe RGB efter en kalibrering?

Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
Hmmm - högre skolan för 66-åringen :)

1. Skärm för 1073milj kan visa färre om grafikkortet inte är bra tillräckligt?
2. Skärm för 1073milj visar 16,7milj bättre än en 16,7?
3. Sonen (26) tycker jag ska köpa grafikkort ASUS RADEON HD7850 eller liknande - OK till 16,7 milj?
4. EIZO FLEXSCAN SX2462W + EASYPIX 24" WIDE TFT BLACK (8990:) eller NEC MULTISYNC PA241W 24" (8190:) + kalibreringsutrustning (?)
5. EIZO FLEXSCAN SX2462WF 24" (7990) eller NEC MULTISYNC P241W 24" (6490) + kalibreringsutrustning.

Måla väggarna lättare :)

Gunnar
En sak du bör fundera över är hur du vill kalibrera din nya bildskärm. Bildskärmar med automatisk kalibrering, sk hårdvarukalibrering, där man ändrar i själva skärmen, istället för en korrektionstabell i grafikkortet varje gång du startar datorn, skulle jag välja i alla lägen.

I Sverige tror jag det är så fortfarande med NEC, att bara deras Spectraview modeller kan hårdvarukalibreras. Om det är så för NEC PA241, skulle jag hellre valt Eizon som kan hårdvarukalibreras med EasyPix, som är en strippad version av Eizo's ColorNavigator mjukvara.

EasyPix fungerar utmärkt om man inte har några speciella krav på kalibreringen, och du kan enkelt göra två olika profiler, en när du redigerar foton och en annan när du t ex surfar på internet. Dessa switchar du enkelt mellan med ett musklick.
 

Falumas

Aktiv medlem
Detta med 8- eller 10 bitar ut till skärmen spelar inte så stor roll som många tror. Jag trodde det skulle göra en synbar skillnad i de mörka partierna, men i praktiken syns ingen skillnad. Skärmen är mycket viktigare än om det är 8 eller 10 bitar från kortet.
På en hårdvarukallibrerad skärm håller jag med, på en profilerad skärm så kan man dock enklare se skillnad, ju sämmre skärm desto större skillnad.

/Karl
 

stefohl

Aktiv medlem
På en hårdvarukallibrerad skärm håller jag med, på en profilerad skärm så kan man dock enklare se skillnad, ju sämmre skärm desto större skillnad.

/Karl
Jo, det är väl därför jag inte har sett skillnaderna. Jag gör aldrig någon bearbetning på en skärm som inte är hårdvarukalibrerad.

Stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nja, detta är skärmar som ligger ett steg under den nivå där jag brukar kolla. Tror inte det spelar så stor roll vilken du väljer, du få en bra skärm vilket som. Lägg ner lite möda på att kontrollera att den verkligen fungerar bra. Det vill säga är den jämn över ytan i ljus och färg, är den stabil i färg över tiden, har den ett omfång som täcker in Adobe RGB efter en kalibrering?

Stefan
Jag hade en SX2462W hemma i våras och det exemplaret var synnerligen synbart ojämnt ljusstyrkemässigt mellan vänster och höger sida. Sänkte man ljusstyrkan så var tendensen vitt på ena sidan och grått på den andra... Tyvärr får man nog agera egen kvalitetskontroll. Ett så pass grovt fel tycker jag inte borde kunna passera på en skärm som kostar uppåt 10 kkr.

Sedan åkte den tillbaka inte bara därför, utan för att jag inte stod ut med antireflexbehandlingen. Tyvärr verkar nästan varenda IPS-skärm ha den varianten numera. En del verkar inte bry sig, men det var en rejäl "deal breaker" för mig.

(Det slutade med en SX2262W som har PVA-panel och samma upplösning som SX2462W. Strängt taget är den nog sämre än ett bra exemplar av SX2462W, men står jag inte ut med antireflexbehandlingen så gör det inte så stor nytta att skärmen är aldrig så bra... VA-panel har jag haft i flera år så bristerna med det står jag ut med, åtminstone på 22".)
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Tack alla för engagemang - en fundering kvar

Om jag väljer Eizo ska jag då skaffa EIZO EASYPIX CALIBRATION KIT eller exempelvis X-RITE I1 DISPLAY PRO ?
Om jag väljer NEC ska jag då skaffa exempelvis X-RITE I1 DISPLAY PRO

eller annat lämpligt? prisfråga är det ju också

En okunnighetsfråga - hårdvarukalibrerade skärmar kräver väl också tillköp av utrustning?

Gunnar
 

alfin

Aktiv medlem
Till Eizo SX2462 kan du bara använda Easypix calibration kit om du vill kunna hårdvarukalibrera, så lämpligast är att köpa dem tillsammans.

Till NEC PA241, som jag inte tror du kan hårdvarukalibrera, kan du välja vilket fristående kalibratorpaket du vill.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om jag väljer Eizo ska jag då skaffa EIZO EASYPIX CALIBRATION KIT eller exempelvis X-RITE I1 DISPLAY PRO ?
Om jag väljer NEC ska jag då skaffa exempelvis X-RITE I1 DISPLAY PRO

eller annat lämpligt? prisfråga är det ju också

En okunnighetsfråga - hårdvarukalibrerade skärmar kräver väl också tillköp av utrustning?

Gunnar
En del hårdvarukalibrerade skärmar kommer med allt, andra kräver specifik extrautrustning.

/Karl
 
ANNONS