** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Jag gissar att det är "dual pixel"-sensorn som används (som har funnits sen EOS 70D), men jag har ingen aning om exakt hur mätningar, beräkning och "gissningar" görs.
Korrekt. Dual Pixel Autofocus använder parallax mellan höger och vänster sida av det optiska systemet för att beräkna i vilken riktning och hur mycket olika delar av bilden är ur fokus. När bilden sedan tas kan de två halvorna av varje pixel helt enkelt summeras för att ge en normal bild. Om man istället tänker sig att man förskjuter bildhalvorna lite innan man summerar så kan man påverka fokus. Grovt förenklat.

För den riktiga matematiken vill jag åter hänvisa till Ren Ng.
 
Korrekt. Dual Pixel Autofocus använder parallax mellan höger och vänster sida av det optiska systemet för att beräkna i vilken riktning och hur mycket olika delar av bilden är ur fokus.

Betyder det att detta bara fungerar i liveveiw-läge eller gäller det även när man mäter fokus via sensorer vid spegeln?
 
För det första tyder väl allt på att kameran kommer att ha plats för både CF och SD. För det andra är CF, såvitt jag vet, fortfarande mycket snabbare än SD.

SD korten med UHS-II är idag betydligt snabbare än de snabbaste CF korten.

CF UDMA 7 167mb/S (teoretiskt max)
SD UHS-I 104mb/s (teoretiskt max)
SD UHS-II 312mb/s (teoretiskt max)
 
Dual pixel AF fungerar endast i live view läget då dessa AF sensorer sitter i sensorn - d v s att spegeln är uppfälld.

Det borde då betyda att allt snack om att kunna efterjustera autofokus inte gäller för oss som fotograferar via sökaren och har därför ingen praktisk betydelse, eller? Ännu en fördyrande detalj som man helst skulle vilja slippa betala för?
Det kanske blir en besvikelse för oss som gillar nedskalade produkter :( hoppas inte :)
Snabb autofokus á la 7D ii och bra ljuskänslighet med höga ISO-tal räcker för mig.
 
Du kan räkna med prisfall på resterande exemplar av den tidigare modellen när den nya blir tillgänglig, också stor tillgång på begagnade. Den nya förväntas ligga på ungefär samma pris som mkIII gjorde vid intro, ca 28000.

Håller med om att allt över 30 KSEK riskerar nog att bli ett ganska saftigt pris.
 
Det borde då betyda att allt snack om att kunna efterjustera autofokus inte gäller för oss som fotograferar via sökaren och har därför ingen praktisk betydelse, eller? Ännu en fördyrande detalj som man helst skulle vilja slippa betala för?
Det kanske blir en besvikelse för oss som gillar nedskalade produkter :( hoppas inte :)
Snabb autofokus á la 7D ii och bra ljuskänslighet med höga ISO-tal räcker för mig.

Inte nödvändigtvis. Data om fokus från sensorn lagras i så fall vid tagningstillfället då spegeln är uppfälld. Däremot för fokus innan bilden tas så fungerar dual pixel AF endast i live view läget.
 
SD korten med UHS-II är idag betydligt snabbare än de snabbaste CF korten.



CF UDMA 7 167mb/S (teoretiskt max)

SD UHS-I 104mb/s (teoretiskt max)

SD UHS-II 312mb/s (teoretiskt max)

"Teoretisk" hastighet är ju ointressant. Har du något exempel på en kamera som skyfflar data snabbare till SD-kort än till CF?
 
"Teoretisk" hastighet är ju ointressant. Har du något exempel på en kamera som skyfflar data snabbare till SD-kort än till CF?

Vi kan ta ett exempel när man testat.
Canon 7D mkII har CF UDMA 7 klarar 103 mb/s
7D har även SD men bara UHS-I som klarar 75 mb/s

Nikon D500 som har SD UHS-II klarar 164 mb/s
D500 har även XQD som klarar 297 mb/s
 
Canon eos 5d mark iv

Se trådens rubrik. Kanske får Jonas rätt i att SD är snabbare än CF när 5D introduceras. Hittills har dock CF alltid varit snabbare.

Men att de snabbaste SD-korten skulle vara billigare än de snabbaste CF-korten har jag svårt att se.
 
Problemet med CF ligger inte i åldern på tekniken men det är möjligt att klämma in 4 SD-kort på samma yta som ett CF och det känns som om en superslimmad produkt inte har plats för det. Dubbla CF är ju galet utrymme.
Någon påpekade att CFast hade varit mer logiskt men att producenter ofta är mycket konservativa.

SD-kort kanske är mer benägna att gå sönder? Har aldrig haft trasigt SD eller CF men micro-SD och M2 (eller vad den nu hette, specialkortet i gamla sonyericsson) har gått åt genom åren.

Kanske inte superviktigt, kan ju tydligen använda vilket som =)
 
Problemet med CF ligger inte i åldern på tekniken men det är möjligt att klämma in 4 SD-kort på samma yta som ett CF och det känns som om en superslimmad produkt inte har plats för det. Dubbla CF är ju galet utrymme.
Någon påpekade att CFast hade varit mer logiskt men att producenter ofta är mycket konservativa.

