Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 eller vänta

Produkter
(logga in för att koppla)

Avsl210125

Avslutat medlemskap
Nu är det dax att gå några steg framåt och jag funderar på att skaffa en D700. Har läst många recensioner och har en känsla att den här kamera kommer att passa mig bra och mitt kommande arbete. Jag hittade fina priser på en engelsk site på 12000 kr och objektivet Nikon 24-70mm f/2.8G ED på 9000kr. Paketet skulle kosta nästan 35000 kr här i Sverige.

Nu är min fråga är det värt att vänta på en D800 (eller hur den nu ska heta) eller slå till nu. Jag har försökt att få fram en datum på lanseringen men tyvärr. "Dom" säger att uppföljare av D700 kommer att va så mycket bättre men jag har.

Någon som kan ge mig råd?
 
Nu är det dax att gå några steg framåt och jag funderar på att skaffa en D700. Har läst många recensioner och har en känsla att den här kamera kommer att passa mig bra och mitt kommande arbete. Jag hittade fina priser på en engelsk site på 12000 kr och objektivet Nikon 24-70mm f/2.8G ED på 9000kr. Paketet skulle kosta nästan 35000 kr här i Sverige.

Nu är min fråga är det värt att vänta på en D800 (eller hur den nu ska heta) eller slå till nu. Jag har försökt att få fram en datum på lanseringen men tyvärr. "Dom" säger att uppföljare av D700 kommer att va så mycket bättre men jag har.

Någon som kan ge mig råd?

Det kommer ju alltid att komma en ny och bättre modell om man bara väntar lite. Jag skippade väntan och köpte en D700 för ett halvår sedan och jag har inte ångrat mig. Även om D800 eller vad nu nästa heter är något bättre känner iaf jag att D700 räcker, jag behöver inte en ännu bättre kamera, D700 är en strålande kamera!

Johan
 
Vad kommer en D800 att tillföra som D700 saknar? Garanterat video. 18+ megapixlar kanske. Vad mer? Jag hade gärna sett att Nikon petat in sensorn från D3S i D700:ans efterföljare men det tror jag inte att de gör. Det har kommit signaler från Nikon om att de kommer att prioriterar annorlunda i framtiden. Gärna fler pixlar men då skall de vara reella och inga pappertigrar såsom de flesta är idag. Om jag istället får högre DR eller lägre brus så prioriterar jag det framför högre obefintlig uplösning

Inget är av intresse för mig. Speciellt inte de extra pixlarna. Därför slog jag till på en begagnad D700 för en tid sedan.

Observera att jag nu enbart pratar om mina krav, inte någon annans. Jag har inte blivit speciellt imponerad över någon av de nya kamerornas upplösning som har mer än 12MP jämfört med D700. Tex 7D eller D7000. Hur D800 blir står väl snarast skrivet i stjärnorna. Skillnaden i REELL upplösning mellan tex D700 och 7D/D7000 är i praktiken obefintlig. På låga iso finns småsmå skillnader med fördel för 7D/D7000 medan på höga iso regerar D700 ordentligt fortfarande.

För mig så var valet givet. En D800 kommer att kosta avsevärt mer än den begagnade D700 jag köpte. D700 räcker mer än väl till det jag använder den till. Det enda jag kanske skulle ha gjort var att väntat till D800 lanserats för att få ännu lägre pris på min begagnade D700:a
 
Hade jag väntat med min D90 hade jag kunnat tjäna ganska bra efter att D7000 lanserats. Även 70-300 sänktes i pris efter att 55-300 dx och 28-300 lanserades. Även där hade jag kunnat spara ihop lite.

Det jag får glädja mig med är att jag hade jäkligt roligt för kameran under förra året. Men för din del kanske du redan har en kamera och har råd att vänta. Så man får väl jämföra såhär, hur pass roligt du tror att du kommer ha av kameran tiden innan nya model kommer eller prissänkning.
 
Stort tack allihopa för era svar - jag tror att det blir en D700 :) Jag hittade kanon priser på följande site

http://www.myfirstcamera.net/Nikon_D700_Body?gclid=CKXEj4L8nacCFYgh3wodGC9cdw

och när man går till accessories hittar man förmånliga objektiv.

Vet inte om jag vågar att bara beställa på nätet och hoppas allt är bra. Ått andra sida är det Nikon, antar jag har samma garanti och kan lämna in det här hemma.

Jag har hört om bluffar där kameran ser ut precis som den ska utanpå men kikar man inuti så är det inte samma grejer i som originalet. I sådana fall har man inga garantier och kan inte lämna in det här hemma. Jag hade aldrig vågat chansa på att handla från ett företag som har rykte om sig att vara ett blufföretag.

