Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

StaffanW

Aktiv medlem
Om det nu är sant, så hänger jag inte riktigt med.

En bantad 5DMKII för $2700, det blir väl ungefär samma pris som 5Dn?
 

elbe

Avslutat medlemskap
Om det nu är sant, så hänger jag inte riktigt med.

En bantad 5DMKII för $2700, det blir väl ungefär samma pris som 5Dn?
Jo, tyckte ryktet började väga lite mer när K&B tog upp det hela så då borde det väl passa i en tråd på FS oxå.

Hur som helst en bantad 5DII till 12 Mpix för kanske $1700 (17000 SEK) skulle väl låta bättre och dessutom passa bra i glappet mellan 50D och 5DII.

Jag tror ju att FF är på väg ner i fd xxD-segmentet.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jo, tyckte ryktet började väga lite mer när K&B tog upp det hela så då borde det väl passa i en tråd på FS oxå.

Hur som helst en bantad 5DII till 12 Mpix för kanske $1700 (17000 SEK) skulle väl låta bättre och dessutom passa bra i glappet mellan 50D och 5DII.

Jag tror ju att FF är på väg ner i fd xxD-segmentet.
Det tror inte jag. Inte i år iaf.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Det tror inte jag. Inte i år iaf.
Tror inte heller på det i år.
Så länge som det är mer efterfrågan än tillgång på 5DMKII finns det nog ingen anledning för Canon att ha ett lägre pris på en annan FF kamera.

Men absolut på sikt.
5D kostade ju $3300 när den kom, och 5DMKII $2700, så nog är dom påväg ner i pris. I synnerhet nu när dom har FF-konkurens från Nikon och Sony.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Egentligen så behöver väl inte Canon precis presentera någon ny dslr i år.
Dom har ju redan semipro/entusiastmarknaden med 40D, 50D och 5D samtidigt som dom har full koll på proffsmarknaden med 5D, 1D och 1Ds. Dessutom verkar det som dom håller på att ta tillbaka initiativet i instegsmarknaden, där Nikon varit starkast en tid.

Misstänker att Canon kan slänga fram en 60D med filmfunktion och en 7D med filmfunktion och lite fler pixlar än ryktets 12 MP relativt snabbt om det skulle behövas. Tror att det är lite katt och råttalek med presentationer av nya modeller just nu.
 

Omnicolor

Aktiv medlem
Det påstås vara ett EF-S-objektiv på den läckta bilden, och att det alltså inte rör sig om en ny fullformatskamera. Synd.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inte kollat på min kamera, men jag förmodar att det baseras på att om det varit ett EF-objektiv skulle den röda plutten varit synlig. Den vita på ett EF-S hamnar längre ner, och alltså utanför bild.
 

nick_74

Aktiv medlem
Jag tror 7d kan vara en nedbantad 1dmarkIV, 5d är ju en nedbantad 1ds.

I så fall får den nog samma sensor som 1d, 1,3 crop?
hög hastighet
Bra brusegenskaper 12MP?
vädersäkrat hus.

1ds/5d för studio, landskap, porträtt FF med högupplösning.
1d/7d för sport, natur, action 1,3 crop lägre upplösning..
 

apersson850

Aktiv medlem
Att den skulle bli APS-H motsägs ju av bilden på en 7D, där den röda punkten inte syns på objektivet.
Varför skulle den bli en APS-H? Det finns ju redan en 1D Mark III som är det. Jag tror att en APS-C, med 10-15 megapixlar och bra övriga prestanda (rask serietagning, kvalificerad AF, dubbla kortplatser för att rymma alla bilder den kan ta i ett nafs) och lite annat smått och gott som man förväntar sig numera skulle ha en marknad.

Om man gör den till en APS-H blir det ju en 1D Mark III, om man inte prutar ner på andra specifikationer, vilket då skulle göra den mindre intressant i det avseendet. Titta på 5D Mark II, som förmodligen lämnar högre bildkvalité än den mycket dyrare 1Ds Mark III. Då har Canon istället känt att de fick hålla igen på kortplatser, robusthet, serietagningsförmåga, autofokus osv., för att båda kamerorna ska ha någon mening.