SD-kort kanske är mer benägna att gå sönder? Har aldrig haft trasigt SD eller CF men micro-SD och M2 (eller vad den nu hette, specialkortet i gamla sonyericsson) har gått åt genom åren.

Kanske inte superviktigt, kan ju tydligen använda vilket som =)

Argumentationen går inte riktigt ihop eftersom CFast är lika stora som vanliga CF. I bästa fall kanske själva läsaren tar lite mindre utrymme. XQD som är Nikons spår är däremot mindre (men större än SD).
 
Argumentationen går inte riktigt ihop eftersom CFast är lika stora som vanliga CF. I bästa fall kanske själva läsaren tar lite mindre utrymme. XQD som är Nikons spår är däremot mindre (men större än SD).

Bästa hade väl varit dubbla kortplatser av samma typ XQD eller SD. SD är väl egentligen bästa valet då dom är hyfsat små(om man har platsbrist) samt att många datorer redan har inbyggda läsare.
Fast SD kort känns inte så Pro om man jämför med andra alternativ.

På nya 5D mkIV hade jag gärna sett ett vanligt bakre inmatningshjul så man sammanlagt hade 3st som alla var helt konfigurerbara så man kunde välja fritt t.ex bländare, slutartid, iso, exp komp, blixt komp mm
 
Problemet med CF ligger inte i åldern på tekniken
...

Visst är åldern på tekniken ett problem.
Det rätt många verkar helt ha missat är att det inte går att öka hastigheten på dessa kort mer än vad man redan gjort.
Det är just detta som är orsaken till att Nikon använder QXD och Canon Cfast (2.0), på vissa kameror.

För att ta 1Dx mkII som exempel
Det går att använda 4K i MJPG med en bittrate upp till 29,7P tillsammans med CF-kort klassade för UDMA 7 100 MB/s eller snabbare.
För 4K i MJPG med bitrate 50P eller 59,94P så är det endast CFast 2.0 som gäller.
Orsaken är skrivhastighet till korten, och där är det faktiskt den ålderdomliga tekniken för CF-kort som sätter gränsen.

En annan sak man bör komma ihåg i det här sammanhanget att de flesta kort har lägre skrivhastighet än skrivhastighet.

Vad det gäller SD-kort, så har jag flera gånger haft problem med att "taggen" för att ändra läget för skrivskydd gått sönder, och ett par som hat gått sönder i kanterna.

Det kan ju gärna jämföras med att proffskorten i formaten av CF och Cfast från Sandisk bland annat är fuktskyddade.

När vi ändå är inne på det här med minneskort och hastigheter.
Har just gjort ett test av skriv och läshastighet för ett Cfast 2.0 kort från Sandisk.
För testet använda jag Black Magics Disk speed test på min Mac, ihop med en minneskortsläsare från Lexar som jag anslöt via Thunderbolt.
Skrivhastighet drygt 210 MB/s och läshastighet drygt 460 MB/s.
Det bör jämföras med CF UDMA7 som har 167 MB/s som absoluta maxhastighet.

Vad det gäller 5D mkIV, så är jag rätt säker på att vi kommer att få se stöd för SD-kort med UHS-II. Detta då dessa kort har stöd för en skrivhastighet på upp till 250 MB/s.
Vilket bör vara tillräckligt för alla former av 4K som kameran verkar komma att stödja.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-08-22 kl. 17.30.43.jpg
    Skärmavbild 2016-08-22 kl. 17.30.43.jpg
    51.1 KB · Visningar: 57
Visst är åldern på tekniken ett problem.

Jo, håller med - för mig känns det ju udda, försöker bara se alla sidor. Den länkade diskussionen är intressant dock, om hårdvarukonservativa teknikjättar. Också säker på att det blir stöd för UHS-II - så har man i alla fall möjlighet att uppgradera mjukvaran efter hand som korten blir bättre.

Angående eventuell fokuskorrigering i redigeringen: läste härom veckan om en sensor som rörde sig lite under exponering och liksom fångade informationen två gånger, lite som HDR antar jag. Tror det handlade om bättre dynamic range. Funderar på om det kan vara något liknande för mkIV, snarare än ändra fokus i efterhand.

Blir säkert en tipptopp kamera i vilket fall.
 
Den uppenbara motfrågan är om det finns någon kamera med CF och SD med UHS-II?

Fast varför skulle någon vilja installera något ålderdomligt CF-system om man redan har det snabbare SD med UHS II?

För http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LSD256CRBEU1000 2000kr ink moms
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CF256GBExtremePro160mb

så får man ett 256GB-kort och det bör väl räcka för de flesta och priserna sjunker och hastigheten går upp mot CF där hastigheten inte rört på sig och priserna ligger kvar också.
 
Det där SD-kortet har alltså "en lägsta skrivhastighet på 30MB/s". Jag är rätt säker på att det "ålderdomliga" CF-kortet är mycket snabbare än så.
 
ANNONS