Om du har ett ärende till New York så besök B&H ( www.bhphotovideo.com ) De brukar ha mycket bra priser och fin fin service. Beställer du över nätet från något annat land än Sverige så kolla upp hur det blir med momsen.

Annars skulle jag köpa begagnat om priset är en avgörande faktor. Kolla dock upp hur mycket huset är använt i sådan fall. Det finns programvara som kan visa hur många bilder som är tagna med kameran. Allt du behöver är en fil från kameran som är tagen nyligen. Jag kommer inte ihåg namnet på programmet men det går säkert att hitta via Google.
 
Tack for tråden .......också intressant att läsa. Jag är själv från Holland och har ännu inte kollat en holländsk site för trodde inte det skulle ge någonting men nu ska jag göra det. Jag åker faktiskt ditt snart så kanske slå jag till då. Också alla andra tack för hjälpen.
 
Vad kommer en D800 att tillföra som D700 saknar? Garanterat video. 18+ megapixlar kanske. Vad mer? Jag hade gärna sett att Nikon petat in sensorn från D3S i D700:ans efterföljare men det tror jag inte att de gör. Det har kommit signaler från Nikon om att de kommer att prioriterar annorlunda i framtiden. Gärna fler pixlar men då skall de vara reella och inga pappertigrar såsom de flesta är idag. Om jag istället får högre DR eller lägre brus så prioriterar jag det framför högre obefintlig uplösning

Inget är av intresse för mig. Speciellt inte de extra pixlarna. Därför slog jag till på en begagnad D700 för en tid sedan.

Observera att jag nu enbart pratar om mina krav, inte någon annans. Jag har inte blivit speciellt imponerad över någon av de nya kamerornas upplösning som har mer än 12MP jämfört med D700. Tex 7D eller D7000. Hur D800 blir står väl snarast skrivet i stjärnorna. Skillnaden i REELL upplösning mellan tex D700 och 7D/D7000 är i praktiken obefintlig. På låga iso finns småsmå skillnader med fördel för 7D/D7000 medan på höga iso regerar D700 ordentligt fortfarande.

För mig så var valet givet. En D800 kommer att kosta avsevärt mer än den begagnade D700 jag köpte. D700 räcker mer än väl till det jag använder den till. Det enda jag kanske skulle ha gjort var att väntat till D800 lanserats för att få ännu lägre pris på min begagnade D700:a

Självklart är en ny produkt alltid dyrare än en begagnad.

Det är alltid viktigt att göra en egen personligt grundad behovsanalys innan köp av en viss produkt över en annan. Därför har jag avrått personer att köpa/uppgradera till D3s istället för D3/D700 om man inte regelmässigt fotograferar över ISO 6400 eller behöver video.

Det du skriver om nya modeller och upplösning tror jag är en vanlig missuppfattning. För det första är måttet MP inte ett mått på upplösning. För det andra behövs ca 20% ökad reell upplösning för att det skall gå att se någon faktisk skillnad i kamerans förmåga att visa fler detaljer i en bild. För att få dessa 20% ytterligare upplösning eller detaljnivå i de färdiga bilderna krävs inte bara en sensor med betydligt fler MP utan också mycket bra objektiv, god handhållningsteknik, rawformat, ett optimalt bildbehandlingsflöde, motiv med fina detaljer (högfrekventa scener) bra skrivare och papper.

Men för flertalet fotografer är det främsta skälet till att köpa en ny kamera med fler MP varken att få bilder med finare detaljer eller att skriva ut större. Nej, huvudmotivet är istället att få bättre bildkvalitet vid en given bildstorlek.

Det är nämligen så att om vi jämför utvecklingen i bildkvalitet från D2H 2003 över D70 2004, D300 2007 och D7000 2010 så är bildkvaliteten - mätt som mellantonsbrus (SNR), tonomfång och färgdjup - oförändrat under dessa år om ingen hänsyn tas till ökningen av antalet MP. Det som dock tydligt förbättrats även på pixelnivå är det dynamiska omfånget dvs det möjliga kontrastomfånget med hänsyn till uppnåbar bildkvalitet i både skuggor och högdagrar. Annorlunda uttryckt: Per pixel har nästan ingen förbättring av bildkvaliteten skett från D2H med 4 MP till D7000 med 16 MP. Mellantonsbruset på ISO 200 är detsamma för D2H, D70, D300 och D7000 per pixel: mellan 34.5 dB och 35.1 dB dvs ca 1/6 EV i skillnad vilket är helt försumbart. Om vi istället jämför per bild dvs vid en och samma bildstorlek tex i en utskrift (DXOmark använder en tänkt print på 8 MP) blir skillnaden plötsligt dramatisk: från 31.6 dB (D2H) till 38.2 dB (D7000). Från att ha varit en obetydlig skillnad på ca 1/6 EV är skillnaden i en faktisk bild av samma storlek hela 2 1/6 EV dvs två steg mer. För att beskriva det på ett annat sätt: Tack vare fler MP (från 4 MP till 16 MP) har bildkvaliteten i realiteten förbättrats med 2 steg vid samma bildstorlek.

