Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Har Canon ägare rent allmänt mycket hög tilltro till att Canon firman alltid gör dom rätta valen över hur en kamera behöver vara bestyckad, man läser relativt ofta tex att Canon har inte den ambitionen, eller prioriterar inte den finessen o.s.v. och dom flesta protesterar inte nämnvärt över det, vanliga full HD har väl inte eller varit tipp topp, men ryckt upp sig med 80D. jag tyckte det var mycket pukor och trumpeter när 5DMKII kom med sin video-del, nätet var fullt med filmexempel hur den användes till det mesta som går att filma, så förväntningarna var stora när MK3 kom, började man att bromsa här en aning med utveckla video eller vad hände.
Jag håller med dig. Vi Canonägare djupt inköpta i systemet försvarar ofta Canon för mycket. Tänk alla försvarstal gällande dr som faktiskt var dålig även om såklart det går att komma runt det problemet i de flesta fall. Nu är det 6dmkii som gäller, visserligen instegsmodell för småbild men nog har den lite väl många brister. 21000kr är en hel del för en spegelkamera utan 4K, Fokusmodul för aps-c, 1/4000s, en kortplats. Minst en eller två av sakerna jag räknar upp borde varit på plats. I mitt tycke som Canonfan😃
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag håller med dig. Vi Canonägare djupt inköpta i systemet försvarar ofta Canon för mycket. Tänk alla försvarstal gällande dr som faktiskt var dålig även om såklart det går att komma runt det problemet i de flesta fall. Nu är det 6dmkii som gäller, visserligen instegsmodell för småbild men nog har den lite väl många brister. 21000kr är en hel del för en spegelkamera utan 4K, Fokusmodul för aps-c, 1/4000s, en kortplats. Minst en eller två av sakerna jag räknar upp borde varit på plats. I mitt tycke som Canonfan😃
hehe, jag det alltid trevligt med någon som inte bara bockar och bugar, det är inte så farligt att undra över vissa detaljer även om det är en Canon. men jag skulle självklart önska samma objektivutbud till en Sonykamera, det är inte så dumt att vara Canonägare heller.
 

gamleJ

Aktiv medlem
hehe, jag det alltid trevligt med någon som inte bara bockar och bugar, det är inte så farligt att undra över vissa detaljer även om det är en Canon. men jag skulle självklart önska samma objektivutbud till en Sonykamera, det är inte så dumt att vara Canonägare heller.
Nejdå😃. Verkligen inte. Jag har snart kommit över de ihopklumpade fokuspunkterna som stör mig mest med 6dmkii och kan börja försvara Canon igen😅
 

alfin

Aktiv medlem
Hur många 4K-köpare finns det av andra kameramärken än Canon i jämförelse? Kan det vara så att Canon säljer fler systemkameror, trots avsaknaden av 4K i sina amatörmodeller, jämfört med konkurrenerna? En fullframe kamera med spegel och optisk sökare är fortfarande mer kamera än spegellösa varianter, oavsett 4K eller ej.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det som hände var att Canon satsade på Cinema Eos-serien. Canon gjorde den första 4K-kameran med småbildssensor i Eos 1D C, de lyckades etablera sig bland professionellt videofolk med Eos C300, C100 osv. Canon har utarbetat en väl fungerande AF för video mm ...


Men Canon har kanske varit lite väl försiktiga för intern konkurrens och missat att de då öppnar upp för extern konkurrens. En Eos 5D C med 4K med full sensorbredd hade inte suttit fel. Och varför inte mer komprimerade videoformat i 5D Mark IV så att inte filstorleken blir så gigantisk?
Ja lite synd där med videoformatet, går det inte att ordna med FW tro. Canon har varit duktiga med filmkameror sedan lång tid tillbaka, digitala stor film åren kunde dom inte oväntat fä bättre betyg än flera Sony filmkameror.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hur många 4K-köpare finns det av andra kameramärken än Canon i jämförelse? Kan det vara så att Canon säljer fler systemkameror, trots avsaknaden av 4K i sina amatörmodeller, jämfört med konkurrenerna? En fullframe kamera med spegel och optisk sökare är fortfarande mer kamera än spegellösa varianter, oavsett 4K eller ej.

Anser du att Canon kameror är betydligt bättre än Nikons dito, Canon säljer betydligt fler kameror än vad Nikon gör, så det kanske är så man skall tänka, Nikon har fina OVF sökare och också spegel.
 

martinot

Aktiv medlem
Saknar inte främst 4K, men synd på så liten AF-matris och endast en kortplats (extra dåligt på så stort och dyrt kamerahus).

