Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Inget nytt för dem flesta, men hur gör man för att kolla vart kameran fokuserade på bilden.

Öppna programet Canon ZoomBrowser EX.

Öppna en mapp med tex RAW bilder, klicka upp den första bilden så den täcker bildskärmen, klicka på symbolen "show Auto Focus Points.

Bläddra snabbt till nästa bild kan man göra med de gröna pilarna uppe till vänster.

Tyvärr så syns inte vald af punkt (den/de af punkter som kameran har valt) om man kört med automatiskt vald af punkt i al-servo.

Använder ofta mitt af för flygande fågel och ibland är inte fågeln skarp och man skyller på autofokusen, men många ggr har det visat sig att af punkten precis missat fågeln och då tex fokuserat på himmeln, och då är det ju inte så konstigt att fågeln är oskarp.

Mvh

Omar
 
Jag ser det ganska ofta i mina sportbilder också, fokuspunkten ligger faktiskt på något i bakgrunden och då gör ju kameran bara vad man begärt att den ska göra. Däremot tycker jag Mark III:an är "nervösare" och snabbare att lämna det man fokuserar på om man missar att sikta rätt en bråkdels sekund.
 
PhotoJoe skrev:
All EXIF-info försvinner ändå när man sparar bilden för webben, tråkigt nog.


Hej

Själv väljer jag inte spara för webben utan spara som då jag lägger ut bilder på nätet.

Jag vill inte förlora Exif informationen, den ger mig och andra värdefull information. Visst blir filen något större.

Tex denna bild, har exif information kvar för jag inte sparade för webben.

Klicka på fullexif

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/55654742/original

Spara för webben är en dummy funktion :) :)

Mvh

Omar
 
Anders Östberg skrev:
Däremot tycker jag Mark III:an är "nervösare" och snabbare att lämna det man fokuserar på om man missar att sikta rätt en bråkdels sekund.

Det går ju att ställa in hur känslig och snabb den ska vara på att byta fokus under menyn C.Fn.III-2 (AI Servo Tracking Sensitivity).
 
Omar skrev:
Spara för webben är en dummy funktion :) :)

Ja, det ersatte ImageReady helt i CS3. Är mycket bra om man vill och behöver optimera sina bilder för nätet. Inget för den som vill ha kvalitet precis.

Upphovsrätten är ändå slltid din oavsett EXIF-info eller inte.
 
PhotoJoe skrev:
Det går ju att ställa in hur känslig och snabb den ska vara på att byta fokus under menyn C.Fn.III-2 (AI Servo Tracking Sensitivity).
Jodå, jag har labbat en hel del men tycker inte kameran beter sig som Mark II:an i alla fall. Mycket mer benägen att fokusera på annat än det jag vill. :)
 
Kanske blir det bättre efter hårdvarufixen. Jag tror också att min kamera har ett fokusproblem i ena riktningen på mittsensorn, har väntat på AF-fixen för att be Canon kika på det också. På det hela taget ett rätt frustrerande köp detta, bilderna blir så j-kla bra när dom är i fokus, synd bara att det inte händer så ofta som man skulle vilja. :)
 
Man får väl hoppas för deras del att det inte tar ett halvår att fixa för Nikon också...
 
När det blir mörkt kommer du säkert att märka skillnad. Men vid normalt ljus så tror jag inte du kommer att få en "Aha" upplevelse om du byter till 2.8 optiker. Frun har en 17-40/4L som jag lånat nu och det funkar bra att focusera med den också.
 
ANNONS