Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon sätdnigt efter med sensorteknik men börjar ta ikapp R5 får 95 i DXO

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap

Verkar som Canon börjar komma ikapp istället för att ligga 2-3 generationer efter andra tillverkare så ligger de 0-1 en generation efter.

Får hoppas de håller sig i uppdaterade.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Med Dual Pixel Raw aktiverat får man +1 steg extra. EOS R har visat att det fungerar i praktiken och att parallaxfelet är obefintligt. Jag har själv lagt ihop filerna i Hugin.

14,8 steg fick jag när jag mätte dynamiskt omfång hos R5. Lägg då till 1 steg. Vilka kameror har vi där?
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Med Dual Pixel Raw aktiverat får man +1 steg extra. EOS R har visat att det fungerar i praktiken och att parallaxfelet är obefintligt. Jag har själv lagt ihop filerna i Hugin.

14,8 steg fick jag när jag mätte dynamiskt omfång hos R5. Lägg då till 1 steg. Vilka kameror har vi där?
Kan inte lightroom, c1 lägga få det också eller måste du gå via hugin? Gör hugi en ny RAW-fil ( dng)?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hugin gör en tif-fil. Min bekant använder Photoshop för att slå ihop. Det krävs programvara som kan slå ihop filer trots viss förskjutning.
Bildexempel https://www.dpreview.com/forums/thread/4539664

ISO 50 och ISO 100 är för övrigt samma sak med EOS R. Han använder ISO 50 bara för att det är enklare för honom än ISO 100 och exponeringskompensation.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Oavsett betydelse eller andra trix med DR, så enligt DX0 kan jag inte se annat än att R5 ligger bra till. att en skillnad på 0,7 i färgdjups parametern ger så pass extra poäng, kan man undra över lika så 14,6 eller 14,8 med DR, det ser ut som marginella skillnader tycker jag, 1DXIII är redan där också. Det var lite annorlunda om man går tillbaks till EOSMKIII som låg runt DR 11,5 men det är ju länge sedan.

Ekvivalensen genombrott är borta nu också, när kit-objektiven strömmar in med f/3,5-f/6,3, långobjektiven har f/7,1 och andra f/11. Det var när entums sensorerna dök upp en gång i tiden då var ekvivalensen ofta påtalad, en M/43 Olympus med f/2,0 eller f/2,8 är rena mörkerkikaren i dag.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den 26 maj 2011 kom en review över Sony A580 hos dPreview. Det var den första kameran som tillsammans med Sony A55 som släpptes ungefär samtidigt (den första av Sonys kameror med fast spegel) som fick den då helt nya 16 Mp-sensor, med ny utläsningsteknik, som i ett enda jättekliv förbättrade DR med hela två EV. Lite senare släpptes den Nikon D7000 som Micke Risedal matchade mot dåtidens Canon 5D MK II. En jämförelse som nära nog chockade Canon-användarna, som inte kunde tro att en sketen APS-C -sensor kunde ha två stegs högre DR än en mer än en två ggr större FF-sensor. Efter det började man på allvar tala om teknikfaktorn och teknikgenerationer även inom sensor- och annan fotorelaterad teknik.

Det har alltså tagit Canon 10 år att sluta detta teknikgap, vilket nästan har geologiska tidsåldersproportioner i fototekniksammanhang. Under 10 år har alltså inget Canon-hus lyckats hamna på topp 10 hos DXO och ska vi vara tydliga så nådde de inte topp 20 heller.... men grattis även om det är lite senkommet.

