Annons

Blixt till analog kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnG

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag håller på med en gatufoto, och fotar med en analog practica LTL. Jag skulle vilja ha en blixt till denna kamera. Vad ska jag tänka, går det fortfarande att få tag på och i sådana fall vart kan jag köpa en?

Mvh John G

(obs: postade samma inlägg i handla-forumet. fick dock inga svar, så jag försöker här istället.)
 
Det borde inte vara svårt att hitta en passande blixt på tradera eller loppis. Sen är det bara att köra manuellt. Om jag minns rätt så brukar det finnas en tabell på baksidan av blixten eller i manualen. Beroende på vilken filmkänslighet du har och bländare ställer du in styrkan på blixten i relation till avstånd. Tex. 1/3 styrka vid bl 8, iso 200 och 3-4m avstånd.
 
Det finns massor av blixtar från 70- och 80-talet som har inbyggd sensor för att reglera blixtmängden. Då ställer man bara in den bländare som blixten anger. En av de mest flexibla blixtarna är Nikon SB-24 som ofta säljs för 300-500 kr. Metz är ett kvalitetsmärke med måna blixtar.

Kolla Tradera och Blockat.
 
Jag har tre blixtar av äldre modell som jag tycker mej kunna rekommendera.
Nissin 360 TSO, Sunpak auto 30 DX och Sunpak auto 36 FD. Alla tre går dessutom att använda tillsammans med moderna digitalkameror ställda i manuell exponering enligt vad som rekommenderas på blixtarnas baksida. Spänningen över kontakterna i foten överskrider inte 12 V. De kan vara dedicerade för olika kameror, dvs ha flera småkontakter i foten. Dessa ska du ta bort eller bara klippa av deras kablar, det är enkelt, så att de inte ställer till problem och bara behålla den större mittkontakten intakt.
Sunpak-blixtarna kan dessutom köras med manuell inställning från full effekt ner till 1/16-dels effekt i flera steg. Jag använder dem som "studioblixtar" tillsammans med paraplyer.
 
Spänningen över kontakterna i foten överskrider inte 12 V. De kan vara dedicerade för olika kameror, dvs ha flera småkontakter i foten. Dessa ska du ta bort eller bara klippa av deras kablar, det är enkelt, så att de inte ställer till problem och bara behålla den större mittkontakten intakt.
Det behövs inte. Praktica LTL har bara en enkel "hot shoe", så extra kontakter för dedicerad blixtkommunikation kommer inte att störa.

Magnus förslag på en s.k. automatblixt är det bästa förslaget. Nikon SB-24 eller SB-16 brukar man kunna hitta rätt billigt. Båda har egen mätcell och kan alltså användas med automatik med de allra flesta kameror. Olympus T32 är ett annat alternativ som ibland går att hitta ännu billigare.
 
ANNONS