Annons

Cross-dia!(dia i c-41) skriv tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Rundcrantz

Aktiv medlem
nicemd skrev:
[Jag läste på photo.net och där rekommenderade de flesta att man skulle överexponera filmen?

Jag har också fått för mig att man bör överexponera crossdia ett eller till och med två steg. Kommer inte riktigt ihåg varför. Enda rullen jag crossat blev iaf för mörk och då följde jag ljusmätaren.
De flesta här verkar dock eniga om motsatsen, dvs att man ska underexponera.

En parantes: Sett två filmer de senaste dygnet på Stockholms Filmfestival som båda använt (tillsynes) crossad dia på duk. Den skotska filmen "Morvern Callar" har ca en kvart nånstans i mitten med den typiska högkontrasten och grönstick. Även den amerikanska filmen "Narc" använde sig av crossad dia i alla flashbacks. Nån som sett fler filmer med denna teknik?
 

MattiasL

Aktiv medlem
EricSthlm skrev:
dia i c-41

nån som vet hur natur bilder blir i c-41? jag tänkte fota ute i skogen, fota träd osv. hur blir de gröna löven? vilken färg får dom? jag hade tänkt använda kodak vs eller fuji provia 100f.

eric
Jättegammal tråd men...
Så här blev det för mig. Motljus och Fuji Sensia 100. Inte så dumt med gulgrönsticket här faktiskt...
 

Bilagor

smudo

Aktiv medlem
natur i motljus

EricSthlm skrev:
dia i c-41

nån som vet hur natur bilder blir i c-41? jag tänkte fota ute i skogen, fota träd osv. hur blir de gröna löven? vilken färg får dom? jag hade tänkt använda kodak vs eller fuji provia 100f.

eric
har några exempel här och här. kodak ektachrome elite iso 400 exponerad efter just iso 400.

/fredrik
 
ANNONS