Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cross-dia!(dia i c-41) skriv tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
puppetm skrev:
Jag var inne i en fotobutik där jag är nu, dom ville inte framkalla dia i sin maskin just pga. att den förstörde kemikalierna..

// daniel
Det är både rätt och fel. Jag ringde Proffs, de soppar mycket dia. Ca 2-3 diarullar av tio går att köra utan att soppan förstörs, kanske fler. Och jag litar på Proffs....
 
Re: mjuktljus vs. blixt

Calle S skrev:
Det blir väl mer färg;-)
Hmmm... Dum fråga alltså. Jag tänkte i alla fall att eftersom det verkar som om vissa färger förvrängs olika mycket, så kanske det är effektfult att färga blixten, eller använda ett färgat filter.
Om det inte är en helt dum fråga skulle det vara intressant att veta vilka filter som påverkar det hela. T.ex. vilka filter kan man använda för att få bort/ta fram blåsticket eller grönsticket.

Vad händer om man använder t.ex. BW80B (3400K till 5500K)?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: mjuktljus vs. blixt

mikaellowgren skrev:
Hmmm... Dum fråga alltså. Jag tänkte i alla fall att eftersom det verkar som om vissa färger förvrängs olika mycket, så kanske det är effektfult att färga blixten, eller använda ett färgat filter.
Skojade lite med dig; egentligen är det ingen dum fråga. Jag har en kompis som jag tror har plåtat med färgade filter och soppat dia i c41. Ska kolla.
 

mipert

Aktiv medlem
För att variera kontrasten kan man använda olika papper. Till exempel ger Kodaks papper (inte porträttpapperet) nästan ett steg hårdare kontrast än Agfas porträttpapper.

Man kan också använda sig av masker vid kopieringen men det är lite överkurs. Inte för att det är svårt, jag har alltid gått igenom tekniken på mina helgkurser i färgkopiering, utan för att det är lite pill som tar tid från kopierandet.

Däremot hjälper det inte att som vid svartvit kopiering använda olika typer av ljus i förstoringsapparaten.
Resultat blir samma kontrast. Däremot syns damm, repor och korn tydligare med kondensor (Colliereffekten) och det kan lura en att tro att kontrasten har höjts.


Med svartvitt ger en kondensorapparat, en sådan med slipade linser under lampan, nästan ett steg hårdare resultat än en apparat med diffusor. Diffusor är en apparat med vit plastskiva under lampan.
 
Senast ändrad:

mipert

Aktiv medlem
Agfas papper ger mest neutrala färger och porträttpapperet mjukast resultat.

Fuji ger vitast pappersbas med snygga röda toner.

Kodak ger högst kontrast med svagt gul papperbas.

Agfas porträttpapper motsvarar grad 2 och Kodaks ”vanliga” papper grad 3.
 

Olle

Aktiv medlem
Tack för svaren Calle och Mikael.
Jag har en enkel kondensorapparat och har hittills bara kopierat svartvitt.

Åter till Olas originalfråga!
 

Labbnisse

Aktiv medlem
Dia i C41

Exponera gärna ett steg under, filmerna kan bli väldigt täta så det blir nästan hopplöst att kopiera dom.

Sen är det ju en fråga vad man vill ha för resultat. De mest extrema eller mest avikande från verkligheten är nog Fujis filmer, de blir väldigt gulgröna, nästan helt omöjlig att kopiera till naturliga färger. Söker man den effekten så är det helt klart det bästa alternativet.

En kul film är Kodaks amatör 400 ISO film, den ger ett mer neutralt färgresultat.

Agfas XRS 100 ISO ger en lite mer naturlig färgåtergivning men en väldigt "rå" karraktär på bilden.

Men sen ska de kopieras oxå, vi labbfolk ryser lite när det kommer in dylika rullar. Det är inte alltid de går att kopiera alls, printern bara skickar ut filmen igen utan att blir några bilder alls.
 

Gote

Aktiv medlem
Hur gör man då om man inte kopierar själv?

Jag hämtade min första cross-dia igår. Väldigt spännande! Men vi gjorde lite tester med kopieringen men kunde inte få till några bra färger. Hur justerar man tex för att få normala hudfärger? Bilderna har (som väntat) ett kraftigt gul-grönt färgstick.

Labbet är ett vanligt snabblabb så han kanske inte har så stora inställningsmöjligheter, men nåt borde väl gå att fixa i alla fall.

Tips och förslag?
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Gote skrev:
Hur gör man då om man inte kopierar själv?

Jag hämtade min första cross-dia igår. Väldigt spännande! Men vi gjorde lite tester med kopieringen men kunde inte få till några bra färger. Hur justerar man tex för att få normala hudfärger? Bilderna har (som väntat) ett kraftigt gul-grönt färgstick.

Labbet är ett vanligt snabblabb så han kanske inte har så stora inställningsmöjligheter, men nåt borde väl gå att fixa i alla fall.

Tips och förslag?
Dr går alldeles utmärkt att köra i ett snabblab.
Den här bilden är ett exempel på det ;)
 

Bilagor

Gote

Aktiv medlem
Precis! Det är ju så det ska se ut! Men är det bara kopierat rakt av eller är det justerat på något sätt?

Mina bilder blev som sagt gul-gröna, men bortsett från sticket så är jag väldigt nöjd med resultatet. Räkna med att det blir mer vänddia!
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Nej, det är inte en kopia rakt av.
Har vid kopieringen i snabblabbet "lagt på" en massa magenta och rött för att minska på grönt och cyan.
 

Gote

Aktiv medlem
Mangenta och rött? Tack! Precis den sortens tips jag letar efter. Jag provar igen.

Vad använder du förresten för film? Hur exponerar du?

/Nyfiken i en stövel
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
dia i c-41

nån som vet hur natur bilder blir i c-41? jag tänkte fota ute i skogen, fota träd osv. hur blir de gröna löven? vilken färg får dom? jag hade tänkt använda kodak vs eller fuji provia 100f.

eric
 

nicemd

Aktiv medlem
Framkallade min första diafilm C-41 igår, och det vart så bra att jag nog aldrig ska framkalla vanligt igen. (förutom bröllopsbilder kanske :)

Jag läste på photo.net och där rekommenderade de flesta att man skulle överexponera filmen?

Hur blir det förresten om man gör tvärtom, dvs negfilm i E-6? Någon som har något exempel?

Niclas.
 
ANNONS