Annons

Dags för systembyte igen, tröttnat på Micro 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

iSnobben

Avslutat medlemskap
Jag går alltså i systembytartankar då jag inte riktigt får fram de bildresultaten jag önskar med min Panasonic GX7. Använder den med ett 20mm f1,7 samt ett 35-100mm f4-5,6 har även en kitzoom 14-42 f4-5,6 men den använder jag nästan aldrig. Det jag stör mig på är följande får inte till så korta skärpedjup som jag önskar, autofokusen är för långsam/ej tillräckligt träffsäker samt att sökaren är för liten.

Innan jag köpte detta system så hade jag en Nikon D300 med 17-55mm f2,8, 70-200mm f2,8 VRII samt 105mm f2,8. Det här systemet var jag mycket nöjd med och detta byttes enbart bort eftersom jag inte orkade släpa runt på alla grejerna när vi fick barn och därmed även en massa andra saker som alltid var tvungna att följa med.

Nu är barnen större och mer rörliga vilket alltså ställer till det lite med min nuvarande GX7.

Det som fotas blir såklart mycket barn och då vill jag oftast få barnen skarpa mot en suddig bakgrund. Sedan blir det såklart allmän fotografering när vi är ute och hittar på saker så mycket av fotograferingen görs ju för att dokumentera deras uppväxt.

Av kanske naturliga skäl så började jag med att kolla in Nikons sortiment eftersom jag har var nöjd med min D300 och eftersom det jag saknar mest är det korta skärpedjupet som en större sensor ger så fastnade jag ganska snabbt för D750 som ligger inom prisramen till denna skulle det isf inhandlas ett 50mm f1,8 och någon form av telezoom typ 70-200 f4 eller kanske ett 70-300 samt på sikt någon form av vidvinkel.

Men eftersom jag inte är låst vid något system just nu så började jag även att titta på Canon och ska man ha fullformat där så är det ju 6D som gäller rent prismässigt men här blir jag lite avskräckt över att det ändå har ganska många år på nacken och av det jag har läst så verkar inte AF vara av samma klass som D300 eller D750 vilket känns dumt. Den nya versionen går bort pga priset. Samtidigt attraheras jag av Canons utbud av objektiv och framförallt över att de har relativt små och ljusstarka vidvinklar till bra priser som dock såklart inte blir lika mycket vidvinkel om man inte längre kör fullformat men jag har ändå sneglat en del på 80D och även EOS M5 (gillar ju storleksfördelen med min GX7 fortfarande)

Det som kanske fick mig att börja kolla på Canon var väl egentligen Sonys A7 och A6300 med Canonadapter men jag tror att jag iaf har valt bort Sony just nu.

Systemet får gärna som sagt vara mindre och framförallt lättare än mitt förr Nikonsystem men ju mer jag läser och kollar desto mer förvirrad blir jag. Kan även tillägga att hur bra kameran är på att filma är lite skitsamma för min del då jag inte använder funktionen särskilt ofta så alla kameror på marknaden lär klara mina krav på detta även om Canons AF verkar slå Nikon på näsan alla dagar i veckan när det gäller just film. Har inget emot att köpa något begagnat sålänge som skicket är väldigt bra då jag är ganska petig med mina grejer.

Har såklart även tittat på D500 (för dyr) samt D7500 men så fort jag kollar på dessa så landar jag ändå oftast tillbaka på D750.

Så snälla hjälp mig att tänka och kom med förslag på kamerahus och gärna hela paket och varför!
 
Varför inte snegla på Fuji ?

Jag bytte från Nikon (D90) och sitter nu djupt rotad i Fuji-träsket.

Men man har alltid ändan bak och optikens lagar kan man inte ändra på. När det gäller skärpedjupsfrågan så är det ju ändå bara ett bländarsteg mellan m4/3 och APS-C och sedan ett till upp till FF. Skillnaden är inte gastkramande även om gränsen naturligtvis går någonstans.

