Annons

Blixten är en sekund efter

Produkter
(logga in för att koppla)

fiiiyah

Medlem
Hej allesammans.

Det är som så att jag har en D80+SB600, och de vill inte synka med varandra. Jag har knappat och knappat i menyerna i evigheter nu, och hittar inget i manualen. Problemet är det att det tar nästan en hel sekund innan blixten avfyras efter att jag tryckt på avtryckaren, vilket är väldigt dumt kan jag tycka. Kan tillägga att detta ENBART är i manuellt läge vilket är dumt det också eftersom jag bara fotar i manuellt läge.

Hjälp?
 
Vad har du för slutartider? Du har inte råkat slå på synk på andra ridån (slow, rear sync) så att blixten går på i slutet av exponeringen istället för i början?

Joakim
 
Detta var mycket märkligt lär jag säga. jag var ut och plåtade nyss och hade blixten med mig, så provade jag och det funkade precis som det skulle. Jag hade inte rört ett jota heller. Mycket märkligt! Det har inte funkat sen jag köpte kameran för några månader sen, men nu bara för att jag skrev här säkert, så funkar det. Förlåt att jag tog er tid!

Peter, jag använde olika slutartider och fick alltid samma osynk. Ska prova det där du länkade om, verkar intressant!
 
ANNONS