** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 slutar fokusera!!! blir TOKIG!

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Vill bara fråga er D800 ägare om en sak.

Jag har nämligen ett problem som jag inte förstår mig på alls och de gör mig lite irriterad. Ibland då jag fokuserar på en person vid ex. porträttfotografering och kanske känner att jag inte träffade ögonen ordentligt och gör en omfokusering så skiter kameran rent ut sagt i att fokusera om, den bara står still och gör absolut inget. Är detta något som någon upplevt? Kameran känns ju bra annars men just att när jag trycker ner avtryckaren igen för att fokusera så gör den inte det. Berätta gärna om du har liknande fenomen, för i såfall måste de ju vara antingen inställningar eller ett måndagsex.

Om jag fokuserar på något som är på ett helt annat avstånd och sen fokuserar om på "ögonen" så fungerar den igen... men dessa hang-ups är jävligt frustrerande!
Tack på förhand!
Mvh Patrik Pettersson
 
Hej
Känner inte igen det du beskriver, men om du fokuserar på samma ställe "ögonen" och fokus är rätt från första fokuseringen - så ska ju inget hända.
Jag är mycket nöjd med hur D800:an fokuserar, tycker den sätter fokus säkrare än D700:an.

Jocke
http://www.fotografifagersta.se/
 
Det låter som ett fel.
Jocke

Japp möjligt att de är det. Men först vill ja ju veta så de inte är något som går att ställa in.
Det konstiga är att det är inte alltid. Men ibland så bara står den still, den jagar lixom inte fokus heller, den bara är tyst o fokuserings-indikeringen i sökaren blinkar inte heller när ja trycker halvvägs på avtryckaren.
 
Du kan ställa in kameran så den inte exponerar förrän den hittat fokus, det kan vara en sak. Menyn Anpassade inställningar/a1 och a2. Jag har ställt in på att prioritera slutare eftersom jag oftast hellre vill ha en kanske oskarp bild i stället för inget alls.

En helt annan sak är att när man behöver finjustera fokus går det ofta mycket snabbare och bättre att göra det manuellt. Kameran kan omöjligt "veta" exakt var du vill ha fokus. Jag fotar nästan aldrig porträtt men djur och fåglar och vill alltid ha ögonen skarpa och då måste jag oftast in och finjustera manuellt. På de flesta moderna Nikonobjektiv kan du efter att autofokus gjort sitt snabbt och direkt justera manuellt. På några objektiv skall du ställa in autofokusväljaren på M/A om det finns.

För att detta skall funka smidigt har jag tagit bort autofokus från avtryckaren och kör endast med AF-On knappen. Jag blir tokig av att kameran fokuserar om så fort jag släpper avtryckaren och sedan trycker ner den halvvägs igen. Detta är en vanesak och några gillar det, andra inte.

/Frode
 
Du kan ställa in kameran så den inte exponerar förrän den hittat fokus, det kan vara en sak. Menyn Anpassade inställningar/a1 och a2. Jag har ställt in på att prioritera slutare eftersom jag oftast hellre vill ha en kanske oskarp bild i stället för inget alls.

En helt annan sak är att när man behöver finjustera fokus går det ofta mycket snabbare och bättre att göra det manuellt. Kameran kan omöjligt "veta" exakt var du vill ha fokus. Jag fotar nästan aldrig porträtt men djur och fåglar och vill alltid ha ögonen skarpa och då måste jag oftast in och finjustera manuellt. På de flesta moderna Nikonobjektiv kan du efter att autofokus gjort sitt snabbt och direkt justera manuellt. På några objektiv skall du ställa in autofokusväljaren på M/A om det finns.

För att detta skall funka smidigt har jag tagit bort autofokus från avtryckaren och kör endast med AF-On knappen. Jag blir tokig av att kameran fokuserar om så fort jag släpper avtryckaren och sedan trycker ner den halvvägs igen. Detta är en vanesak och några gillar det, andra inte.

/Frode

Tack Bra svar!
Ska testa det med att ställa den i det andra läget, tanken har slagit mig.
Men eftersom problemet bara uppstår ibland så tycker jag de är konstigt. Har suttit här hemma ikväll och bara fokuserat med den för att se om de uppstår, o då gör de ju självklart inte det. Men körde ett jobb i förra veckan och då hände det vid 3 tillfällen på 1 timma.

Det jag får göra då är att vända ner kameran i golvet o fokusera, sen fokusera om på personen i fråga. För gör jag inte det så kan ja klicka på avtryckaren till förbannelse utan att den "trycker av".

Det med AF ON har jag använt en del. Man blir ju faktiskt snabbare i flödet men är inte helt van vid det än. Men kanske borde lära mig det.
 
Tack Bra svar!
Ska testa det med att ställa den i det andra läget, tanken har slagit mig.
Men eftersom problemet bara uppstår ibland så tycker jag de är konstigt. Har suttit här hemma ikväll och bara fokuserat med den för att se om de uppstår, o då gör de ju självklart inte det. Men körde ett jobb i förra veckan och då hände det vid 3 tillfällen på 1 timma.

