Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Om din fotografering betalar skärmen så är den relevant.
Vill du ha den och har råd med den är den relevant.
Behöver du den så är den relevant.

Du vet att du vill ha den.
Du vill bara att vi ska säga att du ska köpa den ;)
Köp den! :)

Tack, ;-)
men inte bara det. Jag undrar om man köper SX2462W i vilka situationer kan en fotograf komma att sakna hårdvarukalibrering på CG243W med tanke på att SX2462W är så bra?
 
Det skulle väl vara om du har väldigt varierande ljus i samma rum som skärmen.
Olika temperaturer som glödlampa/lysrör/dagsljus...

Jag har snöat in helt på Eizo.
Är de bäst eller finns det några alternativ som jag ska titta på ?
coloredge-serien är det jag kollar på så något kring 10.000.- +moms är väl rimligt att titta på.
 
Är du nöjd med din Dell u2410? Funderar på att köpa en sådan, verkar vara en väldigt prisvärd skärm.
Har haft min i en vecka nu, utan kalibrering. Och det var ett lyft jfr. med min gamla BenQ 22". Allt blev mycket varmare, gul/grönt medans det vita verkligen är vitt. Den känns klockren även som okalibrerad. Skärpa kontrast, färger mm. upplever jag som ett riktigt lyft.
 
Har haft min i en vecka nu, utan kalibrering. Och det var ett lyft jfr. med min gamla BenQ 22". Allt blev mycket varmare, gul/grönt medans det vita verkligen är vitt. Den känns klockren även som okalibrerad. Skärpa kontrast, färger mm. upplever jag som ett riktigt lyft.

Har kalibrerat min dell U2410 med en spyder 3 Elite.
Blev helt klart mycket bättre jämfört med dom andra lägena.
Fick R G B till 100 84 84 samt Brightness till 10, 6500K, 2.2 gamma och luminans 120.

Här är en bra bild som man kan jämföra med.
http://www.outbackprint.com/printinginsights/pi048/essay.html
 
Senast ändrad:
Jag har snöat in helt på Eizo. Är de bäst eller finns det några alternativ som jag ska titta på ? coloredge-serien är det jag kollar på så något kring 10.000.- +moms är väl rimligt att titta på.
För de pengarna får du en NEC2690 ver II som dessutom har IPS-skärm, till skillnad från Eizo som numera mest kör PVA-skärmar i mellanklassegmentet.
 
För de pengarna får du en NEC2690 ver II som dessutom har IPS-skärm, till skillnad från Eizo som numera mest kör PVA-skärmar i mellanklassegmentet.
Jag hade en sådan reference skärm från NEC... Nu har jag bestämt mig - inga fler NEC bara EIZO. Dessutom så står det på NECs hemsida i specar för SpectraView® 2490: Färgskalor (storleksjämförelse, typisk.) - 75% AdobeRGB, 72% NTSC
 
Det är inte samma panel i 2490 som 2690. För 2690 står det: "107% AdobeRGB, 102% NTSC".

Varför var du missnöjd med din NEC skärm?
 
För många skärmalternativ

Om man nu vill ha en bra 24" skärm för fotoredigering men inte kan lägga mer än 5-7000 kr, vad skulle folk då rekommendera? Jag har fastnade för Philips 240PW9E (H-IPS) men det finns så lite info och tester om den på nätet. Jag tror mig från nätet veta att det ska vara samma display som HP LP2475w (vilken dock verkar vara en S-IPS). Även Dell UltraSharp U2410 (IPS) verkar intressant men tyckte i denna tråden den blev lite sågad av experterna. Jag hoppas experterna kan ge mig ett bra råd så man får mest "bang for the buch". Mycket tacksam för svar och öppen för fler alternativ än de jag nämnt.
 
Om man nu vill ha en bra 24" skärm för fotoredigering men inte kan lägga mer än 5-7000 kr, vad skulle folk då rekommendera? Jag har fastnade för Philips 240PW9E (H-IPS) men det finns så lite info och tester om den på nätet. Jag tror mig från nätet veta att det ska vara samma display som HP LP2475w (vilken dock verkar vara en S-IPS). Även Dell UltraSharp U2410 (IPS) verkar intressant men tyckte i denna tråden den blev lite sågad av experterna. Jag hoppas experterna kan ge mig ett bra råd så man får mest "bang for the buch". Mycket tacksam för svar och öppen för fler alternativ än de jag nämnt.

