Annons

Canon R6mkII, varför? Förväntningar. Hur blev det?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Enligt Canon rumors kommer Canon R6mkII släppas på onsdag 2/11. De uppgifter som läckt är en något mer högupplöst sensor på 24mp. Någon form av digital telekonverter samt något som kallas hybrid auto. I övrigt är det svårt att skilja mkII från R6.

Enligt Canon ska släppet innebära spektakulära nyheter. Kan det vara ovan nämnda saker eller har de lyckats dölja något annat som blir en riktig plånboksöppnare?
Funktionen DP Raw fick Canon att låta fantastisk när inget i verkligheten var fantastiskt med tråkiga dslr-släpp. Är det något liknande med de nya funktionerna, dvs låter bra men tillför lite. Samtidigt fixas kanske lite hårdvarufel i R6 som Canon inte vill kännas vid och de värsta problemen med överhettning. 24mp tar nog bort mindervärdeskomplex gällande 20mp som fortfarande verkar vara största anledningen till att R6 ratas i kombination med överhettning. Skulle det räcka? Jag tror det till viss del om släppet bara ska jämna ut fördelarna med konkurrenter i dagsläget.

Med en mer positiv syn kanske Canon måste ha tätare släpp med rejäla uppdateringar för att vara bättre eller åtminstone inte hamna efter främst Sony och Nikon. A7IV är ju riktigt bra och Nikon verkar på gång med nytt. Då kan det istället vara sensorn från R3 som sätts i R6mkII vilket troligen skulle förvandla den till en riktig storsäljare. Efter informationen om att Canon håller tredjepartstillverkarna borta så känns det inte helt orimligt att de måste visa framfötterna på annat vis. Håller de sig i framkant hela tiden kan nog fler acceptera högre kostnader och färre val av objektiv. En nytillverkad icke stackad sensor på 24mp känns också lite krystat men mest för att andra påstår det.

Hur funderar ni? Missar jag mycket i min spaning? Blir R6mkII en succé eller bara en mindre uppdatering? Andra funderingar?

När huset är släppt får vi facit och säkert mer att prata om här i tråden. Våga gissa lite så länge.

Kommentarer i stil med, -”Detta är ju bara meningslösa spekulationer” stämmer alldeles utmärkt och är liksom hela poängen. Mao vill du inte spekulera så skriv i en annan tråd😃. Eller återkom 2/11 med tankar kring släppet.
 
Om detta stämmer någorlunda så tror också jag att man fixar till hårdvaran för diverse krämpor.
Kanske utläsningen blir snabbare med mindre rolling shutter-problem. Kanske mindre vibrationer så att skärpan blir bättre på långa exponeringstider vid serietagning. Eller annat sådant smått och gott.
En digital konverter som skalar ned formatet från 24 till 16 Mpix borde kunna fungera bra.
Egentligen borde jag knipa igen för jag har aldrig känt på kameran men att spekulera hör ju till denna prylhobby.
Det är nog smart att hålla tredjeparts av gluggar borta. Förmodligen är mjukvaran med RF-fattningen avancerad för att AF och IS ska fungera optimalt.
Visst kan det vara lockande att hänga på någon billigare variant som fungerar bra optiskt, med det skulle vara mindre kul om AF och IS sackar efter för mycket.

Off topic men ändå. Nyligen släppta 24mm/1,8 STM verkar intressant men är för dyr.
Där skulle nog Sigma, Tamron och andra kunna konkurrera med sina varianter.
 
Stabilare bildstabilisator som minimerar shutter shock?

Dual Pixel Raw är välkommet då man tidigare kunnat få 1 Ev extra i dynamiskt omfång.

Fortfarande ingen topdisplay enligt ryktet.
 
Senast ändrad:
Om detta stämmer någorlunda så tror också jag att man fixar till hårdvaran för diverse krämpor.
Kanske utläsningen blir snabbare med mindre rolling shutter-problem. Kanske mindre vibrationer så att skärpan blir bättre på långa exponeringstider vid serietagning. Eller annat sådant smått och gott.
En digital konverter som skalar ned formatet från 24 till 16 Mpix borde kunna fungera bra.
Egentligen borde jag knipa igen för jag har aldrig känt på kameran men att spekulera hör ju till denna prylhobby.
Det är nog smart att hålla tredjeparts av gluggar borta. Förmodligen är mjukvaran med RF-fattningen avancerad för att AF och IS ska fungera optimalt.
Visst kan det vara lockande att hänga på någon billigare variant som fungerar bra optiskt, med det skulle vara mindre kul om AF och IS sackar efter för mycket.

