Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
micke80 skrev:
Ja då ska kameran absolut in på service då.. bara att ringa Canon på måndag :eek:( Fast på ett sätt känns det bra att kameran inte var på listan, då vet man att den verkligen är ok efter service...

/Micke

Eller vet man det? Hittils har jag behövt kolla allt jag haft inne på service och 2 av 3 gånger har det blivit back-jobb.
 
Visst låter det mystiskt att den inte finns in en enda butik i sverige.
Den är också bortagen från senaste Scandinavian photo katalogen.
 
Det komiska var att jag häromdagen, på det nyöppnade Media Markt i Växjö, hittade ett ex liggandes i en hylla precis som man skulle hitta hårtorkar eller kaffebryggare.

Där fanns det dels ett kläm/känn-ex och en i oöppnad kartong, visserligen larmad till tänderna.

Så, det verkar finnas ex att få tag på iaf.

MVH
// Henrik J
 
henrikj.se skrev:
Det komiska var att jag häromdagen, på det nyöppnade Media Markt i Växjö, hittade ett ex liggandes i en hylla precis som man skulle hitta hårtorkar eller kaffebryggare.

Där fanns det dels ett kläm/känn-ex och en i oöppnad kartong, visserligen larmad till tänderna.

Så, det verkar finnas ex att få tag på iaf.

MVH
// Henrik J

Vad var det för pris på den hos Media Markt?
 
Firmware 1.1.3

Halloj alla 1D Mark III-vänner.

Canon har släppt en ny firmware, ladda ner den här.

AF är förbättrat, såhär skriver man:
This firmware update (Version 1.1.3) incorporates the following improvements and fixes.

1) Increases transmission speed when using high-speed SD cards.
2. Fixes a phenomenon involving not being able to release the shutter.
3) Improves AF tracking in specific conditions.
3a) Improves AF tracking when shooting outdoors in bright environments.
3b) Improves AF tracking of low-contrast subjects.
4) Corrects errors in the Spanish and Korean menu screens.

*The improvements described in 3a) have been incoporated since Firmware Version 1.1.1.
*The improvements described in 3b) are new to Firmware Version 1.1.3.
Den sista punkten kanske inte är skäl nog att programmera om, men de andra är det säkerligt.

Rob Galbraith håller på att testa denna firmware för fullt, med en justerad kamera. Rapport ska komma under veckan. Spännande!
 
Senast ändrad:
Hej

Skall bli intressant.

På AF sidan är det ju bara "3b) Improves AF tracking of low-contrast subjects." 3a hade man i förra firmwaren.

Jag hade hoppats på UDMA support, som 1Ds MarkIII har.

Får hoppas Rob får bra testresultat med nya firmware och hardware, annars ligger Canon fortfarande risigt till.

Mvh

Omar
 
Hej

Inga problem med uppdateringen för min del, dock aldrig haft några problem med detta.

Som vanligt brukar det vara någon som får problem, troligtvis gör de fel?

"I just downloaded the new firmware,now the camera won't even turn on,can anybody help."

Lite tradigt med en död kamera

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=25794639

Sedan finns ju teorier om "tysta" förbättringar som de inte skriver om, förbättrad i one shoot, lcd, dynamic range, bättre blixtbilder etc, skall nog tagas med nypa salt.

Tex från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=25794310


Mvh

Omar
 
Förbättrad autofokus skojar dom?
Jag märker då ingen skillnad mot tidigare.
Knivskarpt i One shotläget och softluddig skärpa i AI Servo, Knivskarpt här - nää synd att påstå.
Ska inte behöva one shotläget för att bli nöjd.
Hade förväntat mig mer för 36 lax.
 
Firmware 1.1.3 ger vad jag kan se med ett snabbt test mot en text på väggen ingen skillnad mot förut, som du säger så är one-shot skarpt men ai-servo letar och letar och bilden blir halvsuddig.

När jag gör samma test med min Mark II ser jag ingen skillnad i skärpa och ai-servo låser direkt på motivet utan att leta fram och tillbaka.

Ska bli väldigt intressant att se om AF-fixen som Canon förhoppningsvis väldigt snart genomför kommer att hjälpa.
 
Anders Östberg skrev:
Firmware 1.1.3 ger vad jag kan se med ett snabbt test mot en text på väggen ingen skillnad mot förut, som du säger så är one-shot skarpt men ai-servo letar och letar och bilden blir halvsuddig.


