Annons

blixt konstellation (studio, porträtt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Jag har köpt ett kit Elinchrom d-lite 2 it to go 200Ws och tänkte spåna mina idéer med er med min fotokonstellation.

Jag har även en Canon 580EXII blixt med tillhörande Lastolite Bouncher 60x60cm med pocketwizard ETTL.

Konstellationen som jag tänkte är att jag snart ska fota en grupp på 3-4 personer (helkropp, halvbild, närbild etc) där de två Elinchrom ska fungera som huvudljus och min Canon 580EXII för att ljusa upp ”fonden”, Fonden i mitt fall är snö/is och platsen kan ni säkert räkna ut!

Jag har provat lite olika lösningar att köra PC-kabel från Kameran till en av Elinchrom och med Eye-cell aktiverat samt Pocketwizard till Canon 580EXII.
Denna lösning fungerade ibland, ibland tändes alla tre och bilden blev perfekt, ibland kom Elinchrom-blixtarna igång sent och bilden blev svart.

Det jag kommit på är att TTL-blixten tänder med olika styrka olika gånger beroende på hur mycket folk som står framför min vita fond samt att man tydligen avaktiverar PC-utgången på kameran då jag kör PW i blixtskon.

Sedan provade jag att bara enkom köra PW och inga kablar till Elinchrom och enbart förlita mig på Elinchroms Eye-cell skulle trigga blixtarna. Det fungerade också ibland men det som verkar fungera är att låsa exponeringsinställngen (AE-lås) med *-knappen.
Då förblixtar ju så klart alla tre och bilden kan avfyras med alla tre blixtar som tänds med resultat att bilden blir shysst exponerad.
Detta trots att 580EXII är ställd på E-TTL.

Hur skulle ni göra i mitt fall för att belysa och vita upp den vita snön/istaket.
Köra 580EXII i M-läge? Vilka grundinställningar bör blixten ha?
Bort med bounchen på blixten?
Kom med konstruktiva tips/idéer.

http://www.lightingdiagrams.com/Creator

Nedan konstellation med styrning av blixtarna enbart av PW som triggar Elinchroms Eye-Cell (fotocell)
 

Bilagor

  • lighting-diagram-1293007616.jpg
    lighting-diagram-1293007616.jpg
    82.8 KB · Visningar: 528
Senast ändrad:
Till att börja med hade jag tagit bort softboxarna från dina Elin blixtar. Du behöver paraplyer för att lysa upp helkropp på 4 personer. (paraplyer spiller ljuset mer) Din 580 blixt ställer du i helt manuellt läge. Även här kan du få problem med att lysa upp tillräckligt stort område utan ljusformare. Testa med vidvinkelskivan och fullt ös. Lös ut 580 blixten via PW och Elin via deras slavläge. Du kommer att behöva testa lite med ljusstyrkan på blixtar, avstånd osv. Elinblixtarna i läget 4 - en gissning. 1/160 och inte större bländare än 8. Tänk på skärpedjupet. 11 eller ännu mindre hade varit bra. Packa ihop gruppen så gott det går så att djupet är minimalt. Be alla blunda och öppna ögonen på 3. Räkna till 3 och fyra av på 4. Förhoppningsvis har du ögon på alla i gruppen. Kör du med stativ kan du i sämsta fall pilla lite i efterhand och fixa till en gruppbild där alla tittar - men detta är i yttersta nödfall.

Tja - mitt förslag till att börja med
 
Till att börja med hade jag tagit bort softboxarna från dina Elin blixtar. Du behöver paraplyer för att lysa upp helkropp på 4 personer. (paraplyer spiller ljuset mer) Din 580 blixt ställer du i helt manuellt läge. Även här kan du få problem med att lysa upp tillräckligt stort område utan ljusformare. Testa med vidvinkelskivan och fullt ös. Lös ut 580 blixten via PW och Elin via deras slavläge. Du kommer att behöva testa lite med ljusstyrkan på blixtar, avstånd osv. Elinblixtarna i läget 4 - en gissning. 1/160 och inte större bländare än 8. Tänk på skärpedjupet. 11 eller ännu mindre hade varit bra. Packa ihop gruppen så gott det går så att djupet är minimalt. Be alla blunda och öppna ögonen på 3. Räkna till 3 och fyra av på 4. Förhoppningsvis har du ögon på alla i gruppen. Kör du med stativ kan du i sämsta fall pilla lite i efterhand och fixa till en gruppbild där alla tittar - men detta är i yttersta nödfall.