Off topic men ändå. Nyligen släppta 24mm/1,8 STM verkar intressant men är för dyr.
Där skulle nog Sigma, Tamron och andra kunna konkurrera med sina varianter.

Det är lite spännande med den digitala konvertern. Kanske bättre än bara en digital zoom som många kallar det på Canon rumors.

Kan bara hålla med om RF 24 1.8 och som jag sa vid släpp så kräver priset och byggkvaliteten en optiskt vass konstruktion för att kompensera. Testerna visar tyvärr stora krav på objektivkorrigering i efterhand. När bara objektivet finns i lager hos de flesta säljare lär vi se priset rasa till runt 6000kr. Då blir det nog ett sådant ändå. Gärna begagnat för 4-5000kr. Köpte nyligen RF 35 1.8 begagnat för 3500kr och är väldigt nöjd. Grymt bra med Gimbal.
 
Stabilare bildstabilisator som minimerar shutter shock?

Dual Pixel Raw är välkommet då man tidigare kunnat få 1 Ev extra i dynamiskt omfång.
Du har säkert rätt angående dp-raw men jämfört med vad konkurrenterna (främst Sony) erbjöd vid samma tid så var det inget gemene man blev till sig av. För mig var det endast en liten möjlighet till justering av fokus när den hamnat mikroskopiskt fel. Brydde mig inte om det efter ett tag då filerna blev onödigt tunga. Har aldrig hört om vinster i Ev. Konstigt att inte det diskuterats mer? Jag vet ju att du är speciellt kunnig och insatt så att du har informationen förvånar inte dock.
 
Du har säkert rätt angående dp-raw men jämfört med vad konkurrenterna (främst Sony) erbjöd vid samma tid så var det inget gemene man blev till sig av. För mig var det endast en liten möjlighet till justering av fokus när den hamnat mikroskopiskt fel. Brydde mig inte om det efter ett tag då filerna blev onödigt tunga. Har aldrig hört om vinster i Ev. Konstigt att inte det diskuterats mer? Jag vet ju att du är speciellt kunnig och insatt så att du har informationen förvånar inte dock.
Det blir ett visst parallaxfel, men jag har sett lyckade resultat med att slå ihop de två filerna.
En fil är 1 steg mörkare än den andra så utöver brusreduceringen man får genom att slå ihop filer kan man även få utökat DR. Exempelvis om himmelen är utbränd i den ena men inte andra bilden.

DPRSplit används för att extrahera. Bildexempel https://www.dpreview.com/forums/thread/4539664 från en användare som jag tidigare hjälpt en del med sin EOS R.
 
Senast ändrad:
Det är lite spännande med den digitala konvertern. Kanske bättre än bara en digital zoom som många kallar det på Canon rumors.

Kan bara hålla med om RF 24 1.8 och som jag sa vid släpp så kräver priset och byggkvaliteten en optiskt vass konstruktion för att kompensera. Testerna visar tyvärr stora krav på objektivkorrigering i efterhand. När bara objektivet finns i lager hos de flesta säljare lär vi se priset rasa till runt 6000kr. Då blir det nog ett sådant ändå. Gärna begagnat för 4-5000kr. Köpte nyligen RF 35 1.8 begagnat för 3500kr och är väldigt nöjd. Grymt bra med Gimbal.
Njae, prisras till 6k för 24:an lär vi inte få uppleva tror jag.
35:an är bra. För några minuter sen filmade jag frugan som har köpt en ny symaskin med det objektivet, hur smidigt och bra som helst :giggle:

Vad spelar det för roll att kameran måste justera för distorsion med 24:an?
Det är väl sk*t samma om bilderna blir bra.
 
Njae, prisras till 6k för 24:an lär vi inte få uppleva tror jag.
35:an är bra. För några minuter sen filmade jag frugan som har köpt en ny symaskin med det objektivet, hur smidigt och bra som helst :giggle:

Vad spelar det för roll att kameran måste justera för distorsion med 24:an?
Det är väl sk*t samma om bilderna blir bra.

Jag tror 6-6500kr är rimligt om ett tag för 24:an. RF 85 2.0 ligger idag på 6500kr och kom väl ut nytt i samma prisklass som 24:an? Begagnat går det för runt 5000kr.

24:an duger gott och skönt med formatet, men även efter justeringar så blir det bara bra men inte utmärkt. Jag tycker resultat borde bli bättre sett till pris och att det är otätat. För de som verkligen behöver en lätt 24:a helst igår kommer inte priset att avskräcka oavsett.
 
