Annons

Canon 550EX problem

Produkter
(logga in för att koppla)

gusvs

Medlem
Hej,

Jag har nyligen införskaffat en 550EX till min Eos 50E, som enligt bruksanvisningen har E-TTL.
När jag vill använda blixten i kombination med Av eller Tv programmen, eller helt manuellt för den delen, så verkar det som om kameran inte känner av att det sitter en blixt på. Om jag t.ex. i Av-läget väljer bländare 2,8 i ett normalt upplyst rum kvällstid, så får jag ändå slutartider på upp emot 3 sek. Om jag väljer Tv-läget och 1/90 eller 1/125 (vilket skall vara snabbaste synktiden) så blinkar bländartalet 2,8 i betydelsen att bilden blir underexponerad. I P-läget däremot (helautomatiskt) så väljer kameran 1/60 samt lämplig bländare.
Min fråga är således: Hur skall jag göra om jag vill bestämma tid eller bländare själv? Jag har provat att ändra på i stort sett allting, utan resultat.
Tacksam för svar!
/Gustaf
 
Jag tycker allt låter ok. Tänk på att kamerans ljusmätare mäter det befintliga ljuset och väljer exponering efter detta. Den har ingen koll på blixten. Håll bara koll på att du inte har för liten bländare eller för stort avstånd för blixtens ledtal så fixar sig exponeringen.

Att 2.8 blinkar i displayen betyder ju att det inte finns tillräckligt med befintligt ljus för att exponera på 1/90 och objektivets största bländare. Men det fixar ju blixten sen om bara krämen räcker till.

Med långa tider så blir blixten utfyllnad, på korta tider så blir den enda ljuskälla.
 
Detta är helt i sin ordning. Om du väljer Av eller Tv indikerar 3 s 2,8 den ljusnivå som kamerans "ordinarie" ljusmätare känner av. Om du tar en bild med blixten påslagen kommer TTL-systemet att dosera blixtljuset efter detta. Blixtljusets styrka reglerar du med ± (antingen på blixten eller på kameran). I P-läget väljer kameran den kortaste synktiden och lämpligt bländarvärde (progamskiftet fungerar inte). Blixten ger samma ljusmängd som huvudexponeringen om du inte ändrar med ±.
 
Tack för era svar, tror jag fått det hela klart för mig. Det framgick dock inte av bruksanvisningen att blixten jobbar som "fill-flash" i Av och Tv, vilket tydligen är fallet.
 
En liten inflikning här när det gäller canon...

När bländarvärdet blinkar betyder det att huvudmotivet kommer att bli rätt exponerad men att bakgrunden kommer att bli underexponerad (i detta fallet när största bländare blinkar).
 
Så vad är det bästa sättet att med en dylik utrustning få både bra skärpedjup (bländare 8) och en väl upplyst bakgrund?
 
Själv kör jag på M med min EOS 5:a och Speedlite 430EZ. Då ser man på blixten vilket område som blixten klarar att lysa upp. T.ex. 1/60 f4 = 0.7-6.8 Meter. 1/60 f8 = 0.5-3.4 Meter. Sen tar ju bouncern lite ljus....och så vinklar man...och så....och så...
 
Mm, jao, hmm.
Använder en 540 ez och den har liten sånhär smart reflexktorplastbit man kan fälla upp när man öser blixten i taket. Är det vitt brukar det funka med 1/60 och 4. Egentligen hatar jag blixtar, jäkla krångligt även fast det finns en massa automatik. Dock funkar TTL bra på P-läget tycker jag utomhus. Den ställer tydligen ned sig automatiskt när det kommer upp i snabba tider. Det brukar bli lyckat, och kör man svartvitt kan man ju efterbelysa lite på ansikterna. Värre är det när TTL:n inte funkar och blixten öser allt den har och den gröna lampan inte lyser. Tar en evighet att ladda upp, batterierna ryker, motivet blir blind i en halvtimme och bilden blir skit. Så när kommer den kornfria 3200 ISO filmen?
 
Så när kommer den kornfria 3200 ISO filmen?

Aldrig -möjligt vis kommer man kunna få samma ljus styrka utan brus i framtiden på Proffs digital kameror men det kommer säkert både kosta och ta tid :-(

//O.Olsson
 
Japp Henrik när kameran mäter ljuset till...13 EV eller mer så drar TTL ner blixeffekten 1½ steg vid ljus mellan 10-13 EV så drar blixten ner ett ½ steg för varje EV. Dvs. ½-steg på 10, 1-steg på 11 osv...

TTL'n inte fungerar ??? När då ???...
 
Hehe, undrar om Mammothen fokuserar ända ner till 1:1? Tänk att man ska behöva använda makroglugg för att plåta människor i helfigur!

Åter till ämnet...
 
ANNONS