.....även om jag faktiskt håller med Erik, för det är väl ändå så att det faktiskt tagits massor med bra bilder med Canon-hus dessa 10 senaste år fast Canon-sensorer haft detta handikapp. Skickliga fotografer lär sig leva med begränsningar och har alltid gjort så. Det är ju lyckligtvis så också att allt inte hänger på kamerorna numera när exv. denoise- och andra viktiga bildbehandlingsfunktioner under samma tid blivit så väldigt mycket bättre. Allt foto sker ju som bekant heller inte på bas-ISO.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Om man skall peta vidare med DR, så var det nog Pentax K5 som bröt DR 14 vallen, D7000 hade en liten aning mer DR än D7100, här tror jag Nikon växlade mellan Toshiba sensor och Sony sensor ett tag. D7200 tog ett kliv med DR 14,6, här dröjde Sony faktiskt, fast man var och nosade nära DR 14 med A6300, kungen på den tiden blev nog D810 med sina 14,7 vid iso-64 som var en småbilds kamera.

Canon gjorde förändring när 80D kom och även deras småbild MKIV, dom klev över DR13, dom som hade önskat lite mera DR med Canon verkade mer än nöjda numera, annars klagade dom sällan över DR.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har alltså tagit Canon 10 år att sluta detta teknikgap, vilket nästan har geologiska tidsåldersproportioner i fototekniksammanhang.
Jag tror att Canon har velat gå med vinst hela tiden. Sony har ju finansiella problem pga chiptillverkning.

Det är skillnad på att vara en uppstickare som utmanar de etablerade och att vara en av de etablerade.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
"...Sony har ju finansiella problem pga chiptillverkning.
..."
Snarast hade. De tog en rätt rejäl risk för några år sedan.
(Med just sensortillverkningen)
Och de var för en period i en rejäl knipa.
Numera går de med bra vinst.

För 2020 har Sony en bruttovinst på 30 Miljarder dollar.
 

PMD

Aktiv medlem
Det går lite dåligt igen, men det beror nog mest på covid-19.

"Har" eller "hade" har dock marginell betydelse för mitt resonemang ovan som går ut på att Canon nog inte ville ta en liknade risk.


 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det går lite dåligt igen, men det beror nog mest på covid-19.

"Har" eller "hade" har dock marginell betydelse för mitt resonemang ovan som går ut på att Canon nog inte ville ta en liknade risk.


Visst men både Canon och Nikon har väl tagit betydande risker genom att så sent etablera sig på den spegellösa marknaden. Canon dominerar fortfarande totalt men de har fortfarande inte återtagit hegemonin på den spegellösa marknaden och Nikon är det än värre för. Sony leder fortfarande racet där och Sony var innan dess en flugskit i sammanhanget som försökte och försökte konkurrera med DSLR:erna, vilket aldrig riktigt lyfte. Arvet från Minolta var väl kanske en marknadsandel på 5% av DSLR-systemkameramarknaden och det blev inte så mycket bättre över tiden.

Canon tog också en betydande risk genom att INTE snabba på sin egen sensortillverkningen. En hel del av deras användarbas emigerade faktiskt till Sony när A7r II kom och Sony hade aldrig kunnat vinna den ställning de nu har utan inflödet av Canon-fotografer som migrerat. De gamla Minolta-fotograferna var som sagt bara en flugskit i sammanhanget. Så Canon tog verkligen en stor risk när de hade så pass mycket is i magen som de hade kring sensorerna. Genom att man tog så lång tid på sig att migrera så ska de nu etablera sig på spegellösa marknaden samtidigt som marknaden kollapsat flera år i rad redan innan covid och nu covid ovanpå detta. Det är inget bra läge nu för att bygga en ny plattform. Sony och Fuji kunde göra samma sak under betydligt gynnsammare förhållanden.

Att det ändå gått så pass bra för Canon måste väl också tillskrivas inlåsningen och trögheten bland Canon-fotograferna och det faktum att de släpat så mycket sensortekniskt inte lett till massflykt till Sony eller Nikon. Det var inget man kunde veta i förväg utan något man "gamblade" med. Även det var lite av ett vågspel som trots allt gick hem hyfsat ändå. Den nya generationen spegellösa hus har de ju uppenbarligen lyckats bra med trots inledande korkade felprioriteringar som gjorde att marknaden bara talade om överhettning och det som inte var bra istället för allt som faktiskt var riktigt bra. Jag ser även satsningen på en 8K-video som inte funkade praktiskt som ett stort "gamblande" som gick helt fel.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det går lite dåligt igen, men det beror nog mest på covid-19.

