Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Vadå "slappna av"? Att diskutera, spekulera, debattera här *är* väl avkoppling och underhållning? :)
 
Ja, hur skulle den här diskussionen annars ha kunnat nå 193 sidor.

Tänk om samma hände i en diskussion om komposition, ljus, berättarkonst... :)
 
Ja, tänk om alla visste vad dom pratade om hur tyst och tråkigt det skulle bli...
Hmm...kanske därför kommenterandet är lågt?.. ;-)

/Leif
 
Anders Östberg skrev:
Hade det varit någon enkel orsak som att han inte har haft tid pga andra åtaganden borde han väl helt enkelt skrivit det, så man måste misstänka att det är något som har med Canon att göra. Om det är bra eller dåligt återstår att se.

Kanske han lovat vänta på ett uttalande från Canon där dom ger alla ägare av en felaktig Mark III en ny kamera med ny garanti istället för att reparera? :)

Först läste jag ditt inlägg om byte till ny kamera som en utopi. Men ju mer jag tänker på det så är det egentligen vad vi alla med drabbade kameror borde begära. Funderar på att ställa kravet mot min återförsäljare på måndag.
 
Återförsäljaren kommer säkert hänvisa till konsumentköplagen eller liknande. Om jag inte minns fel har man rätt att häva köpet efter tre misslyckade reparationer så det behövs några till innan man kan få pengarna tillbaka eller ny kamera.
 
En sak som jag funderat lite på är skrivningarna i Canons olika meddelanden; Canon Sverige talar om att kameror som har AI-Servoproblemet behöver "justeras" medan Canon USA säger att nyare kameror har en "uppdaterad" spegelmekanik, Det kan tolkas som att jag efter reparationen kommer att ha en kamera med en "justerad gammal" mekanik medan andra kameror har en bättre konstruktion. Jag hoppas att "justeringen" innebär att komponenter byts ut mot den "uppdaterade" modellen.

Från Canon USA:
"If the serial number on the bottom of the camera is between 501001 and 546561, it could be affected by the AF mirror adjustment problem, with the exception of cameras with the following serial numbers
(click here) which were manufactured with an updated mirror mechanism. (Additionally, all EOS-1D Mark III cameras with serial numbers higher than 546561 have been manufactured with the updated mirror mechanism.)"

Förmodligen tolkar jag in för mycket i det här, men det blir intressant att se vad som står på protokollet från servicen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
En sak som jag funderat lite på är skrivningarna i Canons olika meddelanden; Canon Sverige talar om att kameror som har AI-Servoproblemet behöver "justeras" medan Canon USA säger att nyare kameror har en "uppdaterad" spegelmekanik, Det kan tolkas som att jag efter reparationen kommer att ha en kamera med en "justerad gammal" mekanik medan andra kameror har en bättre konstruktion. Jag hoppas att "justeringen" innebär att komponenter byts ut mot den "uppdaterade" modellen.

Från Canon USA:
"If the serial number on the bottom of the camera is between 501001 and 546561, it could be affected by the AF mirror adjustment problem, with the exception of cameras with the following serial numbers
(click here) which were manufactured with an updated mirror mechanism. (Additionally, all EOS-1D Mark III cameras with serial numbers higher than 546561 have been manufactured with the updated mirror mechanism.)"

Förmodligen tolkar jag in för mycket i det här, men det blir intressant att se vad som står på protokollet från servicen.

Nog har jag svårt att tro att Canon tar konstnaden att "justera" alla kameror om man inte är säker på att justeringen ger samma kvalité som de kameror som säljs idag. Det är alledes för kostsamt både ur ett marknadsperspektiv och rent logistiskt, arbetsmässigt att chansa i detta läge?

/Tomas
 
Jo, man måste väl rimligen byta ut komponenterna så kamerorna blir likvärdiga med dom som rullar ut från bandet idag.
 
Hej

Från http://nikongear.com/smf/index.php?topic=6911.0


"Apparently he has been frustrated since the images look “chunked” and there doesn't seem to be fine details at 100%, in comparison to his 1DIII shots"

Nikon D3 har 2MP mer och är nyare och kostar typ 12 lakan mer, tror nog att detaljerna borde vara minst lika bra eller bättre, han behöver nog bara få kläm på hur D3 bilderna skall fixas.

Men Rob skriver

"On the other hand, EOS-1D Mark III files at any ISO - especially CR2s processed through Canon's Digital Photo Professional - are generally slightly crisper and more detailed. This could be because we're looking at photos taken with preproduction Nikon equipment, but experience has taught us that production gear is likely to show the same image quality traits."

Senast jag kollade blev Canons filer skarpare och mer detaljerade med Camera raw.

Vi får väl se lite mer tester sedan.

Mvh

Omar
 
Det finns några diskussioner på nätet där man menar att Nikons D3 inte levererar "äkta RAW"-filer (vad det nu ska betyda eftersom det måste finnas processning av sensors utdata) utan lägger på en rätt kraftig brusreducering vid höga ISO. Det skulle kunna ge imponerande lågt brus på bekostnad av detaljer.

Det är för tidigt att tro något, när det finns produktionsexemplar i händerna på duktiga fotografer och bildbehandlare får vi säkert se intressanta jämförelser.

För mig är det egalt egentligen, jag tänker inte springa iväg och byta fabrikat just nu. :)
 
Om Nikon inte fixar "äkta rawfiler" undrar jag om de som kommit fram till detta ute på nätet inte minst är ute och tandemcyklar.

Om det är så med rawfilerna vore det ju synnerligen illa. Men jag kan inte tänka mig att så är fallet. Det kanske är så att de rawkonverterare som använts har inställningar för att ta med NR och övriga parametrar. Inställningar som givetvis går att förbigå.

