Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DIA-projektor Leitz pradovit 250 W

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Problemet är inte att folk svarar i gamla och döda trådar. Det får man gärna göra.

Problemet är att det är alltför lätt att missa att en tråd är gammal. TS kanske har löst sitt problem för flera år sedan. TS kanske inte ens är kvar som FS-medlem. TS kanske har slutat med foto och börjat med frimärkssamlande. Man svarar då till ingen nytta, ut i tomma intet.

Så visst vore det bra att göra svararen uppmärksam på trådens ålder. Då kan svararen välja att lägga sin energi på annat.
Trådar är väl inte exklusivt för trådskaparens skull? TS sår ett frö, sedan kan diskussionen gro och växa bland medlemmarna. Med eller utan trådskaparens delaktighet.
 

acke

Avslutat medlemskap
Trådar är väl inte exklusivt för trådskaparens skull? TS sår ett frö, sedan kan diskussionen gro och växa bland medlemmarna. Med eller utan trådskaparens delaktighet.
Visst kan det vara så, men det ändrar inte poängen i resonemanget. En upplysning om att en tråd är ”gammal” kan aldrig vara fel. Sedan kan svararen välja att svara eller inte svara. Hur svårt kan de va? 😉
 

acke

Avslutat medlemskap
Det enda problemet med att någon svarar i en gammal tråd är att det nästan alltid blir en diskussion om att det är ett problem.
Hur kan du veta att det är det enda problemet? Är det förresten ett problem att det blir en diskussion? Är inte diskussioner tvärtom något önskvärt i ett forum? 🙂
 

PMD

Aktiv medlem
Det är det enda problem jag ser. :)

Problemet är ju att tråden inte håller sig till ämnet. (Det senaste är bara halvt seriöst menat . :rolleyes: )
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi får väl tacka Bollero och fix7 att den ene startade och den andre väckte tråden så att vi fick något att tjattra om.

(Min pappa har en Pradovit som är betydligt äldre än de som visas på bild)
 

acke

Avslutat medlemskap
Vi får väl tacka Bollero och fix7 att den ene startade och den andre väckte tråden så att vi fick något att tjattra om.

(Min pappa har en Pradovit som är betydligt äldre än de som visas på bild)
Bollero har inte varit inloggad på över ett år. Han är antagligen lyckligt ovetande om att hans 18 år gamla och för länge sedan bortglömda tråd har vaknat till liv. Tänk om han fortfarande letar efter en Pradovit! Tanken svindlar! 😉

Edit: Nej, Bollero har nog lagt av med diafilm. Enligt hans profil är det Sony A7R II som gäller numera. 🙂
 
Senast ändrad:

vifra

Aktiv medlem
Om någon söker så har jag en Leitz Pradovit RC som någon kan få överta för en billig peng. Har två, behöver bara en. Och vem av oss har inte gamla diabilder liggande?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag har också scannat mina dia bilder för ca 15 år sedan och är glad för det då jag tycker att kvalitén på originalbilderna degenererar med tiden. Samt har kunnat ta bort all smuts som alltid fanns på diabilder.
 

apersson850

Aktiv medlem
Numera har jag dessutom två Pradoviter, jag också. Den andra insamlad mest för att ha reservdelssituationen i ett bättre läge.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Välutrustat, får jag säga.
Jag har bara en Leitz Pradovit 150 (eller 152 heter den nog). Den kan man inte köra CS-magasin i. Försöker man vill den gärna plocka två bilder i taget. Men frammatningen fungerar inte heller med sådana magasin.
Har du skjutit tillbaka änden på armen som skjuter in bilderna? Det missade jag att göra när jag precis hade köpt mina zeissprojektorer. Det borde finnas samma typ av mekanik på din projektor (om den inte är för gammal). Det är den yttersta delen som knuffar in bilden som ev. går att skjuta åt sidan längs armen så den (armen) blir smalare och passar CS-magasinen.
 
Senast ändrad:
ANNONS