Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII – fuktproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Min Nikon kamera har tex varit inne på lagning 3 gånger inom en period på 6 månader på en ny kamera. Jag tyckte väl att det är bara byta ut den men dom vill bara laga den.
.

Trodde att en ny produkt som måste lagas pga fel endast gav säljaren några få (2eller 3) försök till lagning men när jag tittar i Köplag (du är ju yrkesfotograf) och konsumentköplagen (för oss andra) så hittar jag inget om detta. Har man tagit bort det eller är det jag som inbillar mig att det är så??? Slarvig läsning kanske?
Beklagar trådkapningen.
Förövrigt så delar jag Anders Svenssons åsikt att man borde få till en klassificering på utrustningen enligt den standard som finns.
Vi kanske skulle starta en namninsamling?
Björn
 
Du måste ha haft extrem otur. Jag har haft mina kameror med mig i flera extrema klimat både i Thailand, Singapore, Kina, Indien och Brasilien. Ingen av mina kameror har tagit någon skada eller visat några tecken på störningar.
Jag har gått mellan AC i bilar och hotell och bytt objektiv som jag brukar. Det vill säga ofta.
Visst får jag kondens på kameran när jag går in i ac miljön. Men det har aldrig skadat kameran.
Råkade ut för ett monsunregn i Varanasi där vi senare hamnade i en taxi som körde oss till hotellet. Taxin var så fuktig inuti att alla fönster immade och det var som imma i bilen. Kamerorna mådde fortfarande fint efteråt. Den gången hade jag en 20 D och en 5 D med mig.
Min 5DmkII och !DMKIIN har inte klarat det sämre.
Otur kan vi alla ha.

Jag hade innan byte till Mark II, 5D:n. Den hade jag också i ur och skur. men den funkade i alla väder. Undrar om kameran (mark II) alstrar värme inuti huset vid filmning. Den skulle isf även ändra temperaturer in och utsidan speciellt med tanke om objektivbyte.
Och när kameran nu kan skadas av fukt borde det kanske vara på sin plats att ha en indikator som talade om att fukthalten är hög inuti skalet.
Och av bilderna att döma som jag fick se, såg det ut som kameran varit i havsbad. Nästan som "saltvatten som torkat i pölar? Jag ringde till och med till reparatören för att dubbelkolla att dom inte hade förväxlat kameran med någon annan. Men det var min kamera.
 
Bara min erfarenhet av 5d2.
Jag var i fjällen förra sommaren och jag har aldrig varit med om ett blötare väder..
Allt var blött... Vi sov i tält och min dunsäck drypte av fukt.. Kameran var så blöt att det droppade vatten flera dagar på rak, dock fick jag inga problem. Jag fortsatte att fota fast det regnade, det fanns helt enkelt ingen torr plats alls.
Efter några dygn hade vi inte ett enda plagg som det inte droppade om, det var helt enkelt värdemässigt en mardröm, vare sig man var fotograf eller fiskare som vi.
Jag var helt säker på att kameran skulle börja krångla, men icke!
Det enda jag jag märkte på kameran, var att det fanns lite kondens som syntes uppe på displayen.
Kanske hade jag tur, men jag är inte orolig att fota i regnväder med min 5D2.
 
Nu är jag väl lite tidigt ute med att säga att jag har råkat ut för liknande problem eftersom det inte är konstaterat än men mina tankar går så iallafall.

Jag har haft kameran med i Thailand i tre veckor och använt den normalt som jag brukar göra hemma med objektivbyten och så. På vägen hem från Arlanda så tar jag även 3 bilder på snöovädret vi kör i och stoppar ner kameran i kameraväskan igen som även har varit mitt handbagage.
Lite fototrött så använder jag inte kameran på en och en halv vecka så när jag nu skulle använda den så är den stendöd. Tar ur batteriet och minneskortet, provar med andra orginalbatterin men ingen rektion, inte ens en blinkning. Har låtit den stå utan batteri ett tag, provat att ladda så batterierna verkligen är fulladdade men nä, kaputt, broken, stendöd.

Har pratat med Cyberphoto som jag köpt kameran av, förövrigt väldigt trevliga att prata med och vi ska skicka den till på rep och kolla var det är för fel. Vi diskuterade även det här med fukt vilket jag tror att det är. Jag tycker att om man använder kameran normalt så borde den väl klara av en tripp till Thailand, för annars är ju inte det ingen idé alls att det står om tätning på deras hemsida.

