Annons

close up filter-paket från ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
bara skit eller? dom kostar ju inte en förmögenhet,
men heller så är jag inget proffs...

någon som testat dom?
 
Finns väl en massa olika "från ebay"... Förmodligen är de okej om de ska sitta på en optik med relativt kort brännvidd. På en teleoptik skulle jag helst använda akromatiska närbildslinser, men de är dyrare. Beroende på vad du har för filtergänga borde du ju kunna få ett set med +1, +2 och +4 för max ett par hundra, så det är ju inga stora pengar om det inte skulle funka som du tänkt/hoppas...
 
Jag har close-up filter som jag köpt på tradera

Jag tycker att de funkar jättebra!
Helt klart värt pengarna, minns inte vad de kostade,men under 200 kr, har haft dem i flera år.
 
Vet inte om jag testat precis samma som du tittar på, men ett sånt där billigt set har jag haft. Väldigt prisvärt alternativ jämfört med ett riktigt makro. Och blir man inte helt nöjd så är det kanske inte hela världen eftersom det bara rör sig om några hundralappar.
 
Försättslinser är ett billigt och smidigt alternativ för att kunna ta närbilder. Att skärpan ute i bildkanterna kanske inte blir den allra bästa brukar inte betyda så mycket om man inte tänker att använda dem vid reprofoto av plana saker som böcker, dokument etc. Och när de inte kostar någon större slant kan det ju vara väl värt att satsa på.
 
Jag fotade under en längre tid med en +4 närbildslins på ett fast 50mm objektiv, innan jag fick köpt ett riktigt makroobjektiv.
Jag är mycket nöjd med vad den kombinationen presterade, och rekommenderar dig absolut att prova!
Men du behöver inte handla från E-bay. Sådana linser kan du hitta även på tex Cyberphoto till bra pris. Det kanske kan kännas tryggare...
 
Jag har använt det billiga set från kaffebrus som martin tipsar om ovan.
Jag använder det på ett fast 30mm-objektiv på en cropkamera (en sådan systemkamera de flesta av oss nybörjare har), och det fungerar bra, särskilt om man använder en mindre bländare, runt f8.

Men det är givetvis ganska stor skillnad på dessa billiga försättslinser och ett riktigt makroobjektiv. Det är även rejäl skillnad på dessa och de akromatiska försättslinser som kostar någon tusenlapp stycket. Men för det här priset (ett par hundra för fyra) är det inte så mycket att orda om.
 
Beställde fyra st 52mm filter på ebay för totalt 94kr. 1x, 2x, 4x, 10x close up. Vad har jag att vänta, kan man ta skapliga macrobilder med det setet? De passar till alla mina tre objektiv.
 
Svårt att svara på sådär.... Beroende på vilket objektiv du sätter dem på så kan du få ganska stor förstoring, särskilt med +10 (eller +4 på en ett teleobjektiv). Du kommer troligen att märka av en degradering av bildkvaliteten, särskilt med +10-linsen, men bländar du ner mycket så kanske det blir hyfsat. Det är ju bara att testa, så vet du. ;-)
 
ANNONS