Känns som det är en del önsketänkande i tråden. Med tanke på hur ny R6 är kan jag tänka mig att det inte kommer kännas som en helt ny modell utan mer som en uppgradering. De vill kanske göra några förändringar som upplösning och videofunktioner för att vara konkurrenskraftig.
 
Känns som det är en del önsketänkande i tråden. Med tanke på hur ny R6 är kan jag tänka mig att det inte kommer kännas som en helt ny modell utan mer som en uppgradering. De vill kanske göra några förändringar som upplösning och videofunktioner för att vara konkurrenskraftig.

Borde inte så små ändringar fixas med en firmwareuppdatering istället för en mkII? Det finns ju inga förväntningar på en mkII egentligen. Det kom mer som en överraskning. På vissa forum pratas det om dålig blixtsko som trillar av och att vissa R6 tydligen låser sig men även det borde väl kunna lösas i nuvarande form? Lite märkligt är det här släppet.

Några hävdar att R6 mkII måste bli rejält bättre för att kunna värderas betydligt högre än ersättaren för R/Rp som tros få namnet R8. Allt är ju spekulationer men det låter lite rimligt.

Hur tänker du Magnus kring sensorn. Är det rimligt att Canon gjort en ny 24mp?
 
Sensorn i R6 kommer från Eos-1D Mark III och har nu några år på nacken.

Att R6 Mark II skulle få en stackade sensor, som någon föreslog, ser jag som uteslutet då det skulle blir för dyrt. Men det kan ändå vara en sensor med snabbare utläsning än R6. Kanske får vi 6K eller 4K Fine nedsamplad från 6K?

Firmware-uppdatering kan inte lösa allt. Vissa videofunktioner kanske kräver ny hårdvara. Och känner man ändå sig nödgad att byta sensor så ...
 
Sensorn i R6 kommer från Eos-1D Mark III och har nu några år på nacken.

Att R6 Mark II skulle få en stackade sensor, som någon föreslog, ser jag som uteslutet då det skulle blir för dyrt. Men det kan ändå vara en sensor med snabbare utläsning än R6. Kanske får vi 6K eller 4K Fine nedsamplad från 6K?

Firmware-uppdatering kan inte lösa allt. Vissa videofunktioner kanske kräver ny hårdvara. Och känner man ändå sig nödgad att byta sensor så ...

Det var jag som skrev om sensorn i R3 utifrån hur diskussionerna går i forumen. Tror också det är väl optimistiskt så därav frågan om nytillverkad sensor på 24mp som inte är stackad. Ska den in i även R8 och kanske någon modell till blir det ju mycket volym.
 
Vår svenska riksdaler förlorar konstant i värde gentemot den amerikanska.
Och Canon höjer sina priser. En sänkning av priset framöver på exempelvis RF 24/1,8 kanske äts upp av inflationen.
Att den är lätt och kompakt men ändå relativt ljusstark inverkar på optisk prestanda. Det behövs säkert större glas om man vill optimera skärpan.
Gluggen väger ca. 40% av vad 1,4-bjässarna gör.
Om den är "good enough" så blir de allra flesta nöjda.
Men 8700 kr för objektivet idag, det är väl mycket.
 
Vår svenska riksdaler förlorar konstant i värde gentemot den amerikanska.
Och Canon höjer sina priser. En sänkning av priset framöver på exempelvis RF 24/1,8 kanske äts upp av inflationen.
Att den är lätt och kompakt men ändå relativt ljusstark inverkar på optisk prestanda. Det behövs säkert större glas om man vill optimera skärpan.
Gluggen väger ca. 40% av vad 1,4-bjässarna gör.
Om den är "good enough" så blir de allra flesta nöjda.
Men 8700 kr för objektivet idag, det är väl mycket.
Ja det är lite svårt att veta hur det går med kronan så tidigare trender behöver inte upprepas. Får ändå hoppas att 8700kr inte står sig.
Konstruktionen ger säkert begränsningar men lite tätning och ett motljusskydd hade kunnat mildra känslan av rån😉.
 
Menar du att just någon komponent i R6 skulle vara en bristvara? Utveckla gärna.
Det ingår ju komponenter från många olika tillverkare i en produkt som R6.
Ibland kan en tillverkare besluta sig för att sluta tillverka en komponent för att istället använda tiden i sin maskinpark för att tillverka andra komponenter. Då brukar man erbjuda kunderna en så kallad "last time buy", en möjlighet att göra slutbeställning och därefter finns det inga fler komponenter att köpa.
Så OM detta nu skulle (spekulation deluxe) vara fallet så har Canon beställt tillräckligt många komponenter till R6mk1 så att de skulle räcka tills omkonstruerade mk2 kunde lanseras.
 
ANNONS