(citat cyberphoto:)

Kameran är till viss del vädertätad, och tänk på att välja objektiv som också är tätade. Tätade objektiv hittar man bland Canons 'proffsserie' L-objektiv. Men den klarar inte klarar ösregn eller dylikt i flera timmar, här får man använda sitt sunda förnuft. Det finns nämligen ingen standardisering än inom fotobranchen som klargör hur mycket väta kamerorna och objektiven klarar, och blir kameran eller objektiven fuktskadade så gäller inga garantier. Vi rekommenderar att inte testa var gränsen går. (/citat)

"men den klarar inte ösregn eller dylikt i flera timmar.." men den klarar ösregn i en halvtimme..? ;)
Men när vi pratade så sa hon att fukt kan ha kommit in vid tidigare tillfällen och den kan vara det som spökar.. Hur ska jag kunna få en chans att tro att jag inte gjort något fel. Är det fuktskadat så betyder det ju att jag har gjort något fel nångång men när, när jag åkte till Thailand, när jag var ut i somras då det var så högluftfuktighet eller vad..
Som tagits upp tidigare i tråden så hade det varit bra om det på nåt vis skulle kunna gå att mäta om det är problem med fuktigheten i kameran så man kunde få nån varning eller nåt. Jag hade hoppats att jag kunde få igång kameran bara för att ev kunna få ett felmeddelande..



Fast, det kanske slutar med att det inte är fukt utan nåt helt annat.. =)
Återstår att se.. återkommer senare hur det går..
 
Det är nog svårt att säga vad det är utan att en serviceverstad tittar på kameran. I många elektroniska prylar sitter det ju numera avkännare för fukt. Apple och iPhone är ett exempel
Personligen har jag sett att fukt kan kondensera inne i kameran och man t.ex. går från fuktig varm luft i tropikerna och in i kall torr och luftkonditionerad miljö. Detta har jag bara sett som småvattenfläckar som satt sig på sensorn runt små dammkorn. Jag har ett av dessa förstoringsokular med ledljus som gör att man kan kolla om aa-filtret behöver rengöras.
Förutom fläckarna som måste tvättas bort med rengöringsvätska så har jag inte märkt något negativt.
Samma effekt får man om man går från varmt inomhusklimat och ut i vår numera stränga vinter.
Då kondenserar luften i kameran på kamerans delar när dessa blir kalla.
Att gå från kylan och in i värmen eller i tropikerna från AC-miljö till den fuktiga varma miljön utanför ger en mycket mer synbar effekt eftersom objektiv och sökare immar igen. Däremot händer inte mycket på insidan kameran. Personligen struntar jag i att stoppa kamerorna i plastpåsar eller kameraväskan när jag går in från kylan. De immar igen men det går bort efter en kort stund. Däremot försöker jag komma ihåg att lossa objektivet en kort stund när jag går från inomhus klimat till till riktig kyla i kalla klimat och när jag går från fuktigt varmt klimat i tropikerna till ac-miljö. Det tar bara sekunder för luften att utjämna skillnaderna i luftfuktighet.
Ingen av mina kameror har någonsin lagt av på grund av fukt. De har ändå fått utstå monsunregn i Varanasi, taxibilar i Indien som varit fuktigare än en dimma i Lützen och saltvattenspray vid orkaner på västkusten och överlevt.
Det är svårt att säga vad en kamera klarar. Kankse klarar den regn men dukar under om det både regnar och blåser hårt.
Samtidigt skall man nog inte vara allt för försiktig för då missar man många bra bilder. Oftast går kameror sönder av andra orsaker än fukt.
 
Jag villbara understryka det Mats skriver ovan. Det glöms oftast att det som sker utvändigt på kameran när man kommer från kyla till värme också sker invändigt i den vid det motsatta. Nu är det inte så stora luftmängder inuti en kamera men det kan räcka i ogynsamma fall. På SMHI:s hemsida kan man läsa om hur den relativa luftfuktigheten beter sig i olika temperaturer.
 
Jag har fått tillbaka kameran och de hittade..........inga fel?!

Den verkar fungera nu iallafall, stod att det kunde var nåt, vad nu ordet var, eller problem med batteriet. De hade inte fått nån information om att jag hade testat med 3 olika batterier.
Jag trodde faktiskt att RCC Mölndal skulle höra av sig så man kunde bolla lite med dem. De bjöd på frakten iallafall och kameran fungerar.

Men tanken som då oundvikligen kommer är hur länge då, ska man ha backupkamera med sig varje gång man ska iväg på något?
 
