Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Lilla obetydliga jag fick hålla i en nu i lördags. En fotograf på DT har en och var ute med den och en 300 2,8 på axeln. Det kändes lite smått overkligt att få hålla i den uppsättningen.

En dag när jag blir stor så...... =)
 
Den uppgift jag har fått från Canon är att den första sändningen skarpa exemplar kommer i mitten av juni. Då får fototidningar och de fotografer som är på EM först och främst. Någon gång under hösten kan kön vara helt avbetad.

Enligt Canon rumors har några privatpersoner i England fått sina. En av dessa har tom gjort en unboxingfilm.
 
Den uppgift jag har fått från Canon är att den första sändningen skarpa exemplar kommer i mitten av juni. Då får fototidningar och de fotografer som är på EM först och främst. Någon gång under hösten kan kön vara helt avbetad.

Hur går det Magnus, har du sett till eller hört något om din 1DX ännu?
 
Jo jag har sett att en och annan kommit ut i bl.a. England.
Intressant läsning om tester/intryck är att vänta! :)
 
Jag tycker de kommentarerna och resultaten motsvarar åtminstone det jag misstänkte/förväntade mig.

Den perfekta kameran lär nog aldrig tillverkas.
Det gäller att välja vad som är viktigast för ens egna behov :)
 
Personligen begriper jag för mitt liv inte hur Canon inte har sett till att ha det i kameran från första början.
(Kan tillägga att jag har laddat ner, och läst manualen till 5D mkIII, där går det inte att beskära bilden i kameran.)

Nikon har ju haft det här med "I kameran RAW-redigering" ett tag, med möjligheten att beskära bilden i kameran.
Även i systemkameror som inte är i proffsklassen.

För närvarande så är 1Dx dyrare än Nikon D4.
Canons nya supertelen klart dyrare än Nikons dito.

Nikon är dessutom kända för bättre service till oss yrkesplåtisar än Canon (bla. bättre vilkor för lån vid servicebehov).

Nu är jag övertygad om att 1D x på många sätt är en helt fantastisk kamera, och förstår att den är det bästa alternativet för många fotografer.
Men jag begriper trots det inte riktigt hur Canon tänker på vissa punkter.

du har bytt till Nikon? jag körde canon i många år sedan både Nikon/canon men idag kör jag bara Nikon. Där jag anser Nikon är bättre är på just service/lagning/låne kameror etc. Det är tur det för jag har haft en hel del fel på Nikon prylar ;-) Oavsett så anser jag canon bättre än Nikon på vissa saker inget märke är perfekt man får lära sig att hantera det som man inte gillar. Något som jag gillade med canon var möjligheten att bestämma raw storlek i kameran för alla kunder (få) vill ha 36 milj pixel upplösning sedan är deras ergonomi på huset greppet,känslan klart bättre.
 
du har bytt till Nikon?
...

Jag har inte bytt till Nikon (ännu), men det ligger väldigt nära till hands att jag gör det.
Vill understryka att jag tycker att Canon gör grejer som är bra på många sätt.

Visst är det så den ena tillverkaren har saker som den andra inte har.
Men efter att ha testkört Nikon D4, och läst manualen för 1Dx.
Så har Nikon ett övertag vad det gäller funktioner som jag ser nytta med.

Har bl.a. testat att räta upp och beskära bilder direkt i kameran, under pågående matcher.
Något som gör skillnad de gånger du skickar bilder direkt från kameran.

Kan verkligen inte förstå varför Canon inte har detta på 1Dx.

Nu verkar 1Dx vara en helt fantastisk kamera på många sätt, och jag hoppas på att kunna provköra den framöver.
För att ge den en ärlig chans.
 
Visst är det så den ena tillverkaren har saker som den andra inte har.
Men efter att ha testkört Nikon D4, och läst manualen för 1Dx.
Så har Nikon ett övertag vad det gäller funktioner som jag ser nytta med.
.

Jag tog ett snack med pro-killarna på Canon Europa om det här. De verkade vilja ha funktionen men det var en prioritering som de diskuterat mycket med Japan. Jag fick intrycket om att det var en tidsfråga eftersom de framhöll det som en möjlig funktion i firmware 2.0.
 
Men frågan är varför det prioriterades ner?

Det fick jag naturligtvis inte svar på.

Jag föreslog en funktion 1D X där kameran automatiskt skiftar ISO eller slutartid ett steg när man lägger i telekonvertern på 200-400/4 (1,4x). Lätt att råka exponera fel vid manuell exponering annars. De lät uppriktigt glada över förslaget.
 
Det låter ju bra.
Om det nu blir något av det.

Chansen är större nu än förr att Canon faktiskt inför ny funktionalitet i firmwareuppgraderingar i och med att det finns exempel på att det har hänt i andra Canon-modeller. (EOS 7D fick en hel del nya funktioner i senaste firmwareuppgraderingen som kom häromdagen.)
 
ANNONS