Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus i alla bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Här kommer en bild!

Cecely skrev:
Ni kanske inte ser bruset i det lilla formatet...
Precis, det är helt omöjligt att se. Klipp ut en bit på 400x400 pixar istället.

Tillägg: Sen är det lite onödigt att komprimera bilden till 9 kilobyte när den får vara 100;-)
 
Cecely skrev:
Ser ni nu?
Ja, och det ser inte särskilt konstigt ut. Har du fotat i JPG? Vilken färgrymd? Särskilt himmelstoner brukar kunna se flammiga ut även vid låga ISO eftersom bitdjupet helt enkelt inte räcker till för att få snygga övergångar just kring blått. Prova att plåta i sRGB om du inte redan gör det, eller råformat.

Tillägg: Det ser faktiskt ut att kunna vara JPG-artefakter annars. Du har väl högsta kvalitet inställd i kameran hoppas man?
 
Kan det verkligen vara för att vi hade det på jpg medium?

Ställde den på medium för att få plats med mer bilder, trodde inte det skulle göra så stor skillnad...
 
Cecely skrev:
Kan det verkligen vara för att vi hade det på jpg medium?

Ställde den på medium för att få plats med mer bilder, trodde inte det skulle göra så stor skillnad...
Där har du nog orsaken, ja. Du kan ju prova dig fram med att ta bilder på samma motiv med olika inställningar nu i efterhand så ser du om det verkar rimligt. Och kom ihåg att just himlar har en tendens att se fula ut vid minsta knas.

Tillägg: Jag menar förstås inte samma motiv som på bilden i tråden, utan bara ett och samma motiv med olika inställningar.
 
Jaha där ser man...

Där lärde man sig något viktigt!
Hädanefter blir det ALDRIG något annat än RAW eller i värsta fall JPG High.

Kan man på något sätt fixa bilderna i PS, få bort kornigheten?

+ att ta på samma motiv hade verkligen varit önskvärt!=o)
 
Cecely skrev:
Jaha där ser man...

Där lärde man sig något viktigt!
Hädanefter blir det ALDRIG något annat än RAW eller i värsta fall JPG High.
Som sagt; prova först för att se om det verkligen är det som är problemet.

Kan man på något sätt fixa bilderna i PS, få bort kornigheten?
Det blir nog svårt när den är så "grovkornig". Brusreducering kommer antagligen bara att smeta ut hela bilden. Man kan "måla" med oskärpepenseln på just himlen förstås, men det brukar se ganska onaturligt ut eftersom det blir för slätt jämfört med resten av bilden.

Tillägg: Du kan också göra en lagerkopia som du lägger på gaussisk oskärpa på i lagom mängd, och sen väljer du blandningsläge "color". Det blir en enkel färgbrusreducering, men pixligheten kommer att finnas kvar. Sen kan man sudda genom detta lager på de ställen där man inte vill ha någon effekt.
 
bandola83 skrev:
Men om ett fiter tar 1/2 steg så måste man ju antingen kompensera med slutartid eller iso (Samma bländare), för att få samma exponering som utan filter.

Men det står ju överallt att inte uv filter ska påverka exponeringen?
 
Ett UV-filter stjäl i princip inget ljus överhuvudtaget. Under en procent om det är ett hyfsat.
 
Overkill dialog

Känns som att dialogen i din tråd blivit alltför teknisk. Kör som sagt (tidigare) en D80 och är imponerad av hur lite brus den producerar. Kör i JPEG, med UV-filter.

Tittar jag på din bifogade bild från Thailand, så upplever jag den som brusig i befintligt format. I Asien kan du få lite dis pga värmen. Men din bild är ju brusig rakt igenom, och sedan har du oskärpa i förgruden, dålig teckning i bilden.
Dagtid i Thailand skall du ju kunna köra på lågt ISO dessutom. Så, kör du på Autoläget så skall D80 greja det, helt klart.

Antingen är den felinställd i något. Eller så är det läge att skicka in den för översyn, skulle jag vilja säga.
 
Re: Overkill dialog

Peter-L skrev:
Tittar jag på din bifogade bild från Thailand, så upplever jag den som brusig i befintligt format.
Om du syftar på hela bilden så finns det inte en chans att du kan se bruset i det lilla formatet. Det du syftar på är JPG-artefakter (bilden är extremt hårt komprimerad; 9 kilobyte). I det lilla utsnittet däremot kan man misstänka att det är brus, men det kan lika gärna vara artefakter det också.

...och sedan har du oskärpa i förgruden...
Hur kan du se det i en sönderkomprimerad bild som är endast 366 pixlar hög?

Tillägg: Aha, du menar i sanden. Frågan är vad det har med brusdiskussionen att göra.

dålig teckning i bilden.
???
 
Senast ändrad:
Re: Re: Overkill dialog

Makten skrev:
Om du syftar på hela bilden så finns det inte en chans att du kan se bruset i det lilla formatet. Det du syftar på är JPG-artefakter (bilden är extremt hårt komprimerad; 9 kilobyte). I det lilla utsnittet däremot kan man misstänka att det är brus, men det kan lika gärna vara artefakter det också.


Hur kan du se det i en sönderkomprimerad bild som är endast 366 pixlar hög?

Tillägg: Aha, du menar i sanden. Frågan är vad det har med brusdiskussionen att göra.


???

Martin,

När du tittar på en bild,rakt upp och ner. Blåser du upp den på pixelnivå då??? Och även om det skulle vara artefakter, åter igen, är du nöjd med bildens kvalitet???? Jag är det inte.

När det gäller sanden, så kan jag inte avgöra om det har med bruset att göra. Men Hur har du en bild där skärpan är dålig i förgrunden, halvbra vid motivet och dåligt i bakgrunden??? Så, kanske har det inte med brus att göra. Men det kan väl ha att göra med att kameran eller optiken inte fungerar korrekt.

Och om du inte vet vad teckningen i en bild är så får du väl läsa på.

Teknikfnul är inte min grej. En kamera som D80 skall kunna och kan leverera bra bilder. Bilden som presenterats, oavsett storlek är av dålig kvalitet. Oavsett anledning. Därav min kommentar. Samtidigt som den utgår från min kunskap om foto.

Så mitt förslag kvarstår. Kolla manual och inställningar. Alternativt skicka in kamera och optik på översyn.

Önskar dig en trevlig helg! /PL
 
ANNONS