Annons

Canon 7D Mark II

apersson850

Aktiv medlem
Eftersom jag ibland befinner mig på orienteringstävlingar där det bos i husvagn utan tillgång till el i en vecka eller så, är det ett reellt problem. Blir ju normalt sett flera hundra bilder på en dag, så det tar på batterierna.
Det finns laddplatser här och där, men att ställa en laddare och två batterier till en 1DX på dem, där man antingen får slå ett tillfälligt extra läger för att hålla koll på prylarna eller lämna dem för sig själva i flera timmar - tja, inget av det känns jättekul.

Så det blir till att ha med en kasse med batterier, och så ev. stödladda med hjälp av elverk vid behov.
 

vargarna

Medlem
Ang batteritider

Hej jag håller på med naturfiotografering och är ibland ute o fotar ett antal dagar,har löst det på det settet att jag köpt en laddare som ladar batterierna via bilens eller husvagnens 12 v utag kostnad för sån laddare ett par hundra o aldrig haft något problem ang nya 7 d mk två så ser man på manualen att gpsen går att stänga av och då räcker batterierna längre enl Canon. O för min del så vill jag inte att man i bildernas data ska kunna se var jag fotograferat till ex vargvalpar då detta skulle kunna användas för att hitta dom och avliva dom eftersom detta förekommer. Med vänlig hälsning Bosse
 

hermelin

Aktiv medlem
Eftersom jag ibland befinner mig på orienteringstävlingar där det bos i husvagn utan tillgång till el i en vecka eller så, är det ett reellt problem. Blir ju normalt sett flera hundra bilder på en dag, så det tar på batterierna.
Det finns laddplatser här och där, men att ställa en laddare och två batterier till en 1DX på dem, där man antingen får slå ett tillfälligt extra läger för att hålla koll på prylarna eller lämna dem för sig själva i flera timmar - tja, inget av det känns jättekul.

Så det blir till att ha med en kasse med batterier, och så ev. stödladda med hjälp av elverk vid behov.
Jag tar nog flera hundra bilder om dagen varje dag och jag har bara tre batterier, men de kan man ju ha i en kasse de också. Laddar de i vertikalgreppet var tredje vecka ungefär. Nu har jag iof ingen 7D MII(vore ju konstigt iof.). Men så rutten batterikapacitet kan det ju inte vara, det är ju ingen Iphone.
 

afe

Aktiv medlem
Nu är visserligen en 7D MK II overkill för den typen av fotografering (bildkvalitets- och prismässigt), men när jag plåtade Lidingölöparna för någon månad sedan kunde det handla om 20 000 exponeringar och uppåt på en dag - det är i såna sammanhang proffshusen har en klar fördel med sina mycket större batterier (liksom en del av Nikons batterigrepp som har samma möjlighet).

Jag tror dock inte de många som köper en 7D II använder den på det extrema sättet, men batteritiden är ibland viktig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu är visserligen en 7D MK II overkill för den typen av fotografering (bildkvalitets- och prismässigt), men när jag plåtade Lidingölöparna för någon månad sedan kunde det handla om 20 000 exponeringar och uppåt på en dag - det är i såna sammanhang proffshusen har en klar fördel med sina mycket större batterier (liksom en del av Nikons batterigrepp som har samma möjlighet).

Jag tror dock inte de många som köper en 7D II använder den på det extrema sättet, men batteritiden är ibland viktig.
Nu måste du med mig skämta aprillo:)

20 000 bilder på en dag. Om vi säger du fotar under 10 timmar konstant så är det 33 bilder per minut i ett sträck.

Bara gå igenom dem måste ta flera dagar.

Säkert du inte inte tog med en nolla för mycket Anders.

Tur du inte är analogfotograf för då hade du inte hunnit med att byta filmrulle.
 

bradfridell

Aktiv medlem
ja sitter spänt o väntar på recensioner av en riktigt seriös resension av video inspelningen på denna, hoppas den är så bra som fått höra med tanke på att dom skippat touch skärmen.

batterie tiden verkar ju vara sådär, men man får väll tänka på att dom proppat in så mycket godis så batteriegreppet blir nog ett måste :).

kommer köpa denna lätt om fokus spelar åt rätt håll på videodelen.
 

afe

Aktiv medlem
Jag skämtar inte alls, fast just jag tog ungefär 14 000 bilder på lördagen och 7 000 på söndagen - Martin och Tage tror jag båda låg över 20 000 på lördagen. Jag körde med 1D Mk IIn tills batterierna tog slut, och fortsatte sedan med en D3 som inte användes för tillfället. Fotograferingen startade nån gång efter 09:00 på lördagen och slutade framåt kvällningen (med lite lunch och fikauppehåll) - ergonomin på kameran blir rätt viktig då och jag hade sjukt ont lite överallt efteråt ...

Fotograferandet görs i relativt lågupplöst jpg, och bilderna laddas upp på en server som tolkar nummerlappar - jag lämnade bara från mig minneskorten när helgen var slut :)

Ursäkta sidospåret, men jag tyckte det var ett bra exempel på hur vi kan använda våra kameror på olika sätt och alltså har olika behov. 7D II skulle nog passa mig bra privat (om jag ville ha en tjockkamera med APS-C), men passar sämre för just att fotografera alla Lidingölöpare :)

Finns mer info här om någon mot förmodan är intresserad av hur det går till när man plågar kameror på detta viset: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/i-helgen-var-det-fotomaraton-fast.htm

Viktigare är nog kanske att batterierna (åtminstone med batteripack) håller en normal fotbollsmatch eller så, och det torde de göra också i 7D II trots att den inte har så stora batterier.
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror dock att av normalbefolkningen så tar man inte så många bilder under sin livstid ens.


