Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jag undrar vad ni proffsen tror om den här skärmen.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.142516

Kan inget om skärmar, med diodbelysningen och allt vad dom pratar om :)

Om du tittar vem som har testat den så är det Martin Agfors som även figurerar här på Fotosidan.

Jag har för övrigt en dylik skärm och tycker den är trevlig, men något proffs vill jag inte beteckna mig själv som. Däremot höll jag på att bli vansinnig på att det tog evigheter få fram en skärm när jag beställde den förra året. Handlaren skyllde på Samsung Nordic, men jag kan ju inte kontrollera sanningshalten i det så vems felet egentligen var vet jag inte.

Edit: macrobild var snabbare angående testaren. :)
 
Dell U2410

Upptäkte en ny sak med min U2410, vertikala linjer mot hård kontrast får skumma färger
ex; (foto)
http://damme.thewiegerts.com/temp/1px.png

där är det svart bakrund och 1pixel bred linje vertikalt. det syns väldigt tydligt - Någon som har nån aning om det är skärmens fel eller kasnke mitt grafikkort (Ati XT 2900HD) som suger?

//Daniel
 
Upptäkte en ny sak med min U2410, vertikala linjer mot hård kontrast får skumma färger
ex; (foto)
http://damme.thewiegerts.com/temp/1px.png

där är det svart bakrund och 1pixel bred linje vertikalt. det syns väldigt tydligt - Någon som har nån aning om det är skärmens fel eller kasnke mitt grafikkort (Ati XT 2900HD) som suger?

//Daniel

Om du vill slippa det där så gör du nog bäst i att inte ha någon skärm alls. ;)
 
läste på lite om lcd/tft, jag trodde att det låg 3 lager med RGB på varandra, men tydligen ligger de sida vid sida, så faktum är att en CRT är överlägsen där :p hade jag inte en susning om fören nu...
 
Har nu trixat lite fram och tillbaka med U2410 och kalibrering med Spyder3. Mål 6500 K, gamma 2,2.

Utgående från customläget vitbalanserade jag först med rgb-staplarna lite extra neddragna för att i kombination med brightness på 30 få ner luminansen. Hamnade på omkring 155 cd/m2 och med en profil som kändes lite rödaktig.

Efter att ha läst bland annat http://www.naturescapes.net/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=135554 som hävdar att den enda osd-justering som bör göras är att dra ner brightness testade jag att kalibrera standardläget, där visuell vitbalansering inte är möjlig. Vet inte varför, men den då skapade profilen verkar inte på LUT-nivå överhuvudtaget mappa för vitbalansen, den hamnade på, om jag minns rätt, 7400 K.

Testade att kalibrera och profilera med Basiccolor Display istället för Spyders eget Datacolor. Då var det lättare att nå lägre luminansvärden. Detta utan att programmet, som fallet var med Datacolor, uppmanade mig att gå in och sänka brightness i osd. Delta E såg däremot inte bra ut.

Slutligen bestämde jag mig för att gå ner på brightness 15 och köra en ny kalibrering av customläget med Datacolor och faktiskt använda rgb-gain för att visuellt trixa in vitbalans. Hamnade på 100 86 90, luminans ungefär 130 cd/m2, målvärdena 6500 K och gamma 2,2. Enligt programmet ligger medelvärdet av Delta E på 0,5. Resultatet tycker jag är bäst hittills, även om jag skulle vilja ha ner luminansen ytterligare. Samtidigt anar jag en tendens till att lågdagrar inte separeras superbra. På http://www.outbackprint.com/printing...048/essay.html kan jag precis urskilja nivå 6 längst ner i bild.
 
Andreas:

De flesta skärmar från 4000kr och uppåt har minst tio bitar i intern signalhanterings-LUT, vilket innebär att det ALLTID är bättre att korrigera så långt man kan med "custom"-inställningar i skärmen innan man kör en profilering.

Försöker man göra all justering i de 8-bit LUT som finns i datorsystemet innan man skickar signalen till skärmen förlorar man obönhörligt fler nivåer i färgupplösning. ALL profilering som sker abetar med att ersätta en nivå i insignalen med en annan - och det finns bara 255 fasta punkter att välja på (256 med "0" inräknat). Man vill behålla så många av dessa som möjligt. För att sätta det hela i relation kan man helt enkelt tänka att 10 bitar (i skärmen) är fyra gånger så hög justeringsnogrannhet som 8 bitar (i datorn).
 
Senast ändrad:
Man kan väl dra slutsaten att Dellen är OK men inte att den fyller högt ställda krav exv som hos en betydligt dyrare Eizoskärm gjord för prepress -eller? Det betyder inte att skärmen är dålig utan i jämförelse kanske bra. Lite beroende på vad man är ute efter
Calibration provided some good results, and the sRGB simulation mode actually worked very well.

Don't be too fooled by some of the rather enthusiastic claims though from the specifications, as a few areas were perhaps not quite as good as they could have been. The dynamic contrast ratio was nowhere near reaching its supposed specification, the facory calibration was not really that useful, and in practice, the 12-bit LUT didn't make too much difference compared with previous models really. There were a couple of slightly annoying features, including the strange inability to get a decent calibration from the 'custom' preset mode. I was also a little disappointed the U2410 could not match the black depth and contrast ratio of the similar HP LP2475W, but performance was still pretty admirable for a panel of this type. Overall, this was another good offering from Dell. This is going to be a popular screen I am sure, and rightfully so.
 
