Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Checka in utrustningen på flyget

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror också det.

Pelicase 1510 har alltid varit känt för att vara den hård väska som är carry on godkänt.

Så det säkert flygbolagen som har ändra på måttet, men det ju endast 0,9cm den är för lång.

Jag tror också många flygbolag har stramat åt ... de gör det inte lätt för väsktillverkare eller för oss passagerare. :(
Sen har alla bolag olika måttkrav. Och alla bolag kan i samma bolag ha olika måttkrav beroende på destination och flygplansmodell.

... men vi som reser till och från Sverige har i alla fall en fördel gentemot de som flyger till USA från Mellanöstern ... de får bara ha med sig en telefon inne i kabinen. All annan elektronik inklusive dator och kameror måste checkas in. ... jag som trodde det var säkrare flygningar med vissa batterier inne i kabinen. Så man ser om de blir för varma?
 
Jag tror också många flygbolag har stramat åt ... de gör det inte lätt för väsktillverkare eller för oss passagerare. :(
Sen har alla bolag olika måttkrav. Och alla bolag kan i samma bolag ha olika måttkrav beroende på destination och flygplansmodell.


Pelicase nya 1535 air carry on, är 4,1 cm mindre än 1510. Men tråkigt att behöva bytta väask för 0,9cm ha ha


... men vi som reser till och från Sverige har i alla fall en fördel gentemot de som flyger till USA från Mellanöstern ... de får bara ha med sig en telefon inne i kabinen. All annan elektronik inklusive dator och kameror måste checkas in. ... jag som trodde det var säkrare flygningar med vissa batterier inne i kabinen. Så man ser om de blir för varma?

Jag har tänkt ta med mina Profoto B1 batterier i handbagage, de har ju dokument jag kan skriva ut och visa fram om det behövs.
 
Pelicase nya 1535 air carry on, är 4,1 cm mindre än 1510. Men tråkigt att behöva bytta väask för 0,9cm ha ha

Det ska du inte behöva tycker jag. Tveksam om de kollar storleken så noga.

Och om de tvingar dig att checka in din peli 1510 så är den ju gjord för att hålla för just det.
 
Det ska du inte behöva tycker jag. Tveksam om de kollar storleken så noga.

Och om de tvingar dig att checka in din peli 1510 så är den ju gjord för att hålla för just det.

Lite därför jag started denna tråd, jag fundera ju att checka in min stora B&W 6700 case med mina objektiver.

Men det ju mest för att ha fira händer till barnen, inte för att jag lita på bagagehanteringen ha ha men väskan är ju gjort för det.
 
Jag tror också många flygbolag har stramat åt ... de gör det inte lätt för väsktillverkare eller för oss passagerare. :(
Man skulle kunna tro att väsktillverkarna och flygbolagen var i maskopi ...

... men vi som reser till och från Sverige har i alla fall en fördel gentemot de som flyger till USA från Mellanöstern ... de får bara ha med sig en telefon inne i kabinen. All annan elektronik inklusive dator och kameror måste checkas in. ...
Det där handlar troligen om ett försök att skydda amerikanska flygbolag mot konkurrens från flygbolag i gulfstaterna (och kanske i övriga mellanöstern) som får statliga subventioner.
Det tycks vara så att inga amerikanska flygbolag trafikerar de 10-12 flygplatser som omfattas av de nya reglerna.

jag som trodde det var säkrare flygningar med vissa batterier inne i kabinen. Så man ser om de blir för varma?

Så är det nog, men jag är rätt säker på att normala kamerabatterier, datorbatterier och mobiltelefonbatterier redan är tillåtna i incheckat bagage (det finns en lista på hur stora batterier man får ha i det incheckade bagaget på Transportstyrelsens webplats), så det blir väl inte så jättestor skillnad i risk. Under förutsättning att folk stänger av sina datorer innan de checkas in förstås. Batterier som drar ström har mycket större risk att bli för varma än batterier som är passiva.
 
Hade kontakt med Profoto och mitt försäkringsbolag.

Tydligen är det inte något problem med att check in utrustning, så nu blir det min B & W international 6700 med min Profoto uppsättning som jag checker in, för att spara handbagage.
 
ANNONS