Annons

Blixtsystem till Canon Eos 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

kristoffer9

Ny medlem
Hjälp, behöver tips och råd! Mina gamla blixtar passar inte till min Canon Eos 6D (mk I) och ny behöver jag tips på ett system som är kompatibelt direkt med kameran utan att behöva hacka hit och dit.
- Jag vet att Canons moderna Speedlite lirar men om man vill fjärrutlösa dem behöver man då Canons egna och dyra kontroller?
- Passar Godox TT350? Kan man använda Godox trådlösa kontroll även till en Canonblixt?
- Vad är det enklaste och mest prisvärda alternativet för två blixtar och en trådlös kontroll som passar till dem och som är helt kompatibel med 6D?
 
Ska du styra en RT-blixt från Canon behöver du en likadan blixt eller en styrenhet. Det går med Canons ST-E3-RT, men det finns andra som också ska fungera likadant, såvitt jag vet. Själv har jag Canons, för då vet jag att det fungerar.
Äldre Canonblixtar, utan RT i modellebeteckningen, styrs optiskt. Men med ett kodat språk, som likadana blixtar kan skicka ut. Typ Speedlite 580 EX.

Godox har en hel del användbara prylar, inklusive fjärrstyrning som passar Canonkameror.
 
Som Anders säger kan du använda äldre Canon blixtar exempelvis Speedlite 580 eller 430 tillsammans med fjärrutlösaren st-e2 som du sannolikt kan hitta begagnat. Annars får Godox väldigt bra kritik så det kan du även titta på.
 
Jag kör Odin med Canons äldre blixtar. Kostar två AA-batterier extra för varje blixt. Skulle jag köpa nytt i dag skulle jag kört Canons blixtar med radiostyrning eller tredjepart med inbyggd styrning i blixt.
Optisk styrning som med 580IIEX och ST-E2 har kort räckvidd och brister utomhus.
 
Jag hade gått på Godox.
TT685 har både sändare o mottagare. TT350 kan jag bara läsa att den har mottagare. Jag hade valt TT685c och det där lilla c betyder att den passar Canon. De tar vanliga hederliga AA-batterier
Jag hade valt XPRO eller X2 som sändare, vilken beror på om du samtidigt vill montera blixt på kameran.
Vill man ha mer kraft nu eller senare så kan man gå på blixtarna med batteripack, V860 eller V1.
Behöver man mycket kräm så finns AD200 & AD600 men de går inte montera på kameran.
 
ANNONS