Skönt att höra att du nu har en fungerande kamera. Jag har mycket goda erfarenheter av RCC. De är schysta när det gäller reklamationer och åtgärdar det som är fel på ett föredömligt sätt.
Om de inte hittar något fel så är det säkert så.
Fuktteorin tror jag inte riktigt på.
Vi håller tummarna för att den nu tuffar på lika säkert som de flesta av sina syskon.
 
fuktkamera

Köpte min nya kamera Canon Mark II i mars 2010. Använde kameran på hemmaplan i 2 veckors tid. Fungerade alldeles korrekt. Införskaffage kameran för min Thailandsresa. Ville filma i Full HD kvalitet.Men så fort vi kom till värmen (ca 3 timmar senare), slutade kameran fungera. Fick felmeddelande 01 samt 21. Det skulle vara problem mellan kamerahuset och objektivet. rengjorde kontakterna. Då började kameran väsnas av sig själv. I displayn visadedes att batteriet skulle vara slut. Efter omstart började varierande symtom dyka upp. Det var ena symtom efter den andra. Försökte få igång kameran under dom 3 veckor jag var där men den fortsatte sitt flipperspel dag efter dag.Vid ena starten fulladdad batteri nästa tom etc...
När jag var tillbaka i Sverige lämnade jag kameran på reparation. Jag hade ju garantin kvar, trodde jag.Den var ju bara 5 veckor gammal. Det skulle visa sig att kameran var FUKTSKADAD. Kameran har aldrig utsatts för fukt. Har hanterat kameror sedan 30 år tillbaka. Men enligt dom som undersökte kameran. skulle det finnas vita prickar inuti kareran, som tydde på fuktskada???????
Så i mitt fall åkte jag på reparationskostnad av kameran.
Märkligt, om kameran inte tål den lilla klimatskillnaden.Den som hade så många tätningar mot fukt. Kan det vara så, att det är dom så ställde det till för mig?
Mitt råd är att om du köper den här kameran ta inte med den utomlands där fuktigheten överstiger svenskt klimat. det kan bli dyr och framförallt tråkig historia. Att bli pekad som en som haft kameran i regnet. Ord mot ord. Jag hade tom 4 personer i sällskapet som kunde intyga fallet. Men då hette det att fukten hade kommit in tidigare.(före resan) isf hur funkade den ända tills vi kom fram. Förklarigar på förklaringar.

hej gick i rom en hel dag utan regnskydd med min eos 50d hängandes över axeln,hände inte ett jota med varken kamera eller 15-85 otätad.taskit bemötande från canon.god jul i alla fall.mvh ronny
 
Jag har fått tillbaka kameran och de hittade..........inga fel?!

Den verkar fungera nu iallafall, stod att det kunde var nåt, vad nu ordet var, eller problem med batteriet. De hade inte fått nån information om att jag hade testat med 3 olika batterier.
Jag trodde faktiskt att RCC Mölndal skulle höra av sig så man kunde bolla lite med dem. De bjöd på frakten iallafall och kameran fungerar.

Men tanken som då oundvikligen kommer är hur länge då, ska man ha backupkamera med sig varje gång man ska iväg på något?
Har du kollat så att din laddare fungerar som den ska? Den kanske glappar eller inte fungerar korrekt vilket skulle kunna förklara ditt problem. :)
 
"Personligen har jag sett att fukt kan kondensera inne i kameran och man t.ex. går från fuktig varm luft i tropikerna och in i kall torr och luftkonditionerad miljö.
Samma effekt får man om man går från varmt inomhusklimat och ut i vår numera stränga vinter.
Då kondenserar luften i kameran på kamerans delar när dessa blir kalla.

Att gå från kylan och in i värmen eller i tropikerna från AC-miljö till den fuktiga varma miljön utanför ger en mycket mer synbar effekt eftersom objektiv och sökare immar igen. Däremot händer inte mycket på insidan kameran."

Litet knepigt detta, för att få ihop dessa stycken i din text så tänker jag så här:
Det grundläggande är att varm luft har förmåga att härbärgera mer fukt än vad kall luft har. Alltså kondenserar varm luft på kalla ytor. Så att gå från en varm miljö till kall är väl ett mindre problem än tvärtom, eftersom luften då är torrare. Jag har aldrig varit rädd att plocka fram kameran utomhus trots att kameran är varm, däremot brukar jag vara försiktigare när jag kommer utifrån och in i varm miljö, framförallt är det väl inte läge att byta optik då.
Går man från extremt fuktig miljö till kallare torr är det väl kanske å andra sidan läge att lätta på optiken så att man inte stänger inne den varma fuktiga luften då kameran kallnar?
Verkar detta logiskt?
Mvh
Arne
 
Har du kollat så att din laddare fungerar som den ska? Den kanske glappar eller inte fungerar korrekt vilket skulle kunna förklara ditt problem. :)

Jag testade med tre fulladdade originalbatterier innan och det fungerade inte. Nu tog jag det batteriet som låg närmast sen jag testade innan kameran skickades iväg och kameran fungerar.
Kameraladdaren fungerar.