Positivt med klart bättre DR och äntligen vikbar skärm. Gillar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Lite synd dock med AF modulen. Hade den bara varit FF anpassad hade det varit en klockren uppdatering. Att ha 45 korsformade punkter men sätta alla tillsammans då kunde man lika gärna haft förre. Får väl hoppas ffa att denna drar ner begpriset på 5D mark III.
 

PMD

Aktiv medlem
Har Canon ägare rent allmänt mycket hög tilltro till att Canon firman alltid gör dom rätta valen över hur en kamera behöver vara bestyckad, man läser relativt ofta tex att Canon har inte den ambitionen, eller prioriterar inte den finessen o.s.v. och dom flesta protesterar inte nämnvärt över det, vanliga full HD har väl inte eller varit tipp topp, men ryckt upp sig med 80D.
Jag äger visserligen ett antal Canonkameror, och även ett antal kameror av andra märken, men tilltro till att Canon alltid gör rätt är knappast en religiös övertygelse hos mig. Jag noterar att Canon inte har speciellt stora ekonomiska problem och drar slutsatsen att det kanske beror på att de gör rätt när det gäller vilka produkter de marknadsför.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med dig. Vi Canonägare djupt inköpta i systemet försvarar ofta Canon för mycket. Tänk alla försvarstal gällande dr som faktiskt var dålig även om såklart det går att komma runt det problemet i de flesta fall. Nu är det 6dmkii som gäller, visserligen instegsmodell för småbild men nog har den lite väl många brister. 21000kr är en hel del för en spegelkamera utan 4K, Fokusmodul för aps-c, 1/4000s, en kortplats. Minst en eller två av sakerna jag räknar upp borde varit på plats. I mitt tycke som Canonfan😃
Jag tycker nog att det förekommer en del orealistiska förväntningar på småbildskameror bara för att de är småbildskameror. En instegsmodell man man knappast vänta sig ha samma finesser som toppmodellerna.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker nog att det förekommer en del orealistiska förväntningar på småbildskameror bara för att de är småbildskameror. En instegsmodell man man knappast vänta sig ha samma finesser som toppmodellerna.
Exakt.

Kameror som 6D, D610 och D750 är amatör/entusiastkameror. Kostar dessutom bra mycket mindre än tex. Sony A9, men även klart mindre än både Canons och Nikons egna prosumerkameror (5D och D800/810), och för att inte tala om deras proffs/yrkeskameror (D5, 1DX, etc).

Man måste alltid ta hänsyn till prestanda/pris.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Exakt.

Kameror som 6D, D610 och D750 är amatör/entusiastkameror. Kostar dessutom bra mycket mindre än tex. Sony A9, men även klart mindre än både Canons och Nikons egna prosumerkameror (5D och D800/810), och för att inte tala om deras proffs/yrkeskameror (D5, 1DX, etc).

Man måste alltid ta hänsyn till prestanda/pris.
Självklart. Vad är emellertid tillverkningskostnaden av en AF modul med bredare täckning? Som reservdel kostar en FF sensor ca 5000kr och en del är vinst samt att en cropsensor inte är gratis. 6D II kostar 10.000kr mer än 80D och jag tvivlar på att spegelmekanismen, slutaren och pentaprisman utgör en merkostnad i tillverkning som närmar sig dessa belopp. D750 med en FF AF modul är billigare så att bjuda på större täckning hade inte kostat en förmögenhet samt att den hade varit en direkt konkurrent till D750 som hade hjälpt motivera priset. Canon segmenterar väl men ibland lite väl hårt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu tror jag inte att 6DMKII kommer att ligga kvar på 21000 Kr, utan den kommer att gå under 20-strecket efter en tid. Ser att man kapat 2% av OVF sökaren också, den visar 98% av sökarbilden, så lite att det förmodligen inte märks, men Canon har då räknat på en besparing där förstås.


Ser också ut att vara AF-modulen från deras nya APS-C -77D, fans inte den i den äldre MKIV som hade APS-H sensor men förmodligen förbättrad en del till 6D2. Håller med Fröderberg från tidigare inlägg att man nått långt vad gäller sensor utveckling så det är svårare att göra tekniska jätteskutt i dag, utan man fyller på med vissa andra förbättringar.


