Annons

Checka in utrustningen på flyget

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast jag har blivit bestulen två gånger och det måste ha skett av personalen som hanterade bagaget. Jag skulle aldrig lägga något dyrt i incheckat om jag inte kunde låsa väskan ordentligt.
Ja, visst försvinner bagage. Jag tycker det är obegripligt att hanteringen fortfarande är så totalt fri från kontroller. Jag skulle aldrig i något annat sammanhang lämna mina ägodelar utan uppsikt på det sättet.

För 30 år sedan var det nästan uteslutande kläder i väskorna, men nu har ju vilken turist som helst elektronik för tusentals kronor med sig.
 
Jag har gjort några hundra flygningar och bara fått vägt handbagaget en går på charter för 21 år sedan.
Charter tycks vara nyckelordet. Jag har fått mitt handbagage vägt två gånger. En gång för 20 år sen på en charterresa, och en gång förra året på en charterresa. :)

Vid den senaste gången när incheckningspersonen klagade över vikten så tog jag loss min jacka från ryggsäcken och då gick det bra. Jag tror, som du, att man kan göra på liknande sätt med en kamera och ett par objektiv om det behövs.

Jag har hängt kameror runt halsen och lagt objektiv i jackfickor i förebyggande syfte utan att någon har klagat på det.
 
Jo det händer att personal stjäl, främst i USA enligt mitt försäkringsbolag. Men den risken får man ju ta om man är tvungen att checka in bagage. Och med rätt försäkring så får man ersättning. Väskor av Peli-typ har hål för rejäla hänglås. Det finns nog inget bättre om man måste checka in.
Om man ska till USA så måste väl hänglåsen vara av sådan typ att TSA kan öppna dem? Det ökar ju stöldrisken lite.
 
De flesta väsklås är idag av TSA-typ. Man kan nog räkna med att TSA-nycklar finns hos skurkar världen över, inte bara i USA.
Väsklås, ja, men om man skaffar extra hänglås till en Peliväska så bör man nog tänka på att ha använda TSA-lås och inte vilka hänglås som helst, såvida inte väskan levereras med sådana.
 
Tyvärr läckte utseendet av TSA-huvudnycklarna i en artikel från Washington Post i september 2015, efter detta misstag kan man ladda ned ritningar på dessa huvudnycklar..

Använder man inte ett TSA-lås, kommer myndigheterna att ta sig in i väskan i alla fall (klippa upp låset eller bryta sönder låsanordningen)...
 
Använder man inte ett TSA-lås, kommer myndigheterna att ta sig in i väskan i alla fall (klippa upp låset eller bryta sönder låsanordningen)...
Ja, och det är ju därför det är bättre att ha TSA-lås på väskan så att den kommer fram någotsånär hel.
 
Har varit med en gång att de vägt min fotoryggsäck på Arlanda. Men den gången berodde på en klantig miss av mig. En av våra (jag reste som tur var med familjen) väskor vägde mer än 23kg-gränsen per väska. Varje person fick har 2x23kg incheckat ... men ingen enskild väska fick väga mer än 23kg. När vi packat om och kom tillbaka ... ja då hade han ju redan märkt oss och bad mig väga ryggsäcken. :(

Jag fick packa om den också ... fördela grejer i familjemedlemmarnas handbagage tills vi passerat säkerhetskontrollen. Sedan packade jag tillbaka allt som jag ville ha de.
 
Har varit med en gång att de vägt min fotoryggsäck på Arlanda. Men den gången berodde på en klantig miss av mig.

Det närmsta jag kommit (när jag hade en rullväska på 20 kilo och en axelväska på 15 kilo) på väg till fotojobb på Island var att SAS-kvinnan i incheckningen sa "det där ser tungt ut". Hon nöjde sig med svaret "Ja, men jag har fotoprylar för några hundra tusen med mig."

Kan tilläggas att SAS har ett undantag för fotojournalister som får ha extra handbagage. Jag hittar det inte på hemsidan nu, men har sett det tidigare. Det är väl helt enkelt så att SAS hellre ser att man själv tar hand om sin dyra utrustning i kabinen än att den skadas incheckad.
 
Det närmsta jag kommit (när jag hade en rullväska på 20 kilo och en axelväska på 15 kilo) på väg till fotojobb på Island var att SAS-kvinnan i incheckningen sa "det där ser tungt ut". Hon nöjde sig med svaret "Ja, men jag har fotoprylar för några hundra tusen med mig."

Kan tilläggas att SAS har ett undantag för fotojournalister som får ha extra handbagage. Jag hittar det inte på hemsidan nu, men har sett det tidigare. Det är väl helt enkelt så att SAS hellre ser att man själv tar hand om sin dyra utrustning i kabinen än att den skadas incheckad.

Det undantaget ska jag använda nästa gång!

