Annons

Canon EF 70-200 IS

Produkter
(logga in för att koppla)
bägge har bra bakgrundsoskärpa jag var (orolig) att f4is inte skulle ha lika bra och behöll 2,8is. Nu så har en kompis min 2,8is på lån och jag saknar den aldrig. Det är en mängd som gått från 2,8 till 4,0 det kan du även se i denna tråd, ingen verkar vara missnöjd.
 
Jag har båda och båda är mycket bra. 2,8-versionen är sannerligen inte oskarp, här är ett exempel som är taget med det objektivet:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1421201&target=

2,8:an är tung och stor, men ger större möjligheter i ljussvaga miljöer. Den här årstiden blir det ganska mycket foto inomhus, typ dagens luciatåg. Där hade inte bländare 4 varit roligt. Å andra sidan är 4-versionen väldigt bra och ett smidigare alternativ om man far runt, t ex på semestern. Båda är mycket bra, 2,8-versionen för ljuskänslighet och skärpedjup, 4:an för smidigheten.


2,8 mot 4,0 är 1 stegs skillnad.

Och med tanke på att IS enl uppgift gör 4 steg så har man väl
bättre möjligheter att ta bilden på ett uppställt luciatåg.

Ex:
Obj: Utan IS - ISO:1600 - slutartid:1/125 - Bländare:2,8 mindre djup
Obj: MED! IS - ISO:1600 - slutartid:1/60 - bländare 4,0 större djup

Till och med ISO 800 med 4,0 IS, slutartider på 1/30 inga problem på 200mm, och kör man 70mm säkert ned till 1/15s och ISO 400, under förutsättning att Luciatåget står still, men det gör det ju under den största delen.

Och då får man också skärpan på 4,0.

Hoppas nu siffrorna blev rätt, hade lite brått ;-)

MVH Julle.
 
Imorgon är det demonstration i Köpenhamn och då tycker jag det är av största vikt att ha så lätt utrustning som möjligt. 70-200/4 L IS uppfyller mitt krav på det och bildstabilisatorn motverkar en del rörelseoskärpa p.g.a. hög puls.
 
Skärpljup

Är det ingen som har eller har haft tillgång till dessa objektiv som kan säga något om skärpesläppet och hur bra oskärpan blir när man använder objektiven med syftet att få kort skärpedjup på 2.8 resp 4. Det är nämligen frågan för mig när jag ska besluta mig för vilket jag vill ha. Naturligt vis vill jag inte att 2.8 ska upplevas som oskarp. Men som sagt att kunna få ett snyggt kort skärpedjup är viktigt för mig. Någon med erfarenheter?

Äntligen någon som är i samma banor som mig själv. Jag hade ett 4is men sålde pga av 2.8 sköna skärpljup. Det va den ända anledningen till att jag bytte. Mitt tips är att testa dom båda och ta kort på det du fotar mest. Avgör sedan!
 
Det kan stämma att 4L IS är minst lika skarp på samma bländare som 2,8L men detta gäller främst på APS-C kameror. Kollar man MTF kurvorna så faller dessa brantare mellan 70-100mm på FF nära bildkanten med 4L IS. Å andra sidan kan variationen mellan exemplar vara större än variationen mellan objektiven.

Jag valde 70-200/2,8 utan IS p g a min anledning att byta till FF var möjligheten till tunnare skärpedjup. Då är det ologiskt att välja bl 4. Fördelen här med 2,8:an är ju att då har man allt från porträtttele till actiontele i ett objektiv. Porträtt blir fina vid 135-200 och full glugg med detta objektiv. Man slipper bära med sig en extra 85.a. Totalvikten av 70-200/4IS plus 85/1,8 blir inte så mycket mindre än 2,8:an. Fotar man natur och inte behöver tunnt skärpedjup och ofta fotar vid bl 4 och uppåt då har 4L IS sina fördelar och man tjänar inget på att skaffa 2,8:an. Snarare tvärtom - vid bl 4 och uppåt har man ju alltid fördelen med IS med 4L men detta saknas med 2,8L. Notera sedan att de komplexa objektivkonstruktioner som krävs för att få med IS tycks resultera i större variationen mellan olika objektiv (kolla t ex www.photozone.de) och det verkar generellt vid en ovetenskaplig granskning att variationen i prestanda hos Canons bl4L är större än i Canons bl2,8L serie.
 
2,8 mot 4,0 är 1 stegs skillnad.

Och med tanke på att IS enl uppgift gör 4 steg så har man väl
bättre möjligheter att ta bilden på ett uppställt luciatåg.

Ex:
Obj: Utan IS - ISO:1600 - slutartid:1/125 - Bländare:2,8 mindre djup
Obj: MED! IS - ISO:1600 - slutartid:1/60 - bländare 4,0 större djup

Till och med ISO 800 med 4,0 IS, slutartider på 1/30 inga problem på 200mm, och kör man 70mm säkert ned till 1/15s och ISO 400, under förutsättning att Luciatåget står still, men det gör det ju under den största delen.

Och då får man också skärpan på 4,0.

Hoppas nu siffrorna blev rätt, hade lite brått ;-)

MVH Julle.

Visst är det bra med IS, och jag jämförde de två IS-versionerna 2,8 och 4,0. Då är det såklart bättre med ett stegs bättre ljusstyrka. IS är ju otroligt användbart för att kompensera för objektivets rörelser, men kan aldrig motverka motivets rörelser. Även om luciatåget stannar och inte går vidare, är huvuden mm aldrig helt stilla. Så fantastiskt mycket skarpare är inte 4-versionen.
 
Det blev ett 70-200mm f2.8L is usm, jag är skitnöjd, bilderna är skarpa på 100% ( mer behövs inte ) jag kan nu täcka den brännvidd jag är intresserad av 24-400mm med endast två objektiv och en extender.större bländare än 2.8 har jag märkt att jag inte behöver.

Jag tänker inte hålla nåt brandtal att den ena gluggen är bättre än den andra utan jag vet vad jag vill ha.

jag vill kunna byta från mitt 24-70 2.8 till 70 - 200 2.8 så enkelt är det ;)
 
Det blev ett 70-200mm f2.8L is usm, jag är skitnöjd, bilderna är skarpa på 100% ( mer behövs inte ) jag kan nu täcka den brännvidd jag är intresserad av 24-400mm med endast två objektiv och en extender.större bländare än 2.8 har jag märkt att jag inte behöver.

Jag tänker inte hålla nåt brandtal att den ena gluggen är bättre än den andra utan jag vet vad jag vill ha.

jag vill kunna byta från mitt 24-70 2.8 till 70 - 200 2.8 så enkelt är det ;)
Kanon det precis som alla inlägg i denna tråd, objektiven (båda) är ju grymma och är det något som är viktigt att tänka på så är det att vårdar du lupparna så kommer de ge dig superbilder och avverka många kamerahus under tiden istället för att slanta superdyrt hus och köpa billigare luppar.
 
ANNONS