Slutsats: Det är till största delen tack vare fler MP av i princip samma pixelkvalitet som tidigare som bildkvaliteten hela tiden förbättras i färdig bild i senare modeller.
 
rota runt lite här på forumet så hittar du flera holländska siter som folk beställer grejer ifrån och som är seriösa.

Om du dessutom är därifrån och förstår språket så blir det ju ännu enklare för dig...:)
 
Slutsats: Det är till största delen tack vare fler MP av i princip samma pixelkvalitet som tidigare som bildkvaliteten hela tiden förbättras i färdig bild i senare modeller.

Jag utgår i princip alltid från mina praktiska och reella behov när jag diskuterar eller bedömmer en produkt. Jag är rätt väl insatt i all den teori som du redovisar men saken är den att jag har väldigt lite behov av den i mitt vardagliga fotograferande..

Om en produkt i teorin är bättre är helt ointressant för mig om jag inte har en reell nytta av funktionen. Jag struntar i om min bil bara gör 150 km/h och din gör 200 då jag aldrig utnyttjar toppfarten. Samma sak med mina kameror. Så länge som mina kunder är nöjda och betalar och jag själv är nöjd med kvaliteten den ger så är det helt ointressant om kamera X är lite bättre. Dessutom skall ekonomin vägas in i ekvationen. Jag har för länge sedan passerat vad jag till 90% eller så behöver. Tom D300 klarade av det. De enda få tillkortakommanden jag kände med den kameran är tillgodosedda i och med D700. Det var INTE upplösningen jag hade problem med utan egenskaperna på höga iso samt AF i vissa fall.

Vad jag menar med att jag inte vill ha en papperstiger när det gäller upplösningen är att jag hellre sett att tillverkarna lagt krutet på sådan som verkligen betyder något för mig. Precis som Nikon gjort med D3S jämfört med D3/D700. Nu vet jag dock inte hur mycket bättre tex 7D eller D7000 hade presterat om tillvarkarna valt att behålla upplösningen på ca 12MP istället för att lägga nivån avsevärt högre på "osynliga" pixlar. Andra egenskaper såsom DR eller brus kanske hade blivit precis lika osynligt bättre, vad vet jag.

Och nej, jag håller definitivt inte med dig om när du säger "Men för flertalet fotografer är det främsta skälet till att köpa en ny kamera med fler MP varken att få bilder med finare detaljer eller att skriva ut större. Nej, huvudmotivet är istället att få bättre bildkvalitet vid en given bildstorlek" Tyvärr måste jag säga så är jag fullt övertygad om att väldigt många byter bara för sakens skull eller för den enormt mycket högre upplösningen i efterträdaren.
 
Jag utgår i princip alltid från mina praktiska och reella behov när jag diskuterar eller bedömmer en produkt. Jag är rätt väl insatt i all den teori som du redovisar men saken är den att jag har väldigt lite behov av den i mitt vardagliga fotograferande..

Om en produkt i teorin är bättre är helt ointressant för mig om jag inte har en reell nytta av funktionen. Jag struntar i om min bil bara gör 150 km/h och din gör 200 då jag aldrig utnyttjar toppfarten. Samma sak med mina kameror. Så länge som mina kunder är nöjda och betalar och jag själv är nöjd med kvaliteten den ger så är det helt ointressant om kamera X är lite bättre. Dessutom skall ekonomin vägas in i ekvationen. Jag har för länge sedan passerat vad jag till 90% eller så behöver. Tom D300 klarade av det. De enda få tillkortakommanden jag kände med den kameran är tillgodosedda i och med D700. Det var INTE upplösningen jag hade problem med utan egenskaperna på höga iso samt AF i vissa fall.

Vad jag menar med att jag inte vill ha en papperstiger när det gäller upplösningen är att jag hellre sett att tillverkarna lagt krutet på sådan som verkligen betyder något för mig. Precis som Nikon gjort med D3S jämfört med D3/D700. Nu vet jag dock inte hur mycket bättre tex 7D eller D7000 hade presterat om tillvarkarna valt att behålla upplösningen på ca 12MP istället för att lägga nivån avsevärt högre på "osynliga" pixlar. Andra egenskaper såsom DR eller brus kanske hade blivit precis lika osynligt bättre, vad vet jag.