Tja - mitt förslag till att börja med


Jag har funderat på ditt svar och enligt mina egna tester och Aifo fungerar mitt kit till en grupp på fyra personer. Det kanske är tajt men visst är det så att paraplyer hade varit bättre i mitt fall finns inte det på kartan just nu. jultider och frakt etc. Det kommer senare.
Jag vet inte om det känns korrekt att ta bort bounchern på 580 då storleken på det blixtutsläpp blir riktat och med skarpa kanter som följd, då ger bouncern ett mjukt tonande ljus.

En grundinställning på 4 på elinblixtarna alltså, max är vad jag minns 5?.
Ja det tror jag krävs, annars tar nog 580´n över lite där.

Jag skall labba lite idag där nere så att säga och får kanske återkomma med en bild här hur resultatet blev.

Det jag också vill ha råd i hur blixtkompositionen kan ändras, göras bättre.
Kanske den högra elin ställer jag på 4, den vänstra på 2.7?
Avstånd? 1 meter?, 3 meter?
Högt? 2 meter.

Vad är "regel" ?
 
Jag har samma kit och upplever att det är svårt att täcka helfigur med en softbox såvida den inte är väldigt stor - 90 cm eller däromkring. Men det är bara till att prova och se hur du upplever täckningen. Normalt sätter man softboxen så nära man kan men jag tycker 2 meter ifrån när du har helfigur.

580 och ljusformare. Kanske även där en smaksak hur bakgrunden skall brännas ut. Bouncern är inte fel men testa även med bara vidvinkelskivan. Jag tycker att den lyser ut tillräckligt bra utan att så mycket effekt går förlorad. Men det blir gärna en punkt som är väldigt utbränd för att sedan liksom tona ut utifrån centrum.

Elinblixtarnas placering
Till gruppbilden om 4 personer hade jag satt ljuset "platt". Motivet i mitten och blixtarna snett framifrån på samma effekt och avstånd. Låt blixthuvudet titta ner något. Var uppmärksam på att även fötterna får ljus. Har du möjlighet att studsa ljuset med en vit skiva? (Från golvet och uppåt) Har du vita väggar? Jag har köpt vitmålad masonit. Fungerar faktiskt rätt så hyggligt där man behöver ha lite mer reflektion.

Alla andra bilder där du har färre modeller och tajtare.
Huvudljus snett framifrån och "titta ner". Skuggsidan upplättning av reflexskärm eller blixt nummer två. Försök få till ett hårljus. Väljer du vit bakgrund (utbränd) även där?

Vad har du för egna tankar?
 
Jag har provat detta kit och en 580 med bra resultat.
Nu provade jag med en person med svarta kläder och fick köra Elinchrom blixtarna på 3.5-3.9.
580 körde jag på M och med 3 bländar steg nedåt som slog bakom objektet likt diagrammet ovan jag länkat till men utan bounchern och vidvinkelskivan.

Man hade ev. kunnat köra 580 för att belysa håret med bounchern på eller rent av bara med vidvinkelskivan men i och med att jag fotar på ishotellet är det vitt och isigt överallt tror jag inte att det behövs.
Så någon reflexskiva mes silvertyget tror jag inte behövs även om det kunde förstärka ljuset något bättre underifrån.

Jag har under tiden kommit över en blixtsida (strobox) och där sett ett stort antal konstellationer av olika slag och sett att några regler finns det knappt.
Jag tycker det är oerhört intressant att ta studiobilder och det finns otroligt mycket att lära och att laborera med blixt. Då jag är bördig från videosidan är ljussättning med hjälp av blixt lite annorlunda.
 
Senast ändrad:
om mina blixtar räckte till? JA
Om det blev bra? JA

Gissa om jag kommer att utveckla blixtfotografering ytterligare.
Min kunskap inom videovärldens ljussättning kommer till sin rätt och kombinationen kommer förenas väl.

Extremt roligt och utvecklande denna del av fotografering
 
ANNONS