Det jag får göra då är att vända ner kameran i golvet o fokusera, sen fokusera om på personen i fråga. För gör jag inte det så kan ja klicka på avtryckaren till förbannelse utan att den "trycker av".

Det med AF ON har jag använt en del. Man blir ju faktiskt snabbare i flödet men är inte helt van vid det än. Men kanske borde lära mig det.

Kan det vara så att du fokuserat på ett motiv som är lite för nära objektivets närgräns? Då tror jag att det du beskriver skulle kunna uppstå.
 
Tack Bra svar!
Ska testa det med att ställa den i det andra läget, tanken har slagit mig.
Men eftersom problemet bara uppstår ibland så tycker jag de är konstigt. Har suttit här hemma ikväll och bara fokuserat med den för att se om de uppstår, o då gör de ju självklart inte det. Men körde ett jobb i förra veckan och då hände det vid 3 tillfällen på 1 timma.

Det jag får göra då är att vända ner kameran i golvet o fokusera, sen fokusera om på personen i fråga. För gör jag inte det så kan ja klicka på avtryckaren till förbannelse utan att den "trycker av".

Det med AF ON har jag använt en del. Man blir ju faktiskt snabbare i flödet men är inte helt van vid det än. Men kanske borde lära mig det.

De flesta som ger AF-On knappen en chans går inte tillbaka till AF på avtryckaren. Med 24-70 är det bara att finjustera direkt när AF har gjort sitt. Kanske en vanesak men automatik är bra när det funkar men ibland är det bättre att ta över när man gör jobbet bättre själv.

/Frode
 
Skall bara lägga till att den stora fördelen med AF-On är att du kan hålla inne knappen samtidigt som du exponerar om motivet flyttar på sig under förutsättning att du ställt in exponeringsprioritet. Om motivet är stilla kan du ställa in fokus med knappen, släppa den och sedan i lugn och ro komponera om och exponera när du är nöjd utan att kameran börjar fokusera om. /Frode
 
Skall bara lägga till att den stora fördelen med AF-On är att du kan hålla inne knappen samtidigt som du exponerar om motivet flyttar på sig under förutsättning att du ställt in exponeringsprioritet. Om motivet är stilla kan du ställa in fokus med knappen, släppa den och sedan i lugn och ro komponera om och exponera när du är nöjd utan att kameran börjar fokusera om. /Frode

Tack för ditt tips. Ska skola om mig o försöka nyttja det!
 
Jag rekommenderar också att fokusera med AF-ON, mycket mer mångsidigt än att ha fokus på avtryckaren. Man ställer in det så, sen rör man inte fokusinställningarna mer ;-)


Det kan inte vara så att skillnaden i fokus är såpass liten att kameran inte förstår att den ska ändra något? Det kan jag uppleva ibland. Jag brukar göra tvärt emot vad Frode gör, jag vrider helt ur fokus och sedan låter jag kameran fokusera på motivet.
 
Jag hade ett liknande problem med min D800:a. Ibland funkade inte autofokusen. Det var som om det fanns något glapp i elektroniken. Genom att vrida på AF/M switchen fram och tillbaka började den fungera. Sedan två veckor har jag inte haft några problem. Det verkar som att det var en barnsjukdom. Samma effekt kan man för övrigt råka ut för om man trycker in objektivtreleaseknappen.
 
Jag hade ett liknande problem med min D800:a. Ibland funkade inte autofokusen. Det var som om det fanns något glapp i elektroniken. Genom att vrida på AF/M switchen fram och tillbaka började den fungera. Sedan två veckor har jag inte haft några problem. Det verkar som att det var en barnsjukdom. Samma effekt kan man för övrigt råka ut för om man trycker in objektivtreleaseknappen.

Kan de vara den knappen jag kommer åt mao?
 
Ibland händer det att jag tycker kameran liksom låser sig och AF blir konstigt efter att jag ändrat inställningar och sedan ska fotografera. Men då startar jag bara om kameran o allt funkar som det ska.

Om detta nu är som det ska så är det iaf. struligt och känns ostabilt av en så pass ny och dyr kamera.

Mvh. /LEE
 
Jag har råkat ut för samma eller åtminstone ett liknande fenomen med min D700. Det jag hade gjort fel var att jag hade ställt kameran så att jag måste ha fokus för att kameran skulle ta nån bild i AF-S läget, och just då hade jag AF-S inställt (har oftast AF-C) och tumfokusering. Efter att jag fokuserat komponerade jag om och skulle knäppa bilden, men då reagerade den inte, antagligen för att jag flyttade kameran så mycket att den tyckte motivet blev ur fokus. När jag stängde av funktionen att den måste ha skärpa i fokuspunkten för att kunna ta en bild började det funka igen.
 
ANNONS