Och nej, jag håller definitivt inte med dig om när du säger "Men för flertalet fotografer är det främsta skälet till att köpa en ny kamera med fler MP varken att få bilder med finare detaljer eller att skriva ut större. Nej, huvudmotivet är istället att få bättre bildkvalitet vid en given bildstorlek" Tyvärr måste jag säga så är jag fullt övertygad om att väldigt många byter bara för sakens skull eller för den enormt mycket högre upplösningen i efterträdaren.

Tydligen förstod du inte mitt budskap:

Fakta visar att nästan hela förbättringen av bildkvaliteten från en modell till en annan beror på ökningen av antalet MP. D7000 med 16 MP är ett utmärkt exempel på detta där förbättringen på alla ISO-tal - inte minst på bas-ISO - är betydande jämfört med de tidigare 12 MP DX-modellerna.

En analys av DX-modeller ger vid handen att pixelkvaliteten (bortsett från DR) har varit konstant dvs ingen förbättring har skett sedan 2003 då D2H med 4 MP kom. Ett exempel: Både D70 från 2004 och D7000 från 2010 har exakt samma värde, 35.1 dB, i mellantonsbrus per pixel på ISO 200. Men per bild är D7000 vida överlägsen med nästan 1 1/2 EV lägre brus. Fler pixlar - bättre bildkvalitet.

Således vinner man ingenting på att sänka eller hålla kvar antalet MP (en D400 eller D800 med 12 MP) om inte samtidigt bildkvaliteten per pixel förbättras. Det har Nikon lyckats med i D3s jämfört med D3/D700 men förbättringen märks bara på höga ISO-tal.

Förmodligen är det svårare att förbättra kvaliteten per pixel än att i stort bibehålla den kvalitet man har och istället öka antalet MP.

En D800 eller D4 med 16-18-20 MP kommer att ge bättre bildkvalitet på alla parametrar i färdig bild förutsatt att pixelkvaliteten är åtminstone oförändrad jämfört med föregångarna.

Att sedan människor köper kameror utan att ha behovet av förbättringarna är en annan sak. Medvetna fotografer förstår säkert de tre fördelarna med en kamera med fler MP:

1) Bättre bildkvalitet vid en given bildstorlek,

2) Något bättre detaljnivå,

3) Möjlighet att skriva ut större eller beskära mer med bibehållen bildkvalitet.
 
Senast ändrad:
...
Om en produkt i teorin är bättre är helt ointressant för mig om jag inte har en reell nytta av funktionen. Jag struntar i om min bil bara gör 150 km/h och din gör 200 då jag aldrig utnyttjar toppfarten. Samma sak med mina kameror.
...
Tänk så ofta just den jämförelsen kommer på tal i diverse situationen. Lite konstigt också att man är så pass enögd och bara tittar på maxhastigheten kontra vad som är lagligt. Om en bil toppar 200 km/h jämfört med en bil som gör 150 så innebär det oftast att bil a (den som gör 200) har en större motor. Det brukar inte allt för sällan också innebära att bilen accelererar snabbare vilket är en fördel vid omkörningar som kan göras säkrare.

Visst, en snabbare bil drar ju mer soppa och kostar kanske även mer i inköp men det är ändå väldigt sällan som saker är så svart eller vitt som det ofta framgår av här i forumet.
 
Tänk så ofta just den jämförelsen kommer på tal i diverse situationen. Lite konstigt också att man är så pass enögd och bara tittar på maxhastigheten kontra vad som är lagligt. Om en bil toppar 200 km/h jämfört med en bil som gör 150 så innebär det oftast att bil a (den som gör 200) har en större motor. Det brukar inte allt för sällan också innebära att bilen accelererar snabbare vilket är en fördel vid omkörningar som kan göras säkrare.

Visst, en snabbare bil drar ju mer soppa och kostar kanske även mer i inköp men det är ändå väldigt sällan som saker är så svart eller vitt som det ofta framgår av här i forumet.

För att fortsätta analogin:

Ju fler MP en kamera har, med bibehållen pixelkvalitet, desto bättre utskrifter kan produceras.

Ur kvalitetssynpunkt finns det således inget som helst sakskäl till att nya modeller skall ha en sensor med oförändrat eller tom mindre antal MP. Det är en segsliten myt att bildkvaliteten skulle bli bättre om antal MP minskades istället för att höjas i nya modeller.

Som DXOmark skriver: More pixels offset noise!

http://www.dxomark.com/index.php/en/Our-publications/DxOMark-Insights/More-pixels-offset-noise!
 
ANNONS