Det läskiga är vissa turer när planen är så små att rullväska inte får plats. Vare sig under stolen eller i luckorna över stolen. Jag var på en sådan resa för någon månad sedan, med SAS, min väska taggades vid incheckning (eller egentligen boarding-incheckningen) med en lapp som sa att väskan behövde lastas i bagage utrymmet vid flygplanet. Vi åkte buss ut till plattan. Men jag undvek att lämna väskan och hade tur. Sätet bredvid mig var ledigt. Samma sak vid returresan. Tomt säte bredvid. :)
 
Det närmsta jag kommit (när jag hade en rullväska på 20 kilo och en axelväska på 15 kilo) på väg till fotojobb på Island var att SAS-kvinnan i incheckningen sa "det där ser tungt ut". Hon nöjde sig med svaret "Ja, men jag har fotoprylar för några hundra tusen med mig."

Kan tilläggas att SAS har ett undantag för fotojournalister som får ha extra handbagage. Jag hittar det inte på hemsidan nu, men har sett det tidigare. Det är väl helt enkelt så att SAS hellre ser att man själv tar hand om sin dyra utrustning i kabinen än att den skadas incheckad.

När vi var i väg senast hade vi allt för mycket handbagage, vi var 3 den gång.

Jag hade en B&W case som var över tillåtet mått och vikt och en foto ryggsäck, allt gick bra tills vi kom fram till gaten där de tyckte vi hade för mycket. blev till att de la in en vanlig väska till den incheckat bagage, den hade inte något viktigt, barn kläder och lite dator grejer. Men väskan förlorad jag i en vecka, den var både i Frankrike brasilen, Sydafrika för jag fick den i Kenya :)

Men både på väg ned och hem gick det alltså bra med min B&W för att den hade värde.

Nu kollad jag på handbagage storlek och för KLM är max höjd 55cm, min Peli 1510 carry on är 55,9 :-( Men det kolla de väll inte :)
 
Det läskiga är vissa turer när planen är så små att rullväska inte får plats. Vare sig under stolen eller i luckorna över stolen. Jag var på en sådan resa för någon månad sedan, med SAS, min väska taggades vid incheckning (eller egentligen boarding-incheckningen) med en lapp som sa att väskan behövde lastas i bagage utrymmet vid flygplanet.
Skaffa en väska som följer flygbolagets regler för storlek på handbagage, så slipper du det problemet nästa gång.
 
Den är lite tjockare än SAS handbagagemått (25.4cm mot 23cm), men är innanför de andra måttbegränsningarna.

Det är dock inte säkert att en handbagageväska som håller tillåtna mått tillåts ombord ibland, enligt SAS webplats (som du har märkt):

"I vissa flygplan är utrymmet i kabinen ganska begränsat. Det kan innebära att ditt handbagage måste skickas som incheckat bagage till slutdestinationen."

Så jag tror inte att det var att din väska var lite för stor som var anledningen till att den blev taggad som bagage för lastutrymmet.

Det är lite dåligt av SAS att inte specificera närmare vilka flygplan det gäller. Vanligen får man ju veta i hyfsad god tid vilken flygplanstyp som kommer att användas på ens flight och skulle då kunna anpassa sitt handbagage efter det.
 
Den är lite tjockare än SAS handbagagemått (25.4cm mot 23cm), men är innanför de andra måtten.

Det är dock inte säkert att en handbagageväska som håller tillåtna mått tillåts ombord ibland, enligt SAS webplats (som du har märkt):

"I vissa flygplan är utrymmet i kabinen ganska begränsat. Det kan innebära att ditt handbagage måste skickas som incheckat bagage till slutdestinationen."

Så jag tror inte att det var att din väska var lite för stor som var anledningen till att den blev taggad som bagage för lastutrymmet.

Så är det nog ... det var en mycket liten kärra från Köpenhamn till Hanover. Som tur var, så var det inte många passagerare med. :)
 
"I vissa flygplan är utrymmet i kabinen ganska begränsat. Det kan innebära att ditt handbagage måste skickas som incheckat bagage till slutdestinationen."

Så jag tror inte att det var att din väska var lite för stor som var anledningen till att den blev taggad som bagage för lastutrymmet.

Det där har jag varit med på mellan Köpenhamn och Hamburg. Det gäller väldigt små plan, inte de stora Airbus- och Boeing-planen. Facken för handbagage är helt enkelt så små att vanliga kabinväskor inte rymt.

Det var ett CRJ 900 som jag åkte med båda gångerna det hände. http://www.sasgroup.net/en/crj900/
 
När vi var i väg senast hade vi allt för mycket handbagage, vi var 3 den gång.

Nu kollad jag på handbagage storlek och för KLM är max höjd 55cm, min Peli 1510 carry on är 55,9 :-( Men det kolla de väll inte :)

Får många väskor är nog ett större problem än lite för tung än lite för stor.
 
Precis, så försök komma ombord så fort som möjligt innan bagagehyllorna är fulla.
 
ANNONS