"Har" eller "hade" har dock marginell betydelse för mitt resonemang ovan som går ut på att Canon nog inte ville ta en liknade risk.


Det gick väl sämre flera år innan dess även för Sony, även om det gick än mer dåligt för andra.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst men både Canon och Nikon har väl tagit betydande risker genom att så sent etablera sig på den spegellösa marknaden.
Canon 2012, Nikon 2011, Sony 2010.
Panasonic kom redan 2008 med en spegelfri kamera och Olympus 2009.
För att inte tala om Epson som släppte en spegelfri digital systemkamera redan 2004.

Hur tidigt eller sent en tillverkare kom med en spegelfri systemkamera tycks inte ha så jättestor koppling till sentida försäljning:

Försäljning av spegelfria systemkameror per märke 2019:
Sony: 1.65 million
Canon: 940,000
Fujifilm: 500,000
Olympus: 330,000
Nikon: 280,000
Others: 240,000

(Från Petapixel).

Canon ligger inte extremt långt efter Sony, men har en bit kvar.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Hörde att Canon kan vara på gång att tillåta försäljning av sina egna sensorer till andra tillverkare av kameror, blir på så sätt en konkurrent till Sony på sensor försäljning för kameror, Sigma också på gång med objektiv till Canons senaste fattning, även för Nikon och Fuji.
.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Canon 2012, Nikon 2011, Sony 2010.
Panasonic kom redan 2008 med en spegelfri kamera och Olympus 2009.
För att inte tala om Epson som släppte en spegelfri digital systemkamera redan 2004.

Hur tidigt eller sent en tillverkare kom med en spegelfri systemkamera tycks inte ha så jättestor koppling till sentida försäljning:

Försäljning av spegelfria systemkameror per märke 2019:
Sony: 1.65 million
Canon: 940,000
Fujifilm: 500,000
Olympus: 330,000
Nikon: 280,000
Others: 240,000

(Från Petapixel).

Canon ligger inte extremt långt efter Sony, men har en bit kvar.
De tidigare modellerna har inget med det vi pratar om nu att göra. Nu handlar det om spegellösa systemkameror och inget annat. Canon M är ett stickspår i detta avseende men det är ju också en systemkameraplattform i sig även om den som sagt inte har ett dugg egentligen med detta att göra. Du konstaterar ju detta själv också faktiskt.

Det som ändå är lite märkligt är Nikons prestation som väl ändå far sägas vara väldigt mycket under förväntningarna. Canon har ju lyckats väldigt mycket bättre.

Om jag räknar ihop dina siffror, så landar det på 3.940.000 alltså inte ens 4 miljoner. Om jag inte missminner mig så sålde väl Canon ungefär så många DSLR:er bara :)
Även Nikon står ju stadigt fast i DSLR-marknaden. Hade de inte gjort det hade de nog haft betydligt större problem än de har.

Canon borde rimligen komma ikapp även på denna marknad då fler nu kanske tycker att R-serien är så pass bra att de kan tänka sig migrera.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det här med vem som leder i sensorkonstruktion varierar med tiden. 2002, när Canon presenterade EOS-1Ds - fanns det någon som matchade den då?
 
  • Gilla
Reaktioner: UGJ

PMD

Aktiv medlem
De tidigare modellerna har inget med det vi pratar om nu att göra. Nu handlar det om spegellösa systemkameror och inget annat.
Ja, jag skrev om årtal för introduktion av spegelfria systemkameror.
Canon M är ett stickspår i detta avseende men det är ju också en systemkameraplattform i sig även om den som sagt inte har ett dugg egentligen med detta att göra.
Varför det?
Du konstaterar ju detta själv också faktiskt.
Hurdå?
 
ANNONS