Ett riktigt ljusstarkt kort tele (evt zoom) och ett kamerahus med ljus och stor EVF skulle väl också kunna fungera?
 
Kan rekommendera Fuji X100F, om familje situationer är prio så är det en riktigt bra kamera tack vara den utmärkta renderingen av hudtoner och auoto vitbalans sitter i alla ljusförhållanden jag testat. Befriande med fast lins och ff ekv 35mm är väldigt användbart. Därutöver är det den roligaste Digitala kameran jag använt.

Lycka till!
Niclas
 
Fuji är aldrig fel. Jag har själv ägt et X100 och jag vet proffs som kör med deras systemkameror, men vill du maxa skärpedjup är det fullformat som gäller. Av vad du säger om storlek och vikt tror jag att du ska kika på Sonys nya A7ii, likvärdig sensor med Nikons och ska ha bra autofokus. men mycket mindre och smidigare. Utmaningen är kanske att optiken är dyr och faktiskt rätt klumpig.
Själv har jag en äldre Sony A7R med några fasta gluggar samt diverse Nikon med bland annat 24-105mm och 70-200 2.8. Jag kan rekommendera båda systemet.
Vad gäller storlek kan jag till slut konstatera att kamerahusen kan krympas men bra optik för FF är stor. Om det är en dealbrekaer för dig är kanske Fuji det du ska kika på. Duger det åt proffs som Knut Koivisto så duger det åt dig:)
 
Var i din situation för några år sedan. Byte NIKON (D200) mot SONY A6000 med 16-70/4, 50/1.8 och 55-210/4.5-5.6.

Var aldrig nöjd med SONYs optik, kamera var inget fel på utom i svagt ljus. Sålde SONY efter ett år av användning.

Har rätt länge tittat på FUJI och till slut beställde X-T20 när den annonserades. Medan jag väntade funderade om jag skulle gå efter X-T2. Bestämde att jag skulle testa först med X-T20 eftersom pris var helt OK.

Nu kör jag med FUJI, X-T20, 18-55/2.8-4, 23/2 (använder aldrig) och 55-200/3.5-4.8. Metz blixt M400. Inte perfekt system men pris/ kvalité och vikt är en av de bästa idag.
 
Jag kör själv m43 så jag är väl något partisk. Jag skulle i alla fall börja med att kolla in objektiven Olympus 45/1.8 och Panasonic 42,5/1.7. Båda två ger en riktigt fin bakgrundsoskärpa och fokuserar snabbt. Olympus 45/1.8 går dessutom ofta att hitta för strax över 1000 kr begagnat.

Gå igenom objektivets Flickr-grupp och se om det är vad du är ute efter.

Till vardagsfotografering skulle jag i övrigt spana in Panasonic 12-35/2.8. Det är mycket roligare att använda än ditt kit-objektiv och är ändå inte så fasligt stort.
 
Gillar du tunna skärpedjup är väl FF det optimala valet, så D750 känns som ett bra val. Hyfsat snabb ifall dina barn börjar ägna sig åt någon snabb sport. Den är dessutom ganska lätt Är barnen mera stillsamma kanske en begagnad D810 eller D800 som har lite fler pixlar så att bilderna ser bra ut även når de visar bilderna för sina barnbarn på den nya fina 32k skärmen, eller vad man nu har vid den tiden, och vill "zooma" in på detaljerna.

Om behovet inte är alldeles akut, vänta och se om Nikon kommer ut med något roligt i år det är ju deras hundraårsjubileurm. Även om det inte blir något du är intresserad av kanske det sänker begagnatpriser på existerande modeller.
 
Baserat på vad du haft förut och att du vill ha kort skärpedjup så är nog objektiv med f2,8 eller större kombinerat med fullformat att föredra. Då är en D750 och ett 70-200/2,8 svårslaget men kanske lite för dyrt för din budget. Jag tycker dock att t.ex. 85 mm vid f2,8 och fullformat ofta ger för kort skärpedjup för porträtt, så 70-200/f4 skulle kunna funka. Jag har just nu Nikons 85/1,8 AF-S (och AF-D med för den delen), vilket är prisvärt och bra för porträtt. Fast jag kommer investera i ett nytt porträttobjektiv, vet bara inte vilket än. Oavsett är 85/1,8 en mycket bra start.

