Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Nya firmwaren skulle öka hastigheten på SD kort.

Här är någon som får bufferten att tömma sig på mindre än halva tiden. Ingen skillnad på CF kort.

"Compact flash - SanDisk Extreme 4 – 8 gig
SD - Transcend SD SC Class 6 – 8 gig"


"Compact Flash - No change
1.1.0 - 39 seconds - 34 pictures
1.1.3 - 38 seconds - 34 Pictures

SD
1.1.0 - 92 seconds - 29 pictures
1.1.3 - 38 seconds - 34 pictures
1.1.3 - 39 seconds - 36 pictures "

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=25799880

Mvh

Omar
 
Hej!

Intressanta inlägg gällande skillnaderna på focus i One-shot och AI-servo relaterat till svagt ljus.

Enligt Canons white paper för MKIII så skall AF working range ligga mellan EV -1-18.

Jag har testat min MKIII mot olika föremål på väggen, inomhus med hyfsat kontrast i olika ljus. Mätt ljuset med min Seconic 308B. Ingen vetenskaplig test, men det uppvisar dock skillnader mot samma objekt i AI-servo mot One-shot.

Kommer jag under EV 1.4 i AI-servo så ligger aotofocus bara och letar utan och få in focus. Anväder jag One-shot kan jag gå ned till ca EV 0,1 där den utan "problem" (inte supersnabb visserligen) klarar att få focus.

Skall det vara skillnad mellan AI-servo och One-shot?. Upplevde inte det med min MKII eller MKIIN, vad jag kan minnas. Har dock ingen av dessa kvar så att jag kan jämföra :(

Är det här ytterligare ett problem utöver det Rob G tagit upp vilket jag uppfattade som problem i starkt ljus och hög temperatur med AI-servo.

Urklipp från Canons sida på webben gällande problemet, inget om problem i svagt ljus

Fenomen:
Fokus eller skärpeföljningen är inkonsekvent vid användning av AI servo i kontinuerligt bildtagningsläge, särskilt vid höga temperaturer.

Orsak:
Canon har funnit att en del digitala SLR-kameror av modellen EOS-1D Mark III som lanserades i maj i år har ett justeringsproblem med spegeln för AF. Justeringsproblemet innebär att för de produkter som påverkas är fokus inte stabilt eller så är skärpeföljningen inte korrekt när AI servo används vid kontinuerlig bildtagning, särskilt vid höga temperaturer.

När vi pratar om att få in focus i svagt ljus så gäller det inte att skärpeföljningen är inkonsekvent i kontirnuerligt bildtagningsläge. Det blir ingen focus alls??????

/Royne
 
Robert_Vallentuna skrev:
Min kan jag välja om den skall visa EV eller F/tid.


Japp, jag drog fram den och blåste av dammet o kollade och så är fallet på denna oxå.
dock har jag för små kunskaper om detta för att fatta hundra vad det innebär.
ska ta reda på det :)
men jag har faktiskt inte tiiiid
/Rogge
 
Hej

Ny verkstad i Stockholm

"Vår servicepartner InfoCare har dessvärre under
längre tid gett en mycket dålig service till dig som
”Canon Professional Service” (CPS) kund.
Det har varit långa servicetider, ej representativa
lokaler i Bromma, dåligt bemötande, ingen
information osv."

"Vi är glada att kunna meddela dig att vi har skrivit ett avtal med en
ytterst professionell partner som tar över CPS reparationerna i Stockholm redan från 1
december 2007.
Den nya verkstaden ligger på Kungsholmen i Stockholm och heter nu Intervision som
också har en avdelning i Malmö. Den som står bakom Intervision är en stor dansk firma
som är Canons största CPS verkstad i Danmark."

Mvh

Omar
 
Mycket bra! :)

Extra bra just nu eftersom jag inte ville att ha min Mark III hos InfoCare för AF-fixen och planerade att försöka få RCC i Mölndal att göra det. Nu kan man kanske få den fixad i Stockholm ändå och slippa posta kameran.
 
Anders Östberg skrev:
Mycket bra! :)

Extra bra just nu eftersom jag inte ville att ha min Mark III hos InfoCare för AF-fixen och planerade att försöka få RCC i Mölndal att göra det. Nu kan man kanske få den fixad i Stockholm ändå och slippa posta kameran.

Enligt Canon så blir det RCC i GBG i första hand som skall fixa alla Mark III:eek:r. Det var det besked jag fick när de ringde upp mig efter att jag anmält min kamera till dem.
 
Ah, OK, det var ju ändå min plan så det blir bra också. Jag är lite misstänksam mot postverket bara, dom har en tendens att massakrera mina brev och paket med jämna mellanrum...
 
Hej

Jag hoppas i alla fall att jag kan lämna in min på Intervision i Malmö, vi får väl se, vill helst inte skicka på posten.

Omar
 
Hade det varit någon enkel orsak som att han inte har haft tid pga andra åtaganden borde han väl helt enkelt skrivit det, så man måste misstänka att det är något som har med Canon att göra. Om det är bra eller dåligt återstår att se.

Kanske han lovat vänta på ett uttalande från Canon där dom ger alla ägare av en felaktig Mark III en ny kamera med ny garanti istället för att reparera? :)
 
Haha, vad roliga ni är. Analysera och spekulera kring varför han inte lagt ut artikeln än.
Den kommer väl när den kommer, slappna av nu. :)
 
ANNONS