** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Den inbyggda blixten 7d vill inte hoppa upp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Racketeer

Aktiv medlem
Problemet: när jag ska trycka upp blixten så försöker kameran 2ggr sedan ett fel meddelande.
Men om jag hjälper till lite med fingrarna samtidigt, då hoppar den upp och fungerar som vanligt!
Någon som har haft liknande problem? Kameran är ca 6månader och ca 6000exp och extremt få bilder med den inbyggda, ( använder nästan alltid extern isf) har aldrig varit skitig lr liknande.
//Danne
 
Hade samma problem på min 350D för några år sedan. Löste sig genom att jag gjorde rent med blixten uppfälld, den hade "klistrats" fast av smuts.
 
Det låter inte riktigt som Canons "standardfel" men det kan vara värt att kolla. Rengör och kolla att givaren i blixtskon (på bilden i länken) fungerar,
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1646664&postcount=16

Nejnejnej, inte alls. Vid standardfelet kommer kameran att totalvägra, den surrar inte ens till och det är helt omöjligt att få upp blixten.
Det troliga är att det har kommit in smuts eller kladd i gångjärnen eller i stoppmekanismen.
Reklamera eller rengör.
 
Har/hade samma problem men jag tror det är löst bara med att blåsa lite med en gummituta och "motionera" gångjärnen några gånger. Jag hade inte använt den inbyggda blixten på ett tag när problemet uppstod.
 
Problemet: när jag ska trycka upp blixten så försöker kameran 2ggr sedan ett fel meddelande.
Men om jag hjälper till lite med fingrarna samtidigt, då hoppar den upp och fungerar som vanligt!
Någon som har haft liknande problem? Kameran är ca 6månader och ca 6000exp och extremt få bilder med den inbyggda, ( använder nästan alltid extern isf) har aldrig varit skitig lr liknande.
//Danne

Hade samma problem med min 40D
Den hade fått sig en liten mindre smäll, det syntes inte om man inte kollade mkt noga, men det räckte för att den skulle haka i. löste sig genom att försiktigt rikta blixten i sidled.
 
Hade samma problem med min 40D
Den hade fått sig en liten mindre smäll, det syntes inte om man inte kollade mkt noga, men det räckte för att den skulle haka i. löste sig genom att försiktigt rikta blixten i sidled.

Tack Hasse för tipset. Jag ska kolla på det,
Jag ska ta med kameran till fotomässan i morron,
Kanske Canon gänget vill kolla på den?
 
Tack Hasse för tipset. Jag ska kolla på det,
Jag ska ta med kameran till fotomässan i morron,
Kanske Canon gänget vill kolla på den?

Så du ska dit, jag funderar på detsamma, var där förra året, rätt kul men man frestas till en massa dyra inköp....e redan pank så det räcker.
Hoppas det går bra med kameran. //Hasse
 
Jag har även problem med blixten på min 60D, stiftet som Drogen hänvisar till har jag kollat. Men nu undrar jag o´m 60:an även skall ha ett stift på vänster sida? I skenan fins det åtminstone ett hål, på högra sidan syns stiftet bra.
 
Senast ändrad:
ANNONS