På vilket sätt blev U2410 sågad? (Personligen tycker jag den är jättebra och förstår inte hur nån annan kan vara bättre ;-). Det är himla vackert att ha en skärm som kan visa mer än sRGB. (Samsungen ovan för 3' klarar bara sRGB och jag vet inte hur det är med Dells 2209 - jag TROR den oxå bara har sRGB)
 
Jag tror det var Grevture (jag hittar inte inlägget nu, ursäkta om jag citerar fel), som skrev att den inte hade samma inställningsmöjligheter som NEC och Eizo och att man inte kunde sätta ner ljuset tillräckligt. Men det får man kanske leva med om man inte kan spendera mer än 7000kr.

Om man jämför Dell UltraSharp U2410, Philips 240PW9E och HP LP2475w vilken skulle folk säga är mest prisvärd?
 
Jag tror det var Grevture (jag hittar inte inlägget nu, ursäkta om jag citerar fel), som skrev att den inte hade samma inställningsmöjligheter som NEC och Eizo och att man inte kunde sätta ner ljuset tillräckligt. Men det får man kanske leva med om man inte kan spendera mer än 7000kr.

Om man jämför Dell UltraSharp U2410, Philips 240PW9E och HP LP2475w vilken skulle folk säga är mest prisvärd?

Det var en allmän synpunkt om att Dells monitorer inte brukar gå att ställa ner ljuset tillräcklig på men jag visade att det går utmärkt att ställa ner U2410 till 80 när 100-120-160 också är ok men på defaultinställningen är den som de flesta andra skärmar ljusare. (läs gärna inlägen från dessa profileringar)

Jag är ingen Dell-säljare på nåt sätt men tycker det är en oerhört prisvärd skärm med bra färger, kanhända är de andra du nämner lika bra eller bättre.
 
Jag tror det var Grevture (jag hittar inte inlägget nu, ursäkta om jag citerar fel), som skrev att den inte hade samma inställningsmöjligheter som NEC och Eizo och att man inte kunde sätta ner ljuset tillräckligt. Men det får man kanske leva med om man inte kan spendera mer än 7000kr.

Om man jämför Dell UltraSharp U2410, Philips 240PW9E och HP LP2475w vilken skulle folk säga är mest prisvärd?

Sitter med Dell 2408'an men efter att i förrgår sett och testat en kollegas U2410 så vet jag att det blir ett byte. Dustin har kampanjpris på den just nu, 5000:- inkl. och den har alla inställningmöjligheterna. Man kan dessutom gå in i fabriksinställningarna och ändra de fabriksjusteringar som är gjorda (överkurs men möjligt). Mig veterligen så kan du inte röra dem på en Eizo eller Hp iaf.
 
Vilken Eizo menar du, alla prof prepress skärmar från Eizo har idag 98% återgivning av Adobe rgb . De dyrare 100% av Adobe RGB och går att hårdvarukalibrera samt profilera genom skärmens egen elektronik via usb dvs kommunikation sker mellan dator/KALIBREINGSVERKTYG/SKÄRMENS EGEN ELEKTRONIK och Eizos programvara colornavigator vilket förenklar hela handhavandet, bestäm dina parametrar och tryck på knappen.
Detta kan inte låta sig göras med en exv dell skärm eller andra billigare skärmar.
Dellskärmen är säkerligen bra men kan aldrig kalibreras med samma noggranhet som Eizo, därav det högre priset. Om det är värt det får vara upp till var och en som arbetar med bilder.
 