Jo ordet jag inte kom på tidigare som RCC skrev var att det kunde vara ett intermittent fel. Jag fick lov att googla på det ordet. =)
 
Hoppas du hittat svaret på google. Intermittenta fel är ju tyvärr det svåraste som finns att hitta.
Plötslig fungerar det inte för att senare fungera perfekt. Glappkontakt är ett typiskt sådant fel.
Krånglande elektronik kan vara ett annat. Så om felet dyker upp igen så be Canon byta ut kameran eftersom du inte kan lita på den. Denna typ av fel har en tendens att dyka upp nu och då i verkligheten.
När du senare kommer till verkstaden så fungera allt igen och de kan inte hitta något fel.
Detta betyder ju inte att inget är fel utan bara att de inte kan repetera felet.
Så stå på dig om felet kommer tillbaka.
 
Gaahh !

Då var det dags igen då, nyårsfest, fotade inne sen ut och filmade fyrverkeriet i 5-7min, in igen och nu är kameran död igen. Kan tillägga att det bara är -1,7 just nu i Falun. Trött man blir....



[Edit] Hoppla, dunkade kameran i handen och vips så fungerade den, då vet man med säkerhet att det är nåt glapp iallafall, frågan är vart? [/edit]
 
Kan det vara så att kameran åkte med i det vanliga bagaget? Det blir väl en -25° i luften och sedan snabb uppvärmning när planet landar om den ligger i det vanliga bagaget. Jag har själv sett vad som kan hända med elektronik som åkt i lastutrymmet och det var inte vackert...

Vill rätta med att det är -56C på den höjden så kameran blir riktigt kall då.
 
Men shit.

Nu börjar jag bli lite orolig.
Köpte ju precis en 550D för att jag ska resa till asien i februari och vill kunna fota och filma i 1080p.
Ska vara nere i tre veckor och besöka Thailand, Vietnam, Malaysia och Kambodja.

Har nån rest ner med en vanlig konsumentkamera som 400, 450, 500, 550 och inte haft några problem?

Är det nått speciellt man kan tänka på för att undvika problem?
Vill ju inte att min nya kamera ska dö bara för att man vill plåta lite.

Jag har med min 450 undvikit regn. Har fotat lite i regn en gång med den, men har såna där regnskydd för kameran just för att skydda den om man vill fota i duggregn.

Ska man behöva skaffa undervattenshus för att kunna fota utomlands eller what gives? :(
 
Jag reste till Taiwan över Jul och nyår med min 500D och har inte haft några problem överhuvudtaget. Nu var det väl inte överdrivet fuktigt i Taiwan men likväl fanns ju övergångar mellan luftkonditionerade butiker och den varmare utomhusluften.

Angående huruvida kondensen uppstår när man går från varmt till kallt eller tvärtom så kan väl båda delar inträffa. Från kallt till varmt har förklarats ovan men omvänt borde väl varm luft i kameran kunna kondensera om den kyls ner?
 
5d

Jag hade min 5d mark II på aruba där det var extremt torrt och kallt inne på hotellrummet pga luftkonditionering, jag tog ut den i det fuktiga och väldigt varma luften, ca 30 grader, det blev imma både fram och bak på objektivet, i sökaren och på spegeln. jag tog bort objektivet (fortfarande utomhus) för att kolla om det var imma där.

Inget hände kameran. den klarade det bra. Men känns som att jag levde på gränsen.
 
Men shit.

Nu börjar jag bli lite orolig.
Köpte ju precis en 550D för att jag ska resa till asien i februari och vill kunna fota och filma i 1080p.
Ska vara nere i tre veckor och besöka Thailand, Vietnam, Malaysia och Kambodja.

Har nån rest ner med en vanlig konsumentkamera som 400, 450, 500, 550 och inte haft några problem?

Är det nått speciellt man kan tänka på för att undvika problem?
Vill ju inte att min nya kamera ska dö bara för att man vill plåta lite.

Jag har med min 450 undvikit regn. Har fotat lite i regn en gång med den, men har såna där regnskydd för kameran just för att skydda den om man vill fota i duggregn.

Ska man behöva skaffa undervattenshus för att kunna fota utomlands eller what gives? :(


Kan ganska lugnt säga att ett undervattenshus inte hjälper mot kondens.

Har själv haft en 550D med otätade objektiv i oväder, safari damm i sarengeti i veckor, svensk vinter med snö och många minusgrader, lättare regn (ingen direkt monsun, men inget jag skulle definiera som duggregn)..

Jag har av erfarenhet konstaterat följande: mer välbyggda kameror och objektiv löper mindre risk, dock elimineras aldrig risken för fukt eller annat.

Mindre välbyggda hus löper större risk, risken är dock inte definitiv.

Mitt tips blir således, använd sunt förnuft, missa inte bra bilder för att du är rädd om kameran, sakffa en schysst försäkring.
 
ANNONS