Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagens REA-tips (diskussionstråden)

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Fan vilken trött Black Friday. Eller är det bara jag? Är marginalerna så dåliga på fotoprodukter?

Beror väl på kanske lite vilket märke man föredrar, men till Fujifilm som jag kollar efter är den mest spännande sänkningen 400kr på 55-200mm....gäsp.
Jag tycker precis tvärtom. Det är jättebra att den svarta fredagen inte har sjukt låga priser. Det hade ju bara bevisat att marginalerna är oskäligt höga övriga dagar på året. Jag hoppas att blackfriday-fenomenet dör ut så småningom. Jag skulle inte sakna det om det försvann. Det är trist att vi apar efter USA i kommersiella ”traditioner”.
 
Senast ändrad:

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Fan vilken trött Black Friday. Eller är det bara jag? Är marginalerna så dåliga på fotoprodukter?

Beror väl på kanske lite vilket märke man föredrar, men till Fujifilm som jag kollar efter är den mest spännande sänkningen 400kr på 55-200mm....gäsp.
Jag hittade ett objektiv som redan tidigare varit nedsatt i pris, ännu mer nedsatt nu (Tamron 35 mm 2.8 med avbildningsskala 1:2).
Annars var det inte mycket till REA, det jag håller jag med om.
Jag brukar ha lite koll på kamerahus-priser av "mitt" märke, och där fanns knappt något.
Så, när jag ringde och beställde objektivet, frågade (gnällde) jag.
Brist på halvledare, svarade säljaren. Svårt att få fram kameror, mm. Finns inte så mycket att "sälja ut" i år.
Fast, även i övrigt, tycker jag att Black Friday bleknat mer och mer för varje år.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Marginalerna för nya kameror, objektiv och kikare är mycket små.

På väskor, stativ och filter är det bra marginal.

Många handlare satsar mer och mer på begagnat eftersom marginalerna där är mkt högre än för nya kameror och objektiv
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Många handlare satsar mer och mer på begagnat eftersom marginalerna där är mkt högre än för nya kameror och objektiv
Det är intressant eftersom på vanliga begagnatmarknaden ska privatpersoner ha nypriser för 1-2 år gammal elektronik.. Ibland till och mer än vad en flera generationer nyare modell av samma märke kostar ny.. Den privata begagnatmarknaden är galnare än någonsin.. 🙄
 

MNB

Aktiv medlem
Det är intressant eftersom på vanliga begagnatmarknaden ska privatpersoner ha nypriser för 1-2 år gammal elektronik.. Ibland till och mer än vad en flera generationer nyare modell av samma märke kostar ny.. Den privata begagnatmarknaden är galnare än någonsin.. 🙄
Håller med. Privatpersoner har en otrolig prisfantasi. T ex jämfört med e-infinity där man får nya grejer för en billigare peng än vad folk ska för begagnade saker.

Dessutom med garanti, vilket man kan glömma (oftast) vid köp av begagnade saker.
 

TBone

Aktiv medlem
Man måste verkligen inte vilja ha en FTZ-adapter om man väljer paketet utan… (Annonsen är från Nikonblffan som ligger ”före” fotosidans förstasida)CB04EC58-9310-4948-84F9-7F90122E76EA.jpeg
 

Brix

Aktiv medlem
Man måste verkligen inte vilja ha en FTZ-adapter om man väljer paketet utan… (Annonsen är från Nikonblffan som ligger ”före” fotosidans förstasida)Visa bilaga 165658
Oerhört skum prissättning ja. Måste säga att det var ett väldigt bra pris på paketet med FTZ-adapter dock o_O
Är själv på jakt efter en Z7 och tycker faktiskt det var bra priser på Z7-paketen också. Mycket bättre priser än nån annan svensk butik. Lite liknande sak där dock, paketet med 24-70/4 kostar lika mycket som paketet med 24-70/4 och FTZ-adaptern :ROFLMAO:
 

pdahlen

Aktiv medlem
Oerhört skum prissättning ja. Måste säga att det var ett väldigt bra pris på paketet med FTZ-adapter dock o_O
Är själv på jakt efter en Z7 och tycker faktiskt det var bra priser på Z7-paketen också. Mycket bättre priser än nån annan svensk butik. Lite liknande sak där dock, paketet med 24-70/4 kostar lika mycket som paketet med 24-70/4 och FTZ-adaptern :ROFLMAO:
Det är troligen Z6ii i den dyrare
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är troligen Z6ii i den dyrare
Det var min tanke först också när jag såg inlägget, men sidan är uppdelad per kameramodell, så det finns en annan del som innehåller II-paket.

Priserna på övriga modeller, förutom Z6 och Z7 i ursprungsversionerna, är inte lika bra så man kan misstänka att de kanske vill rensa ur lagret. Om bilderna är korrekta är det också FTZ och inte FTZ II, där det verkar ha börjat dyka upp paket som innehåller den nyare adaptern istället.
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon Z f + 40 SE Kit / Bordeaux Red Refurbished för 26456 kr på Nikon.se
Med röd klädsel. Ser fint ut.
Edit: Det är 10% rabatt på alla refurbished. Finns t ex en Z8 för 38789 kr. 180-600 finns. 400 f/4.5 finns till mycket bra pris osv.
Det orabatterade priset ligger cirka 10 % under lägsta priset på Prisjakt, så det blir ungefär 20 % under med rabatten.

20 % under priset i handeln är minimum för en begagnad kamera, tycker jag.
Det står inget om hur många slutarrörelser kameran har gjort, så 20 % under är kanske alldeles för dyrt.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Med röd klädsel. Ser fint ut.

Det orabatterade priset ligger cirka 10 % under lägsta priset på Prisjakt, så det blir ungefär 20 % under med rabatten.

20 % under priset i handeln är minimum för en begagnad kamera, tycker jag.
Det står inget om hur många slutarrörelser kameran har gjort, så 20 % under är kanske alldeles för dyrt.
De flesta kameror och objektiv som var till speciellt bra pris har försvunnit från sidan nu. Nya Zf +40 SE med andra färger har istället dykt upp, och flera har försvunnit. Folk runtom i Europa köper dessa refurbished produkter iaf.
 

törnan

Aktiv medlem
Med röd klädsel. Ser fint ut.

Det orabatterade priset ligger cirka 10 % under lägsta priset på Prisjakt, så det blir ungefär 20 % under med rabatten.

20 % under priset i handeln är minimum för en begagnad kamera, tycker jag.
Det står inget om hur många slutarrörelser kameran har gjort, så 20 % under är kanske alldeles för dyrt.

Z8 har ingen fysisk slutare så det är knappast en siffra som är relevant i det fallet.
 
ANNONS