Annons

Canon 7D Mark II

Bengf

Aktiv medlem
För att tjäna pengar förstås (och för att det var lite kul). Det hade dock inte varit ett dugg roligare med 7D Mk II :)

Måste ändå säga att jag imponeras stort av din uthållighet, 17000 bilder under en lördag, skulle ni vilja prova någon 4K kamera till ett annat år och sedan plocka ut bilder med hjälp av något bra program. Förutom den stora mängden bilder, så rör sig solen under dagen ( var det en solig dag )- jag menar att du får justera bländare och tid, blåsa rent objektivglas, byta avtryckarfinger, massage av axlar och rygg, bör tigerbalsam alltid finnas i kameraväskan, jag själv skulle bli ganska så trött i mina ögon, liksom justera in ögat mot sökarokularet 17000 ggr plus då ett antal kontroller där ingen bild tas.


Du har väl stativet högt uppskruvat så att du inte behöver kröka rygg för mycket, Ja jösses vilket jobb, och ursäkta att det blir en aning of topic, men vilket galet jobb, jag menar tusen bilder under en dag är mastigt redan det.


//Bengt.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Måste ändå säga att jag imponeras stort av din uthållighet, 17000 bilder under en lördag, skulle ni vilja prova någon 4K kamera till ett annat år och sedan plocka ut bilder med hjälp av något bra program. Förutom den stora mängden bilder, så rör sig solen under dagen ( var det en solig dag )- jag menar att du får justera bländare och tid, blåsa rent objektivglas, byta avtryckarfinger, massage av axlar och rygg, bör tigerbalsam alltid finnas i kameraväskan, jag själv skulle bli ganska så trött i mina ögon, liksom justera in ögat mot sökarokularet 17000 ggr plus då ett antal kontroller där ingen bild tas.


Du har väl stativet högt uppskruvat så att du inte behöver kröka rygg för mycket, Ja jösses vilket jobb, och ursäkta att det blir en aning of topic, men vilket galet jobb, jag menar tusen bilder under en dag är mastigt redan det.


//Bengt.
Visst lätet det tufft, men det mest extrema här är det höga exponeringsintervallet. Att stå och titta in i kameran med pekfingret på avtryckaren och ständigt ställa in skarpan i många timmar är inte så ovanligt för folk, som jobbar med sport, reportage från kongresser, årsmöten osv. Att vara fotograf är ibland fysiskt och psykiskt ganska krävande.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jovisst finns det tuffa uppdrag, mins från den analoga tiden när någon tog 7-8 rullar a´ 36 bilder från en hockeymatch, hem för framkallning och godtog en bild, ett extremfall kanske men 3-4 rullar var nog vanligt.


Nu talar vi om önskan av evighetsbatterirer, där vi idag måste ha mycket tjocka tunga kameror, vilket har lett till besvärliga arbetsskador för många fotografer. Framtiden måste nog vara att man riggar upp kameran med vidvinkel och filmar det tänkta scenariot, direkt leverans till studion där man per automatik delar upp till stillbild eller film.


Finns det verkligen inte en batteriladdare som kan sitta vid bältet, och ge huvudbatteriet lite underhåll medels en kabel, och i framtiden en trådlös underhållshjälp. Sedan kan man nog fundera på om man inte måste tänka efter mera vid själva fotandet, det blir nästan som om en svampplockare skulle rivas med sig allt han ser i skogen, släpa hem ett par stora sopsäckar fulla med svamp och sedan vid hemkomsten börja att sortera, rensa, och kassera. Varför inte plocka det man känner igen, man vet var man skall titta och gå, man rensar och putsar på plats, och fram för allt man plockar inte mera än vad man behöver och kan äta upp.


Vänligen.
//Bengt.
 

PMD

Aktiv medlem
I Lidingöloppfallet tror jag målet var att få till en bild per deltagare, och då måste man ju plocka allt.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Lite märkligt dock att 70D klarar dubbla mängden bilder mot 7DMKII.

Dubbla procesorer suger mer energi........................
 

Bengf

Aktiv medlem
I Lidingöloppfallet tror jag målet var att få till en bild per deltagare, och då måste man ju plocka allt.

Äger sin riktighet, men några andra tråddeltagare är också mycket flitiga på avtryckaren kan jag läsa mig till. 7DMKII är en relativt stor och tung kamera, så visst kan man förvänta sig runt 1000 bilder. En liten pluttkamera som A5100 kan ju inte på något vis få plats med något större batteri, så där blir klagan över batterikraft liksom mera motsägelsefull.


