Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Rico skrev:
Sånt här bli man glad när man läser (från DP Review Canon forum):

Was at PMA yesterday and was able to check out the 10D. Being a D30 user I was very interested in the Auto Focus as that is the only complaint I have with the D30. The lens on the camera at the show was a 28-135 IS f3.5-5.6. To give it a real challenge I zoomed out (135 at 5.6) pointed the camera at the roof which is painted black and at least 20 meters away. The 10D snapped into focus instantly. Section of focus not only lights up in the viewfinder but there is an audible beep telling you it has locked in focus. I was extremely impressed. Anyone want to buy a good used D30.

japp, det var precis det man ville höra!

och huvudanledningen till att vänta och inte köpa D60 (enligt min mening).
 

henab

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Jag med, men inga katastrofer hoppas jag. Jag tror att den mekaniska konstruktionen är ganska klockren ändå.
Jo, antagligen är de eventuella problemen rätt små och mest i programvaran.

Jag litar också tillräckligt på Canon för att köpa den "osedd".
 

Jeppe

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
18790:- Hmmmm... Grattis!
Oj.. det kostade den inte när jkag skrev upp mig :) Där blev man ett minneskort rikare :)

Hehe...Killen på Hegethorns sa i slutet på Mars, men Cyberphoto anger April... Kunde vara roligt att få den innan elmia :)
 

Speedy

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Oj.. det kostade den inte när jkag skrev upp mig :) Där blev man ett minneskort rikare :)

Hehe...Killen på Hegethorns sa i slutet på Mars, men Cyberphoto anger April... Kunde vara roligt att få den innan elmia :)
Kommer till mig 30/4 enligt Canon. Bara att hoppas det så man kan plåta lite 1:a maj.
 

Toste

Aktiv medlem
Jag har ställt mig i kö (nr. 17) för en hos Scandinavian Photo. De trodde på leverans vid nästa månadsskifte.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Då är vi runt 10 st som står i kö.... Vem ska vinna..vem ska vinna.. spännande värre. ;)

Detta är ju KLART VÄRRE än julafton :)
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Så det blev en digital systemare ändå Jesper :) Hoppas att ni blir nöjda med era kameror. Man kanske skulle söka csn's tillägslån med motiveringen "inköp av kamera".
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tihihi.. Ja.. jo.. Men min 1N kommer jag att behålla..Det finns tillfällen då man bara måste ha ett negativ.. Tri-X t.ex.

Mats: Jodå.. de finns redan ;)

Enda som behövs kompletteras är ett bättre vidvinkel..

EF 20-35/2.8L blir ju bara 32mm ...
 

henab

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Pojkar, glöm inte att ni behöver fina gluggar oxå :)
Tur att man har några då! :) Fast vad tror kollektivet om 17-40? Den eller Sigma 15-30.

Apropå det, det verkar mest vara pojkar i den här tråden. Undra varför? :)
 

Maverick28

Aktiv medlem
Talade med en av av våra leverantörer...

De skall också få in den i April och hade några ex beställda ;-)

Någon som är intreserad att köpa?? ;-)

Sitter och räknar på vad man skulle kunna sälja den för ;-) Utan att priskriga för mycket...
 

Jeppe

Aktiv medlem
17-40/4L blir ju ett perfekt normalzoom på 27-64 eller nåt..
Det är ju fint för de som vill ha det. Men jag behöver nog lite mer än 17mm, det ligger för nära mitt 20-35.

Eventuellt kanske man skulle satsa på ett fast 14mm
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det blir så krafig distorsion (böjd bild i kanterna) med extrema brännvidder, även om sensorn är liten. Mitt vidaste objektiv är 20/2.8 Jag tänker tackla vidvinkelproblemet på två sätt:

- Köra med min gamla fina EOS650 när jag verkligen vill ha vidvinkel. Analogt alltså.

- Avvakta till Canon släpper ett kompakt 10-20mm/2.8 zoom som är välkorrigerat för D-sensorns storlek.
 

melvin

Ny medlem
Ja då hoppade jag också in här i kö snackat. Nr 14 hos SF är jag. Lär väl inte få någon 10D förrän till hösten med min tur.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Vore kul att kunna konvertera från analoga kamerahus till digitala.
Bromsklossen heter bildbyrån.
Kräver minst 30mb per bild.

Avvaktar efterföljare till Canon EOS 1Ds med bättre pris....
 

Jeppe

Aktiv medlem
Håller med dig Mats.. Men Sigmas 14/2.8 verkar hålla nere distorsionen rätt bra. Fast det känns lite jobbigt att släpa på 1.5 kg kamera för att kunna ta vidvinkelbilder ;)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Håller med dig Mats.. Men Sigmas 14/2.8 verkar hålla nere distorsionen rätt bra. Fast det känns lite jobbigt att släpa på 1.5 kg kamera för att kunna ta vidvinkelbilder ;)
Jo det förstås, men man får försöka planera lite. Ska jag ut och segla/åka skidor tar man nog med analoghuset ändå även om jag inte orkar släpa runt det för jämnen.
Jag tror ändå ganska stenhårt på att Canon eller Sigma/Tamron kommer med en specialzoom snart. Då köper jag det.
 
ANNONS