Om du inte köper Nikon D750 (pga storlek) håller jag med övriga här. Antingen Sony eller Fuji. Men bestäm dig för vilket system du vill ha snarare än bara huset.
 
När det gäller skärpedjupsfrågan så är det ju ändå bara ett bländarsteg mellan m4/3 och APS-C och sedan ett till upp till FF. Skillnaden är inte gastkramande även om gränsen naturligtvis går någonstans.
Så sant. Det jag tog fasta på, var att TS inte orkade släpa runt på en FF, och jag förstår honom. Dessutom fick jag intrycket av att han inte var riktigt nöjd med den kamera han nu har. Fuji har fått mycket ros för deras kameror.

Jag själv har en FF med fyra (4) fasta gluggar samt en del andra pryttlar (och stativ) som brukar få följa med när jag (väl) kommer ut för att plåta. Det blir en icke oansenlig vikt att bära på, sanna mina ord. Då kanske det faktum att Fujis APC-system ett lätt vägande (!) skäl att titta på ? Själv tror jag att jag hade satsat på ett annat (mindre) system idag, om jag inte redan hade plöjt ner en ansenlig summa i det jag redan har.

Som jämförelse kan jag nämna den Nikon 1 AW 1 som jag köpte tidigare i år, och som fick tjänstgöra under semestern, även om jag hade med mig min FF utrustning. Kan konstatera att de bildfiler den kameran levererar, täcker mina behov (med marginal), även om man kanske inte uppnår de allra kortaste skärpedjupen. Men för mig gör det inte så mycket, då jag är mest intresserad av landskapsfotografering.

Och sedan skall vi inte glömma bort hur otroligt smidigt det är att handha en så liten kamera, som i jämförelse med FF, inte väger någonting !
 
Och sedan skall vi inte glömma bort hur otroligt smidigt det är att handha en så liten kamera, som i jämförelse med FF, inte väger någonting !

Det här är något som fått mig att kolla på Fuji. Men eftersom jag gillar att fota saker, djur och personer som rör på sig, och ofta inomhus, så är D750 och D500 utmärkta för mina behov. Jag står ut med vikten för att jag kan fokusera på resultaten utan att bry mig särskilt mycket om brus eller missad fokus. Ett 70-200/2,8 väger ändå relativt mycket. Detsamma gäller längre telen. Då spelar inte vikten på husen så stor roll, utan storleken kan tom vara en fördel.
 
Oj tack för alla bra svar :)

Sneglade faktiskt lite på Fuji igår men kände väl spontant att optiken verkade ganska så dyr. Har dock inte spanat i begagnatmarknaden. Bor ju tyvärr också i en stad där det inte finns någon riktigt bra kamerabutik där man kan klämma och känna på alla grejerna.

Jag har även funderat lite på Panasonics 35-100 f2,8 till min nuvarande kamera det skulle ju huälpa till en hel del eftersom jag ofta använder de längre brännvidderna och då blir ju nuvarande optik f5,6. Fördelen är ju att jag kan sälja av minst en glugg ur kameraväskan. Nackdelen är att jag är kvar med samma kamerahus med samma autofokus och för liten EVF.

Någonstans är det väl just sökare och autofokus som har gjort att jag sneglat mest på DSLR och inte så mycket på spegellösa kameror. Men min GX7 har ju några år på nacken så andra alternativ kanske är bättre numera.

Sony tycker jag fortfarande är för dyrt och väldigt litet begagnatutbud. Blev ju dock lite sugen när jag såg att man kunde använda Canonobjektiv på Sony men autofokus blir väl återigen drabbat.