Det blir ett långt hopp mellan 6DMKII och 5D4, skillnad runt 15K men någon mellanmodell blir nog inte aktuellt kan jag tänka, jag tror att Canon räknar med att 5D4 ägare kommer att köpa 6D2 som extra hjälp kamera, lättare och smidigare, blir inte lika tungt med två kameror hängandes på axlarna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det finns andra kameratillverkare och Canon kommer väl i sinom tid att få veta om deras strategi var rätt eller inte.

Ja men det spelar liksom ingen roll hur Canon än levererar, deras MKII hade AF-modul som verkade hämtat från 20D, en korspunkt i mitten, blev en jättepopulär kamera, på våra sidor här fins det dom som hade MK3 och fyllde på med två 6D som extra hjälp, inge jäkla surr om bara en kortplats vid bröllopsfotografering där inte, MK3 har DR på 11,5 nästan samma som en gammal kompakt S100, inga som helst problem, använd av yrkeseliten fortfarande.


Om man har samlat på sig objektiv och tillbehör för runt 75000 kr under 10-12 år, vem byter kamera modell då, visst man kan köpa en Fuji -E1 för 2000 kr eller en billig Pannan för några tusen och få 4K där om man vill. Har man köpt in sig i ett system så hoppas väl alla att nästa kamera model blir lite bättre och inte för dyr, man har valet så klart att behålla den gamla och vänta ytterligare några år till nästa tekniksprång om det nu kommer.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tycker nog att det förekommer en del orealistiska förväntningar på småbildskameror bara för att de är småbildskameror. En instegsmodell man man knappast vänta sig ha samma finesser som toppmodellerna.
Fast är en af-modul anpassad för småbild i en småbildskamera för mycket begärt?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Självklart. Vad är emellertid tillverkningskostnaden av en AF modul med bredare täckning? Som reservdel kostar en FF sensor ca 5000kr och en del är vinst samt att en cropsensor inte är gratis. 6D II kostar 10.000kr mer än 80D och jag tvivlar på att spegelmekanismen, slutaren och pentaprisman utgör en merkostnad i tillverkning som närmar sig dessa belopp. D750 med en FF AF modul är billigare så att bjuda på större täckning hade inte kostat en förmögenhet samt att den hade varit en direkt konkurrent till D750 som hade hjälpt motivera priset. Canon segmenterar väl men ibland lite väl hårt.
Lägg till utvecklingskostnaden. Den tas ut tidigt under produktcykeln. Priset på D750 har gått ner sedan introduktionen. Eos 6D kostade 20 tusen vid introduktionen och sjönk sedan ca 5000 kr.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Exakt.

Kameror som 6D, D610 och D750 är amatör/entusiastkameror. Kostar dessutom bra mycket mindre än tex. Sony A9, men även klart mindre än både Canons och Nikons egna prosumerkameror (5D och D800/810), och för att inte tala om deras proffs/yrkeskameror (D5, 1DX, etc).

Man måste alltid ta hänsyn till prestanda/pris.
D750 är fortfarande ett bra alternativ därför att Nikon inte strypt några väsentliga delar för stillbild på den (vad jag förstått på tidigare kommentarer). Det saknas lite lullull men den kom ju för rätt många år sedan. 6d är också en fin kamera för stillbild men en fungerande af-punkt är för dåligt även om många ändå varit nöjda. 6dmkii trodde jag inte skulle stympas däremot sakna flera funktioner som 5dmkiv har. Canon lyckas faktiskt överraska till och med mig
som andäktig sitter och väntar på ett wi-fi-kort till min 5dsr från 2015.
 

Bengf

Aktiv medlem
D750 är fortfarande ett bra alternativ därför att Nikon inte strypt några väsentliga delar för stillbild på den (vad jag förstått på tidigare kommentarer). Det saknas lite lullull men den kom ju för rätt många år sedan. 6d är också en fin kamera för stillbild men en fungerande af-punkt är för dåligt även om många ändå varit nöjda. 6dmkii trodde jag inte skulle stympas däremot sakna flera funktioner som 5dmkiv har. Canon lyckas faktiskt överraska till och med mig
som andäktig sitter och väntar på ett wi-fi-kort till min 5dsr från 2015.

Med tanke på att D750 har så pass bra autofokus, så är det synd att Raw-bufferten är ganska så mager, enligt Cyberphotos test så ligger den på 12 raw bilder, blev förvånad över det, 6D2 klarar 21 Raw.
 
ANNONS