Personligen skulle jag klara mig alldeles utmärkt med 650 bilder per laddning, det räcker för mig många gånger mer än väl att gå igenom 200 bilder i datorn per tillfälle, ofta nöjer jag mig med mindre än så. Med min första digitala kamera för snart 10 år sedan kunde det spinga i väg med mycket bilder, i dag försöker jag avvakta mera och inte ösa på så häftigt. Vid en kusinträff för ett antal år sedan då tog jag mycket bilder för tillfället var lite unikt, växlade mellan en kompakt och en systemare och fick då ut skapligt med bilder.


//Bengt.
 

jeduven

Aktiv medlem
Det spelar nog ingen större roll vad batteritiden är i teorin. Med mina EOS har jag aldrig upplevt några problem med batteritiden eller nåt annat heller. Har en 7D och en 5DIII nu och de komplementerar varandra fantastiskt bra! Upp till iso1600 kvittar det vilken jag använder. 7D ger mer detaljer upp dit och vid iso3200 och 6400 kvittar det, vid samma utsnitt alltså...

Kommer säker att köpa en 7D MkII vad det lider men mest för att jag ska få så likartad knappologi som min 5DIII som möjligt. Allt annat kvittar egentligen...
 

Bengf

Aktiv medlem
G7X som är årsbarn med 7DMKII finns nu på DX0, och har det högsta uppmätta DR-värdet av någon Canonkamera på marknaden, det mycket fina 12,7 . 0,4 bättre än RX100 III.


Kan betyda att också 7DMKII kliver upp en bit. Intressant att vänta in resultatet, OBS DX0 är ingen helig bibel som avgör allt fram till slutlig bild, men visar ändå på en grundpotensial av sensorns kapacitet.


//Bengt.
 

SINGO

Aktiv medlem
Nu har dom första 7D Mark II rullats ut verkar det som. En kille i England har lagt ut bild på sin på dpreview.com. Någon här som hört något mer?
 

Gulo

Aktiv medlem
Rajala skriver i sitt nyhetsmail:
Nya Canon EOS 7D Mark II beräknas ankomma till Stockholmsbutiken nu på fredag, den 31 oktober.
 

SINGO

Aktiv medlem
Nu är min på väg. För er som bor i städer så borde ni kunna hämta ut idag. Själv bor jag knappt i en by så jag får vänta tills posten gjort sitt!
 

Larslaguna

Aktiv medlem
hej nu har jag gjort en del inställningar till morrondagen ifall att det skulle bli bra fågel fotoväder.
jag har provat en del inomhus bilder vs min gamla 7d och visst är det skillnad på höga iso ingen tvekan där
men jag vill se hur det ter sig på just fåglar för det är det jag mest fotograferar,
jag har provat mitt 500 f/4 med 2x extender III det funkade även i detta gråa dåliga ljus vi hade idag
så det ser lovande ut, är ju en hel del nya inställningar vs gamla 7D men det känns verkligen
som en bra och snabb uppdatering -:)
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
hej nu har jag gjort en del inställningar till morrondagen ifall att det skulle bli bra fågel fotoväder.
jag har provat en del inomhus bilder vs min gamla 7d och visst är det skillnad på höga iso ingen tvekan där
men jag vill se hur det ter sig på just fåglar för det är det jag mest fotograferar,
jag har provat mitt 500 f/4 med 2x extender III det funkade även i detta gråa dåliga ljus vi hade idag
så det ser lovande ut, är ju en hel del nya inställningar vs gamla 7D men det känns verkligen
som en bra och snabb uppdatering -:)
Hur ser dt ut med bruset på höga iso om du fotograferar i raw? På dpreview synes den store skillnaden mest om man jämför jpg.filar
 

Larslaguna

Aktiv medlem
Hur ser dt ut med bruset på höga iso om du fotograferar i raw? På dpreview synes den store skillnaden mest om man jämför jpg.filar
bruset är mycket snyggare, bilderna är klart bättre på höga iso vs 7d det går att skjuta
fågel på högre iso än jag nånsin gjort med 7d, bruset verkar vara mkt lättare att städa undan också,
nu kör jag ddp och det är för första gången, trögt arbetsflöde när man är så inkörd på lightroom
men det kommer väl snart uppdatering med stöd för 7d mark II

men auto focus är helt jäkla under bar jag provade 500 f/4 II med extender 2x III
i det dåliga ljuses med dimma dessutom jag fick väldigt bra bilder på flygande fågel,
auto focusen är jäkligt mycket bättre än 7d på alla vis
du kommer inte bli besviken när du får en i din hand..
 
ANNONS