Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 85/1,8 vs Tamron 28-75/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

robin99

Aktiv medlem
Vill få bättre bilder! Har en bra analog kamera och kommer köpa digitalt i framtiden, inte nu. Jag inser att jag måste byta upp mig i objektiv-väg! Jag har 50/1.8 (och kitoptik 28-105 + enklaste 75-300). Vad rekomenderar ni av Canon 85/1,8 och Tamron 28-75/2.8. Vad är bäst? Zoom mer praktiskt kanske men 1.8 är ju bättre än 2.8!
Skärpa och liknande? Bägge kostar ju runt 4000kr.
 
jag anser att det är 2 olika användningsområden för objektiven, 2.8 på en Zoom är mycket bra. dock är jag förespråkare för Canon orginal. Jag har en 1.8 som jag är mycket nöjd med, mycket skarp och trevlig att jobba med. 1.8 är inte så mycket användbart, skärpedjupet blir mycket kort, fast man kan få en del riktigt coola bilder då.

mitt personliga råd är 85mm/1.8, fast du e nog mer fexibel med Zoomen.
 
Tack! Ja, kanske det blir ett 85/1.8 då. Men är det mest porträttfotografering du änvänder den till? Eller är det bra i andra situationer?
 
För dig så är Tamronobjektivet helt klart att föredra.

De små skärpeskillnader du kan se gentemot Canonobjektivet är försumbara i de flesta fall och ljusstyrkan på objektivet äts upp av flexibiliteten du får med Tamronobjektivet...

Märkestrogenhet ger jag inte mycket för, välj rätt pirat och dom är ibland bättre.

Denna Tamron är t.e.x. skarpare än Canons hyllade 50/1.8 vid samma brännvidd!

Om den kan matcha Canons 85/1.8 vid den brännvidden har jag ingen aning om men jag kan garantera att skillnaderna är små.

//Larsa
 
FILM) (robin99 skrev:
Tack! Ja, kanske det blir ett 85/1.8 då. Men är det mest porträttfotografering du änvänder den till? Eller är det bra i andra situationer?

har använt det ibland vid egentligen helt fel tillfällen oxå,
Denna är tagen med 85mm/1.8. (varning stor bild) vet inte hur det är med Tamron, men tycker 85:an är lätt och smidig jämfört med mina Zoomar...
 
Larsa:
Flexibilitet är ju bra. Men läser man på recensioner här så blir är det inte bästa byggkvaliten på objektivet. Och det verkar bara finnas Tamron 28-75/2.8 för digitalt fotografi idag! Och den passar inte min kamera.

Jan:
Härlig skärpa färg och känsla i den bilden! Men det var ju en suvären kamera du fotat med också! Men objektivet gör ju sitt till.

Svårt att veta hur man ska göra, men ni hjälper är helt klart! Tack!
 
FILM) (robin99 skrev:
Jan:
Härlig skärpa färg och känsla i den bilden! Men det var ju en suvären kamera du fotat med också! Men objektivet gör ju sitt till.

Svårt att veta hur man ska göra, men ni hjälper är helt klart! Tack!

det är nog lika stor del objektivet som kameran, har du kassa objektiv så får du inte bra bilder, oavsett hur bra kameran är. Objektivet har oxå stor del i hur färgerna blir.

jag säger inte något negativt om Tamron, för jag har ingen aning om hur det är. kan bara säga bra och gott om 85:an.
 
Har Tamron, har haft 85/1.8.

Tamron: Mycket skarpt, användbart brännviddsområde, smidig storlek, 2.8 över hela linjen, bra närgräns (0.33m), flexibelt. Inte lika gedigen känsla som 85/1.8, ingen FTM.
Bokehn är ok.

EF 85/1.8: Ännu skarpare (redan vid 1.8), smidig storlek, snabb fokus, FTM, mycket gediget, mycket fin bokeh. Mindre flexibilitet (fast), dålig närgräns (0,85m).

Sammanfattning: Båda är mycket bra. Köper du 85:an tappar du flexibilitet och närgräns. I övrigt vinst eller likvärdigt.


Tycker jag...
 
Jag har ett tamron 28-75/2.8 och är mycket nöjd med skärpan. Kan också intyga att byggkvaliteten på objektivet kan skifta mer än originalobjektiv.
Men objektivet passar aldeles utmärkt till ett vanlig 35mm hus, och är alltså inte specialbyggt för digital 1,5 x sensor....
 
FILM) (robin99 skrev:
Larsa:
Och det verkar bara finnas Tamron 28-75/2.8 för digitalt fotografi idag! Och den passar inte min kamera.


Hej Robin. Jag har själv Tamrons 2,8 nu och har tidigare haft Canons 85:a. Båda är, små lätta och snorskarpa. Valet beror nog som sagts ovan på vad du behöver.

Däremot är det inga som helst problem att köra Tamrons glugg på en analog kamera. Jag har den själv på en EOS-3. Beteckningen "Di" betyder att optiken är optiskt anpassad för att passa digitala kameror bättre. Om jag förstått saken rätt så är det viktigt att ljuset träffar sensorn i så rakt som möjligt på när du fotar digitalt. Med analog film spelar detta mindre roll så det är därför inget problem att fota analogt med en "Di"-glugg.

Jag tycker själv att Tamrons 2,8 är ett utmärkt standardobjektiv. Jag var tidigare märkesfanatiker och hade en gång i tiden ett Canon 28-80 2,8-4.0L. Problemet var bara att det var för tungt att släpa runt på. Tamrons glugg väger lite och JAG kan inte se någon skillnad mellan canons L zoom och Tamron 2,8. Jag tror man får vara väldigt kräsen för att inte acceptera bilderna tagna med 28-75 nedbländat ett steg. Jag har däremot hört att risken är lite större att man får ett måndagsexemplar från tamrom jämfört med originalet.

Canons 85:a är fantastiskt skarp vid 2,8 och ger ljuvligt vacker oskärpa vid full öppning. Jag valde tamron för priset, vikten, flexibiliteten, fast 2,8 och bildkvalitet. Mycket nöjd!

Du har ett bra test av 28-75:an här

http://www.photo.net/equipment/tamron/28_75_Di/

Lycka till / Joacim
 
FILM) (robin99 skrev:
Larsa:
Flexibilitet är ju bra. Men läser man på recensioner här så blir är det inte bästa byggkvaliten på objektivet. Och det verkar bara finnas Tamron 28-75/2.8 för digitalt fotografi idag! Och den passar inte min kamera.

Allvarligt talat så tycker jag att byggkvaliten är fullt godkänd & tillförlitligheten bör också vara bra då många använder det. Jag har svårt att förstå att nånga som använder budgetDSLR:er klagar på byggkvaliten i vissa piratobjektiv, dom funkar ju?

//Larsa
 
Många råd och tips! Tackar och bockar! Lyssnar gärna på fler råd också om någon har det.
Ska fundera lite till.
Har sett på bilder fotat med Canon 85/1.8 och är grymt imponerad!! Men det där med flexibilteten.. om man bara fotade porträttbilder så var valet solklart!!

Men, kan någon säga hur stor skillnad det är på Tamron 28-75/2.8 och den jag har nu Canon´s kitoptik 28-105/4-5.6. Hur kommer jag att märka skillnad? Byggkvalitét och i skärpa och färger och övrig bildkvalité?
 
ANNONS