Det verkar som ni är överens om att U2410 är en ok skärm i detta prissegment där jag ligger. Artikeln nämnd ovan säger att det finns några fördelar som kontrast och black depth med HP LP2475w. Lovar att det är sista gången jag frågar om skillnaden för det kan ju vara så att ingen vet, men en sista gång:
Vet experterna här med erfarenhet av flera skärmar, vilken som är att föredra mellan HP LP2475w, Philips 240PW9E och U2410.
Det verkar inte vara många som har erfarenhet av Philips 240PW9E som jag fastnat för, så nu lutar jag mer åt U2410.
 
Dum fråga kanske?

Jag kan inget om kalibrering så ursäkta min kanske dumma fråga. Om jag köper en U2410 kan jag använda någon annans inställningar eller krävs det att jag köper en kalibrator? Dvs är varje skärm så unik eller det kanske är min omgivning som styr det så jag behöver en kalibrator?
 
Det hade varit bra om Martin Agfors eller Stefan Ohlsson testade denna Dell skärm. Dels med tanke på priset och få in skärmen i ett sammanhang där den jämförs med exv en dyr Eizo. Eizoskärmarna vet jag vad de duger till.
Både Stefan och Martin skulle presentera testresultatsparametrar som är viktiga för mig, exv jämnhet, färgåtergivning,återgivning ner mot 5000K osv.

Att flera tycker att skärmen är bra säger inte mycket mer än just att de tycker skärmen är bra .

Hej!

Jag testade och mätte faktiskt den skärmen i veckan som gick. Jag lär återkomma med en mer utförlig text om den senare, men extremt kort version är så här:

Förmodligen den bästa konsumentskärm för foto som jag har stött på i relation till priset. Stor färgrymd (även om Dells siffror verkar en smula överdrivna), riktigt bra precision (delta-värden) och så går den att få på Dustin för 5000 kronor.

Som proffsskärm är den mer tveksam, ingen hårdvarukalibrering och lite väl ojämn och instabil jämfört med de billigaste proffsskärmarna plus en lägsta luminansnivå runt 105 candela/m2 på det exemplar jag mätte.

Men, mer intressant för de flesta här: mycket bättre än någon annan skärm jag stött på i samma prisklass.
 
Tack Martin, då blir det nog en U2410 för min del. Jag antar att en kalibrator är att föredra enligt de recensioner jag läst så det får nog bli en sådan också.
 
Jag undrar vad ni proffsen tror om den här skärmen.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.142516

Kan inget om skärmar, med diodbelysningen och allt vad dom pratar om :)

Samsungs XL-skärmar (och Lacies skärmar i 7-serien som är förklädda XL-skärmar) är spännande genom att de är först ut bland skrivbordsskärmar med en diaodmatris bakom panelen så som många dyrare platt-TV har.

I teorin skall ju skärmen då lättare kunna kompensera och vara extremt jämn över ytan.

Problemet är att dioders färgegenskaper varierar kraftigt med temperaturen (och möjligen också med ljusstyrkan) och trots att Samsung valt att sätta en stor fläkt baktill i skärmen (!) så är XL-skärmarna lite för svajiga och ojämna i alla fall för krävande proffsbruk. Jag tror de här är en teknik som kommer att bli stor, men än så länge kan man faktiskt åstadkomma bättre resultat med konventionell teknik.

Jag skulle nog säga att en Dell U2410 trots sin något mindre färgrymd och frånvaro av hårdvarukalibrering ger ungefär samma bildkvalitet som XL-skärmarna, men betydligt billigare.
 
Kan ju nämna några saker som låg bakom valet av XL20 i mitt fall. Kom också ihåg att jag haft den i lite över ett år och beställningen gjordes ännu lite tidigare. En del av de skärmar som finns på marknaden idag fanns alltså inte då. Priserna har säkerligen ändrat sig också.

* Hårdvarukalibrering, enkelt att byta mellan olika kalibreringslägen och även kalibrera de fördefinierade lägena.
* Kalibratorn ingick, priskillnaden mot alternativ + lös kalibrator som inte är av den absolut enklaste sorten relativt liten
* Ljusstyrkan går att ställa ned ordentligt. Får ont i huvudet av att köra t ex 120 cd/m2 eller mer vid t ex textbearbetning. Kör ofta nere vid 80 eller 100 cd/m2.
* Rimligt snabb panel till skillnad mot en del av alternativen. Använder skärmen till det mesta utom FPS-spel.
* Gillar tanken med lysdiodsmatris istället för gamla lysrör. :D
* Stor färgrymd är ju trevligt, men det går ju som sagt att få nästan lika stor hos konkurrenterna också.
 
Jag undrar vad ni proffsen tror om den här skärmen.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.142516

Kan inget om skärmar, med diodbelysningen och allt vad dom pratar om :)

Det är samma skärm som säljs under LaCies märke. Jag har inte provat Samsung-varianten, men det ska vara exakt samma skärm men LaCie har ett mer avancerat kalibreringsprogram.

Färgomfånget är, som Martin skriver, fantastiskt. Jag har inte sett större färgomfång på någon annan skärm. Nackdelen med de två LED-skärmar jag har testat är stabiliteten. När lysdioder värms upp förändras färgerna. Så det gäller för tillverkarna att få temperaturen stabil, vilket inte är helt enkelt.

Skillnaderna är inte så jättestora, så om man inte sitter och håller på med provtryck eller liknande, så skulle jag inte oroa mig.

Stefan

P.S Läste Martins svar efter att jag lagt upp detta svar. Så bra att vi var överens.
 
Senast ändrad:
läste på lite om lcd/tft, jag trodde att det låg 3 lager med RGB på varandra, men tydligen ligger de sida vid sida, så faktum är att en CRT är överlägsen där :p hade jag inte en susning om fören nu...

??? även på en CRT ligger de pigment som skapar respektive färg bredvid varandra.

Stefan
 
ANNONS