Annons

Canon 40d triggar inte studioblixtarna i Liveview läget

Produkter
(logga in för att koppla)

D-Man

Aktiv medlem
Hej,
Jag kopplade upp min Canon 40d mot datorn och mina studioblixtar (D-lite 2).
Sedan startade jag liveview funktionen i Eos Utility på datorn. Nu har jag alltså en stor fin bild på datorn direkt. När jag nu trycker på avtryckaren (i datorn) så tas en bild. Dock utan att blixtarna slår.
Slår jag upp den inbyggda blixten och gör samma procedur igen så blixtar den när man trycker på avtryckaren i datorn.
Någon som upplevt något liknande? Jag menar när ska man använda liveview om inte när man är i studio???
Jag kör manuella inställningar.

Hoppas någon har några bra tips för att lösa detta.
Mvh
Daniel
 
Du har ingen möjlighet att testa med en IR- eller radiosändare för att lösa ut blixtarna?

Har inte sett nåt om att det skulle gå att koppla bort sync-kontakten bara för att man kopplar huset till en dator. Mycket skumt!
 
Pröva med att sätta "Silent Mode" till disable i Live View menyn, då bör det fungera.

(Om man kör silent mode så stängs den externa blixtsyncen av, varför??? fråga canon?? men har troligtvis att göra med att blixtsynkningstiden inte lirar ihop med den hybridslutare elektrisk/mekanisk som används vid Silent mode)
 
f16 skrev:
Pröva med att sätta "Silent Mode" till disable i Live View menyn, då bör det fungera.

(Om man kör silent mode så stängs den externa blixtsyncen av, varför??? fråga canon?? men har troligtvis att göra med att blixtsynkningstiden inte lirar ihop med den hybridslutare elektrisk/mekanisk som används vid Silent mode)

Ja, varför inte, rätt logiskt egentligen. Om man inte vill störa med ljud, varför skulle man då vilja störa med ljus? :)
 
Att det fungerar med Silent mode när man kör den inbyggda blixten är helt enkelt därför att då använder kameran inte Silent mode. Den vet ju att du har blixten uppfälld.

Lyssna själva, så hör ni att det låter likadant, oavsett inställt läge, när den interna blixten är uppfälld.
Står dessutom i manualen till kameran, om nu någon orkar läsa den.
 
Ahh, äntligen

Det var inställningen "Silent Mode" som ställde till det. När den var avaktiverad så fungerar det.
Tack för hjälpen och tipsen!!

Mvh
Daniel
 
ANNONS