Själv handlar jag hellre en i övrigt bra presterande APS-C kamera än en halvdan APS-H.
 

nick_74

Aktiv medlem
Att den skulle bli APS-H motsägs ju av bilden på en 7D, där den röda punkten inte syns på objektivet.
Varför skulle den bli en APS-H? Det finns ju redan en 1D Mark III som är det. Jag tror att en APS-C, med 10-15 megapixlar och bra övriga prestanda (rask serietagning, kvalificerad AF, dubbla kortplatser för att rymma alla bilder den kan ta i ett nafs) och lite annat smått och gott som man förväntar sig numera skulle ha en marknad.

Om man gör den till en APS-H blir det ju en 1D Mark III, om man inte prutar ner på andra specifikationer, vilket då skulle göra den mindre intressant i det avseendet. Titta på 5D Mark II, som förmodligen lämnar högre bildkvalité än den mycket dyrare 1Ds Mark III. Då har Canon istället känt att de fick hålla igen på kortplatser, robusthet, serietagningsförmåga, autofokus osv., för att båda kamerorna ska ha någon mening.

Själv handlar jag hellre en i övrigt bra presterande APS-C kamera än en halvdan APS-H.
Kanske kommer canons framtida FF och 1,3 crop kameror kunna använda EF-S objektiv.
Fördelen med en 1,3 crop är ju att den får bättre brusegenskaper än en 1,6 crop särskillt om den får något lägre MP än dagens 60d.
kameran du önskar finns ju redan i 50d och en kommande 60d.
 

ESS

Aktiv medlem
Själv handlar jag hellre en i övrigt bra presterande APS-C kamera än en halvdan APS-H.
Jag tar hellre en "amatörig" kamera med stor sensor än en ultragrym proffskamera med pluttsensor...

Olympus fetaste är ju en riktigt välbyggd kamera men så fort man börjar kolla på bilderna och jämför med en 5d så börjar den gråta...
 

apersson850

Aktiv medlem
Kameran du önskar finns ju redan i 50d och en kommande 60d.
letar nu efter dubbla kortplatser, mer än nio AF-punkter osv. på 50D. Verkar vara väldigt väl gömda funktioner.
60D har jag inte sett än, så där kanske de syns bättre?

Jag har inte provat Olympus grymmodell, men så snart jag kommer på hur man får fast mina objektiv på den ska jag överväga detta tilltag.

Om grymkameran hjälper mig att ta bilder med bra innehåll är det ingen som kommer att fråga hur stor sensorn var.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Kanske kommer canons framtida FF och 1,3 crop kameror kunna använda EF-S objektiv.
Väldigt osannolikt, då det skulle kräva en otroligt komplicerad spegelkonstruktion. Som du säkert vet sticker EF-S objektiven in längre i kamerahuset än vanliga EF objektiv, spegeln i ett APS-H eller FF hus slår idag i objektivets bakre lins och fastnar där (jag har testat). Sedan tecknas endast den mindre bildcirkeln ut vilket kräver anpassning av exponeringsmätaren också. Allt detta till vilken nytta? Att kunna använda kameran i ett läge där den klart underpresterar?
 

elbe

Avslutat medlemskap
Väldigt osannolikt, då det skulle kräva en otroligt komplicerad spegelkonstruktion. Som du säkert vet sticker EF-S objektiven in längre i kamerahuset än vanliga EF objektiv, spegeln i ett APS-H eller FF hus slår idag i objektivets bakre lins och fastnar där (jag har testat). Sedan tecknas endast den mindre bildcirkeln ut vilket kräver anpassning av exponeringsmätaren också. Allt detta till vilken nytta? Att kunna använda kameran i ett läge där den klart underpresterar?
Ja, att köpa ett EF-S-objektiv är nog det dummaste man kan göra på sikt eftersom allt går mot FF allt efter pixeltätheten på dessa ökar så de blir jämförbara med "räckvidden" och prisbilden för dagens APS-C. 7D kan vara en första modell åt de hållet men då måste den ju innehålla minst 21 Mpix annars blir den mest en skrattretande historia för alla utom för vidvinkelfotografer under 28 mm.
 

apersson850

Aktiv medlem
Med det befängda resonemanget är ett inköp av en kamera ännu dummare, då de blir omoderna fortare än optiken.

Ska du bara skaffa sånt som inte kan bli omodernt kommer du inte att ha någon kamerautrustning alls, men vi slipper höra ditt gnäll om det, för du har ingen dator heller.

