Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Alve Henricson

Aktiv medlem
Går ju inte att skräddarsy en kameramodell för varje individ, med exakta specifika önskemål. Efterfrågan fins nog över att 4k behöver ingå, det blir en normal standard liksom.
För ett halvår sedan gick snacket om att den nya 5D iv skulle komma i två modeller, en vanlig och en C-modell för de som vill ha mer filmfunktioner, ungefär som storebror/storasyster 1D C. Det var det jag syftade på i mitt inlägg, inte att Canon skulle göra en kamera enligt mina önskemål, ;)
En kamera för fotografering för 29 000 och en för både foto och film för 39 000 hade passat mig bättre :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
När det gäller 1DXII sades det att Cfast var ett krav för full 4k-funktionalitet. 5D4 skall tydligen får CF och SD enligt de specar som läckts. Undrans varför Canon inte använder cfast i 5D4, visst cfast är dyra men ju fler kameror som stödjer cfast, ju större efterfrågan och därmed mer prispress. Just att man tydligen valt CF, men i övrigt stoppat in såväl Wifi som GPS tycker jag är lite synd. Visst finns det diverse sändare till 5Ds och 1DX, men dessa är ganska stökiga att ha att göra med, samt så vitt jag vet, inte har det t ex Sony kallar DirectWifi.
Kanske för att man inte ska kunna spela in råfilm i 4K.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Märkligt rykte - återstår att se om det ens finns en gnutta sanning bakom:
många och långa kommentarer

I sammanfattning: eventuellt möjlighet till mikrojustering av fokus i efterhand eller önsketänkande och missförstånd kring en detalj som har med förbättrad AF att göra.

Ganska underhållande läsning, vilket som!
Håller med, riktigt intressant!

Från CR:
Dual Pixel RAW: record one normal RAW file as well as a Dual Pixel RAW file. You can then use Canon’s Digital Photo Professional and have access to three new post processing techniques listed below:
Image Micro-adjustment: by using the depth information, fine adjustment enables the position of the maximum sharpness and resolution
Bokeh Shift: to change the position of the previous blur (original: re-positions the viewpoint of foreground bokeh for a more pleasing result)
Ghosting Reduction: reduces the ghost and flare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det var detta jag tänkte på när jag skrev om 5D med film (gammalt rykte):
http://feber.se/foto/art/325074/canon_5d_mark_iv_kan_slppas_i_/
Vi får se vad som händer, med det sades också att nya 1DXII skulle ersätta deras filmkamera ( har inte exakta beteckning i huvudet nu )

När man ser dom bättre halvprokamerorna som entusiasten köper för filmning, så plockas det på grejer så det ser ut som en stor jätte spindel, balansstänger, stora mikrofoner och kablar och kontakter, extraskärmar, motljusskydd stort som en papperspelle, inget för familjen i svampskogen precis.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Panasonic gör "deconvolution" (de kallar det "post focus") i en del av sina kameror.
Lite svårt att förstå hur det skulle fungera att efterjustera fokus på en bild. Kameran behöver ju ställa fokus med hjälp av objektivet. Behöver kameran inte ta flera bilder för att detta ska vara möjligt, att ställa fokus i efterhand? Typ stacking?
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
När det gäller 1DXII sades det att Cfast var ett krav för full 4k-funktionalitet. 5D4 skall tydligen får CF och SD enligt de specar som läckts. Undrans varför Canon inte använder cfast i 5D4, visst cfast är dyra men ju fler kameror som stödjer cfast, ju större efterfrågan och därmed mer prispress. Just att man tydligen valt CF, men i övrigt stoppat in såväl Wifi som GPS tycker jag är lite synd. Visst finns det diverse sändare till 5Ds och 1DX, men dessa är ganska stökiga att ha att göra med, samt så vitt jag vet, inte har det t ex Sony kallar DirectWifi.
Många kameror kan spela in 4K på SD-kort till och med mobiler, förstår inte varför Canon inte skulle kunna göra det? visst deras sensorteknin är från runt 2008 men man får hoppas att de utvecklat processorerna. Men snälla inte än Canon kan väl vara så dumma och sätta i CF i en kamera idag? Tekniken är från 1994
 

ztenlund

Aktiv medlem
Många kameror kan spela in 4K på SD-kort till och med mobiler, förstår inte varför Canon inte skulle kunna göra det? visst deras sensorteknin är från runt 2008 men man får hoppas att de utvecklat processorerna. Men snälla inte än Canon kan väl vara så dumma och sätta i CF i en kamera idag? Tekniken är från 1994
Och SD är från 1999 och är en utveckling av MMC från 1997...
 