I DPP åker ju exv den skärpa och kontrast med som är inställt i kameran för jpeg. I ACR så väljs i standardläge 25% skärpa och lite färgbrusreducering. Men det är ju upp till användaren att "nolla" reglagen eller välja annan inställning där allt går "flat"

För övrigt anser jag att denna "antibrussjuka" sprider sig snabbare än digerdöden.
Vi har nått väldigt långt vad gäller brusfrihet vid höga iso.

Måste finnas annat som är viktigare att konstruera och addera på nya kameror.

Men jag är övertygad om att Nikon lyckats komma lika långt som Canon vad gäller brus vid högre iso.

Men det är väl bara bra, egentligen. Som Canonägare tycker jag bara det är bra att Canon inte växer sig upp till himlen utan får rejäl konkurrens. Kan bli en tankeställare för dem så att sådana problem som uppstått med AF på 1DMkIII ine sker i framtiden.

Lennart
 
Jovisst finns det många saker som är viktigare. Inte minst innehållet i bilden. ;-)

Folk letar förstås som tokiga för att deras märke ska vara "bäst" i någon mening... jag tror också att Canon och Nikon nu är på samma nivå, dom skillnader som finns åt endera hållet är rätt ovidkommande för 99% av alla användare och mer en smaksak.

Jag tror det är just färgbruset som Nikon tydligen reducerar lite aggresivare om man får tro diskussionerna, fast om man väljer att göra det i kameran, i Neatimage eller RAW-konverteraren och sedan kommer fram till samma resultat kan väl kvitta.
 
Anders Östberg skrev:
Jovisst finns det många saker som är viktigare. Inte minst innehållet i bilden. ;-)

Folk letar förstås som tokiga för att deras märke ska vara "bäst" i någon mening... jag tror också att Canon och Nikon nu är på samma nivå, dom skillnader som finns åt endera hållet är rätt ovidkommande för 99% av alla användare och mer en smaksak.

Jag tror det är just färgbruset som Nikon tydligen reducerar lite aggresivare om man får tro diskussionerna, fast om man väljer att göra det i kameran, i Neatimage eller RAW-konverteraren och sedan kommer fram till samma resultat kan väl kvitta.

Exakt min åsikt också. Men det ska bli intressant att se riktiga fälttester framöver.

Lennart
 
Wow, jag beställde direkt online!
Jag har bara hört gott om Internetköp från Rumänien. :)
 
Hej

Arhur Morris skriver i senaste Bulletin

"CANON EOS MARK III INFO & COMMENTS

Though I have wanted to comment on the recent developments concerning focusing accuracy and the sub-mirror fix, I did not want to comment until Canon posted its official position on the Canon USA web site. They have done so here: http://tinyurl.com/2zf2ma

In short, the announcement states that folks experiencing AF problems with Mark III camera bodies that fall within a certain serial number range can call an 800# and arrange to have their units sent in to have the sub-mirror assembly adjusted/repaired. It is thought that improperly aligned sub-mirror assemblies may have been causing the reported AF problems.


On Tuesday, I met Scott Elowitz (designer and manufacturer of LensCoats and LegCoats and a fine photographer in his own right) at Harry’s Crane Pool. He asked me if I had loaded the new Mark III firmware. I had not and he kindly took out a flash card and together we uploaded the new firmware onto two of my MIII bodies. (You can find the new firmware here: http://tinyurl.com/2vmffw.)



While I had been making mostly sharp images with my Mark III bodies I was amazed at the improved AF performance from the moment I pressed the shutter button for the first time after installing the new firmware. AF locked on securely in all instances; the little green circle in the lower right corner did not flash almost continuously as it had done previously when I was in AI Servo AF mode. And best of all, I was able to track the cranes in flight easily and accurately with 45-point AAFPS even with backgrounds other than sky. There was one instance where I had a crane in the fairly distant crane in the center of the viewfinder against a mountain background and 45-point failed to see the subject at all. All in all, however, I was thrilled with what I experienced; the differences in AF performance were both dramatic and palpable. I only had time to create a few images but nearly every one of the flight images was razor sharp on the eye. Hooray!



Do I plan on sending my three cameras in for the sub-mirror fix? Absolutely. I will send one in as soon as I receive the shipping labels from Canon and will send the other two right after I return from my upcoming trip to Panama:"

Mvh

Omar
 
Hej

Inget nytt för dem flesta, men hur gör man för att få med sitt namn i bildens exif fil.

Installera

Eos Utility

Koppla in kameran till datorn med medföljande USB sladd, sätt på kameran.

Öppna Eos Utility

Välj camera settings/camera control (ser ut som en fjärrkontroll)

Klicka på setup meny, ser ut som verktyg som är gul.

Klicka på Owners name.

Själv skrev jag Copyright Omar Brannstrom

Tyvärr kan man inte lägga in © tecknet.

Namnet dyker tex upp i File info i Photoshop.

Mvh

Omar
 
Måste man ha ©-tecknet med då? Räcker det inte bara med namnet? Det går ju att välja "Copyright status" under "File Info", då får man ett copyrightmärke före filnamnet i bildfönstret. All EXIF-info försvinner ändå när man sparar bilden för webben, tråkigt nog.

Det är ju också skillnad på "ägarinformation" och "upphovsägare". Om nån annan plåtar med din kamera, så äger ju inte du rätten till bilden. "Owner name" är ju inget annat än ägaren till just det huset. Kan ju bli lite konflikt där. Ingen som tänkte på det?
 
ANNONS