Annons

DIA-projektor Leitz pradovit 250 W

Produkter
(logga in för att koppla)

Bollero

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en beg. Leitz pradovit 250W.
Är det en bra projektor? Funkar CS-magasin typ Reflekta? Övertoning? Hur länge har de funnits på marknaden? Svaga punkter? Kan man jämföra den med ex Leica 300?
Är tacksam över så mkt.information o råd som möjligt.
Häls. Bollero
 

fix7

Ny medlem
Jag har 2 st Pradoviter 2500 CA (250W) plus övertoningsenhet och extragluggar.
Ring mej på 070-649 89 43 så får jag berätta mer.

Hls, Staffan
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Välutrustat, får jag säga.
Jag har bara en Leitz Pradovit 150 (eller 152 heter den nog). Den kan man inte köra CS-magasin i. Försöker man vill den gärna plocka två bilder i taget. Men frammatningen fungerar inte heller med sådana magasin.
 

acke

Avslutat medlemskap
Tur att någon svarade på den, annars hade jag ju inte sett den fina uppsättningen med två Pradoviter!
Jo, jag får erkänna att även jag fick ståpäls av nostalgi när jag läste ordet Pradovit. Jag har en sådan själv, tror jag, om den inte blev bortstädad av frugan i senaste flytten…🤔
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är något skumt när gamla trådar då och då flyter upp här. Det missas att att läsa datum. Här tänkte jag ändå spontant att 'vem är så pass "old school" att den tänker visa bildspel med diabilder idag?', utan att se på datumet. 😀
 

gunte

Aktiv medlem
Jo, jag får erkänna att även jag fick ståpäls av nostalgi när jag läste ordet Pradovit. Jag har en sådan själv, tror jag, om den inte blev bortstädad av frugan i senaste flytten…🤔
Fanns en här också, Colorplan 2,5/90 helt i metall lever dock kvar som lupp ;)
 

apersson850

Aktiv medlem
Min Prodovit R150 inköptes från Norrländska Fotocentralen i Umeå nådens år 1977. Den fungerar fortfarande. Det enda som havererat är lampan med glödtråden som en pil i fjärrmanöverhandtaget.
 

janc

Aktiv medlem
Gamla trådar behöver inte försvinna, men man kan stänga dem för ytterligare kommentarer. Alternativt så kunde man få en varning: ”Denna tråd är >3 år gammal. Är du säker på att du vill kommentera?”
En varning kombinerad med tydlig markering redan när man går in i tråden tycker jag är rätt väg att gå. Det kan vara helt relevant att ta upp en tråd som varit vilande men det ska inte ske av misstag det bör också vara tydligt för den som bara läser ett inlägg att det är äldre. Sedan kan man fundera över när ett inlägg är ”äldre”
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En varning kombinerad med tydlig markering redan när man går in i tråden tycker jag är rätt väg att gå. Det kan vara helt relevant att ta upp en tråd som varit vilande men det ska inte ske av misstag det bör också vara tydligt för den som bara läser ett inlägg att det är äldre. Sedan kan man fundera över när ett inlägg är ”äldre”
Vissa ”äldre” trådar lever och frodas långt efter att den ursprungliga frågan slutat vara aktuell.
Den här exempelvis är inne på femte året: https://www.fotosidan.se/forum/threads/nya-spegellösa-z-från-nikon-så-blev-den.172238/unread
 

acke

Avslutat medlemskap

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Men just köpa/sälja trådar har kort "bäst före" tid.
År 2004 tog jag fortfarande dia bilder som jag kollade i Leica pradovit projektor med "curved" objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Samtidigt är det så att ibland klagas det på att det startas nya trådar när det redan finns äldre om samma ämne. Frågan kan ju vara lika aktuell idag för person X, även om personerna Y och Z senast diskuterade den för tio år sedan.
 

acke

Avslutat medlemskap
Samtidigt är det så att ibland klagas det på att det startas nya trådar när det redan finns äldre om samma ämne. Frågan kan ju vara lika aktuell idag för person X, även om personerna Y och Z senast diskuterade den för tio år sedan.
Problemet är inte att folk svarar i gamla och döda trådar. Det får man gärna göra.

Problemet är att det är alltför lätt att missa att en tråd är gammal. TS kanske har löst sitt problem för flera år sedan. TS kanske inte ens är kvar som FS-medlem. TS kanske har slutat med foto och börjat med frimärkssamlande. Man svarar då till ingen nytta, ut i tomma intet.

Så visst vore det bra att göra svararen uppmärksam på trådens ålder. Då kan svararen välja att lägga sin energi på annat.
 
Senast ändrad:
ANNONS