PMD

Aktiv medlem
Lite svårt att förstå hur det skulle fungera att efterjustera fokus på en bild. Kameran behöver ju ställa fokus med hjälp av objektivet. Behöver kameran inte ta flera bilder för att detta ska vara möjligt, att ställa fokus i efterhand? Typ stacking?
Dekonvolution bygger på att man känner till den överföringsfunktion som har stört signalen (genom s.k. faltning). Oftast känner vi inte till den, men den går att approximera, vilket jag tror är vad Panasonic gör. Gissningsvis är det något liknande som Canon har infört i EOS 5D IV (om jag inte har missförstått länken i inlägg #35).

Om det är vad jag gissar på så kommer Canon förstås att annonsera det som en stor innovation, trots att det redan finns i kameror på marknaden. :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Men snälla inte än Canon kan väl vara så dumma och sätta i CF i en kamera idag? Tekniken är från 1994
Ja, inte är du väl så dum att du har kylskåp och dammsugare hemma...?

Jag tycker CF funkar bra och jag gillar att de är lite större, tämligen egalt hur gammal tekniken är.
 

hne

Aktiv medlem
Lite svårt att förstå hur det skulle fungera att efterjustera fokus på en bild. Kameran behöver ju ställa fokus med hjälp av objektivet. Behöver kameran inte ta flera bilder för att detta ska vara möjligt, att ställa fokus i efterhand? Typ stacking?
Läs Stanford Tech Report CTSR 2005-02 för matematiken bakom. I korthet: man utgår från kunskap om insamlande ljusstrålars vinkel och kan då räkna fram hur en bild tagen med vanlig sensor lite längre fram eller bak skulle se ut. Eller för den delen med mindre bländare. I artikeln (och kamerorna från författarens företag Lytro) används många sensorer per lins. I canon-fallet enbart två vilket begränsar vilka beräkningar som kan göras.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad betyder det på"ren svenska" ;) Kan man få en oskarp bild att bli skarp? Och i så fall hur pass mycket skarpare än om man till exempel använder skärpningsverktyg i ps?
Skärpningsverktyget i PS påverkar (såvitt jag vet) kantkontrast ("ackutans"). Om man ökar den får man ett bättre skärpeintryck. Hur mycket bättre skärpeintryck en dekonvolution ger är jag inte kompetent att avgöra.
 

PMD

Aktiv medlem
Talar vi om nya sensorer för just detta ändamål? Är de inbyggda i den större sensorn eller finns de bland fokussensorerna? (Ursäkta amatörfrågorna ;)
Jag gissar att det är "dual pixel"-sensorn som används (som har funnits sen EOS 70D), men jag har ingen aning om exakt hur mätningar, beräkning och "gissningar" görs.
 

AFJ

Aktiv medlem
Men förstår inte att någon vill ha ett slött CF system i en kamera från 2016. SD är både billigare och snabbare än CF.
Den som sitter på massa CF kort uppskattar säkert att de kan fortsätta använda dem.

CF kort är lättare att hantera i "fält".

Jag har CF och SD i mitt 5D mk3, använder i normala fall alltid bara CF platsen. Vill gärna att det finns en CF plats även i min nästa 5D.

Jag förstår att du som vanligt anser dig ha bättre koll än vad Canons produktfolk har men du kan nog vara rätt säker på att Canon har skäl till varför de vill fortsätta med CF.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon eos 5d mark iv

Men förstår inte att någon vill ha ett slött CF system i en kamera från 2016. SD är både billigare och snabbare än CF.
För det första tyder väl allt på att kameran kommer att ha plats för både CF och SD. För det andra är CF, såvitt jag vet, fortfarande mycket snabbare än SD.
 
ANNONS