Sen har jag en fråga bara för att klargöra att jag tänker rätt om jag var nöjd med Nikons 70-200 f2,8 tillsammans med med min D300 vad gäller skärpedjup får jag då samma med ett f4 på FF? Här finns det ju nämligen både ganska mycket pengar och vikt att spara.

Kanske ska säga att m43 har fått mig att gilla fast optik på kortare brännvidder så jag är ganska säker på att jag vill ha optik motsvarande 40-50mm och 70-200mm samt eventuellt någon vidvinkel för landskap när det blir dags för fjällvandring igen.
 
Ett 70-200/2,8 väger ändå relativt mycket. Detsamma gäller längre telen. Då spelar inte vikten på husen så stor roll.
Precis ! Och om man då översätter ett 70-200 (om det finns motsvarande till Fuji, det vet jag inte) och kamerahus till ett APS-C system, så blir vikten (och handhavandet) betydligt lättare (IMHO).
(//) Utan storleken kan tom vara en fördel.
Nu utgick jag (felaktigt) utifrån mig och mina behov och användande, (även om jag inte vill begränsa mig till landskap), men i det sammanhanget är vikt inte någon fördel, inte minst om man (som jag) har fyra fasta gluggar, filtret, filterhållare, kompendium till filter,stativ och you name it, att bära på. Vi snackar om en rygga som väger i häradet ~10 kilo, och då är det bara fotoutrustning vi pratar om.

Nu är jag inte lastgammal (ännu), men det känns att knalla omkring med detta en hel dag, även om jag har en suverän ryggsäck för ändamålet. Det är nästan så att jag skulle kunna överväga möjligheten att införliva mig i ett äktenskap (eller motsvarande) med någon fotointresserad kvinna ;-). Men det brukar gå över, när jag tänkt igenom alternativet ordentligt ;-).
 
Senast ändrad:
Kanske ska tillägga att jag inte har något att gå upp lite i storlek på utrustningen. Det blir trots allt ganska stor viktskillnad på en D750 med 50mm f1,8 och ett 70-200mm f4 jämfört med en D300 med batterigrepp, 17-55mm f2,8, 70-200mm f2,8, 105mm f2,8, SB-900 blixt. Så ned i vikt framförallt jämfört med detta men kan jag även komma ner lite i storlek så gör ju inte det något.
 
Kanske ska tillägga att jag inte har något att gå upp lite i storlek på utrustningen. Det blir trots allt ganska stor viktskillnad på en D750 med 50mm f1,8 och ett 70-200mm f4 jämfört med en D300 med batterigrepp, 17-55mm f2,8, 70-200mm f2,8, 105mm f2,8, SB-900 blixt. Så ned i vikt framförallt jämfört med detta men kan jag även komma ner lite i storlek så gör ju inte det något.
Och då kommer vi ( imitt fall) osökt tillbaka till Fuji. Du skriver att gluggarna är dyra, och så är det säkert, men kvalité brukar betala sig över tid (om man inte skall byta vartannat år eller så). Kolla på beg. marknaden här på Fs, och se om du kan hitta något intressant.

Med det sagt, har jag inget mer att tillföra, utan avslutningsvis kan jag bara önska dig lycka till i sökandet efter vad det är du vill ha, för dina ändamål och behov.
 
Jag tror absolut att Fuji är rätt för dig!

Att kunna se exponering/vitbalans mm. direkt i sökaren/skärmen när du fotar kommer ge en helt annan typ av bekvämlighet som en DSLR aldrig kommer kunna ge dig när du fotar barn. Med en DSLR så tittar du på bilden efteråt för att se om den blev bra - med en spegellös som visar exponering direkt i sökaren så tittar du på bilden så att den blir bra precis innan du tar den. Du kan då låta din blick återgå till verkligheten/motivet direkt efter att bilden är tagen, för att inte riskera att missa nya ögonblick. Sökaren i X-T1/2 och X-T20 är väldigt bra, och den vridbara skärmen som går att vinkla uppåt så att du kan fota i midjehöjd utan att böja dig framåt är väldigt hjälpsam när du fotar barn. Ett bra startkit är 18-55 samt 35 1.4/2.0, hittar du dessa begagnat kan du komma undan ganska billigt.

