Annons

Dela med mig av studiokunskap...

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Om det någon som vill, så kan jag dela med mig lite av den erfarenhet jag fått ifrån att fota i studio, har hållit på i snart 5 år, och plåtat över 70-75 modeller..

Plåtar mest i min stuido som är väldigt liten, men lyckas ändå göra bra bilder..

Skriver en heldel tips & trix på min blogg som ni finner på www.robertpetersson.blogg.se

Annars finns lite bilder här så ni ser lite hur jag jobbar och hur min studio ser ut!
 

Bilagor

  • b1_43163920.jpg
    b1_43163920.jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,635
  • _dsc8065-2-kopiera_43127524.jpg
    _dsc8065-2-kopiera_43127524.jpg
    13.5 KB · Visningar: 1,641
  • b3_43163943.jpg
    b3_43163943.jpg
    12.6 KB · Visningar: 1,654
Intressant =)

Intressant, har ganska just börjat fotografera i studio så jag, from nu har börjat följa denna tråd och även din blogg. :)

Bakgrunden...är det papper eller?
Har varit sugen på det, men är osäker hur tåligt det är egentligen...

//Andreas

-------------
kanonfoto.blogg.se
 
papper, inge problem om du är lite rädd om den!
För 3 veckor sådan köpte jag en ny vit, den gamla har jag haft i 4½ år..

Så att en bakgrund blir sliten, visst, men då klipper du bara av den lite! den är ju ändå 11m lång..
 
Av ren nyfikenhet skulle det vara intressant att veta vilka objektiv och eller dylikt du använder i studion... blixtar, lampor osv. :)
 
Likaså lite om din ljussättning. Ser ut att vara ganska trångt. Stora softboxar/oktabox/paraply? Erfarneheter kring detta med tanke på att du tar helkropp. Även lite om ljussättning av fond och effektljus på modellen. Täcker du för dina ljusa väggar vid några tillfällen eller låter du ljuset studsa lite "okontrollerat"? Har själv en studio på ca 3 x 6 meter men enbart 210 i takhöjd och brottas hela tiden med att mina 3 meter i bredd känns trångt och takhöjden är helt klart en begränsning. Funderar på en större oktabox just för helkropp men får den plats?

Mycket bra initiativ att starta denna tråd!
 
Likaså lite om din ljussättning. Ser ut att vara ganska trångt. Stora softboxar/oktabox/paraply? Erfarneheter kring detta med tanke på att du tar helkropp. Även lite om ljussättning av fond och effektljus på modellen. Täcker du för dina ljusa väggar vid några tillfällen eller låter du ljuset studsa lite "okontrollerat"? Har själv en studio på ca 3 x 6 meter men enbart 210 i takhöjd och brottas hela tiden med att mina 3 meter i bredd känns trångt och takhöjden är helt klart en begränsning. Funderar på en större oktabox just för helkropp men får den plats?

Mycket bra initiativ att starta denna tråd!

har absolute inge prioblem med att ljuset stutsar omrking, läs min blogg, där står det lite mo hur jag ljussätter..
 
Kul tråd och blogg för oss (andra) som håller på att lära oss studiofoto.

Några frågor efter att ha läst lite på din blogg:

Du tar alltså dina studiobilder i princip bara med två blixtar? Ser ut som ett shoot-through-paraply snett bakifrån, och en softbox snett framifrån. Stämmer det? Låter som en enkel setup för snygga bilder isåfall.

Inget extra ljus på bakgrunden?
 
Bloggen hamnade i favoriter. Kommer följas regelbundet!


Har några frågor:

Vilka blixtar använder du?
Var får man tag i det spegelblanka golvet du använder för vissa bilder?



Jättetrevligt initiativ. Har letat efter liknande svenska bloggar utan lycka.
 
Kul tråd och blogg för oss (andra) som håller på att lära oss studiofoto.

Några frågor efter att ha läst lite på din blogg:

Du tar alltså dina studiobilder i princip bara med två blixtar? Ser ut som ett shoot-through-paraply snett bakifrån, och en softbox snett framifrån. Stämmer det? Låter som en enkel setup för snygga bilder isåfall.

Inget extra ljus på bakgrunden?

Roligt att ni gillar min blogg, det är därför jag gör detta, för att dela med mig av min kunskap er alla amatöret *ler*

Yepp, bara två blixtar än så länge, ska faktiskt bärja fota med 3, kankse 4 om några veckor så får vi se, men hittils så tycker jag att jag klarar mig med 2 st, iaf blir jag nöjd!

Det stämmer, en shoot paraply snett bakifrån och en softbox framifrån..
 
Bloggen hamnade i favoriter. Kommer följas regelbundet!


Har några frågor:

Vilka blixtar använder du?
Var får man tag i det spegelblanka golvet du använder för vissa bilder?



Jättetrevligt initiativ. Har letat efter liknande svenska bloggar utan lycka.


Tro det eller ej, men jag har inga värsting blixtar för 8000kr eller så, har enkla ifrån Kaffebrus.com, tror mina kostade 3500 kr för 4 år sedan! Jag ser ingen idè och köpa nya då jag e nöjd med dom jag har, och jag tycker ljuset blir toppen!
 
Ljussättning, diagram och sånt...

Alltid intressant med den här typen av bloggar, jag har försökt vara duktig och dokumentera hur jag har fotograferat och ljussatt i fotostudio senaste året och fått ihop ett litet arkiv på min blogg.

Kolla på: http://www.stefantell.se/blogg

Vill ni bara se diagram så är de samlade här:
http://www.stefantell.se/blogg/tag/diagram/

Hoppas det kan vara till nytta för er som är intresserade av ljussättning och vad man kan göra vid främst porträttfotografering i fotostudio med olika ljusmodifierare och sånt.

Hör gärna av er med frågor.
 
bakgrundsskydd

Mycket bra tips och inspiration! Jag såg att frågan jag ville ställa redan hade ställts men inte fått nåt svar så jag försöker igen. Vad är det för "golv" du har på bakgrunden. Det som speglar en av modellerna lite. Jag har precis skaffat pappersbakgrund och vill skydda den mot smuts och sånt. Har du några bra tips på vad jag ska använda?

/Eric
 
Mycket bra tips och inspiration! Jag såg att frågan jag ville ställa redan hade ställts men inte fått nåt svar så jag försöker igen. Vad är det för "golv" du har på bakgrunden. Det som speglar en av modellerna lite. Jag har precis skaffat pappersbakgrund och vill skydda den mot smuts och sånt. Har du några bra tips på vad jag ska använda?

/Eric

Menar du som i trådens första bild? Speglar är min vilda gissning i det fallet! ;)

Men skall man ha något generellt och mer praktiskt just som skydd, då kanske man skall kika på en vinylbakgrund istället. Alternativ någon form av billigare akrylplastskiva.

(Fast jag ser papperet som förbrukningsvara, bara att skära av och rulla ut mer).
 
Hittade din blogg för ett par dagar sen och var tvungen att bokmärka den direkt. Står mycket nyttigt för oss som funderar på det här med studiofoto.

Bra initiativ!

Tack
 
ANNONS