Senast ändrad:
Vilken Eizo menar du, alla prof prepress skärmar från Eizo har idag 98% återgivning av Adobe rgb . De dyrare 100% av Adobe RGB och går att hårdvarukalibrera samt profilera genom skärmens egen elektronik via usb dvs kommunikation sker mellan dator/KALIBREINGSVERKTYG/SKÄRMENS EGEN ELEKTRONIK och Eizos programvara colornavigator vilket förenklar hela handhavandet, bestäm dina parametrar och tryck på knappen.
Detta kan inte låta sig göras med en exv dell skärm eller andra billigare skärmar.
Dellskärmen är säkerligen bra men kan aldrig kalibreras med samma noggranhet som Eizo, därav det högre priset. Om det är värt det får vara upp till var och en som arbetar med bilder.

Vilken som, säger jag för att sticka ut hakan... Har visserligen inte testat de allra senaste pro skärmarna från Eizo men 110% färgåtergivning på U2410 (96% Adobe RGB)gör att den passar utmärkt med digitala systemkameror av dagens kvalitet. Vet att iaf. sen Canons 20D kan man fånga ett större spektrum än vad adobe rgb kan återge(kanske fannas det andra redan innan 20D?)
Visst saknar Dell U2410 de dyrare Eizo funktionerna med integrering mellan skärm och (specialanpassat)kalibreringsverktyg. Och det var inte lätt att ställa in min Dell 2408 med den spyder 2 jag lånade hem från jobbet då min 2408 har 102% färgskala. Men väl värt mödan för tiden det tog och jag gör gärna om det med den än billigare (hos Dustin) och bättre U2410.

http://accessories.euro.dell.com/sn...ail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=294998

Precis som man säger "Man får vad man betalar för". Det stämmer, för det mesta, inte alltid. Ibland dyker det upp värdelösa prylar som bara kostar men även saker som är billigare men precis lika bra som de dyrare.
Allt Canon och Nikon levererar är t.ex. inte topkvalitet trotts att märkena förknippas med kvalitet. Och utan gå in på märken, så lyckas de andra imellanåt att få fram riktiga guldklimpar.
Så i valet mellan en Dell U2410 för 5.000:- eller en Eizo CG242WK för 19.000:- så skulle jag alla gånger välja Dell's. Betalade någon annan skulle jag ta mig en funderare men aldrig köpa någon av de enklare Eizo 24" än CG242.
 
Dell U2410

Hejhej!

Jag köpte mig en U2410 och är långt ifrån nöjd. Upptäkt ett par saker som jag inte riktigt blir klok på

På Fabriksinställningarna AdobeRGB och sRGB så får jag ett konstigt brus i de mörka färgerna (1 till 16 kolla lagom.nl black) och det ser förjävligt ut, ett fast brus som inte ändrar textur. Detta brus försvinner när jag kör något av de andra lägerna, Just nu kör jag custom och har kalibrerat (kan ta kort på bruset om någon vill se det)

Nackdelen med de andra lägerna (utom standard,aRGB,sRGB) är att jag får röda toner på http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php (3a, 3b, 4, 7a, 7b)

I standard har jag varken konstigt brus eller röd effekter på inversion, men tycker inte att kalibrering med spyder2 blir som det borde, de röda färgerna känns extrema.

Andra saker jag märkt är att brightness 0 är på tok för ljust för mig (110cd/m2).

Sedan har mitt exemplar även en repa över hela skärmytan (syns dock bara i avstängt läge) samt även lite kladd (kan vara avtorkde fingeravtryck)

Är det någon annan som har denna skärm och vet om jag bara klantat till inställningarna?

jag förväntade mig mer från denna skärm faktiskt, jag har gått från en CRT 22" IBM p260 som varit aldeles underbar, börjar dock bli trött på att behöva laga den då den stular med allt kortare intervall numera.
 
Det hade varit bra om Martin Agfors eller Stefan Ohlsson testade denna Dell skärm. Dels med tanke på priset och få in skärmen i ett sammanhang där den jämförs med exv en dyr Eizo. Eizoskärmarna vet jag vad de duger till.
Både Stefan och Martin skulle presentera testresultatsparametrar som är viktiga för mig, exv jämnhet, färgåtergivning,återgivning ner mot 5000K osv.

Att flera tycker att skärmen är bra säger inte mycket mer än just att de tycker skärmen är bra .
 
ANNONS