Annons

Canon 5D MkII

21 mp, tycker personligen att det verkar onödigt mycket. Tycker man skulle nöjt sig med 16 mp. Men vi får väl se hur den i slutändan presterar.
För mig som printar stort (A2) i hög upplösning finns det aldrig för många pixlar! Dessutom är det alltid bra med croputrymme när man komponerar som en kratta. Själv tycker jag det blivit överdivet förväntansfullt på högisosidan. Numera ska det gå att fota ISO 6400+ utan brus och det tycker jag är overkill.
 
Ja, det borde ju kunna gå att få upp hastigheten iallafall från 3,9 till 5 fps när det nu finns både sRAW1 och sRAW2 mode.

Enligt Canon så ska ju DIGIC IV fullständigt köra över DIGIC III när det gäller hastighet och prestanda.

Om nu 1Ds mk III klarade 5b/s med dubbla DIGIC III borde ju nya 5D klara detsamma trots en enda processor.

En fördubbling av prestanda borde man ju kunna förvänta sig när det gäller ett generationsskifte av processor.
Det var en besvikelse.
 
Ojojoj, huuuur ska ni klara er med "bara" 3,9 bilder per sekund?! Då måste ni kanske trycka på knappen vid rätt tidpunkt, vilket mörker!

Mest patetiska klagomålet i världshistorien, grattis. Lär er fota istället för att filma. Eller köp en 1D istället. Det här är ju knappast en sportkamera. De verkar ha siktat precis rätt.

Nämns det något om vädertätning? Jag ser inget.

Tillägg: Tragiskt förresten att en "officiell" tråd ska behöva vara särskriven.
 
Ojojoj, huuuur ska ni klara er med "bara" 3,9 bilder per sekund?! Då måste ni kanske trycka på knappen vid rätt tidpunkt, vilket mörker!

Mest patetiska klagomålet i världshistorien, grattis. Lär er fota istället för att filma. Eller köp en 1D istället. Det här är ju knappast en sportkamera. De verkar ha siktat precis rätt.

Nämns det något om vädertätning? Jag ser inget.

Tillägg: Tragiskt förresten att en "officiell" tråd ska behöva vara särskriven.

Haha vaknat på fel sida? ;)

Tänk om det hade låtit så när de skulle utveckla kulsprutan.
"De får väl för fan lära sig trycka av i rätt tid istället"

Nä skämt å sido hade 5b/s varit trevligt, speciellt eftersom hastigheten kan variera och chansen ökar att få en bra bild i en sekvens.
Jag tillhör kategorin som inte lärt mig att alltid trycka av i rätt tid. :)
 
Ahhh, 5DMKII har ansiktsigenkänning också (i LiveView läget).

Skönt, då blir det äntligen enklare att fotografera människor.

Canon har säkert lagt till funktionen för att locka över alla kompaktkameraägare... :)
 
Tycker att specen för 5D MkII är trevlig! Motsvarar mina förväntningar trots all "hausse" i forumen världen runt.

21,1 effektiva Mpixlar med möjlighet att välja 10 eller 5,2. Fyra bilder/sekund, en trevlig hastighet. Vädertätad full tillräckligt, som 50D troligtvis. AF-justering. 9+6 korsformade AF-punkter. Tre customlägen C1-C3. Nominellt iso på 100-6400 med atuo mellan 100-3200 . 14 bitar är oxå värdefullt. Priset är oxå OK, kommer troligtvis att gå ner till 19.950:- under våren. Lätt och lättanvänd, bara skjuta o köra :)

Kort sagt en trevlig kamera som kommer att fungera väldigt bra tillsamans med en 1,6-croppad 40D/50D. Siktar på de...

För filmintresserade så är det ju trevligt att den fungerar som en stillbildskamera oxå. ;-)
 
Jag måste hålla med, 3,9 fps räcker väl gott. Behöver man mer får man helt enkelt välja 1d Mk III eller lära sig vara på rätt ställe ;)

Nog för att det var väntat men jag tycker Canon har träffat riktigt rätt med den. Jag kommer nog ställe mig i kö :)
 
Numera ska det gå att fota ISO 6400+ utan brus och det tycker jag är overkill.

För den som vill fota inomhussport utan att investera massor av pengar i dyra (och tunga) objektiv är det ju lösningen.

Hur ofta ser vi inte frågora "Hej, mina bilder från ridhuset blir suddiga och korniga, hur gör jag för att ta bättre bilder?". Istället för att behöva säga "köp en glugg för 30 000" skulle man kunna säga "vrid upp ISO till 6400".

Som jag ser det är utvecklingen mot lägre brus vid högre ISO en av de mest positiva inom DSLR världen.

Alla har förstås inte nytta av det hela tiden men för de flesta uppstår det nog då och då situationer där högt ISO är tvunget för att få tillräckligt kort tid.

Till skillnad mot trenden mot fler megapixel (som ger gigantiska filer) så finns det ju ingen baksida med bättre brusprestanda.


Mvh
Anders
 
Dom där priserna kan bara inte stämma.. skulle det skilja 11.000kr på en 5D köpt i USA och en i UK?.........
 
ANNONS