Att köpa EF-S objektiv idag är inte dummare än att köpa någon annan teknisk pryl. Använder du dem på en 50D lär de fungera lika bra på den som nu, även om du köper en kamera som inte kan använda dem sen. Vill du inte själv använda 50D i fortsättningen kan du ju alltid låta någon i familjen ta över den, med optik, eller sälja till någon som tycker den duger bra. Kapitalförstöringen är inte värre än vad den blir när du tröttnat på ditt EF-objektiv bara för att bildvinkeln på fullformat blir för stor.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Med det befängda resonemanget är ett inköp av en kamera ännu dummare, då de blir omoderna fortare än optiken.

Ska du bara skaffa sånt som inte kan bli omodernt kommer du inte att ha någon kamerautrustning alls, men vi slipper höra ditt gnäll om det, för du har ingen dator heller.

Att köpa EF-S objektiv idag är inte dummare än att köpa någon annan teknisk pryl. Använder du dem på en 50D lär de fungera lika bra på den som nu, även om du köper en kamera som inte kan använda dem sen. Vill du inte själv använda 50D i fortsättningen kan du ju alltid låta någon i familjen ta över den, med optik, eller sälja till någon som tycker den duger bra. Kapitalförstöringen är inte värre än vad den blir när du tröttnat på ditt EF-objektiv bara för att bildvinkeln på fullformat blir för stor.
Del flesta inköp vi gör är nog oftast dumma men viss dumhet är värre som t.ex. att köpa ett EF-S objektiv och inte ha någon som kan eller vill ärva det.

EF-S-objektiven sjunker nog lika snabbt och lika mycket i pris som kamerorna de sitter på och hamnar till slut i de flesta fall som garderobsvärmare likt alla analoga kameror, förstoringsapparater, framkallningsgrejor, ljusbord mm.

Det är bara FF som är framtiden och 7D kan vara ett tredje steg in i den!
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är bara FF som är framtiden...
Det tror jag inte på. Även om kameror med större sensorer kommer att bli billigare, innebär den till detta framtvingade produktionstekniken att kameror med mindre, men fortfarande betydligt större än kompaktkamerornas, sensorer kommer att bli ännu billigare. Vilket kommer att få ännu fler, som inte anser sig vara så intresserade att de vill lägga till pengar för att få FF, att handla på sig APS-C kameror.

Glöm inte bort att fotointresset som visas av medlemmar på den här sidan inte på något sätt är representativt för de som amerikanerna kallar "soccer moms".
 

StaffanW

Aktiv medlem
Del flesta inköp vi gör är nog oftast dumma men viss dumhet är värre som t.ex. att köpa ett EF-S objektiv och inte ha någon som kan eller vill ärva det.

EF-S-objektiven sjunker nog lika snabbt och lika mycket i pris som kamerorna de sitter på och hamnar till slut i de flesta fall som garderobsvärmare likt alla analoga kameror, förstoringsapparater, framkallningsgrejor, ljusbord mm.

Det är bara FF som är framtiden och 7D kan vara ett tredje steg in i den!
Håller absolut inte med om att det BARA är FF som är framtiden. Se tex Olympus som det går rätt bra för och deras ännu mindre sensor.

I huvudsak tror jag det finns tre olika kategorier av systemkameraägare (naturligtvis är alla fotografer unika, men iallafall):

1. Familjefotografen, som mest använder kameran vid högtider och semester. Är inte så insatt i olika system, och har oftast bara kit-objektivet och ev ett enklare telezoom.

2. Avancerade amatörfotografen. Tar bilder på det mesta, och är väldigt insatt i olika system. Tänker mer på kvalitén, fasta objektiv, hög ljusstyrka mm än vad familjefotografen gör.

3. Proffs, dom som tjänar pengar på sin fotografering (hel eller deltid).

------

1. Första kategorin vill ha en mer avancerad kamera än kompakten med möjlighet att byta objektiv. Prioriterar pris, enkelhet och att kameran är liten och smidig. Här tror jag absolut att APS-C kommer att leva kvar för överskådlig framtid.

2. Tror att hälften i den här kategorin ändå vill ha en liten kamera att ta med, och gärna behåller APS-C, andra hälften skulle göra nästan vadsomhelst för att gå över till FF.

3. Kommer säkerligen (som nu) att domineras av FF (och i viss mån APS-H och mellanformat) även i framtiden.

Av dom tre grupperna lär väl den första vara absolut störst. Så, jag tror absolut att APS-C är här för att stanna.
 
ANNONS