Jag har också en stor uppsättning Nikonutrustning som jag helt enkelt slutat att ta med mig på resor, för att Fujin ger ett mycket bättre och mer naturligt flöde vid spontan fotografering. :)
 
Hehe ni har snart lyckats vinna över mig till Fuji. XT20 ligger ju i ett väldigt attraktivt prisläge helt klart och med Fuji så kan jag nog helt avyttra min GX7 vilket ju iaf borde ge en något lägre utgift. Måste bara hitta en butik som säljer dessa så att jag kan klämma och känna på den.
 
Sen har jag en fråga bara för att klargöra att jag tänker rätt om jag var nöjd med Nikons 70-200 f2,8 tillsammans med med min D300 vad gäller skärpedjup får jag då samma med ett f4 på FF? Här finns det ju nämligen både ganska mycket pengar och vikt att spara.

Jepp, ett objektiv med f/4 på en D750 ger vid samma bildutsnitt ett skärpedjup som ett objektiv med bländare f/2,8 gör framför en APS-C-kamera. Så en 70-200/4 på en D750 motsvaras av en 50-150/2,8 på din gamla D300. Eller omvänt, det du upplevde med 70-200 och din D300 skulle du uppleva med en 100-300/4 på en D750.

Som en allmän och lite svepande kommentar: Man kan säga att storleken och tyngden hos kamerapaketet du får bära runt på är ganska direkt proportionellt mot de skärpedjup du vill kunna uppnå :)

Vill du ha kortare skärpedjup bli paketet (kamera + objektiv) större, oavsett vilket sensorformat du utgår ifrån.
 
Med ovan nämnda Olympus 45mm f:1,8 så får du ett alldeles utmärkt litet objektiv.
Skärpedjupet är tillräckligt kort för att kunna frilägga närliggande motiv mot en diffus bakgrund.
(pratar vi ekvivalens så motsvaras objektivet av 90mm f:3,5 på fullformat)
Objektivet är riktigt bra för porträtt.
 
Jag kör själv m43 så jag är väl något partisk. Jag skulle i alla fall börja med att kolla in objektiven Olympus 45/1.8 och Panasonic 42,5/1.7. Båda två ger en riktigt fin bakgrundsoskärpa och fokuserar snabbt. Olympus 45/1.8 går dessutom ofta att hitta för strax över 1000 kr begagnat.

Gå igenom objektivets Flickr-grupp och se om det är vad du är ute efter.

Till vardagsfotografering skulle jag i övrigt spana in Panasonic 12-35/2.8. Det är mycket roligare att använda än ditt kit-objektiv och är ändå inte så fasligt stort.

Bra tips!

45:an är mkt bättre än priset antyder, fysiskt lite "plastig" men optiskt riktigt bra ;-)

Själv har jag Olympus 75/1,8, rejält skarp och med mkt snabb AF. Även den ger fina möjligheter till ett hyggligt kort skärpedjup. Inte som "FF" givetvis, men inte långt ifrån TS gamla system, APS-C.

Annars borde Panasonics ljusstarka telezoom 35-100/2,8 ge både hög kvalitet och bra mkt kortare skärpedjup, särskilt i dess max teleläge, än det som nu används av TS.

Man ska inte heller glömma att då m4/3 vs APS-C har ett något mer kvadratiskt format dvs skillnaden i höjd är mkt liten medan skillnaden i bredd är ngt mer, så blir inte skärpedjupsskillnaden sååå jättestor mellan dessa system. Max ett steg, ofta kanske 0,7 steg...vilket inte är så himla mycket.

Avgörs ju av hur man väljer att nyttja sensorn; kör man bildförhållandet 3x2 även på m4/3:an blir ju skillnaden vs APS-C precis ett steg, medan om man fotar i 4x3 proportionen med båda blir det ganska tätt, dvs inte stor skillnad alls.
 
ANNONS