Hej

Kört själv af med alservo i ett mörkt rum, persiennerna nere, solen är nere, lite ljus från en lampa, af får fokus direkt med alservo fastän jag har 400mm 5.6 + 1.4xtc vid bländare f/8 och ser skarp ut.

Mvh

Omar
 
Anders Östberg skrev:
Firmware 1.1.3 ger vad jag kan se med ett snabbt test mot en text på väggen ingen skillnad mot förut, som du säger så är one-shot skarpt men ai-servo letar och letar och bilden blir halvsuddig.

När jag gör samma test med min Mark II ser jag ingen skillnad i skärpa och ai-servo låser direkt på motivet utan att leta fram och tillbaka.

Ska bli väldigt intressant att se om AF-fixen som Canon förhoppningsvis väldigt snart genomför kommer att hjälpa.

Hej Anders
jag har liknande fel på min mark3, det är kanske något brytnings fel på speglen som gör att den sprider ljuset fel, annars mistänker jag att centrumfokuspunkten inte är rätt ljusterad, jag upplever att den är alldeles för svag i servoläget, det är som om assistpunkterna tar över och låser på något annat än det du fokuserar ,på även med en fokuspunkt. jag pratade med en tekniker på rcc om det problemet och han förklarade för mig att assistpunkterna var aktiverade hela tiden i servoläget , även om centrumfokuspunkten är vald , utan att överdriva så är jag lite trött på canon just nu
/Lennart
 
Omar skrev:
Hej

Kört själv af med alservo i ett mörkt rum, persiennerna nere, solen är nere, lite ljus från en lampa, af får fokus direkt med alservo fastän jag har 400mm 5.6 + 1.4xtc vid bländare f/8 och ser skarp ut.

Mvh

Omar

Hej Omar
vill du göra om testet med bara 400mm
assistpunkterna stängs av vid f/8 och du har bara centrumfokuspunkten kvar
/Lennart
 
L Nilsson skrev:
Hej Omar
vill du göra om testet med bara 400mm
assistpunkterna stängs av vid f/8 och du har bara centrumfokuspunkten kvar
/Lennart

Hej

Testade med centrumfokuspunkten, eftersom det är bara den som fungerar med 400mm 5.6 + 1.4xtc vid bländare f/8.

Mvh

Omar
 
Anders Östberg skrev:
Firmware 1.1.3 ger vad jag kan se med ett snabbt test mot en text på väggen ingen skillnad mot förut, som du säger så är one-shot skarpt men ai-servo letar och letar och bilden blir halvsuddig.

När jag gör samma test med min Mark II ser jag ingen skillnad i skärpa och ai-servo låser direkt på motivet utan att leta fram och tillbaka.

Ska bli väldigt intressant att se om AF-fixen som Canon förhoppningsvis väldigt snart genomför kommer att hjälpa.

ska tillägga att jag använder 24-105 f/4L
 
L Nilsson skrev:
Hej Anders
jag har liknande fel på min mark3, det är kanske något brytnings fel på speglen som gör att den sprider ljuset fel, annars mistänker jag att centrumfokuspunkten inte är rätt ljusterad, jag upplever att den är alldeles för svag i servoläget, det är som om assistpunkterna tar över och låser på något annat än det du fokuserar ,på även med en fokuspunkt. jag pratade med en tekniker på rcc om det problemet och han förklarade för mig att assistpunkterna var aktiverade hela tiden i servoläget , även om centrumfokuspunkten är vald , utan att överdriva så är jag lite trött på canon just nu
/Lennart

Mittsensorn är ju känslig i två riktningar och jag har upptäckt att min Mark III fokuserar olika beroende på om jag håller kameran i landskaps- eller porträttorientering (då mot en testbild med en svart linje). I ena riktningen är det perfekt, i andra riktningen bakfokus. Det kanske gör att kameran "förvirrar sig själv". Min Mark II har inga problem med detta. Canon har kalibrerat för fokusfel en gång men kanske det inte blev bra i båda riktningarna. Jag har inte brytt mig om att lämna in den igen, väntar till AF-fixen men då ska jag be dom kika på detta också.
 
Det är väl inte bara mittsensorn som är av korstyp, det är väl samtliga valbara fokuspunkter (19st) som är det? Dock har jag för mig att mittpunkten är känsligare än de andra.

Fråga: är samtliga dessa 19 känsligare än mittpunkten på 40D? Man kan få en annan uppfattning har jag för mig när man läser runt på nätet. Rätta mig gärna!

Mvh Mikael
 
ANNONS