//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Nä, men här på FS är vi väl inte normala? ;)

Fotonördar tar nog rätt många bilder per år, åtminstone om de kör digitalt. Det är inte ovanligt med annonser med hobbykörda kameror som gått uppåt 100K exponeringar, och då börjar vi närma oss gränserna för vad kameror i prisklassen för 7D II varit specade för.

De som köper en 7D II gör det nog främst för snabb AF och snabb serietagning, och då blir det en himla många exponeringar - är det bara tekniskt bildkvalitet (pixelpeeping) man är ute efter finns det bättre kameror, och roar man sig med dylikt väljer man säkerligen någon annan kamera och ett annat sätt att fotografera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skämtar inte alls, fast just jag tog ungefär 14 000 bilder på lördagen och 7 000 på söndagen - Martin och Tage tror jag båda låg över 20 000 på lördagen. Jag körde med 1D Mk IIn tills batterierna tog slut, och fortsatte sedan med en D3 som inte användes för tillfället. Fotograferingen startade nån gång efter 09:00 på lördagen och slutade framåt kvällningen (med lite lunch och fikauppehåll) - ergonomin på kameran blir rätt viktig då och jag hade sjukt ont lite överallt efteråt ...

Fotograferandet görs i relativt lågupplöst jpg, och bilderna laddas upp på en server som tolkar nummerlappar - jag lämnade bara från mig minneskorten när helgen var slut :)

Ursäkta sidospåret, men jag tyckte det var ett bra exempel på hur vi kan använda våra kameror på olika sätt och alltså har olika behov. 7D II skulle nog passa mig bra privat (om jag ville ha en tjockkamera med APS-C), men passar sämre för just att fotografera alla Lidingölöpare :)

Finns mer info här om någon mot förmodan är intresserad av hur det går till när man plågar kameror på detta viset: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/i-helgen-var-det-fotomaraton-fast.htm

Viktigare är nog kanske att batterierna (åtminstone med batteripack) håller en normal fotbollsmatch eller så, och det torde de göra också i 7D II trots att den inte har så stora batterier.
Det innebär du mördar en kamera på några dagar. De skall väl hålla för runt 200 000 exponeringar.
Min egen gamla Betttan, 1DMKIIN är uppe i runt 325 000 och klickar fortfarande på utan att klaga.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det verkar som kameror generellt klarar att ta fler exponeringar på en laddning när bilderna tas i tät följd. En stor anledning är nog att man använder skärmen mindre ju mer intensivt man jobbar. En annan anledning är att tiden kameran är aktiv per exponerad bild är kortare.

Intrycket är ändå att Canon inte har optimal batteriprestanda i 7D Mark II. Det kan vara priset för bakåtkompabiliteten.
 

vargarna

Medlem
Batterikapacitet

Glömde påpeka att dom flesta som köper 7d mk2 nog köper ett batterigrepp också eftersom kameran känns så mycket bättre att fotografera med och då har man ju möjligheten att sätta i 2 batterier och skulle dom också ta slut så följer det ju med en hållare för vanliga 1,5 volts batterier så det är bara att stoppa i,tror inte att batterikapaciteten är något som är något besvär för de flesta av oss.Mvh Bosse
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Glömde påpeka att dom flesta som köper 7d mk2 nog köper ett batterigrepp också eftersom kameran känns så mycket bättre att fotografera med och då har man ju möjligheten att sätta i 2 batterier och skulle dom också ta slut så följer det ju med en hållare för vanliga 1,5 volts batterier så det är bara att stoppa i,tror inte att batterikapaciteten är något som är något besvär för de flesta av oss.Mvh Bosse
När jag fotar bröllop eller någon gång råkar varit på safari är jag uppe i 2 tusen bilder per dag.
Med batterigrepp på 5DMKIII lyckas jag ungefär med dessa 2 000 innan kameran dör.
På Safari har jag då hela tiden på den externa GPS mottagaren vilken är påslagen hela tiden.

Så en 7DMKII bör väl klara något liknande. Inte illa tycker jag. Fast kanske är jag bara konservativ och kommer ihåg gamla tider när 300 bilder per laddning var OK.
Det är väl vad min X-PRO1 ungefär klarar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo så klart, önskar man längsta batterilängd till sin kamera där kanske kortaste accepterade kapacitet är av typ 2000 bilder eller vad det nu kan vara, så har man fördelen av väldigt få kameror att välja i mellan, liksom att C:A 95% av kameramodellerna faller bort.


Lite märkligt dock att 70D klarar dubbla mängden bilder mot 7DMKII.



//Bengt.
 

hermelin

Aktiv medlem
Fasen, här ligger man i lä så det heter duga. :) Känns mer som om man behöver en kasse minneskort än en kasse batterier.
 

SINGO

Aktiv medlem
ja sitter spänt o väntar på recensioner av en riktigt seriös resension av video inspelningen på denna, hoppas den är så bra som fått höra med tanke på att dom skippat touch skärmen.

batterie tiden verkar ju vara sådär, men man får väll tänka på att dom proppat in så mycket godis så batteriegreppet blir nog ett måste :).

kommer köpa denna lätt om fokus spelar åt rätt håll på videodelen.
Om en vecka borde dom dugga tätt! Har man tur får man en själv också!
 
ANNONS