Annons

Canon G11 eller systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

DGR83

Medlem
Jag undrar egentligen hur bra Canon G11 står sig mot en systemkamera t.ex Canon 550D med 18-55is.
Jag tänker i första hand på hur mycket skarpare bilderna blir med en systemkamera och om det är en stor skillnad i det dynamiska omfånget. Jag vet att brusegenskaperna inte är de samma med mindre sensor men jag gillar det lite mer kompakta formatet och att jag klarar mig bra med brännvidden från G11:an Jag fotar mest människor i vardagen och landskapsbilder.

Tacksam för tips :)
 
Står saker hjälpligt still och ljuset är vettigt klarar man sig bra med G11. Rör det sig snabbt och/eller i dåligt ljus är den oduglig.
Dessutom tycker jag den är hopplös att hantera. Man kan inte hålla i den nånstans alls utan att trycka på nåt, bakre hjulet går alldeles för lätt att rubba, försöker man rulla det kantrar det och då betyder det nåt annat än det man ville.
Efter en halvtimmes ökande frustration gav jag G11:an till dottern och återvände till 40D/7D. Där finns det något att hålla i. Dottern tycker dock att G11 är utmärkt.
 
Jag undrar egentligen hur bra Canon G11 står sig mot en systemkamera t.ex Canon 550D med 18-55is.
Jag tänker i första hand på hur mycket skarpare bilderna blir med en systemkamera och om det är en stor skillnad i det dynamiska omfånget. Jag vet att brusegenskaperna inte är de samma med mindre sensor men jag gillar det lite mer kompakta formatet och att jag klarar mig bra med brännvidden från G11:an Jag fotar mest människor i vardagen och landskapsbilder.

Tacksam för tips :)

Jag hade valt systemkameran. Dels för kompatibilitet med andra objektiv samt för HD filmfunktionen. G9-G10 och G11 är okej kompaktkameror men lider av en del begränsingar och sämre brusegenskaper i dämpat ljus.
 
Den större sensorn i systemkameran ger ett betydligt bättre dynamiskt omfång och bättre egenskaper på höga iso. Själv har jag en Ricoh GRD 3 som kompakt och den har samma sensor som G11 tror jag. Problemet med den liksom alla kompakter är att omfånget inte räcker till när det är hög kontrast i bilden tycker jag. Köpte nyss en Samsung NX 10, inte så särskilt mycket större eller dyrare än en G11 men en riktig systemkamera med aps-c sensor. Dessutom tycker jag att G11:ans optik har lite mycket distorsion för min smak.
 
Du måste ju prioritera, om storlek är viktigast, välj G11, om allt annat är viktigast, välj DSLR.

Ett annat alternativ är ju de nya spegellösa systemkamerorna, där får du ju bildkvalitet som är överlägsen G11 i ett format mitt emellan.

Jag har personligen aldrig förstått attraktionen med G11, i alla fall inte till det hutlösa priset...
 
Även den minsta / billigaste systemkameran gör jobbet så mkt bättre än en kompakt anser jag.

Har plåtat ett bra tag, men håller mig ändå till en D40 för dess storleks skull. Får finfint resultat!

/Fredrik
 
Även den minsta / billigaste systemkameran gör jobbet så mkt bättre än en kompakt anser jag.
Om den inte ligger hemma i skåpet, vilket iaf mina dslr oftast gör. En fickkamera har jag med mig betydligt oftare -- och tar därför fler bra bilder med den.
 
Jag hade en G10. Plåtade mest gatufoto. Den funkade för det mesta bra i normalt o gott ljus. Var nöjd med bildkvaliten i dessa fall. Det som jag tyckte var mest trist var det alltid stora skärpedjupet, även på 2,8, samt att zoomen var lite trög o svår att få exakt. Å andra sidan använde jag mest vidläget som standard. Knappar o reglage sitter föredömligt på G-serien, o dom är mycket lätta att förstå sig på utan att behöva rota ner i menyer för ofta.
 
Hej!

I bra ljus är skillnaden inte så stor, däremot får du bättre dynamiskt omfång med systemkameran och i sämre ljus börjar du se stora skillnader. Här finns två testbilder:

http://copsosx03.physto.se/~edsjo/D300-S90-comp/

Den ena är tagen med Nikon D300 med AF-S 16-85 VR (en bra allroundzoom, något bättre än Canon 18-55 IS skulle jag tro) och den andra med en Canon S90, som ju har samma sensor som G11 och likvärdigt objektiv (möjligtvis lite mindre skarpt dock) som G11. Dessa bilder kanske inte ser så olika ut, men kolla på fiberduken bakom kojan så ser du hur S90 har bränt ut högdagrarna som D300 klarar att behålla. Skärpemässigt är de dock jämförbara. Båda bilderna är tagna i råformat och konverterade med Adobe Lightroom 2.7, med något högre skärpning på S90-filerna. Skillnaderna mellan en DSLR och en bra kompakt som S90 eller G11 är inte större än så här i bra ljus, men det finns ju andra skäl till att vilja ha en DSLR istället: bättre dynamiskt omfång, bättre lågljusegenskaper, bättre autofokus, kortare skärpedjup etc. Å andra sidan är kompakten mindre och lättare att ta med... Har du möjlighet, skaffa båda (kanske hellre en S90 än en G11 då), de kompletterar varandra bra!
 
I bra ljus är skillnaden inte så stor, däremot får du bättre dynamiskt omfång med systemkameran och i sämre ljus börjar du se stora skillnader.
Tittar man t ex på mätningarna gjorda av DxO kan man se att skillnaden är ungefär 1,5 bländarsteg. Dvs en G11 inställd på ISO 100 har ungefär samma dynamiska omfång som en D300 eller 550D inställd på ISO 400.
 
ANNONS